• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej allihpopa!

Vill först passa på att tacka alla på forumet som bidrar till all kunskap som finns att ta del av, och som också är orsaken till att jag idag har ett konto här.
Det här blir mitt första inlägg (men förhoppningsvis inte sista), efter att länge ha hamnat här i mina sökningar på svar i allehanda frågor gällande husbilarnas ädla värld.

Vi har i flera år pratat om att köpa husbil (då vi inte är tilltalade av tanken på sommarstuga och återkomma till samma plats år efter år), och passade så förra hösten på att köpa vår första husbil.
Efter att ha gjort ett excell-ark med krav och "nice to have" så började jakten på blocket och allehanda säljares hemsidor. Det blev en lista på ett tiotal bilar, och efter lite utrensning så var vi nere på en handfull som vi började åka runt och titta på.
Valet föll så till slut på en Eura Mobil från -97, som fanns hos en säljare utanför enköping. Efter att ha varit där och tittat, klämt och provkört så bestämde vi oss att den fick det bli, trots en anmärkning på protokollet om "något höga fuktvärden" i höger bakre hörn.


Kostnaden för bilen, 137 000 kr, var ändå tillräckligt attraktiv, och som med så mycket annat i mitt liv så anser jag det avskrivet när det är betalt, vilket i det här fallet lades upp på 3 år. Om jag således kan nyttja bilen i tre år, för att sedan skrota den, så är jag nöjd, allt annat är ett plus.

Om vi snabbspolar frammåt ett halvår (och ca 50 nätter i bilen), till våren 2021, så noterar jag att utvändiga hörnlisten höger bak sitter dålig, och får en obehaglig känsla av att jag vet var utslaget på fuktmätningen kommer ifrån.
Efter att under sommaren ha funderat lite över det hela så bestämmer vi oss för att jag under hösten ska försöka åtgärda detta, med intentionen att ha det klart till vintersäsongen 21/22 (ja, det är vintertid vi huvudsakligen använder bilen :) ).


Efter en lång inledning... Nu är det höst 2021, och projektet har inletts!
Då vi bor i lägenhet i en stockholmsförort så får renoveringen ske där bilen normalt är uppställd, nämligen ute hos min bror utanför Södertälje, så det kommer av naturliga skäl bli en långsam renovering (inte som Bror, som kan jobba dagligen!).

Här är alltså tanken att löpande lägga upp bilder och beskrivning av hur arbetet fortlöper, för att även andra ska kunna ta del av det, för att få inspiration, se hur man kan lösa saker, se hur man INTE ska lösa saker, eller helt enkelt som terapi för mig.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Lördag 25e September

Jag började det hela med att skruva bort den yttre hörnlisten av metall, som ju var där det hela tydligast gjort sig påmint, bara för att upptäcka att merparten av skruvarna var fullständigt sönderrostade. Så mycket skriva var det förresten inte, utan mer dra ut med pologrip. Detta gjorde jag iaf upp till takhöjd, och lät resten sitta kvar.

Sedan så var det bara att försiktigt skrapa loss gummilisten som sitter bakom, med förhoppningen om att kunna återanvända denna. Med dessa två fösta åt sidan så kunde jag börja inspektera hur det såg ut innanför, och med hjälp av en flatmejsel så kunde jag lätt skrapa ut det som var kvar av reglarna innanför plasten i hörnet.

Här tog jag ett steg tillbaka och funderade över alternativen:
  • I med lite fogskum, på med ny butyl under gummilisten, skruva + limma fast metall-listen
    1. Sälja bilen och låtsas som att det regnar
    2. Behålla bilen och se hur länge det håller
  • Skrapa rentu itifrån, för att sedan lirka in någon kvartsstav i hörnet att täta / skruva mot och sedan göra 1 eller 2 ovan
  • Riva inifrån för att ersätta reglarna ordentligt och sedan bygga upp det igen
Oavsett alternativ så kunde den inte gärna stå oskyddad ute i regnet under tiden, med hörnet helt uppsträttat, så jag gav mig på att täcka den med en presenning.
Samtidigt så passar jag på att bygga provisoriska takstolar på taket, för att få upp presenningen från taket, få ut den lite utanför bilens sida och samtidigt ge plats att kunna krypa runt uppe på taket för att komma åt om det behövs.

