• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Blev lite jobb gjort idag, var nämligen ovanligt trött (och orkade inte med förvärvsarbetet), så åkte ut till husbilen istället. Med 8 minus på termometern så plockade jag fram en kupévärmare för att snabbare få upp värmen.

Skruvade bort stöden för föregående limning, isoleringen i taket, och det verkade blivit riktigt bra.
IMG_20211201_141143.jpg

Sedan började jag såga ut och justera in fönster på skivan för bakre väggen, samt den kilformade biten till taket.. Bara för att för sent inse att takbiten blivit fel tjocklek! Den skulle ju vara 6mm och inte 4!
Vad gör väl det, fick ju en bra mall iaf!
När jag istället sågat ut den i 6mm började jag bygga stöd för att hålla dessa skivor på plats vid limning.
IMG_20211201_174951.jpg

När jag precis tänkte limma ville bror min bjuda på middag, och det tackar man inte nej till, så det vara bara att lägga ner verktygen och gå upp till huset. Fisksoppa, eller gryta, med räkor och saffran. Riktigt smaskigt!

Sedan ut i husbilen igen för att limma. Hade föregående vända på byggmax letat efter mer PU lim, utan framgång. Hoppades nu detta skulle räcka till de två skivorna, det var ju iaf nästan en hel flaska.
När jag strukit lim på väggskivan och klämt denna på plats så började jag med skivan till taket, trots att flaskan kändes väl lätt, det blev så klart i mitt tycke lite lite lim, men klämde upp den på plats ändå, känns inte som att det fanns mycket till val.
IMG_20211201_192516.jpg
Trixade en hel del med både väggen och taket för att på press överallt på skivorna.. Hoppas det, och limmet, räckte!

Efter detta bytte jag skal på en av nycklarna till bruksbilen, så har jag iag något att vrida om i töndningslåset med som reserv, även om elektroniken i den givit upp!

När det var klart fick jag plocka undan och släcka, samt sätta mig i bilen hemåt. Väl hemma ägnade jag en timme åt att byta kardborrband på ett par handlindor för träningen... Säkert billigare (med tanke på arbetstiden) att köpa nytt, men känns bättre att laga!
 

Bilagor

  • IMG_20211201_191401.jpg
    IMG_20211201_191401.jpg
    1,6 MB · Visningar: 64
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Så efter nästan två veckors stiltje i husbilen, där helgerna istället ägnats åt först adventsfika samt fira syskonbarn, och sedan skidpremiär torsdag till söndag i Åre tillsammans med instruktörerna i skidskolan så var planen att med start på fredag återuppta försöken att få bilen bruk ar i tid!

En sak som ett tag gnagt i mig är limningen av reglar och skivor på undersidan, då det ju är svårt att få upp bra värme där.
När prognosen från gänget med gamblers på SMHI säger 7 grader hela dagen och natten så är det bara att stuva om i schemat och bege sig hemifrån!
Screenshot_20211215-132941.jpg

Under de gångna dagarna så har det även hunnit trilla in en del paketleveranser;
Motorservo, nätagg och display för att bygga isoleringsklyv (något sent nu, men bygger nog en ändå, att bygga saker är ju skoj!)
Iläggslister att täcka skruvarna med utvändigt (då den gamla bröts i små bitar när man försökte avlägsna den, samt såg hemsk ut av all sol)
Plastlock till skruvarna för plastkjolen runt om, då det saknades ett par.
Enusic CJ720 GPS tracker.. Inte bara en utan TVÅ (för att jag tydligen glömt att jag redan lagt beställning på en när jag beställde nästa)!

