• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Ilon!
Fantastiskt arbete du uträttar, och dessutom generöst delar med dig av, heders!
Var lite undrande över ditt val av lim, tills du skrev om vattenspray, då blev jag lugn.
Antar att du använder fukthärdande PU-lim?
Bra val isf, enl min erfarenhet.
Skulle du tycka dig behöva "passbitar" av isolering,
så kan PU-skum, fönster-fog-skum, vara ett alternativ.
Expansionen kan styras/formas med plast-klädda klotsar
av nästan vilket material du råkar ha till hands.
PU-lim och skum fäster inte på plastfilm, den är väl för fet.
Utmärkt att använda vid maskering av känsliga närliggande ytor.
Biltema har för-tejpad plast-folie på rulle.
Kanthaltråden kommer att förlängas när den blir varm.
Kanske redan du vet... Men nämner det ändå :)
Någon typ av elastisk/fjädrande inspänning av tråden blir säkert bäst.
Tänk, typ, en löst spänd pilbåge... :)
Ser fram emot kommande avsnitt av ditt projekt. Mycket läsvärt!
Mvh från en som byggt några windsurfingbrädor i just XPS :)
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej Ilon!
Fantastiskt arbete du uträttar, och dessutom generöst delar med dig av, heders!
Var lite undrande över ditt val av lim, tills du skrev om vattenspray, då blev jag lugn.
Antar att du använder fukthärdande PU-lim?
Bra val isf, enl min erfarenhet.
Skulle du tycka dig behöva "passbitar" av isolering,
så kan PU-skum, fönster-fog-skum, vara ett alternativ.
Expansionen kan styras/formas med plast-klädda klotsar
av nästan vilket material du råkar ha till hands.
PU-lim och skum fäster inte på plastfilm, den är väl för fet.
Utmärkt att använda vid maskering av känsliga närliggande ytor.
Biltema har för-tejpad plast-folie på rulle.
Kanthaltråden kommer att förlängas när den blir varm.
Kanske redan du vet... Men nämner det ändå :)
Någon typ av elastisk/fjädrande inspänning av tråden blir säkert bäst.
Tänk, typ, en löst spänd pilbåge... :)
Ser fram emot kommande avsnitt av ditt projekt. Mycket läsvärt!
Mvh från en som byggt några windsurfingbrädor i just XPS :)
Hej Raasken.

Jag ser det som självklart att dela med mig av hur och vad jag gör, det är ju för att folk väljer att göra så som jag själv alls vågade ge mig på detta; efter att ha tittat på ett par projekt där folk lagat just fuktskador.

Limmet ska av vad jag läst vara av rätt sort, ett polyuretanlim från casco som är fukthärdande och vattenfast efter härdning.

Gällande isolering i snedtak så är min plan att skära en skiva XPS att passa in, eller helt strunta i att byta den, det får jag se när det blir dags. Undviker helst all form av fogskum, då det lätt bildas bubblor, och kan tendera att fånga fukt (säkert beroende på typ av skum).

Stort tack för tipset om att kanthaltråden expanderar med värme, det hade jag inte ens tänkt på.. Får fjäderbelasta den när jag bygger riggen för det, borde lösa biffen.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Här kommer en hälsning från ett idag regntungt och mulet Mallorca, men igår var det stundtals soligt och rätt skönt!
IMG_20211113_172747.jpg
Här bor vi nära flygplatsen, och behöver bara öppna balkongdörren för att få känna de härliga dofterna av flygbränsle!
IMG_20211113_151618.jpg

Nästa helg är jag åter i verkligheten, och hoppas hinna med att jobba vidare med husbilen.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jaha, så var man då efter fem (regniga) dagar hemma igen från Mallorca. Kanske lika bra det med tanke på vädret.. Vi åkte dit för att få lite sol och "värme", normalt har dem 6 dagar med regn i november. Vi anlände lördag efter en fredag fylld av regn (med vädervarning för regn och vågor), och fick en okej lördag med växlande molnighet och någon regnskur.
Söndag, måndag och tisdag var mer regn än uppehåll. ONSDAG var det sol halva dagen, torsdagen begav vi oss av hemåt.