Efter att ha funderat lite på alternativen, så kom jag fram till att jag helst försöker lösa det ordengtligt, river ut köket på insidan, öppnar väggen och lägger i nya friska reglar.
Med den insikten så diskuterar jag det hela med min fru, och påpekar att det i så fall kommer bli MYCKET tid som går åt till detta. Vi är i vart fall överrens om att det nog är bästa alternativet.

PS. Bilder kommer, men måste vänta på att betalningen för mitt medlemskap ska gå igenom..
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Söndag 10e Oktober

Efter ett par dagar med rejält blåsigt väder så har jag till slut möjlighet att åka ut igen för att fortsätta. Är lite orolig att presenningen ska ha blåst av eller sönder, men kan nöjd konstatera att så inte är fallet, utan att mina tillfälliga takstolar och suppspänning av presenningen klarat av det.

Jag har redan lovat mig själv att begränsa omfånget av arbetet: om det verkar sträcka sig in bakom även badrummet som även det är placerat längst bak, fast i vänster hörn, då får det vara (och bara lappas ihpå på bästa möjliga vis).
Sedan så är ju även målet att ha den användbar igen till vintersäsongen, dvs senast till jul, och då måste man ju från början göra vissa begränsningar.

Nu börjar jag så skrapa ut en del regel-resterna från utsidan, genom springan bakom hörnlisten, för att på så vis få någon sorts uppfattning av omfattningen.
Ganska snabbt så konstaterar jag att reglarna på bakgaveln känns betydligt friskare än dem på långsidan, och att regeln i hörnet knappast existerar längre. Mer om det senare.
Det är ju fantastiskt att det från insidan knappt syns ett spår av vad som försigår, det enda är en liten missfärgning på hörnlisten vid spisen.

När jag skrapat ur det jag enkelt kommer åt från utsidan, och konstaterat att hela den stående regeln behöver bytas, så börjar jag demontera köket på insidan. Från början var förhoppningen att kunna såga ut lite i underskåpet, och sedan skjuta in en regel uppåt, men detta såg nu mörkt ut, och jag var inställd på att demontera hela köket samt riva upp vägg och byta ytskikt.

När jag monterade ur underskåpet så var det lite trixigt att få bort skruvarna som fixerade skåpet i väggen, då dessa var ordentligt sönderrostade även dem, vilket slutade med att dra ut dem med pologripen.

När jag så följde skadan uppåt innuti köksskåpen så insåg jag att det tyvärr verkade sträcka sig längre fram på långsidan än jag först trott, och efter att ha demonterat även hatthyllan över dörren så verkade det sträcka sig halvvägs förbi dörren. Här började jag tveka, om det är skadat synligt så långt, hur illa är det då bakom ytskiktet?

I samband med att jag demonterade elen till kök och badrum så inser jag också att någon mindre nogräknad person dragit en skruv rakt genom kabeln, med perforering av båda letarna som följd... Men lite kortslutning har väl ingen dött av, eller?!


Efter att ha kämpat med överskåpet i säkert en timme får jag så slutligen ge upp för dagen, infästningen i det skadade hörnet har fått som följd att skrivarna rostat, och således inte går att skruva ut, och till råga på det så är det trångt. REJÄLT trångt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ge inte upp om det ser jäkligt eller ogreppbart ut. Jag har skrivit ett flertal gånger, om det ser hopplöst ut när man börjat riva så beror det bara på att man rivit för lite.
Både vid sådana här renoveringar och även om man lagar rost och skall renovera någon gammal bil så brukar följande gälla.

"Om det ser hopplöst och ogreppbart ut och man inte vet hur man skall få till det på ett bra sätt, så innebär det bara att man rivit bort för lite och inte är framme vid vändpunkten än."

Lätt att säga kanske :msn_tongue: men om man når fram till friskt material vid vändpunkten antingen det gäller träreglar i en husbil eller frisk plåt i en personbil så blir allt mycket enklare och man ser hur det blir bäst att göra för att dessutom relativt snabbt kunna bygga upp det igen "nerifrån och upp" på bästa sätt.
Det är ju synd att du har lite tidspress.... hela vintern och ett skapligt uppvärmt garage vore ju guldläge, men att kosta arbete och en del pengar på att skruva samman det hela med kvarvarande fuktskador känns säkert inte heller så bra i sinnet.
Inne i bilen kan du kanske ha en värmefläkt när du håller på i alla fall.

