• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är en mycket imponerande renovering du gör och du beskriver den så målande och med fina bilder. Med det tempot och den kunskap du visar så undrar jag vad du sysslar med i ditt yrkesliv. Du verkar ju vara hemma i hantverket på många områden och det blir bra direkt.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
I föregående inlägg ser man det ju faktiskt, vänstra hörnet på underskåpet hamnade lågt, och orsakade senare en hel del bekymmer då jag upptäckte det för sent :(

Gasledningar, plattor, diskho, blandare och kökslåda kom alla på plats, men när jag skulle fästa glasskivan över plattorna så insåg jag att vänster hörn var väl lågt.
Visa bilaga 219376
Visa bilaga 219375
Svårt att sätta kök när man inte kan använda vattenpass (står i lutning).
Visa bilaga 219377

Försökte avhjälpa det genom att lossa infästning i vägg och på undersidan knacka upp hörnet med hammare.. Bara för att lyckas träffa fingernageln. AJ!
Det blev I vart fall lite bättre, och skåpet skruvade fast igen.
Visa bilaga 219378

Sedan var det ju detta med elen, för att få flås till spislampan måste badrummet kopplas in igen, fullt logiskt.

Fäste upp kablarna på väggen bakom badrumsskåpet och skruvade detta på plats. Badrummet återställt, nu saknas bars städning!

När det sedan skulle anslutas till befintlig dosa så blir jag påmind om den härliga kortslutning som måste existerat sen bilen byggdes. Måste väl ändå ta ganska så fint på batterierna?
Ersatte den skadade delen med en sockerbit och kopplade in allt på plats. Gick sedan och tände både badrum och kökslampa!


Visa bilaga 219379

En fiffig sak jag upptäckte när jag kopplade in det hela; landströmmen går INTE på brytaren vid huvudenheten. Bra i detta fall (då arbetsbelygningen inte slocknade), men det kanske vore värt att lägga till en brytare för.

Efter monteringen av köket på förmiddagen så var jag nödgad att efter lunch gå på utsidan, minusgrader till trots.
Visa bilaga 219380

Det blev att först ge hörnet en sista omgång, ordentligt gnuggat med lite hushållspapper fick duga som rengöring.
Sedan skruva fast alu- och gummilist, maskera kanterna, skruv bort igen, och till sist lägga tre strängar butyl; en på vardera sida på "plåten" samt en i hörnet som täcker den lilla springan (som var sedan innan) samt för att täta skruvarna.
Visa bilaga 219381

Sedan försiktigt trycka underläggslisten på plats och skruva tillbaka aluminiumlisten igen. Detta var betydligt lättare med butyl under som höll det på plats!
Visa bilaga 219382

Avslutningsvis dra bort masteringstejpen, och noggrant gnugga bort den bytyl som tryckts ut på sidan. Löjligt kladdigt!

Nu började det skymma, och det enda övriga jag han med var att med en flatmejsel slå bort resterna av (konstruktions?)lim i skåran för iläggslist runt lastly kan på andra sidan bilen.
Förhoppningsvis hinner jag sätta fast nya dito innan det är dags för avfärd på torsdag.

Vid det här laget var jag rejält kall och gick in och värmde mig med en iskall öl och lite korv!
Samtidigt så började jag plocka med lite småsaker; bättra på fogen i köket, dammsuga och skruva fast hyllplan i skåpen (där det saknats), samt montera fast dörren till toaletten.
Visa bilaga 219383

Magiskt, nu ser det (nästan) färdigt ut invändigt!
Bäst av allt, min sittplats vid måltider uppgraderade från trälocket under soffan till dyna, och ryggstöd! Har nu även bordet på plats igen, och behöver inte längre sitta som en krympning med benen.

