• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hmmm varför en sur gubbe för ett tips i all välmening??

TS har i alla fall tackat GLATT för andra tips från mig i denna tråd.
Orsaken vet jag inte men det är faktiskt ingen sur gubbe, utan en "Sad", dvs ledsen gubbe. Då har det kanske en annan innebörd. Vi kan hoppas att den som lagt in den förklarar.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hen tryckte nog fel. Har hänt mej någon gång också.
Då är det bara att ändra om man vill. Hen kanske var på fel tråd t.o.m.
Ha en bra kväll.
Och till ilon säger jag bara. Helt underbart snyggt du gjort och vilket jobb du lägger ner.
Snart skall jag också lägga ner lite jobb på våran Euramobil men det blir inte lika avancerat
som för dej. :)
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Och till ilon säger jag bara. Helt underbart snyggt du gjort och vilket jobb du lägger ner.
Snart skall jag också lägga ner lite jobb på våran Euramobil men det blir inte lika avancerat
som för dej. :)
Tack, en vill ju gärna ha det ordentligt, fint och fungerande om den ska användas! :)

Vad ska du hitta på med er?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har ju plats för ett batteri till i lådan som står
i lika utrymme som du har mellan sofforna.
Där kommer det att bli ett till eller ett större Lifepo4.
Sedan skall temp.givaren till värmeanläggningen flyttas.
Fixa belysningen i displayen till den samma.
Lite småpyssel och sedan skall jag ju också fixa förvaring på bodelsdörren. :)
Funderar på att montera ner AC:n så att jag kan få upp lite solceller.
Som det är nu som finns det ingen plats för en 100Wattare ens tråkigt nog.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Sjuk igen, förkyld och lätt dimmig i huvudet, så ingen idé att försöka förvärvsarbeta.
Åker istället ut till husbilen med planen att få lite praktiskt arbete utfört.
När jag kommer fram inser jag att jag glömt nyckeln! Nåväl, det löser sig med att "låna" extranyckeln av bror min.

När jag väl öppnar och ska börja inser jag nästa sak, jag har glömt verktygslådan hemma. Djup suck, men sätter ändå igång med att byta iläggslisten runt gasolluckan. Sista som ska få blå list.
Med 3 plusgrader och dimmigt huvud gick det inte direkt snabbt och smidigt, men till slut fick jag den på plats!
IMG_20220119_142901.jpg

Med det färdigt, och utan verktyg så var det inte mycket mer att göra, om jag inte skulle börja på sista långa listen som skulle få ny grå. Men i det skick jag var kändes det dumt.

Tog istället fram multiverktyget, ena skidan från min splitboard samt ett vedträ av björk ur bilen. Sedan var det bara att börja!
IMG_20220119_131434.jpg

Efter mycket såga de hade jag till slut två små passande bitar.
IMG_20220119_135626.jpg
Efter att ha smetat 2komp epoxy i hela hålet så tryckte jag dem på plats och satte press på det hela, samt lastade in den i bilen.
IMG_20220119_140755.jpg
IMG_20220119_141710.jpg

Innan jag satte mig i bilen hemåt passade jag på att ta en profilbild på bilen. Den övre blå randen är ju i bedrövligt skick, och skadan på den gula på bildörren gör inte intrycket bättre!
IMG_20220119_143101.jpg

Funderar fortfarande på markisens vara eller icke vara. Kan inte riktigt bestämma mig!

Ringde även för att höra om pris för att renovera startmotorn. Efter en liten stund konstaterade killen på verkstaden att en ny kostar 1895, och antagligen blir billigare än renovering av befintlig.
Tråkigt, och funderar på om jag ska byta den eller låta det bero ett tag. Med motorvärmare så bör det fungera ett tag till med den vi har, då den vrider runt fint när det är varmt.. Frågan är ju bara om den blir varm nog.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sjuk igen, förkyld och lätt dimmig i huvudet, så ingen idé att försöka förvärvsarbeta.
Åker istället ut till husbilen med planen att få lite praktiskt arbete utfört.
När jag kommer fram inser jag att jag glömt nyckeln! Nåväl, det löser sig med att "låna" extranyckeln av bror min.