Vet inte, du kanske har mycket verktyg och maskiner redan men en sådan här multimaskin är nästan ett tvång för att komma åt att såga, fixa till skarvar på reglar m.m. i en husbil eller husvagn.
Multimaskin.JPG
Det funkar bra med JULA eller Biltemas varianter också.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hejsan, ge inte upp om det ser jäkligt eller ogreppbart ut. Jag har skrivit ett flertal gånger, om det ser hopplöst ut när man börjat riva så beror det bara på att man rivit för lite.
Både vid sådana här renoveringar och även om man lagar rost och skall renovera någon gammal bil så brukar följande gälla.

"Om det ser hopplöst och ogreppbart ut och man inte vet hur man skall få till det på ett bra sätt, så innebär det bara att man rivit bort för lite och inte är framme vid vändpunkten än."

Lätt att säga kanske :msn_tongue: men om man når fram till friskt material vid vändpunkten antingen det gäller träreglar i en husbil eller frisk plåt i en personbil så blir allt mycket enklare och man ser hur det blir bäst att göra för att dessutom relativt snabbt kunna bygga upp det igen "nerifrån och upp" på bästa sätt.
Det är ju synd att du har lite tidspress.... hela vintern och ett skapligt uppvärmt garage vore ju guldläge, men att kosta arbete och en del pengar på att skruva samman det hela med kvarvarande fuktskador känns säkert inte heller så bra i sinnet.
Inne i bilen kan du kanske ha en värmefläkt när du håller på i alla fall.

Vet inte, du kanske har mycket verktyg och maskiner redan men en sådan här multimaskin är nästan ett tvång för att komma åt att såga, fixa till skarvar på reglar m.m. i en husbil eller husvagn.
Visa bilaga 217198
Det funkar bra med JULA eller Biltemas varianter också.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Håller helt med, men skulle välja 12 eller 18V batterimaskiner för jobb på P-plats, finns i flera fabrikat. /GB
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi får hoppas på att hans bror där bilen nu står uppställd har el :p, men å andra sidan sett så verkar det inte så säkert just nu med varken el eller värme i vinter om det inte blåser, så det kan ju hända att vi alla får jobba oss varma med handverktyg.
Såg.JPG

Ta det med ett smile. M.v.h. JANKRO.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hejsan, ge inte upp om det ser jäkligt eller ogreppbart ut. Jag har skrivit ett flertal gånger, om det ser hopplöst ut när man börjat riva så beror det bara på att man rivit för lite.
Både vid sådana här renoveringar och även om man lagar rost och skall renovera någon gammal bil så brukar följande gälla.

"Om det ser hopplöst och ogreppbart ut och man inte vet hur man skall få till det på ett bra sätt, så innebär det bara att man rivit bort för lite och inte är framme vid vändpunkten än."

Lätt att säga kanske :msn_tongue: men om man når fram till friskt material vid vändpunkten antingen det gäller träreglar i en husbil eller frisk plåt i en personbil så blir allt mycket enklare och man ser hur det blir bäst att göra för att dessutom relativt snabbt kunna bygga upp det igen "nerifrån och upp" på bästa sätt.
Det är ju synd att du har lite tidspress.... hela vintern och ett skapligt uppvärmt garage vore ju guldläge, men att kosta arbete och en del pengar på att skruva samman det hela med kvarvarande fuktskador känns säkert inte heller så bra i sinnet.
Inne i bilen kan du kanske ha en värmefläkt när du håller på i alla fall.

Vet inte, du kanske har mycket verktyg och maskiner redan men en sådan här multimaskin är nästan ett tvång för att komma åt att såga, fixa till skarvar på reglar m.m. i en husbil eller husvagn.
Visa bilaga 217198
Det funkar bra med JULA eller Biltemas varianter också.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Tack för uppmuntran (?) Jankro!

Jag har inte för intention att göra det halvdant, men det är som med allt här i livet, ibland måste man göra kompromisser. Vi får se vilka det blir i denna renovering :)

Lustigt att du länkar just en Fein, för det var det sista jag gjorde i söndags, åkte till en kompis och lånade just en sådan, på obestämd tid, för att komma åt att kapa reglar mm på plats, för att kunna skarva bra.

Rulleriet: eldriven modell vore ju önskvärt, tillgång till el oaktat, då dem är så mycket smidigare när man jobbar.
Har dock el framdraget till bilen där den står, och för uppvärmning när jag jobbar får en liten kupefläkt slita.