Idag är då alltså planen att med lite tur och mycket pill limma samtliga bitar på plats på undersidan / utsidan av husbilen. Vi får väl se hur det går med den saken med tanke på hur allt tenderar att dra ut på tiden! :twitcy:
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Så är man sent omsider hemma igen..
Det blev en hel del jobb gjort idag. Efter ankomst strax innan 14.30 så skruvade jag bort det som var kvar av stöttorna till väggen och taket, och kan konstatera att taket verkar blivit bra, och NÄSTAN väggen med. Tyvärr är det ett område precis brevid fönstret som sviktar lite, så där får jag försöka ordna till det sen.
IMG_20211215_145542.jpg
IMG_20211215_145555.jpg
Med strävor och stöttor borta, och hjälpligt avstädat, så började jag skära till plyfa bitarna som skulle vara på undersidan i hörnet. Det gick rätt så snabbt och smidigt, och jag smetade på limm och satte fast med tvingar. Passade även på att passa i det nya regelhörnet på insidan och skruvade fast i kläm.
IMG_20211215_170105.jpg
IMG_20211215_171102.jpg

Här undrade min bror om jag ville ha en skål soppa.. Vilken fråga!
IMG_20211215_171831.jpg

En god skål fisksoppa och bröd senare så fortsatte jag med reglar och plyfa-bitar i andra hörnet. Här var det lite krångligare, främst för att jag ville ha allt på plats idag, då det inte ser ut att bli fler varma dagar innan jul.
IMG_20211215_185857.jpg

Efter en del trixande så är nu även andra hörnet på plats, och behöver bara efterjusteras lite när det torkat, sen redo för underredsbehandling!
IMG_20211215_202824.jpg

Jag borde antagligen nöjt mig här, men fortsatte istället invändigt med att skapa en rak kant på frigoliten i golvhörnet, dessutom med lite överlapp i skarvarna.
IMG_20211215_204649.jpg

Sedan skära till en lagom bit EPS samt en plyfabit, och till sist limma allt på plats.
Verktygslådan fick agera press, torde förhoppningsvis räcka.
IMG_20211215_205357.jpg
IMG_20211215_210449.jpg
IMG_20211215_212443.jpg

Äntligen, inga hål in i husbilen längre, och isolering överallt det ska vara! Nu vill jag bara ha sista väggplyfan på plats så jag kan slipa av och måla, och sen börja bygga upp köket! (Hoppsan, kanske behöver en liten bit innergolv också ju..)

Inte många dagar kvar till jul och skidåkning nu, dags att lägga på ett kol!

Nu är det hög tid att sova.. Förvärvsarbete i morgon.

Godnatt på er där ute i mörkret!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Idag har varit en bra dag! Kanske inte en produktiv dag, kanske inte heller en särskilt annorlunda dag.. Men en BRA DAG!
Jag jobbade idag det sista planerade ordinarie arbetspasset på gamla jobbet. Det blir ett tillfälle till, men då som jour för ett event den 26e, sen är jag FRI!

Nog om det.
Jag avslutade arbetsdagen tidigast möjligt, för att sedan bege mig söderut mot mitt andra jobb, husbilen.

Stannade på vägen till Iävid Bauhaus I Hallunda för att köpa färg. Den unga tjejen som dristade sig att fråga vad jag letade efter lyssnade på min redogörelse, och konstaterade sedan kort; vi har en färg, det är snickerifärg. ... Jaha.. Jag bemödade mig inte fråga henne mer.
När hon väl gått bestämde jag mig till slut för vit träbets och klarlack, har en tanke om att det kan bli bra.

Åkte sedan till byggmax i Södertälje, lånade ett släp och skulle lasta i sista skivan plyfa som saknas, och insåg då att de ju inte har 4mm plyfa. Suck! Snabbt runt och lämna in släpet för att sedan åka vidare. Får lösa det i morgon!

När jag kom fram, slagit på värme, lämnat julklappar till bror att förmedla vidare till syskonbarnen så plockade jag bort tvingar och reglar under bilen.
Tanken var att måla underredsfärg på det jag limmade i onsdags, men när jag plockat bort tvingar så insåg jag att det nog kan vänta till i morgon. Minus en grad är ingen höjdare att ligga under bilen och kleta asfalt.