När jag väl öppnar och ska börja inser jag nästa sak, jag har glömt verktygslådan hemma. Djup suck, men sätter ändå igång med att byta iläggslisten runt gasolluckan. Sista som ska få blå list.
Med 3 plusgrader och dimmigt huvud gick det inte direkt snabbt och smidigt, men till slut fick jag den på plats!
Visa bilaga 220724

Med det färdigt, och utan verktyg så var det inte mycket mer att göra, om jag inte skulle börja på sista långa listen som skulle få ny grå. Men i det skick jag var kändes det dumt.

Tog istället fram multiverktyget, ena skidan från min splitboard samt ett vedträ av björk ur bilen. Sedan var det bara att börja!
Visa bilaga 220723

Efter mycket såga de hade jag till slut två små passande bitar.
Visa bilaga 220719
Efter att ha smetat 2komp epoxy i hela hålet så tryckte jag dem på plats och satte press på det hela, samt lastade in den i bilen.
Visa bilaga 220720
Visa bilaga 220721

Innan jag satte mig i bilen hemåt passade jag på att ta en profilbild på bilen. Den övre blå randen är ju i bedrövligt skick, och skadan på den gula på bildörren gör inte intrycket bättre!
Visa bilaga 220722

Funderar fortfarande på markisens vara eller icke vara. Kan inte riktigt bestämma mig!

Ringde även för att höra om pris för att renovera startmotorn. Efter en liten stund konstaterade killen på verkstaden att en ny kostar 1895, och antagligen blir billigare än renovering av befintlig.
Tråkigt, och funderar på om jag ska byta den eller låta det bero ett tag. Med motorvärmare så bör det fungera ett tag till med den vi har, då den vrider runt fint när det är varmt.. Frågan är ju bara om den blir varm nog.
Köpte ny startmotor från tyskland i aug -21 kostade ca1300 inkl frakt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sjuk igen, förkyld och lätt dimmig i huvudet, så ingen idé att försöka förvärvsarbeta.
Åker istället ut till husbilen med planen att få lite praktiskt arbete utfört.
När jag kommer fram inser jag att jag glömt nyckeln! Nåväl, det löser sig med att "låna" extranyckeln av bror min.

När jag väl öppnar och ska börja inser jag nästa sak, jag har glömt verktygslådan hemma. Djup suck, men sätter ändå igång med att byta iläggslisten runt gasolluckan. Sista som ska få blå list.
Med 3 plusgrader och dimmigt huvud gick det inte direkt snabbt och smidigt, men till slut fick jag den på plats!
Visa bilaga 220724

Med det färdigt, och utan verktyg så var det inte mycket mer att göra, om jag inte skulle börja på sista långa listen som skulle få ny grå. Men i det skick jag var kändes det dumt.

Tog istället fram multiverktyget, ena skidan från min splitboard samt ett vedträ av björk ur bilen. Sedan var det bara att börja!
Visa bilaga 220723

Efter mycket såga de hade jag till slut två små passande bitar.
Visa bilaga 220719
Efter att ha smetat 2komp epoxy i hela hålet så tryckte jag dem på plats och satte press på det hela, samt lastade in den i bilen.
Visa bilaga 220720
Visa bilaga 220721

Innan jag satte mig i bilen hemåt passade jag på att ta en profilbild på bilen. Den övre blå randen är ju i bedrövligt skick, och skadan på den gula på bildörren gör inte intrycket bättre!
Visa bilaga 220722

Funderar fortfarande på markisens vara eller icke vara. Kan inte riktigt bestämma mig!

Ringde även för att höra om pris för att renovera startmotorn. Efter en liten stund konstaterade killen på verkstaden att en ny kostar 1895, och antagligen blir billigare än renovering av befintlig.
Tråkigt, och funderar på om jag ska byta den eller låta det bero ett tag. Med motorvärmare så bör det fungera ett tag till med den vi har, då den vrider runt fint när det är varmt.. Frågan är ju bara om den blir varm nog.