Kommer gissningsvis behöva en kraftigare värmefläkt + avfuktare senare när jag öppnat upp så mycket som krävs, innan jag börjar lägga igen.
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Nu verkar mitt medlemskap gått igenom, så här följer jag upp med lite bilder som utlovat, hade hoppats kunna redigera de ursprungliga inläggen, men det går tydligen inte tyvärr :(
Blir lite kort om bilderna, de var tänkta att läggas in löpande i texten ovan, men det gick ju i stöpet..

Lördag 25e September
IMG_20210925_090451.jpg IMG_20210925_090506.jpg IMG_20210925_090514.jpg IMG_20210925_090529.jpg IMG_20211010_093520.jpg
Sorgehörnet med listen lossad, följt av den provisoriska täckningen med plats att arbeta under, sedan några av skruvarna som (inte lyckats) hållt listen på plats. Till slut köket på insidan, där inte så mycket syntes, varken av skadan eller arbetet.

Söndag 10e Oktober
IMG_20211010_093532.jpg IMG_20211010_093538.jpg IMG_20211010_095113.jpg
Nu när hörnet var upprivet så blev det extra täckning på det för att inte släppa in vatten när jag inte arbetar, följt av förra veckans krats av reglarna och så slutligen köket där det nu börjar synas att jag river även på insidan.
IMG_20211010_112710.jpg IMG_20211010_114746.jpg IMG_20211010_120614.jpg
Infästningen av underskåpet i väggen var inte helt oproblematisk att få loss, men gick till slut med lite våld. Med köksbänk bordmonterad så var det så dags för kvalitetslunch! med köket som provisoriskt bord (och anar gör man även var jag förvarar saker tillfälligt :D ).
IMG_20211010_124957.jpg IMG_20211010_132451.jpg
En av skruvarna till överskåpet trillskades, men jag är inte den som inte sätter hårt mot hårt, dän kom den! Som synes så har det krupit vatten även lite frammåt i hörnet av taket.
IMG_20211010_134506.jpg
Intressant att allt som var kopplat på denna kabel trots allt fungerat, det behövs så lite!
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Söndag 17e Oktober
Egentligen var det inte tänkt att jag skulle jobba idag, det stod släktkalas för min nu 10åriga dotter i kalendern. Dock blev det så många avbokningar pga sjukdom att vi i sista sekund valde att skjuta upp det hela.

Men inget ont som inte för något gott med sig, det var bara att sätta sig i bilen ner till Södertälje för att fortsätta riva insidan!

IMG_20211017_085857.jpg
Någon kanske minns mina klagomål om att det var trångt i överskåpet, vilket ju inte blev bättre av att skruvarna till fästet var sönderrostade..

Jag tog tillfällig paus från överskåpet och lossade istället på inre ramen till fönstret, för att få en liten uppfattning om hur mycket skiten spridit sig i bakre väggen.
IMG_20211017_093034.jpg
Som jag trodde och hoppades såg det bra ut, sånär som på i nedre vänstra hörnet av fönstret.

Så började då jobbet med att på allvar riva upp väggen, detta med hjälp av en kraftig flatmejsel, starka nypor och stämmjärn där föregående inte dög.
IMG_20211017_093520.jpg IMG_20211017_093528.jpg
Förvånansvärt vad väl plywooden i väggpanelen håller sig, trots att den ligger mot reglar som bara är flis kvar av pga rötan.

Plockade även bort listen runt dörren, för att även där få en uppfattning hur långt det spridit sig, och verkar som att jag även här hade rätt i antagandet om ca halva dörrens bredd frammåt.
IMG_20211017_094356.jpg

Och så kommer vi då till (en) orsaken till att det blivit så dålig stadga.. Av någon anledning har man använt PLYWOOD för delar av den stående regeln i hörnet... Ibland förstår jag inte logiken riktigt.
IMG_20211017_095719.jpg IMG_20211017_100420.jpg

Då jag redan i unga år börjar bli dement så passar jag på att spara pro på både väggpanel och regel, ordentligt uppmätta med måttet, för att enkelt kunna jaga ersättare hemmavid.
IMG_20211017_130925.jpg
Har någon tips om var jag kan få tag på liknande panel? 2.8mm tjock, inklusive någon form av hård tapet på insidan (som även är vattenbeständig).

Nåväl, även denna dag firades arbetet med min favorit-turmat: Kycklingcurry med ris!
IMG_20211017_113427.jpg
Det gäller att passa på när frugan inte är med, hon uppskattar den INTE, dock har jag beställt den i enkelportioner nu, vis av erfarenhet.