Gick istället och, åt kvällsmat, städade av och gam mig på golvbiten till hörnet.
Med 6+12+4 så kommer jag onekligen nära de 22mm som ursprungliga skivan är! Nu är allt utskuret, I morgon ska det limmas ihop.
IMG_20211217_190428.jpg
Satte på prov in en regelsrump vid väggen och la dit skivan, samt lade mattan på plats igen. Kommer bli bra detta.
IMG_20211217_190651.jpg
IMG_20211217_190729.jpg

Får bli en tidig kväll idag, så kanske man orkar med morgondagen bättre. Eller kanske mer troligt, hinner med fler öl!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Då äntligen kan jag ta av mig masken som suttit på större delen av eftermiddagen. Nu har jag härliga märken i ansiktet som visar var den suttit ett tag, men kan iaf unna mig en öl!

Idag har jag hunnit med en del, trots att jag var tvungen att ta en sväng till först Byggmax i Södertälje (låna släp och köpa 10mm plyfa) och sedan vidare till Hornbach i Slagsta för att köpa sista skivan 4mm plyfa. Tillbaka med skivorna till husbilen och sen lämna tillbaka släpet.

Först han jag dock med att limma de tre skivor som ska utgöra innergolvet i hörnet.
IMG_20211218_092012.jpg

Sedan gick det mesta av eftermiddagen till att försöka få till en hjälpligt passform på sista skivan runt dörren. Det är inte mycket som är rakt på det här bygget, och det gör det sannerligen inte enklare!
IMG_20211218_135513.jpg

Lyckades till slut få till det hjälpligt, men inte alls så fint som jag hoppats!
IMG_20211218_152942.jpg
Nåväl, var bara att kleta på lim, och sedan försöka få till press på det hela, vilket är lättare sagt än gjort på den sladdriga väggen.
IMG_20211218_160327.jpg
Fick till det hyfsat till slut.
IMG_20211218_163308.jpg

Sedan var det bara att fortsätta, underredsmassa skulle målas på. Fram med liggunderlag, strålkastare, pensel. Masken satt ju redan på, men skyddsglasögon åkte på, vill inte gärna ha den skiten i ögonen!
Kletigt värre, men lyckades till slut få till det så att jag är nöjd. Funderar lite på att ta ett lager till när det torkat.
IMG_20211218_164343.jpg
IMG_20211218_170731.jpg
IMG_20211218_172322.jpg

Jag passade sedan på att städa av lite, både ute, men främst inne.
Nu åkte alla återstående regelbitar ut på en prydlig stapel utanför bilen (men under presenningen), då jag hoppas jag är klar med dessa i bilen nu!

Nu blir det kvällsmat, och så funderar jag på att fräsa ut en av skidorna på en knäckt splitboard för att laga den efter maten.
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter en lång och slapp måltid, som spenderades med att titta på Antti Autti's senaste filmer "Artic Lines" så kände jag inte alls för att jobba mer.
Trots det så rotade jag fram dremeln och hämtade skidan ur bilen, för att sedan fräsa ur den knäckta träkärnan. Sedan så packade jag upp rullen med fjäderstål jag fått levererat.
IMG_20211218_192635.jpg

Nu kände jag mig nöjd, och tog istället en till öl, och ringde en vän som jag brukar åka med, för att diskutera vinterns plan B. Plan A är Österrike i februari, men det känns ju lite osäkert.
Plan B är att tura med husbilen som utgångspunkt. Förra året gjorde vi detta i Ramundberget, men i år fanns önskemål om "mer fallhöjd".
Efter en stund på telefon, och efter att ha konstaterat att vi båda vill till gränsen, men också tycker att det är väl långt att köra så kände jag mig nödgad att lägga på för att jobba vidare lite.
IMG_20211218_211900.jpg

Blev att ta bort reglarna på sista väggen, fräsa in en bit fjäderstål i skidan samt rensa lim rester och se till att sista golvbiten passar på sin plats.
Slutligen såg jag också till att justera in sidostycket till köksskåpen, då nya väggen bugger en millimeter mer än den gamla.
IMG_20211218_204917.jpg
IMG_20211218_221102.jpg

I morgon är tanken att slipa och börja betsa alla skivor, för att sen kunna lacka och slutligen återmontera inredningen.