Fortfarande mycket kvar, bland annat;
  • Kjolpaketet med belysning och registreringsskyllt
  • Ett par skruvar på taklisten
  • Tätning av ett gäng hål utvändigt
  • Ny tätning och fastskruvning av bakre fönster plus dörr
  • Montera tätningslist runt dörr
  • Skruva fast kasettram till fönster
  • Bättra på med underredesfärg på några fläckar jag missat
  • VINTERDÄCK
  • Lister invändigt
  • Iläggslister utvändigt
  • Fogning av ett par vinklar
  • Slipa ner samt lacka om skivan brevid dörren som inte blev bra (pga slarv)
  • Betsa + lacka nya fronten till köksskåpet
  • Städa av
Allt hinner jag inte med, men ner till och med vinterdäck är planen och förhoppningen!
Två dagar kvar till avfärd, puh!
Visa bilaga 219384
Mycket bra jobbat /Halle
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Det är en mycket imponerande renovering du gör och du beskriver den så målande och med fina bilder. Med det tempot och den kunskap du visar så undrar jag vad du sysslar med i ditt yrkesliv. Du verkar ju vara hemma i hantverket på många områden och det blir bra direkt.

Tack så mycket, jag gör så gott jag kan, men det betyder ju också att saker ibland tar längre tid än önskat :)
Beskrivningar och bilder lägger jag upp (som jag skrev i början av tråden) för att underlätta för andra som funderar på att ge sig på liknande projekt, med all hjälp jag själv funnit i trådar här på forumet och annorstädes så är det mitt sätt att ge något tillbaka!

Nu till svaret på din fråga, till vardags jobbar jag med människor! Jag sitter äten mycket vid datorn och skriver en del programkod (vilket konstigt nog är vad mina uppdragsgivare tror är det som betalar mig för)! Med andra ord, jag jobbar som programmerare, men med inriktning på infrastruktur (och det är ju nästan byggjobbare ;)).

...

Det är dock inte hela sanningen, jag har även ett förflutet som byggnadssnickare (3 år som lärling), och tycker rent generellt om att bygga saker.

Om man bara ger sig fanken på att lyckas så går det mesta, men har man inte gjort något liknande tididägare så tar saker både mycket längre tid, och blir inte alltid så bra som man önskar.


Till mitt "försvar" när det kommer till resultatet på detta projekt så måste jag framhålla att det är mycket krångligare (det är iaf MIN gissning) att renovera bara en del, och då vara tvungen att göra detta "åt fel håll" (inifrån och ut, när det är byggt "omvänt"). Så mycket tänka, och kreativa lösningar!
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Tack så mycket, jag gör så gott jag kan, men det betyder ju också att saker ibland tar längre tid än önskat :)
Beskrivningar och bilder lägger jag upp (som jag skrev i början av tråden) för att underlätta för andra som funderar på att ge sig på liknande projekt, med all hjälp jag själv funnit i trådar här på forumet och annorstädes så är det mitt sätt att ge något tillbaka!

Nu till svaret på din fråga, till vardags jobbar jag med människor! Jag sitter äten mycket vid datorn och skriver en del programkod (vilket konstigt nog är vad mina uppdragsgivare tror är det som betalar mig för)! Med andra ord, jag jobbar som programmerare, men med inriktning på infrastruktur (och det är ju nästan byggjobbare ;)).

...

Det är dock inte hela sanningen, jag har även ett förflutet som byggnadssnickare (3 år som lärling), och tycker rent generellt om att bygga saker.

Om man bara ger sig fanken på att lyckas så går det mesta, men har man inte gjort något liknande tididägare så tar saker både mycket längre tid, och blir inte alltid så bra som man önskar.


Till mitt "försvar" när det kommer till resultatet på detta projekt så måste jag framhålla att det är mycket krångligare (det är iaf MIN gissning) att renovera bara en del, och då vara tvungen att göra detta "åt fel håll" (inifrån och ut, när det är byggt "omvänt"). Så mycket tänka, och kreativa lösningar!
Det är alltid mera att renovera när man väl börja att riva isär. Renoverade en liten husvagn som jag fick för ett antal år sedan.
’Tyckte att det var några myror inne ( det var ett helt myrbo) det slutade att jag hade nog bytt alla reglar inne från och all plywodd.
’Allt går men det underlättar om man har en bakgrund som hantverkare jag är tidigare inredningssnickare.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jaha, är man nu klar för dagen? Det är alltid svårt att veta om lusten faller på igen!