Efter en välbehövd lunchpaus så fortsatte jag enträget med ytterligare en del av väggen.
IMG_20211017_123731.jpg IMG_20211017_130825.jpg

När det blev dags att börja runda av för dagen bestämde jag mit att även lyfta på mattan, dels för att kontrollera hur golvet klarat sig, men också för att nästa gång kunna såga upp en del av det så jag kommer åt nedersta regeln för vägg/golv, som garranterat också den behöver bytas!
IMG_20211017_171534.jpg

Med detta avklarat var det tid att ge sig av hemåt igen.

Kommande helg blir det svårt att hinna med något arbete, lördagen går åt till träning inför tävling, och så förberedelser och släktkalas för dottern som ju fick det uppskjutet.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, du verkar ju vara nära "vändpunkten" snart så det blir säkert bra.
(Du har ca. ett dygn på dig för att kunna redigera och ändra i ett inlägg innan det blir låst.)

Lite off ämnet, men jag tänkte på när du skrev att du lånat en Fein till att kapa reglar m.m. med så kan jag berätta detta.

Det var tyska väldigt gamla div.tillverkaren Fein som uppfann de här vibratorsågarna för rätt länge sedan och även stoppade tillverkningen från andra fabrikat länge för de hade patent på både funktion, utseende och tillbehör. För inte så länge sedan gick deras patent ut och andra fabrikat/tillverkare, plus även Kina (som troligen hade en del ute innan patentet blev fritt) låg med färdiga plagiat redo för marknaden.
Men jag var för länge sedan med och såg någon av deras troligen första varianter av maskin som byggde på den här vibrerande rörelsen för att skära sig ner i material.
En kompis till mig var ortopedtekniker (tillverkare av proteser m.m. inom sjukvården) och visade mig en "såg" som då hade en sammanhängande öppen rund sågtrissa i änden av maskinen. När han startade den så såg det ut som "såg"klingan snurrade runt med skaplig hastighet...... Han smilade och tryckte den hårt mot armen och det blev en huuuppp upplevelse, men inget hände med skinnet eller armen alls.
Det var början till de här maskinerna och patentet, att just skära upp gipset runt brutna ben och armar utan att behöva oroa sig för att skada skinnet under gipset. Både vibrörelsen och en lagom slö "såg"trissa var anpassade så att skinnets elasticitet klarade vibrationerna, men de jobbade sig snabbt ner genom gipset och de tunna trådarna som är i gipsbindorna.
Med lite sjuk humor så sa han att det är rätt roligt att skära upp gipset på någon när man bara startar maskinen och till synes lite slarvigt sågar sig ner genom gipset tills man når skinn och muskler på en förskräckt patient.
(Troligen så förklarade han säkert hur det funkade innan han började på de flesta och oroliga patienterna, får man väl säga till hans försvar.)

Som sagt lite off ämnet men ändå kanske kul att veta troliga ursprunget.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej igen, du verkar ju vara nära "vändpunkten" snart så det blir säkert bra.
(Du har ca. ett dygn på dig för att kunna redigera och ändra i ett inlägg innan det blir låst.)

Lite off ämnet, men jag tänkte på när du skrev att du lånat en Fein till att kapa reglar m.m. med så kan jag berätta detta.

Det var tyska väldigt gamla div.tillverkaren Fein som uppfann de här vibratorsågarna för rätt länge sedan och även stoppade tillverkningen från andra fabrikat länge för de hade patent på både funktion, utseende och tillbehör. För inte så länge sedan gick deras patent ut och andra fabrikat/tillverkare, plus även Kina (som troligen hade en del ute innan patentet blev fritt) låg med färdiga plagiat redo för marknaden.
Men jag var för länge sedan med och såg någon av deras troligen första varianter av maskin som byggde på den här vibrerande rörelsen för att skära sig ner i material.
En kompis till mig var ortopedtekniker (tillverkare av proteser m.m. inom sjukvården) och visade mig en "såg" som då hade en sammanhängande öppen rund sågtrissa i änden av maskinen. När han startade den så såg det ut som "såg"klingan snurrade runt med skaplig hastighet...... Han smilade och tryckte den hårt mot armen och det blev en huuuppp upplevelse, men inget hände med skinnet eller armen alls.
Det var början till de här maskinerna och patentet, att just skära upp gipset runt brutna ben och armar utan att behöva oroa sig för att skada skinnet under gipset. Både vibrörelsen och en lagom slö "såg"trissa var anpassade så att skinnets elasticitet klarade vibrationerna, men de jobbade sig snabbt ner genom gipset och och de tunna trådarna som är i gipsbindorna.
Med lite sjuk humor så sa han att det är rätt roligt att skära upp gipset på någon när man bara startar maskinen och till synes lite slarvigt sågar sig ner genom gipset tills man når skinn och muskler på en förskräckt patient.
(Troligen så förklarade han säkert hur det funkade innan han började på de flesta och oroliga patienterna, får man väl säga till hans försvar.)