Angående motorvärmare och "blir det varmt nog"
Tänker du på en elektrisk motorvärmare så kommer inte motorn att bli "varm".
De vanligt förekommande elektriska som sitter i många PB är ofta på bara 500W, de är rena skämtet, sen finns de även på 1000 och 1500W, men de är ändå för klena.
Ska du ha en motorvärmare värd namnet så gäller det en bränsledriven typ Webasto, Eberspächer m.fl. de är på 5kW eller mer, då har du en varm motor samt styrhytt på mindre än 30min. samt är inte beroende av 230V.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Köpte ny startmotor från tyskland i aug -21 kostade ca1300 inkl frakt.
Jag har sneglat på det även jag, och montering av det borde jag kunna klara av själv tycker jag, men vem vet! :spinny:
Du gav dig inte på att renovera din gamla du bytte?
Jag har lite svårt för att bara slänga den jag byter, då den ju fortfarande fungerar, för det mesta.

Angående motorvärmare och "blir det varmt nog"
Tänker du på en elektrisk motorvärmare så kommer inte motorn att bli "varm".
De vanligt förekommande elektriska som sitter i många PB är ofta på bara 500W, de är rena skämtet, sen finns de även på 1000 och 1500W, men de är ändå för klena.
Ska du ha en motorvärmare värd namnet så gäller det en bränsledriven typ Webasto, Eberspächer m.fl. de är på 5kW eller mer, då har du en varm motor samt styrhytt på mindre än 30min. samt är inte beroende av 230V.
Om du läser lite längre bak i tråden så har jag en Webasto Thermo Top Evo 5+ som ska monteras i nästa vecka.
Min fundering var mer om den gör det varmt nog för startmotorn ska gå med på att fortsätta göra sitt jobb även i kallt väder, som det är nu så ger den upp fullständigt när det blir för kallt (under 12-14 minus).
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Annars får du väl göra som jag såg att Posten gjorde med sina bussar kalla mornar. man sköt in en "långpanna" med diesel under motorn och tände på! Det var på 70-talet när jag bodde en tid i Lycksele.
Det är ett väl beprövat knep även i Ryssland om sägnen är sann. Fungerar ju ypperligt, bara man inte har något i plast nära.. Så där faller det väl för mig antar jag :D
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Idag var jag fortfarande hemma sjuk, förhoppningsvis sista dagen.
Kände mig dock under dagen kry nog för att jobba, men det är ju svårt att veta i förväg.

Blev därför en sväng till husbilen med alla verktyg och material som kan tänkas behövas.
Väl framme så gav jag mig på att skära bort det sista överflödiga trät på min splitboard-skida, för att sedan slipa ovansidan jämn.
IMG_20220121_142824.jpg

Jag hade under gårdagen hemmavid limmat fjäderstål följt av trä på den nu ilagade knäckta kärnan.
IMG_20220120_123310.jpg
IMG_20220120_123431.jpg

När jag så fått bort allt överflödigt så blev jag mäkta förvånad över spänsten skidan visar upp, hade jag inte framför mina ögon sett ett gapande hål i toppskiktet så hade jag nog inte kunnat gissa vad som var fel!

Efter detta begav jag mig åter hem, men när miljen kommit hem och vi ätit middag begav jag mig tillbaka till husbilen för att få lite uträttat.

Det blev först att bädda, och här hade jag gärna tackat för mig och lagt mig.. Men vila kan man göra när man är död säger dom, så jag gav mig istället på att städa undan allt material och verktyg, samt bord, matta och plattan till batterifacket.

På måndag ska den ju in på verkstad för att få värmare installerad, och till dess vill jag gärna ha dubbla batterier inkopplat, nytt luftnings/avrinmingshål upptaget I batterifacket, samt under bilen ha dragit skyddsrör från bodelsbatterierna till motorrummet.

Jag resonerar som så att;
När bilen står helt kall och ska starta så är det bättre att belasta kalla bodelsbatterier för att värma upp motor och till viss del startbatteri, än att lägga denna last på ett kallt startbatteri som direkt efter ska dra igång en (nu visserligen varm) motor.
När bodelen är varm, så är det bättre att belasta de då varma batterierna för att värma upp motor och till viss del startbatteri.

