• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Har under förmiddagen jobbat med att rensa bort ruttna reglar upp mot taket, och tog så också (det ödesdigra?) beslutet att riva även en bit av innertaket för att kunna byta de tvärgående ruttna reglarna.
img_20211030_110259-jpg.217605


Som jag nästan misstänkt så är taket isolerat med vanlig frigolit, som inte verkat fäst mot takplåten (eller så har limmet släppt). Frågan är om man ska ge dig på att byta denna på det område som ändå bryts upp..

Sågade bort ca 30 cm in mot centrum och 85 cm fram (där det sitter en tvärgående regel) bara för att konstatera att det här fortfarande var murket trä.. Bort med ytterligare 30 cm in mot centrum, och HÄR tittade slutligen friskt trä fram!

Nu är min enda återstående oro den längsgående regeln i bilens ytterkant där jag fortfarande inte tycker det ser riktigt friskt ut ens 100cm fram.
 

Bilagor

  • IMG_20211030_110259.jpg
    IMG_20211030_110259.jpg
    3,2 MB · Visningar: 1.095

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter att ha gjort en dum chansning på att vattnet i min termos från igår var varmt nog så fick jag äta en påse frystorkat på drygt ljummet vatten, ingen höjdare då fettet inte riktigt löser sig!

Jag fortsatte så med att riva vidare i taket, samtidigt som jag funderade på alternativ att lösa skarven.
Jag rev bort även isoleringen, då jag noterat att det satt en plyfa även ovanför mot plåten, och den såg allt annat än frisk ut i kanten.
IMG_20211030_112923.jpg
Med frigoliten borta kunde jag konstatera att det varit rätt beslut.

Nåväl, jag bestämde mig iaf att klä hela kökshörnet med 4mm plyfa, då det nog inte kommer synas så mycket om jag gömmer övergången i hörnen.
Efter att ha rivit bort återstoden av beklädnaden på bakre väggen och sågat till reglarna för bättre skarvning så skrev jag inköpslista och begav mig mot Hornbach i Slagsta för att handla.
IMG_20211030_130459.jpg

Det dammar ganska ordentligt när man sågar och river, och jag är glad över både mask och skyddsglasögon, även om jag ska byta de senare då de är repiga.
IMG_20211030_115118.jpg

Taket har idag en 3mm plyfa mot plåten, sedan 30mm frigolit plus ytterligare en 3mm och avslutningsvis en 2.6mm beklädd som innertak.
Tanken blev till slut att skarva på snedden, då jag tror det kommer gå väg ihop med vinkeln på toalettdörren.
IMG_20211030_130450.jpg

Här tvekar jag lite, dels för att skarven blir svårare att dölja, dels för att jag inte har någon framgång att hitta 30mm cellplast med slutna celler.. Någon som har tips om var det finns att få tag på?
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Tyvärr så gick hela eftermiddagen på att handla (och sedan lämna det lånade släpet), men nu har jag iaf plyfa och reglar nog till väggen, taket får bli ett senare bekymmer.

Handlade även ett par riktiga hörselkåpor, då mina in-ear jag brukar använda som skydd dämpar lite för lite. Blev ett par alldeles för dyra med blåtand, får se om jag tycker ljudet är bra nog.

Nu blir det kvällsmat, favoriten: currykyckling, denna gång med nykokt vatten!

Sen får kvällsjobbet bli att försöka få till vinkeln på taket, eller rensa reglarna ner i dubbelgolvet, återstå att se vilket det blir.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Fan också.. Ibland önskar jag VERKLIGEN att jag vore mindre nogrann.
Sågade upp golvet i hörnet för att komma åt reglarna som ligger i dubbelgolvet. Slet bort väggskivan hela vägen ner till undre golvet och plockade bort det som var kvar av regeln mot dörren, vilket var mest flis..
IMG_20211030_195747.jpg

Sedan började jag pilla bort den stående regeln i hörnet, som faktiskt hade lite substans kvar längst ner. Fortsatte enträget att pilla bort bitar med en flatmejsel, men fick inget motstånd nedåt.. Tar med mig den nyligen bortskurna golvskivan ut som underlägg och lägger mig under bilen och tittar i hörnet, mycket riktigt, där sticker min skruvmejsel fram ur stommen.
IMG_20211030_201727.jpg

Sen kommer vi till dagens misstag, jag tänker, "om det syns så bra i detta hörn så borde man ju se även på andra ställen om det är fukt.." Och börjar förflytta mig bit för bit runt bilen för att inspektera.
Jag är inte längre säker på att det var en bra idé. Även andra bakre hörnet har börjat luckra upp sig, och lite vänster fram.. Och gråvatten röret sitter löst. Och det börjar rosta rejält på en del fästen. Och en gummibussning till avgasröret ser ut att spricka vilken sekund som helst.
Ovetskap är sannerligen en gåva.