Nåja, trevligare med 15c och regn än 5c och regn. Dessutom alltid trevligt med semester!

Bodde gjorde vi på Helios Hotel i Can Pastilla, så nära flygplatsen man kommer om man vill ha strand :D Här en fågel på väg att landa, plåtat när vi gick längs stranden.
IMG_20211115_105155.jpg

Hittade även en utmärkt indisk restaurang, likaså en bra japansk buffé, och givetvis massor av sand!
IMG_20211115_191905.jpg
IMG_20211115_134528.jpg
IMG_20211115_175730.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter att ha meddelat min uppsägning at kontraktet med nuvarande arbetsplats så tog jag tidig helg. Först
Skulle jag till Vallentuna för att hämta nätaggregat, sedan till bauhaus och så slutligen till husbilen.

Plockar upp nätagget hos en vän i Vallentuna, och beger mig sedan hem igen, rafsar ihop lite kläder och bär ner till bilen.
På vägen söderut stannar jag till vid bauhaus i Botkyrka för att köpa lite saker att bygga isoleringsklyv av. Plockar ihop 4st bultar i lösvikt, väger och inser att dem vill ha 50kr för detta. Nej, någon måtta får det vara! På biltema kostade en påse med 5 bultar (som dessutom var rostfria och bättre dimension) 39.90.
Handlar några öl på systemet och åter så vidare.

Framme vid husbilen så påminns jag påtagligt om att jag fått avsluta arbetet föregående tillfälle abrupt för att hinna hem, då jag inte ens städat av innan,eller släkt lyset. Tur att man har led.

Städade av och plockade bort strävorna för de bitar jag limmat. Plockade även bort tvingarna för regeln som ska sitta i hörnet, bara för att inse att jag inte är nöjd, den är ju limmad med skarvar som ligger i linje! Bara sågs bort en del och förbereda för att limma om.
IMG_20211119_173128.jpg

Vill inte riktigt limma något idag, då klockan redan hunnit bli 17.30, och jag ju trots allt ska sova i bilen, och helst inte i ångor från limmet.

Passar istället på att mäta vilka reglar som behövs för morgondagen, samt vad som behöver klyvas för detta. Dock ingen klyvning ute i mörkret, det får anstå till morgondagen.
IMG_20211119_173720.jpg

Så dags för lyxig kvällsmat, jägargryta! Efter detta lite chips och en kall öl vid det fantastiska köksbordet jag för tillfället har tillgång till :)
IMG_20211119_183528.jpg
IMG_20211119_191502.jpg

Nu blir det en lugn kväll i väntan på lite arbetsljus ute.

Hoppas på att morgon limma en av reglarna i hörnet, samt övriga småbitar på väggarna, samt börja lägga igen antingen golv eller tak.

God fredagskväll där ute!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Lyckades komma upp och äta frukost i hyfsad tid. Därefter började jag mäta och kapa upp de reglar jag saknade, för att sedan limma dem som var kvar på bakre väggen.
IMG_20211120_172321.jpg

Planen var ju att lappa i återstående reglar och sedan börja lappa igen golv eller tak.
För att lyckas med det behöver jag ju (köpa och) klyva lite XPS. Åkte därför till byggmax, köpte XPS och en 12mm plyfa att bygga kap av.
Efter en lunch på Burger King, ett snabbt besök på Biltema för att köpa svagströmsledare så återvände jag till husbilen.

Började så såga till och bygga mig en kap / klyvbord för cellplasten. Otyg att det börjar mörkna så tidigt nu bara, och det är inte varmt heller.
IMG_20211120_154243.jpg
IMG_20211120_155030.jpg
När jag satt alla delar på plats, och ha bråkat en hel del med fjäderbelastningen innan jag till slut fick till det, så kopplades nätaggregat in och strömmen slogs på. Och det hände... Ingenting.