Nu börjar kroppen bli kännbart trött, snart två veckors konstant arbete.

Efter en sen lunch blev det så dags att återmontera kjolpaketet. För varje gång jag kanterar det tycker jag mer och mer illa om det, plast, dålig passform, många ställen där det gärna spricker (särskilt i minusgrader).
Jag tror bestämt det får bli nästa projekt, att byta kjolpaketet och kofångare bak mot något mer anpassat för svenska vinterförhållanden!

Tyvärr inga bilder på detta, men inte heller mycket att se. Alla ljus lyser, men jag fick lov att hoppa över byte av baklyktor, det fanns helt enkelt inte tid!

Det blev iaf till att påbörja bytet till nya lock till skruvarna runt om, då det saknades ett par stycken så byts nu samtliga (då de nya är en annan nyans av grått).

Efter detta blev det montering av iläggslisterna, tyvärr de gamla (då jag bara har nya av en smal modell), men dessa ska bytas senare.

Fortsatte med att börja täta alla skruvar till infästningen av markisen, och passade samtidigt på att ta takräcke, de skruvar den extra plåten på taket sitter med, samt skruva fast detta.

När stegen ändå var framme så passade jag på att plocka bort kåpan till utelampan (som inte fungerat sen vi köpt bilen), tyvärr så följde skruv om bakplatta med när jag skulle vicka loss den.
Infästning i vägg (dvs tunn glasfiber plus xps i väggen) var gjort med två skruv rakt in i borrade hål.. Ibland undrar man!
Kunde iaf konstatera att rörelsedeckaren fortfarande fungerade (liten röd indikatorlampa när den är aktiv), och att en av två glödlampor brunnit av. Förbryllar mig lite att dessa tydligen är kopplade i serie, men tänker inte lägga mig i det.

Efter detta så skruvade och skrapade jag försiltigt bort ett gammalt fäste till vad jag gissar varit en tv-/radioanten, bara för att upptäcka att kabelgenomföringen var gjord i ett 13mm genomgående hål, hjälpligt fyllt med först bygglim och sedan något silikonliknande!
IMG_20211222_164758.jpg

Blev till att skära till en passande stav xps och trycka ner i hålet, för att sedan (mest för sakens skull) täppa till med en liten rundel plywood och till sist täta med sikaflex.
IMG_20211222_173414.jpg

De mindre skruvhålen till fästet har jag fortfarande inte bestämt mig för hur jag gör med, så dessa fick det bli en bit gaffatejp över.
IMG_20211222_220038.jpg

Nu började klockan bli mycket, magen gjorde sig påmind och jag visste att jag även behövde hämta vinterhjulen hemmavid.
Satte mig således i brulsbilen och körde norrut.
Väl hemma blev det en god portion mat(rester), lång dusch, rena kläder och en del kramar till familjen. Dottern har tydligen uttryckt att hon tycker jag är borta för mycket, "hela tiden", och jag kan inte annat än hålla med!

Passade på att handla lite mat inför jul, lastade ur de verktyg som fått gå i retur, lastade in vinterhjulen och begav mig söderut igen.

Framme vid husbilen så fick det trots den sena timmen bli en energidryck istället för öl, kändes som att kroppen hellre ville ha det så.

Fyllde så skruvhålen till utelampan med silikon, stoppade i plugg, en omgång silikon till i pluggen, och slutligen skruva fast bakplatta till lampan. Ena skruven bet bra, men andra vägrade. Konstigt då jag varit noga med att träffa pluggen, misstänker att hålet innanför helt enkelt är för stort. Blev att fylla upp med mer silikon istället, och förlita mig på att det sitter när detta stelnat.
IMG_20211222_164128.jpg

Med nya glödlampor i så tände lampan snällt, både i manuellt läge och med sensor! Fantastiskt att sensorn fortfarande fungerar!
IMG_20211222_220331.jpg

När stegen ändå stod på rätt plats tog jag fram en hink vatten och disktrasan, för att hjälpligt göra rent där markisen tidigare suttit.
Vatten, disktrasa, bara händer och -5c är ingen bra kombination! Rent blev det dock till slut.