Här en bild på hur stödet för golvet i hörnet såg ut, som tur är finns där knappt någon belastning.
IMG_20211030_193131.jpg
Och såhär vackert såg det ut i hörnet
IMG_20211030_201112.jpg

Tar mig en öl nu och begrundar hur jag ska hantera detta (mentalt).
imgly_3428792635445144338.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej... Jag gillar din attityd till detta enormt stora arbete... Läser gärna vidare och önskar dig lycka till...

PS kanske du kan beställa en pizza till utkörning för omväxling skull :bye:
Hej muskatten!
Fint att det kan roa någon, mig ger det mest panik o_O Jag tenderar att vara lite envis av mig, så jag hoppas det får detta projekt i hamn med godkänt resultat :msn_tongue:

Missförstå mig inte, jag tycker faktiskt OM frystorkat! ..och nu så här en vecka innan tävling så dricker jag hellre än äter mina kalorier, jag har inte allt för mycket marginal att spela med upp till 76kg.
Men om en vecka, då så blir det äntligen äta av igen!:mat:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag vill också tacka för din tråd och önska dig lycka till.

Du efterlyser 30 mm cellplast med slutna celler, alltså XPS. I original sitter EPS, alltså det som ofta "felaktigt" kallas frigolit. Ur isoleringssynpunkt spelar det ingen roll vilket man väljer. Ur fuktsynpunkt kan det ha en liten betydelse, men knappast avgörande i det här fallet. Visserligen kan EPS bli fuktigt men man använder det faktiskt t o m i flytbryggor. Det tar tid innan det blir några problem. Och jag tror knappast att det kan bli problem i din bil under bilens livstid såvida inte ytterligare fukt kommer in.
Du bör kunna hitta även XPS i 30 mm. Om inte så kan kanske Armaflex eller liknande vara ett alternativ. Det är mjuk cellgummiisolering som ofta används i isolering av kalla installationer, just för att det är tätt.

Och
Har man sagt A får man säga B så får man C vad D E. Dvs tala om vad du tävlar i.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jag vill också tacka för din tråd och önska dig lycka till.

Du efterlyser 30 mm cellplast med slutna celler, alltså XPS. I original sitter EPS, alltså det som ofta "felaktigt" kallas frigolit. Ur isoleringssynpunkt spelar det ingen roll vilket man väljer. Ur fuktsynpunkt kan det ha en liten betydelse, men knappast avgörande i det här fallet. Visserligen kan EPS bli fuktigt men man använder det faktiskt t o m i flytbryggor. Det tar tid innan det blir några problem. Och jag tror knappast att det kan bli problem i din bil under bilens livstid såvida inte ytterligare fukt kommer in.
Du bör kunna hitta även XPS i 30 mm. Om inte så kan kanske Armaflex eller liknande vara ett alternativ. Det är mjuk cellgummiisolering som ofta används i isolering av kalla installationer, just för att det är tätt.

Och
Har man sagt A får man säga B så får man C vad D E. Dvs tala om vad du tävlar i.
Tack för informationen, mycket uppskattat! Det jag upplever är att EPS (om det nu är vad det jag felaktigt kallade frigolit) blir väldigt poröst, och verkar "sugit in" mögel på ett vis XPSen inte gjort, tex här:
IMG_20211030_212643.jpg

Tävlar gör jag i en sport som heter "Allstyle", vilket är likt tex kick-boxning och Sanda, och nästa lördag ställer jag upp i klass 2 (icke-proffs) för folk som väger upp till 76 kg. Tävlingen går av stapeln i Eriksdalshallen I Stockholm.
Blir andra gången jag tävlar, så förväntningarna (mina dvs) är höga!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
................................. dels för att jag inte har någon framgång att hitta 30mm cellplast med slutna celler.. Någon som har tips om var det finns att få tag på?