Tror jag får ta och bekanta mig lite bättre med hur nätagget fungerar, trodde jag ställt in det på 8v/2A, men den visade bara 0.4A med agget i CV.
IMG_20211120_164411.jpg

Som alltid tar saker längre tid än jag önskar, och paniken kommer krypande. Snart är det ju skidsäsong!

Ska försöka limma hörnbiten jag filat till i morgon, den ska ju limmas i bägge ytterväggarna, ska bli intressant att se hur man kan få lite spänn på dem, tror det ska gå med en rätvinklig kil på liggande reglarna under hörnet.
IMG_20211120_174444.jpg
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
I morse vaknade jag vid 07, låg kvar i sängen å surfade en stund, drog mig för att gå upp då det var så varmt och skönt.
När jag till slut kom upp så var det i en redigt nedkyld husbil, kunde direkt konstatera att gasen var slut. Ute var det nog någon minusgrad, med frost i gräset och på bilarna. Koppla in andra flaskan och så in för lite värme igen!

Blev att äta frukost i tjocktröja, och sedan sätta igång med att hitta en lösning för att kunna limma regeln i hörnet. Kilar för att stabilisera på insidan blir bra, och på utsidan får det bli lite strävor.
IMG_20211121_084042.jpg

Limmade så regeln i böjen på taket, och sågade sedan till två av reglarna som ska sitta under bilen, för att sedan klyva och kapa den stående till hörnet i rätt längd.
IMG_20211121_111941.jpg

Var tvungen att demontera bakre kofångaren för att komma åt att rensa bort skruv och klammer som satt bakom den, samt för att kunna stadga upp när jag senare ska limma. Bedrövligt vilket skick innanmätet till baklyktan är, faller sönder i smulor.. Får bli att beställa nya tror jag.
IMG_20211121_095434.jpg

Känns som att varje gång kofångaren ska demonteras så spricker den pga tight passform, redigt sugen på att byta den mot något hållbarare.

Efter lunch limmade jag den stående regeln, och fortsatte med reglarna under bilen, för att sedan tejpa fast en plastpåse utanpå för att lyckas få lite värme även där nere för att limmet ska torka.
IMG_20211121_123938.jpg
IMG_20211121_134247.jpg
IMG_20211121_134256.jpg
IMG_20211121_134307.jpg

Det började nu bli eftermiddag, och jag gav mig på att skära till en bit plywood till taket även om jag inte lyckats klyva isoleringen än så gör det att jag kan komma vidare lite. Insåg snabbt att skära 4mm plyfa med mattkniv fungerade bra om man tog i ett par snitt.
IMG_20211121_140635.jpg

Det blev ett par vändor fram och tillbaka med skivan för justeringar innan den gick att få på plats.
IMG_20211121_145509.jpg
Det sista jag han med innan det var dags att städa av och bege sig hemåt var att limma upp regeln över dörren i skarven mot väggen. Med den på plats så är faktiskt alla hörnreglar på plats (även om det ska till fler brevid)!
IMG_20211121_150939.jpg

Det var allt för denna gång!

Nu känns det äntligen som att det händer något, men ack så mycket kvar, och det blir bara kallare ute! På vägen hem var det nollan och i höjd med Slagsta kom det regn som snabbt övergick i snö!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Sen ankomst idag då det först skulle läggas om till vinterdäck på bruksbilen, och sedan hjälpa dottern att packa för hajk i helgen.

När jag sent om sider sitter i bilen på väg söderut inser jag att jag glömt packa med mat. Faen. Nåväl, stannade till på nya Ica i Moraberg och handlade.

Famme vid husbilen blev det att lägga in väskor, sen snabbt stuva in en ny full P11 innerst och så in med aluflaskan ytterst, sedan snabbt in och slå på värmen! -4 i Stockholm är inte att leka med, har hellre - 20 och torrt!