Nu har jag städat av lite invändigt, sittdynor är på sina platser, en del förnödenheter har åter hittat in i skåpen och jag har fått i mig dagens första öl!
Nu blir det nog till att försöka få lite invändiga lister på plats, och sen sova. Eller bara sova... Man vet aldrig!

God helg önskar jag alla er där ute v i vintermörkret, ta hand om varandra, och glöm inte att levande ljus alltid skall hållas under uppsikt!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jag blir ju onekligen lite sugen på att bara klarlacka nya fronten till köksskåpet, så det passar in så fernaliskt bra!

Fick lite lister på plats nu, så nu saknas det inte mycket, främst foga för att få bort de mörka skuggorna mot vägg och tak.

I morgon (eh, senare idag..) blir det att montera små trivseldetaljer så som handdukskrok och handräcke på utsidan.

Och såklart lägga om till vinterhjul, städa av (särskilt badrummet som inte fått mycket kärlek) för att så slutligen se om ekipaget fortfarande går att köra (norrut)!

Här kommer bilden på hur det ser ut än så länge, samt en bild på hur det såg ut vid start (nästan iaf)!
IMG_20211223_003639.jpg
IMG_20211010_093520.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Idag känns det som att det enda jag gjort är att städa! Och så byta till vinterdäcken förstås.

Städa I bilen, städa utanför bilen, städa där bilen har stått!

Vid 13.15 så rullar jag till slut norrut!

Stannar och fyller gasol på vägen, och är nu hemma och ska packa in för två veckor i dels Romme, och dels i funäsdalen!

Hoppas ni alla får en fin jul!
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag blir ju onekligen lite sugen på att bara klarlacka nya fronten till köksskåpet, så det passar in så fernaliskt bra!

Fick lite lister på plats nu, så nu saknas det inte mycket, främst foga för att få bort de mörka skuggorna mot vägg och tak.

I morgon (eh, senare idag..) blir det att montera små trivseldetaljer så som handdukskrok och handräcke på utsidan.

Och såklart lägga om till vinterhjul, städa av (särskilt badrummet som inte fått mycket kärlek) för att så slutligen se om ekipaget fortfarande går att köra (norrut)!

Här kommer bilden på hur det ser ut än så länge, samt en bild på hur det såg ut vid start (nästan iaf)!
Visa bilaga 219435
Visa bilaga 219436
Du kan ju lägga vit pigment i lacken. Det finns färdig lack till tak med vit pigment i. Kolla på en flygger butik
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Du kan ju lägga vit pigment i lacken. Det finns färdig lack till tak med vit pigment i. Kolla på en flygger butik
Jo, funderade på det från början, men blev sedan träbets under, vilket jag tycker passade riktigt bra.
Till skåpfronten tror jag dock det skulle bli snyggare att bibehålla den naturliga färgen, men inte helt säker än. Tur att det är semester med familjen nu, då kan man fundera på saker :)


Nu är vi parkerade sedvanligt på rad 10 i Romme, och I morgon blir det utförsåkning och öppna paket!

God Jul!
IMG_20211223_233324.jpg
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jo, funderade på det från början, men blev sedan träbets under, vilket jag tycker passade riktigt bra.
Till skåpfronten tror jag dock det skulle bli snyggare att bibehålla den naturliga färgen, men inte helt säker än. Tur att det är semester med familjen nu, då kan man fundera på saker :)


Nu är vi parkerade sedvanligt på rad 10 i Romme, och I morgon blir det utförsåkning och öppna paket!

God Jul!
Visa bilaga 219488
Ha en trevlig jul med familjen
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter en Händelselös resa upp till Romme Alpin på torsdagskvällen (med kort paus i Sandviken för att säga hej till släkt) så kunde vi parkera på rad tio på parkeringen.