Hej tyvärr som så mycket annat nu för tiden så blir det en address på internet när man skall ha något lite udda, men det är ju möjligt att det även finns på "en byggfirma nära dig"......... om man har tur.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
EPS (om det nu är vad det jag felaktigt kallade frigolit)
Det hade jag inte ens kollat om du skrev. Det är så vanligt och alla förstår nog vad man menar. Men Frigolit är/var faktiskt ett varumärke.

Nu när jag kollar upp det ser jag att varumärket sålts och inget längre tillverkas med varumärket Frigolit. Så det har blivit allmän benämning på EPS.
EPS betyder Expanderad PolyStyren. XPS betyder eXtruderad PolyStyren. Det är alltså olika tillverkningssätt.

Eftersom det är en böjd yta skulle jag rekommendera dig att kolla på Armaflex eller liknande.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej tyvärr som så mycket annat nu för tiden så blir det en address på internet när man skall ha något lite udda, men det är ju möjligt att det även finns på "en byggfirma nära dig"......... om man har tur.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Kul att du länkar just denna hemsida @JANKRO, då jag tidigare idag tittade på densamma när jag letade, men insåg att de hade verksamheten i Vellinge och därför avskrev den som ett omedelbart vis att få tag i vad jag letade efter.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Det hade jag inte ens kollat om du skrev. Det är så vanligt och alla förstår nog vad man menar. Men Frigolit är/var faktiskt ett varumärke.

Nu när jag kollar upp det ser jag att varumärket sålts och inget längre tillverkas med varumärket Frigolit. Så det har blivit allmän benämning på EPS.
EPS betyder Expanderad PolyStyren. XPS betyder eXtruderad PolyStyren. Det är alltså olika tillverkningssätt.

Eftersom det är en böjd yta skulle jag rekommendera dig att kolla på Armaflex eller liknande.
Lite som akrylplast och plexiglas då mao, alla vet vad man menar när man säger plexiglas, men det är inte per definition rätt.

Jag jag var tvungen att titta i historiken, och mycket riktigt kallade jag det för frigolit.

Jag ska kika på ställen det går att få tag i Armaflex, men det känns ännu mer exotiskt än 30mm XPS, så vi får väl se!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Den som söker skall finna!

Kollar med några alternativ som nämns i tråden på måndag!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag ska kika på ställen det går att få tag i Armaflex, men det känns ännu mer exotiskt än 30mm XPS, så vi får väl se!
Det finns andra märken än Armaflex. Sök på cellgummiisolering. Det är egentligen inte så exotiskt men används mest av proffs. Jag har inte kollat om det finns så tjock som 30 mm. Den stora fördelen jag tänkte på var flexibiliteten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Armaflex finns i tjocklek 9,13,18,25,28 och 35 (kan ha missat någon).
Vi använder det för kondensisolering på rör.
Hjälpte en gång en polare att kondensisolera förpiken i hans stålbåt.
Vi körde 13mm och det gick på över 30 000:- i materiel...
Armaflex är dyrt!

Jag gjorde ett liknande arbete som du fast på en husvagn.
Det var inget roligt, ju mer man öppnade upp desto mer ruttet trä hittades.
Jag fick avlasta taket med stöttor.
Att få till de böjda träsektionerna visade sig nästan omöjligt så jag gjorde nya på plats med epoxi och glasfibermatta.
Det blev rätt bra men efter detta jobb har jag alltid kollat vagnar och bilar med egen fuktmätare innan köp...
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Armaflex finns i tjocklek 9,13,18,25,28 och 35 (kan ha missat någon).
Vi använder det för kondensisolering på rör.
Hjälpte en gång en polare att kondensisolera förpiken i hans stålbåt.
Vi körde 13mm och det gick på över 30 000:- i materiel...
Armaflex är dyrt!

Jag gjorde ett liknande arbete som du fast på en husvagn.
Det var inget roligt, ju mer man öppnade upp desto mer ruttet trä hittades.
Jag fick avlasta taket med stöttor.
Att få till de böjda träsektionerna visade sig nästan omöjligt så jag gjorde nya på plats med epoxi och glasfibermatta.
Det blev rätt bra men efter detta jobb har jag alltid kollat vagnar och bilar med egen fuktmätare innan köp...
Jag kikade lite snabbt på priserna, och som du säger så är det rätt dyrt.. Känns som ett bättre alternativ då att fila lite XPS (eller EPS).

Som du säger, ju mer man öppnar, desto mer ser man, ovetskap är en salig välsignelse!
 
Toppen