Utöver detta så har jag ju nu nästan dubbla effekten i bodelen jämfört med under huven!


Det blev kanske något kraftig dimension på kabeln (35mm2), men hellre det än för klent.
IMG_20220121_195954.jpg

Funderar lite på en kopplingsplint för alla förbrukare, börjar bli svårt att få plats med kabelskorna, och blir ju på så vis även enklare att koppla i och ur både batterier och förbrukare.

Nåväl, med allt på plats kontrollerade jag marginalen, och det är inte mycket spelrum på höjden inte!
IMG_20220121_200217.jpg

Passade även på att byta en säkring till gaslarmet, samt ytterligare en, som må ha låtit strömmen passera, men som i sin tur inte passerade min ockulärbesiktning!
IMG_20220121_204150.jpg

Innan jag stängde igen med allt på plats blev det också till att skära till en bit XPS och stoppa ner i gamla hålet för slangarna sogm gick ut, och ovanpå det limma fast en liten passande bit plyfa.
IMG_20220121_203303.jpg
IMG_20220121_203534.jpg

I morgon är planen att limma en likadan bit på undersidan, och täta det hela med underredsmassa.

Morgondagen skall även ägnas åt att dra flexrör under bilen;
Ett från batterifacke ät till motorrummet för värmare.
Ett från backkamera till förarhytt.

Ska även inspektera befintliga kablar och se om något behöver bytas eller få rör.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hade från början tänkt sätta snabbfästen på ett batteri, och ordentliga polfästen på det andra, för att enkelt kunna koppla bort och flytta undan för att få lite arbetsutrymme.
IMG_20220121_212030.jpg

Men med bara någon millimeter till luckan är det ju inte att tänka på!
Kanske får dessa istället plats under huven för startbatteriet? Har när jag försökt skruva lös och fast detta tidigare haft en del problem.

Troligtvis får dessa gå i retur till biltema istället.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Jag har sneglat på det även jag, och montering av det borde jag kunna klara av själv tycker jag, men vem vet! :spinny:
Du gav dig inte på att renovera din gamla du bytte?
Jag har lite svårt för att bara slänga den jag byter, då den ju fortfarande fungerar, för det mesta.


Om du läser lite längre bak i tråden så har jag en Webasto Thermo Top Evo 5+ som ska monteras i nästa vecka.
Min fundering var mer om den gör det varmt nog för startmotorn ska gå med på att fortsätta göra sitt jobb även i kallt väder, som det är nu så ger den upp fullständigt när det blir för kallt (under 12-14 minus).
Har den gamla startmotorn kvar på hyllan… inte kasta.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Det blev ett sista lilla ryck, klockan var ju bara barnet när jag var klar med batterierna!

Gav mig på att få fuktslukaren att synas lite mindre, och i ett försök att lyckades med detta follierade jag den..
IMG_20220121_213742.jpg
IMG_20220121_223815.jpg
IMG_20220121_223922.jpg

Blev väl okej, kanske inte helt nöjd, men hoppas det drar lite mindre blickar till sig än innan.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hade från början tänkt sätta snabbfästen på ett batteri, och ordentliga polfästen på det andra, för att enkelt kunna koppla bort och flytta undan för att få lite arbetsutrymme.
Visa bilaga 220831

Men med bara någon millimeter till luckan är det ju inte att tänka på!
Kanske får dessa istället plats under huven för startbatteriet? Har när jag försökt skruva lös och fast detta tidigare haft en del problem.

Troligtvis får dessa gå i retur till biltema istället.
Om du jagar höjd så finns det kabelskor med kabelanslutningen på sidan.
1642845782075.png
Länk nedan:
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Om du jagar höjd så finns det kabelskor med kabelanslutningen på sidan.
Visa bilaga 220841
Länk nedan:
Det skulle kunna vara ett alternativ, dock är ju polerna högsta möjliga punk, och dessa ser iaf på bilden ut att sticka upp över detta vid skruv fästet.
Nu använde jag istället gängfästena, så det får vara för den här gången.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Lägg en tunn gummimatta över varje pluspol så slipper man kortslutning när man är där och röjer och tappar nått :msn_idea:
 
Toppen