Nästa morgon blev den en långsam start på dagen, och när jag satte mig bakom ratten för att parkera om närmare liten, vriden om nyckeln i tåndningslåset så händer... Ingenting!
Batteriet är tvärdött, vill inte ens dra runt startmotorn :(
Det var ändå bara 10 minus ute, och förra säsongen startade den utan allt för mycket gnäll i minus 15.

Förträngde det problemet, och gick istället de 200m bort till liften. Åkte hela julafton, och såg att prognosen sade 3 minus på juldagen.
Idag, efter en full dag i backen så satte jag mig direkt bakom ratten när vi var klara, och motorn hostade motvilligt igång.

Körde så den korta biten in till Biltema i Borlänge, och köpte där ett nytt 95Ah AGM startbatteri. Förhoppningsvis kommer det låta bilen starta ett tag framöver, även i kallare väder!

I morgon bär det av norrut efter åkningen, med stopp i Leksand för att tömma latrin, gråvatten och fylla på färskvatten, och sedan vidare till Funäsdalen.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Nu har vi tagit oss vidare upp till Funäsfjällen, och hunnit med både åkning och lite äventyr!

Vi kom upp den 27e, och tog en natt på Tänndalsvallens camping för att duscha, tömma tankarna, fylla vatten och ladda batterierna.

Efter en dag med åkning först i ett isigt Hamra, och sedan i ett Ramundberget med tunt snölager så parkerade vi för natten i en parkerimgsficka i närheten av Osthang / Ramundberget.
Efter en natt med -20 så var vi utvilade, peppade och i tid för en heldag i Ramundberget!

Åt frukost, tog på oss, spände fast oss, glödde motorn, vred om nyckeln...
KLICK!
Vaddå klick!? Det ska ju låta huffhuffhuffhuff!
Försökte igen, samma resultat. Igen, och igen. Ingen framgång.

Sitter en stund och begrundar alternativen, ringer bärgare och kollar vad det skulle kosta, 2800 ca, 1500 med självrisken på försäkringen.
Kollar med en bekant som är borta i Tänndalen, osäkert om det skulle gå med en personbil som starthjälp, och vill helst inte vara till besvär..
Tar samtidigt in startbatteriet i bilen för att värma upp det, och på så vis få lite mer kräm, men efter 2h inomhus och fortfarande inte tillstymmelse till rotation på startmotorn så ringde jag bärgaren och bad honom komma.

Efter en trevlig pratsrund med bärgaren, samtidigt som starthjälp stått inkopplat på det nu varma batteriet så försökte vi skrämma igång den. Fortfarande bara klick när jag vrider om tändningen. Killen som hjälper mig knackar lite på startmotorn samtidigt som jag vrider om gång på gång, inget resultat. Vi ruckar bilen lite, försöker igen, och DÅ börjar den hosta lite!
Efter ett par vändor på startmotorn så går den till slut motvilligt igång!

1500kr fattigare kunde vi så till slut köra lite sightseeing för att ladda batteriet, och styrde så kosan mot Funäsdalen för att byta ytterligare en tom gasflaska.
Väl framme så tänkte jag att motorn både var varm nog, och att batteriet fått lite laddning, så jag slog av tändningen under tiden jag handlade gas.
Satte mig så bakom ratten för att åka igen, vred om nyckeln...
KLICK!
& @@#$$!?!

Går uppgivet in och frågar om jag kan få starthjälp, har köpt gas på Agera som ju är maskinuthyrning, så misstänkte med all rätt att de hade utrustning. Medan en av personalen hämtar pirran med nödstartare så ruckar jag bilen lite, med tidigare bärgning i färskt minne... Hoppar in och vrider om nyckeln, varpå den glatt hoppar igång! Tackar personalen som kommer ut och roat säger att "det räckte med att den fick se hjälpstartaren för att starta!".

Efter en lång dag så åker vi slutligen till Bruksvallarnas Fjällhotell där vi har ett par nätter bokade, och får hjälp med ett uttag och batteriladdare då vi känner ägarna sedan tidigare.
Bilen får således stå på laddning hela natten, och på morgonen innan vi går in för frukost så slänger jag in en 1.6kw kupévärmare under huven, som sedan får gå en timme.
Efter frukost så gör vi oss i ordning, och jag går ut för att starta bilen.
Vrider runt nyckeln... Ja, nu vet ni ju redan vad som väntar..
Klick!