Utöver det så återstår det ju fortfarande att täta utvändigt.
Har även tänkt både en och två gånger på att jag nog vill plocka ur dörrkarmen för att täta med fräsch tubyl kring denna, likaså kring bakre fönstret.
Sedan ska det ju även på med nya iläggslister.
Kommer nog strunta i att hänga tillbaka markisen än så länge, mycket jobb för något vi inte använder. Dock så kommer den sättas tillbaka på plats, då det säkert höjer andrahandsvärde något.

Nu är det inte många dagar kvar till jul, och med det skidpremiär för familjen, och deadline för mitt arbete!
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Puh, det är mycket nu!

Igår kväll fick jag åka hem en sväng för att agera understöd hemma där det är sjukstuga. Tvätta på kvällen och hämta saker från skolan och hjälpa till med att hämta och lämna covid test nu på morgonen.

INNAN jag åkte hem igår så han jag iaf med att både slipa av alla ytor, samt att stryka dem med vit träbets.
IMG_20211219_100454.jpg
IMG_20211219_105719.jpg

På eftermiddagen (medans färgen torkade) rengjorde jag underläggslisten och hörnet utvändigt inför att täta om det med ny butyl, vilket var ett väldigt slit, men nu är det i vart fall rent!
IMG_20211219_114352.jpg

Snart ska jag åka ner igen, med ett stopp för att fylla på den tomma flaskan med gasol på vägen.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Kom fram vid elvatiden efter att ha fyllt gasol och sen köpt skruv på vägen.

Började montage av golv i hörnet, fortsatte sedan med överskåpet vid diskbänken.
IMG_20211220_121254.jpg
IMG_20211220_122530.jpg

Passade på att snabbt gå igenom vilken skruv jag inte vill återanvända, och det är en del..
IMG_20211220_124643.jpg

Fick lov att bryta bort övre delen av skåpet vid rivning då det var skruvat ovanifrån, och hade tänkt ersätta bara den översta tvärslån, men blev att såga till en hel front istället för att få allt i samma stil.
IMG_20211220_135233.jpg
IMG_20211220_142452.jpg
IMG_20211220_152246.jpg

Mycket av eftermiddagen gick åt att försöka passa in och få det bra, hälften gamla, hälften nya delar, väggar som är sne(are). Till slut gick det.
IMG_20211220_161246.jpg

Hade ångan uppe och ville inte avbryta för mat, så passade på att ta två smörgåsar med sill, mums!
IMG_20211220_173058.jpg

IMG_20211220_172851.jpg

Lagom till att skåpet satt på plats så ringde min far och undrade var jag var.. Just JÄVLAR, jag hade ju middag inbokad med dem! Var bara att be om ursäkt och slänga sig i bilen. När jag kom fram 30 minuter senare så hade de redan ätit, men varit snälla nog att spara mat till mig :eek:

Fick iaf tid att prata en del, och kom därifrån först 21.30.

Tillbaka i husbilen igen vid 22 var det väl egentligen sovdags.. Men jag fortsatte med köket istället.

Efter en del trilskande, justering av väggar och vinklar så kom det så på plats!
IMG_20211220_231524.jpg

Underredet sitter fast, skivan bara provisoriskt.
IMG_20211220_235042.jpg

NU ska jag sova!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
I föregående inlägg ser man det ju faktiskt, vänstra hörnet på underskåpet hamnade lågt, och orsakade senare en hel del bekymmer då jag upptäckte det för sent :(

Gasledningar, plattor, diskho, blandare och kökslåda kom alla på plats, men när jag skulle fästa glasskivan över plattorna så insåg jag att vänster hörn var väl lågt.
IMG_20211221_091128.jpg
IMG_20211221_084601.jpg
Svårt att sätta kök när man inte kan använda vattenpass (står i lutning).
IMG_20211221_094821.jpg

Försökte avhjälpa det genom att lossa infästning i vägg och på undersidan knacka upp hörnet med hammare.. Bara för att lyckas träffa fingernageln. AJ!
Det blev I vart fall lite bättre, och skåpet skruvade fast igen.
IMG_20211221_103327.jpg

Sedan var det ju detta med elen, för att få flås till spislampan måste badrummet kopplas in igen, fullt logiskt.