Nu står jag här och värmer mig (inombords) med en kall öl, funderar över vad man hinner med denna helg, och väntar på att pannan ska göra sitt med temperaturen :)

God fredag där ute i höstmörkret!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Med fåregående inläggs måhända dystra underton vill jag rapportera att; mig går det ingen nöd på!
IMG_20211126_232943.jpg

Efter att ha monterat bort alla ut- och invändiga strävor kan jag nöjd konstatera att det nog kan bli en husbil av detta projekt!

Nu är regeln i det tidigare fuktskadade hörnet åter på plats, och det ser ut att kunna bli bra både ut- och invändigt.
IMG_20211126_222310.jpg

Passade tidigare idag på att hämta ut ett paket som kommit från Tyskland.. Nya baklyktor! Skiljeväggarna invändigt i de gamla var så spröda att de smulade sönder när man tog i dem.
Kanske inte strikt nödvändigt, men om allt går vägen med nuvarande renovering tänkte jag byta back-kamera också (displayen på den gamla behagade att ge upp), och då detta är kopplat just i baklyktan så vill jag gärna kunna arbeta där utan att det ramlar ut smulor av vit plast så fort jag rör något.
IMG_20211126_225948.jpg

Efter att ha städat upp allt invändigt så förberedde jag mig på att komma i säng, bara för att upptäcka vatten på täckpappen vid stegen till sängen.. Började torka upp det, sedan snurrade kuggar att snurra.. Vatten, på pappen.. UNDERIFRÅN?! Rev bort den och kunde så konstatera att det kommit från kylen...
Antar att den inte tycker om att stå i lutning, och dessutom påslagen men med öppen dörr (ja, jag glömde stänga av den sist, men kom ihåg att ställa upp den).. Oh well, tur att det varit kallt, så den har inte behövt gå föräns jag slog på värmen!

Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken...

Observanta läsare kanske kommer ihåg att jag nämnde tidigare att jag sagt upp mitt nuvarande uppdrag. Jag kan nu lugna er med att kontrakt är skrivet med ny kund, start efter nyår.
Än så länge verkar jag klara av att förse detta slukhål med föda!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Började dagen med att, efter frukost förstås, riva bort den gamla och lägga ny täckpapp på hela golvet. Den gamla var rätt smutsig och sliten.

Ute har det varit friskt väder inatt, och man ser att pannan fått jobba :)
IMG_20211127_081229.jpg

Sedan full fart med att måtta, såga och justera reglar tills allt passade. Det blir ju en del konstiga vinklar, tur då att man kan använda golvpapp som mall!
IMG_20211127_091122.jpg
IMG_20211127_093108.jpg
Att få till alla som fattades tog hela förmiddagen, och sedan ytterligare någon timme innan allt var limmat och jag satt för under bilen för att få ner värme.
IMG_20211127_135412.jpg
IMG_20211127_123753.jpg

När jag ändå sabbade med limmet passade jag på att förbereda reglarna för att sätta igen golvet.
IMG_20211127_140433.jpg

Efter allt detta blev det slutligen dags för lunch vid en stund efter två. Må ha glömt mina favoritpåsar hemma, men det fanns ju snack pot på Ica!
IMG_20211127_142817.jpg

Har börjat fundera på om jag kanske får strunta i att använda XPS i taket, och istället laga i med EPS, då jag kan köpa detta i rätt tjocklek.. Då skulle jag kunna börja sätta igen redan i morgon.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter lunchen igår så var tanken att skrapa lite under bilen för att kunna bättra på med underredsmassa på de ställen som är utsatta.