Här tappar jag lite musten. Ringer Mekonomen verkstad i Funäsdalen, som säger att de kan titta lite på det vid 13. Jag tackar för det och lägger på.
Går så ut och kontrollerar kupévärmaren, och inser att den varit på half effekt. Ställer på full effekt och riktar den ner mot tråget och startmotorn.
Efter ytterligare 30 minuter gör jag ett nytt försök, och tro fan om den inte hostar igång då!
Packar och och åker mot ramundberget och utförsåkning, för att framåt 12 med lätt nervöst handlag vrida om nyckeln för att försöka ta oss till Funäsdalen. Självklart hoppar den snällt igång!

Framme vid Mekonomen så står det två gubbar utanför och röker, och jag presenterar snabbt mitt ärende, varpå de tvärsäkert konstaterar att startmotorn är slut, men när jag frågar så finns det inte tid att lösa det föräns efter trettonhelgen. Jag tackar för mig, och vi beger oss åter av mot ramundberget där vi tillbringar eftermiddagen med att åka sönder det lilla de lyckats pista.

Nu står vi åter parkerade på nåder kopplade till ettelutag vid hotellet, och nu har jag förberett kupefläkten i rätt vinkel och på max effekt inför morgondagen!

Passade under eftermiddagen på att lägga en beställning på delar för att montera en webasto thermo top evo 5+, och hade i morse skickat ut prisförfrågan om montage till alla auktoriserade firmor i närheten av Stockholm. Svaren än så länge verkar ge ca 10k för installation.

Kommer nog även ge mig på att själv byta startmotor, vilket ska bli intressant då jag har väldigt lite erfarenhet och kunskap om bilmek.


Ursäkta den långa texten utan bilder, men hade inte sinnesnärvaro nog att plåta.

Lärdomar de senaste dygnen:
  • Startmotorer som börjar bli slitna startar sämre när det är kallt
  • Att knacka på en startmotor med dåligt kol kan få den att komma med i matchen
  • Startmotorn (en sliten sådan?) kan hamna i fel "läge" I förhållande till motorn(?)
  • Man ska INTE ge gas när man försöker starta i kallt väder, då det drar in ny kall luft, och kan bilda frost i motorn
  • En riktig motorvärmare är sjukt dyr att köpa och installera, men går att hitta mycket billigare än de auktoriserade verkstäderna offerrererar
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag hade liknande startproblem som du. Drog en extra jordkabel mellan block och kaross. Problemet löst. Jag har gjort en tråd om det.

Prova med en startkabel som extra jord så ser du om det funkar då...
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jag hade liknande startproblem som du. Drog en extra jordkabel mellan block och kaross. Problemet löst. Jag har gjort en tråd om det.

Prova ned en startkabel som extra jord så ser du om det funkar då...
Jag ska absolut prova med detta (har det redan på listan), ska se om det är kallt nog i morgon.

Oavsett resultat så finns motorvärmare på önskelistan sedan ett äventyr till Östersund i -30 grader förra vinden :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, är det inte det ena så är det det andra. Men som Tompan60 skriver så är nog möjligheten att det "bara" är dålig kontakt/glappkontakt någonstans lika stor som att det är startmotorn som sporadiskt bråkar.
Inte läge med djupare undersökningar ute på fältet men ev. kontroll av de grövre pluskablarna mellan +batteri/startmotor/generator. Samt ev. koll av jordflätor/kablar mellan minuspol/chassi/motorblock, och då börja den kollen/testen med en startkabel mellan minuspol och motorblock.
Det kan ju även vara en sliten/glapp/kärvande startmotor som är problemet tyvärr..... Men svårt att gissa rätt.
Det finns ju inget mer irriterande än när det är spännande om något skall hända eller inte, varje gång man vrider på startnyckeln o_O.

M.v.h. JANKRO.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022

endurosidan

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Norrtälje
kolla detta innan du köper ny startmotor
 
Toppen