Som sagt lite off ämnet men ändå kanske kul att veta troliga ursprunget.

M.v.h. JANKRO.

Ja, onekligen börjar det titta fram friska reglar på de flesta ställen nu, så med lite tur hittar jag inget ytterligare ställe där det spridit sig.

Det var onekligen en rolig anekdot, och inte allt för mycket OT!
Om jag får fortsätta på delvis samma ämne, vid användande av just dylika maskiner så ska man tänka på att inte arbeta för länge eller för mycket med dem, då det är direkt skadligt. Finns även reglerat av arbetsmiljöverket för den som är intresserad av att läsa sådant: Vibrationer (AFS 2005:15), föreskrifter - Arbetsmiljöverket

Kan intyga att efter att ha arbetat med det till och från under en dag så kan man lätt få obehagliga domningar i händerna, det gäller att vara försiktig!
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
En kompis till mig var ortopedtekniker (tillverkare av proteser m.m. inom sjukvården) och visade mig en "såg" som då hade en sammanhängande öppen rund sågtrissa i änden av maskinen. När han startade den så såg det ut som "såg"klingan snurrade runt med skaplig hastighet...... Han smilade och tryckte den hårt mot armen och det blev en huuuppp upplevelse, men inget hände med skinnet eller armen alls.
Det var början till de här maskinerna och patentet, att just skära upp gipset runt brutna ben och armar utan att behöva oroa sig för att skada skinnet under gipset. Både vibrörelsen och en lagom slö "såg"trissa var anpassade så att skinnets elasticitet klarade vibrationerna, men de jobbade sig snabbt ner genom gipset och och de tunna trådarna som är i gipsbindorna.
Med lite sjuk humor så sa han att det är rätt roligt att skära upp gipset på någon när man bara startar maskinen och till synes lite slarvigt sågar sig ner genom gipset tills man når skinn och muskler på en förskräckt patient.
(Troligen så förklarade han säkert hur det funkade innan han började på de flesta och oroliga patienterna, får man väl säga till hans försvar.)

Som sagt lite off ämnet men ändå kanske kul att veta troliga ursprunget.

M.v.h. JANKRO.
@Haha Jankro
Jag kommer ihåg när frugan fått en "knäkappa" alltså gips från lår till ankel i början av 80 talet. När den skulle bort så användes nått som påminde om en liten cirkelsåg och vips var gipset snittat men hon hade också en röd linje hela vägen där sågen gått igenom gipset, inte så mycket blod men....

Hälsningar
Peter
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Fredag 29 Oktober
Då det snart är tävling för mig (nästa lördag) så uteblir träningen i morgon lördag för att minska skaderisk. Helt plötsligt fanns det alltså en chans att få mer än bara en dagstur till husbilen!

Passade på att sluta lite tidigare från jobbet, för att sedan packa ihop det nödvändigaste; cirkelsåg, fogsvans, dremel (man vet aldrig), sticksåg, kläder, ett par påsar frystorkat, lite bröd, några frukter.
När dottern och frugan så var hemkomna från skola och jobb och jag sagt adjö så bar det av I eftermiddagsrusningen mot Södertälje.

Stannade till på Biltema och inhandlade en bättre arbetsbelysning, en 2kw värmefläkt, ett par tvingar (glömde såklart dem jag har hemma) samt lite annat smått och gott.
Väl framme hos bror min så fick jag börja med lite mat, klockan hade redan hunnit passera sex, och med sådant underskott på kalorier som jag inför tävling så är det säkrast att börja med maten :D
IMG_20211029_184333.jpg

Med friska 10 grader i bilen så försökte jag få upp lite värme med den nyinköpta fläkten, men utan framgång! Till slut gav jag upp det och qvskrev den som trasig, slog istället på gasolvärmen och fick i mig lite mag.