Fäste upp kablarna på väggen bakom badrumsskåpet och skruvade detta på plats. Badrummet återställt, nu saknas bars städning!

När det sedan skulle anslutas till befintlig dosa så blir jag påmind om den härliga kortslutning som måste existerat sen bilen byggdes. Måste väl ändå ta ganska så fint på batterierna?
Ersatte den skadade delen med en sockerbit och kopplade in allt på plats. Gick sedan och tände både badrum och kökslampa!


IMG_20211221_111041.jpg

En fiffig sak jag upptäckte när jag kopplade in det hela; landströmmen går INTE på brytaren vid huvudenheten. Bra i detta fall (då arbetsbelygningen inte slocknade), men det kanske vore värt att lägga till en brytare för.

Efter monteringen av köket på förmiddagen så var jag nödgad att efter lunch gå på utsidan, minusgrader till trots.
IMG_20211221_122515.jpg

Det blev att först ge hörnet en sista omgång, ordentligt gnuggat med lite hushållspapper fick duga som rengöring.
Sedan skruva fast alu- och gummilist, maskera kanterna, skruv bort igen, och till sist lägga tre strängar butyl; en på vardera sida på "plåten" samt en i hörnet som täcker den lilla springan (som var sedan innan) samt för att täta skruvarna.
IMG_20211221_140815.jpg

Sedan försiktigt trycka underläggslisten på plats och skruva tillbaka aluminiumlisten igen. Detta var betydligt lättare med butyl under som höll det på plats!
IMG_20211221_151403.jpg

Avslutningsvis dra bort masteringstejpen, och noggrant gnugga bort den bytyl som tryckts ut på sidan. Löjligt kladdigt!

Nu började det skymma, och det enda övriga jag han med var att med en flatmejsel slå bort resterna av (konstruktions?)lim i skåran för iläggslist runt lastly kan på andra sidan bilen.
Förhoppningsvis hinner jag sätta fast nya dito innan det är dags för avfärd på torsdag.

Vid det här laget var jag rejält kall och gick in och värmde mig med en iskall öl och lite korv!
Samtidigt så började jag plocka med lite småsaker; bättra på fogen i köket, dammsuga och skruva fast hyllplan i skåpen (där det saknats), samt montera fast dörren till toaletten.
IMG_20211221_155630.jpg

Magiskt, nu ser det (nästan) färdigt ut invändigt!
Bäst av allt, min sittplats vid måltider uppgraderade från trälocket under soffan till dyna, och ryggstöd! Har nu även bordet på plats igen, och behöver inte längre sitta som en krympning med benen.

Fortfarande mycket kvar, bland annat;
  • Kjolpaketet med belysning och registreringsskyllt
  • Ett par skruvar på taklisten
  • Tätning av ett gäng hål utvändigt
  • Ny tätning och fastskruvning av bakre fönster plus dörr
  • Montera tätningslist runt dörr
  • Skruva fast kasettram till fönster
  • Bättra på med underredesfärg på några fläckar jag missat
  • VINTERDÄCK
  • Lister invändigt
  • Iläggslister utvändigt
  • Fogning av ett par vinklar
  • Slipa ner samt lacka om skivan brevid dörren som inte blev bra (pga slarv)
  • Betsa + lacka nya fronten till köksskåpet
  • Städa av
Allt hinner jag inte med, men ner till och med vinterdäck är planen och förhoppningen!
Två dagar kvar till avfärd, puh!
IMG_20211221_164036.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Svårt det där med att bara vara still..
Är för trött för att sätta igång med något stort, så har istället städat av.. Tagit bort täckpapp, dammsugit.. Och fått syn på en fanerskada i toalettdörren (som jag förträngt).
IMG_20211221_185902.jpg

Fram med en bit kasserad fanerskiva, kniv, sandpapper och sumerlim!
IMG_20211221_191716.jpg