Började i det hörn jag INTE rivit upp.
Dock så lossnade stora sjok av laminatskivan när jag skrapade, och även på denna sida var reglarna ruttna, bara inte lika illa.
IMG_20211127_152013.jpg

Hade inte jag lovat mig själv att jag inte skulle riva upp det hörnet? Och hade jag inte även lovat mig själv att inte riva upp taket? Jag börjar tvivla på värdet av mina löften :D
IMG_20211127_153545.jpg
IMG_20211127_160850.jpg

Blev iaf att skruva bort strävorna invändigt och kontrollera resultatet innan det blev dags för kväll. Ser riktigt bra ut tycker jag! Kanske inte perfekt eller så bra som jag velat ha det, men ändå tillräckligt.
IMG_20211127_171210.jpg
IMG_20211127_171219.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Blev öl och sällskapsspel med bror min och hans familj efter middagen igår, så iad vaknade jag med blykeps. Lyckades masa mig ur sängen först 8.20, en hel timme dyrbart dagsljus till spillo!
Nåja, inte mycket att göra åt.

När jag fått i mig lite frukost så testade jag att böja en bit plyfa till snedtaket, men den lilla biten jag testade med sprack precis innan rätt vinkel.
Uppmuntrad av detta gick jag ut och skar till rätt form av en skiva som stått ute under tak, och således var lite fuktigare (testbiten var snustorr efter att ha legat i värmen i bilen).
Provade med denna att böja till den, och det fungerade utmärkt, inga tråkiga ljud!

Blev en hel del karvande innan den hade bra passform, och det behövdes då det inte var så mycket regel att fästa i mot hörnet.
Jag limmade hörnbiten, och åkte sedan till Byggmax för att handla plyfa och isolering till taket. Lite dumt att de bara säljer 6mm som 125x125 cm, och inte vanliga helskivor. Som tur är bevöver jag bara 110 cm!
Skivan går precis inte in i bilen, så får låna ett släp, vilket betyder en extra vända för att lämna tillbaka det efter :(

Nu önskade jag att jag haft en fungerande kap / hyvel, för usch vad det dammar att såga isoleringen!
Är tvungen att falsa kanterna lite så jag kan passa in en liten list som håller ihop skarven, så att det inte rör på sig sen.

IMG_20211128_131249.jpg
Ringla på lim och stryka ut, sprays med vatten, upp med skivorna i taket och på fixering. Puh.
IMG_20211128_132517.jpg
IMG_20211128_134459.jpg

Börjar sedan måtta skivan till bakre väggen, och inser att jag nog var lite optimistisk med materialinköp, och kommer behöva en helskiva till. Nåja.. Märker upp det och sågar ut det, in i husbilen igen och ställa den på plats, ser ut att kunna passa.
IMG_20211128_143909.jpg

Nu är klockan nästan 15, och det är dags att städa av för denna gång.
När allt är undanplockat skruvar jag bort fixeringen av skivan jag limmat i hörnet, för att få plats att kontrollera passformen på väggskivan. Passar perfekt!
IMG_20211128_145854.jpg
IMG_20211128_145905.jpg
Nästa gång blir det att ta ut för fönstret i väggskivan samt limma denna, och även få en skiva på plats i taket, samt en bit under husbilen på bakre väggen.
Det finns fortfarande en väldans massa jobb kvar innan det är färdigt, och vintern närmar sig med stormsteg!
 

Bilagor

  • IMG_20211128_145905.jpg
    IMG_20211128_145905.jpg
    2,7 MB · Visningar: 22

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
En sak jag funderar lite över nu när det blivit kallt ute är hur jag ska få till värme för att limma reglar och skivor på undersidan av bilen.

I hörnet där jag har ett hål går det ju an, där sätter jag en dubbel grov sopsäck från undersidan, och låter värmen från bilen (som har ett utblås precis brevid) strömma genom hålet.. Bygger jag bara utifrån och in så ska det lösa sig.

Värre är det ju i andra hörnet och längs den sidan, där har jag ingen varmluft att nyttja. Funderar lite på om man skulle kunna bygga en lite box och ställa en värmefläkt i.. Men då måste jag lösa ström från ett uttag med bättre uppsäkring, för på nuvarande finns det inte mycket marginal :D
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Kanske det här fungerar
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Kanske det här fungerar
Skulle nog gå, men vill inte chansa, så bygger en liten låda istället och värmer upp tror jag.
 
Toppen