Med mat i magen fick jag den briljanta idén att undersöka om det var ström i uttaget, givetvis inte! Hade klumpig som jag är lyckats slå från säkringar när jag stuvade in skåpet.. Upp med brytaren, och helt plötsligt så brummade fläkten igång! ...Bara för att en stund senare slå ifrån. Denna gång säkringen i huset. Suck. In, slå till strömmen, ut och sätta fläkten på halv värme.. Ett par minuter senare går säkringen igen.
Det får helt enkelt duga med gasol för nu.

Tar istället itu med att med hjälp av min lånade fein (nåja, bosch får duga) börja försiktigt kapa reglar en bit in på väggen. Försöker lämna lite över lapp och inte ta alla snitt i linje med förhoppning om att inte helt förstöra bärigheten.

Maskinen skär genom trät som en varm metallkniv i smör, och när jag rensat bort kapresterna tittar friskt trä fram på mig! Underbart!
IMG_20211029_201326.jpg

Dagens mål är att få bort så mycket som möjligt at dåligt trä, för att under morgondagen börja titta på hur den välvda delen av bakre taket/väggen ser ut inunder.

Fortsättning följer..
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter att nu kapat och rensat bort ytterligare ett par reglar kom jag så till slut till det jag inte ville se...
Övamför dörren ser det ut att sträcka sig längre än förväntat med ruttet trä, både framåt och ut i taket :(
IMG_20211029_213635.jpg
Funderar ju lite på vad som lyckats orsaka detta, och misstänker att det är dåligt tätade skruvhål, och då kanske I synnerhet till markisen (som bara är skruvad och fäst med större bricka som mothåll, rakt genom oförstärkt vägg).

Nu är ju dock frågan vad man skall göra; börjar jag riva i taket blir det svårt att återställa ursprungligt skick, vilket är min största oro för tillfället. Om jag istället nöjer mig och sätter igen så är det garanterat fukt kvar innanför, som snart börjar sprida sig och orsaka skada igen.

Det som lite gnager i mig är att även om jag skulle riva ner tak och åtgärda detta, så är chansen stor att det ser liknande ut någon annanstans bakom väggskivorna.
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Börjar riva lite smått i den välvda delen av bakre väggen, och får mig direkt en överraskning; här använder man inte längre skivor med slutna celler! Undrar om det bara är för att det är svårare att få till det välvt, eller om jag ska förvänta mig att resten av taket ser likadant ut.
IMG_20211029_220247.jpg

Det börjar nu bli sent, och jag tänker att jag ska ge mig med det fysiska arbetet, och istället begrunda mina alternativ.

Jag funderar lite på att riva dän all väggskiva mot bakre väggen fram till toalettväggen, samt förbi dörren till skåpen på långsidan. Det borde gå att få snyggt sen med en annan färg / material på bakre delen.
IMG_20211029_221359.jpg

I morgon ska jag försöka plocka ner markisen, ta bort cykelstället samt skrapa rent efter de reglar jag plockat bort.
Behöver även bryta upp en del av golvet i hörnet och se hur jag kan regla upp nytt friskt undertill.

Det får bli allt för idag, nu ska jag synda med en öl innan jag kryper upp i alkoven!
IMG_20211029_222704.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
@sandstroem så är det ju, och som med så mycket annat jag knåpat ihop så gillar jag inte att göra saker halvdant!

Nu är det a städat för dagen och verktygen undanplockade, det får räcka för idag!
IMG_20211029_224513.jpg

Tack för din uppmuntran! Är ju aldrig roligt att hantera fuktskador, om det inte är vad man räknat med från början likt bror :p
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Ni som ger er på detta jobb, en stor eloge. Fantastiskt att vi får följa jobbet! Förhoppningsvis behöver vi andra inte göra likadant, men att vi då kan ta del av ert arbete för att underlätta. Heders värt! Önskar dig o andra alla lycka
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Ni som ger er på detta jobb, en stor eloge. Fantastiskt att vi får följa jobbet! Förhoppningsvis behöver vi andra inte göra likadant, men att vi då kan ta del av ert arbete för att underlätta. Heders värt! Önskar dig o andra alla lycka
Anledningen till att jag skriver om det är ju just den, att ska man själv göra det så vill man ju gärna läsa hur andra löst det, och få en uppfattning om vad det innebär!

Dags att krypa ner för natt 55 i bilen, som hotell betraktat så var den snart billig!
 
Toppen