En liten stund senare så är det iaf acceptabelt!
IMG_20211221_191709.jpg
IMG_20211221_192322.jpg
IMG_20211221_194447.jpg
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Svårt det där med att bara vara still..
Är för trött för att sätta igång med något stort, så har istället städat av.. Tagit bort täckpapp, dammsugit.. Och fått syn på en fanerskada i toalettdörren (som jag förträngt).
Visa bilaga 219389

Fram med en bit kasserad fanerskiva, kniv, sandpapper och sumerlim!
Visa bilaga 219391

En liten stund senare så är det iaf acceptabelt!
Visa bilaga 219390
Visa bilaga 219392
Visa bilaga 219393
Snyggt går. nog att dölja springorna med färgat spackel.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Vilket jäkla jobb du gör, fort går det och bra ser det ut. Fantastiskt.

Hälsningar
Peter
Absolut, eller bara lite trälim och sågdamm, eller en tuschpenna från dottern :D
Det är ju dock extrema närbilder, på något som är 1x2.5 cm i ankelhöjd, så lite orättvisa bilder kanske.

Här är ytterligare en, fixade en lagning från tidigare ägare som hade tryckt i finspackel (som det såg ut) i ett elakt hack.
IMG_20211221_195604.jpg
IMG_20211221_200142.jpg
IMG_20211221_201357.jpg
IMG_20211221_201408.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Vilket jäkla jobb du gör, fort går det och bra ser det ut. Fantastiskt.

Hälsningar
Peter
Tack för de fina orden!
Jag har äntligen börjat lära mig att allt inte går så snabbt som jag önskar, även om det utifrån sett ser ut att gå snabbt.

Särskilt nu med allt förarbete ur vägen så SYNNS det ju mycket när man gör saker, vilket såklart är tacksamt!
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Tack för de fina orden!
Jag har äntligen börjat lära mig att allt går så snabbt som jag önskar, även om det utifrån sättet ser ut att gå snabbt.

Särskilt nu med allt förarbete ur vägen så SYNNS det ju mycket när man gör saker, vilket såklart är tacksamt!
Mäkta imponerad av ditt resultat:applåder:
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Vaknade upp i morse till -15c, och vetskapen att det är nästan uteslutande arbete på utsidan kvar :oops:

Lyckades till slut övervinna olusten, komma ur sängen och äta frukost.

Skruvade fast de sista skruvarna invändigt, samt kontrollerade om jag verkligen inte missat något viktigt, men det hade jag givetvis inte.

Bara att dra på sig jackan och hugga in! Började med tätningslisten runt dörren, och kåpan över låset, så nu är det mer eller mindre klart.
IMG_20211222_102210.jpg

Sedan kom turen till dörrkarmen som fick lite fräsch butyl i överkant och i samtliga skruvhål. Passade även på att byta alla skruvar till nya rostfria (och samma skalle), få saker är mer irriterande än skruvar med blandade skallar på samma infästning!
IMG_20211222_095733.jpg

Efter att ha kletat mer än jag önskat med butylen så var jag slutligen nöjd.

Näst på tur stod fönstret i bakre väggen. Då jag rivit och byggt upp den igen runt fönstret så litar jag inte längre på tätningen.
Efter lite trixande och en del våld så släppte fönstret. På insidan fick det bli dubbel papp för att behålla lite värme.

IMG_20211222_110941.jpg

Efter rengöring av hål och karm så lade jag en sträng butyl runt om på ramen, och tryckte fönstret på plats. Sedan in och skruva fast insidan med kassetter för byggnät och mörkläggning.

Resultatet blev riktigt bra, hoppas det även gäller tätheten!
IMG_20211222_115034.jpg

Fortsatte med att ge listen under dörren ny butyl i hålen och en uppsättning nya skruv.

Nu började det suga rejält i kistan, men jag tog iaf bort presseningen över bilen och vek denna innan jag gjorde paus för att koka vatten till maten.
Idag bjuds det på jägargryta med nudlar, gott gott!
 
Toppen