• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Problemet är att det är 40mil till bron och jag försöker planera för vad jag ska köpa för sorts nya däck antingen 2st sommar eller 4 st vinter. Skulle helst vilja ha året runt däck men det har jag inte hittat än.
Löste problemet med remmarna tog 1,5 timme och ont i ryggen att stå dubbelvikt eftersom skruvarna var jobbiga att komma åt innan jag fattade hur det satt ihop, foto visar hur mycket jag fick ta bort och remmarnas kondition. Tänk om man åkt iväg och en rem gått av! Är rädd för hur kamremmen ser ut efter 12 år sedan bytet, där ska det bytas innan jag kör mer, det blir nog bara till verkstaden. Varför har inte Peugeot angett bytesintervaller när motorn går sönder om remmen går av!??
Saknas en skruv till något som ser ut som ett lock på växellådan där rattaxeln går ner det verkar också vara ordentligt glapp där och när man vrider på axeln och ruskar den i sidled är det sladdrigt. Skruven är sannolikt av 2cm ner i hålet.
icon5.gif
 

Bilagor

  • IMG_1093.JPG
    IMG_1093.JPG
    1,1 MB · Visningar: 67
  • IMG_1094.JPG
    IMG_1094.JPG
    1,3 MB · Visningar: 61
  • IMG_1099.JPG
    IMG_1099.JPG
    1,4 MB · Visningar: 64
  • IMG_1096.JPG
    IMG_1096.JPG
    1,6 MB · Visningar: 75
  • IMG_1097.JPG
    IMG_1097.JPG
    1,4 MB · Visningar: 72
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jobbat lite igen, tvättade en liten trasmatta och la in i husbilen, blev lite färgmatchning tror jag.
Inhandlade ett litet runt bord med stålfot att snyggas till och användas i bilen behöver inte originalbordet som man skulle sova på blir en permanent säng för 1 person.
Fick köpa en polygrip för att lossa 22mm kontakten i kylaren är väl en tempgivare eller nåt?
Ska försöka få loss det som ser ut som en hylsa gängad i växellådan som växelaxeln går in i med polygrip har inte så stora verktyg.
Gjorde en upptäckt när jag skruvar ner en bult i det tomma hålet bredvid axeln med bara handkraft så försvann det stora glappet på axeln. Frågan är och som jag hoppas någon kan besvara är hur det ser ut innanför och vad bulten är till för, misstänker att det är någon specialbult som ska in i något ogängat hål och styra axeln.
icon5.gif

Det var också ett stort glapp där skarven mellan växelröret och axeln det satt en m8 där som inte såg ut att höra hemma där, vad ska det egentligen sitta där?
icon5.gif

Ska mäta och handla en O-ring till axeln enligt Jankros tråd.
Det är ganska stor skillnad på mina bägge bilar i storlek, efter vad jag förstått ska det gå att bo en längre tid i en bil av den storleken, många plåtisar är inte större och då bor man ändå två. Jag har ju ingen erfarenhet av att bo länge speciellt inte utomlands.
Ni får väl säja ifrån om jag blir tjatig om hjälp.
 

Bilagor

  • IMG_1106.JPG
    IMG_1106.JPG
    1,1 MB · Visningar: 77
  • IMG_1104.JPG
    IMG_1104.JPG
    1,2 MB · Visningar: 78
  • IMG_1105.JPG
    IMG_1105.JPG
    1,5 MB · Visningar: 77
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Skulle tillägga en sak, min bil är reggad för 3 passagerare som får sitta obältade på varsin soffa bakom framstolarna!
Trodde inte sånt var tillåtet men så klart bra, det är bara det att en av mina elever sitter i rullstol efter att baksätespassagerarna suttit obältade och brutit av ryggen på honom vid en krasch. :wideeyed:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har tagit bort bussningen till växelaxeln i syfte att byta O-ringen.
Skulle byta till en något tjockare 3mm enl. Jankro, hittade bara en som verkar vara originalstorlek innerdiam. enligt listan på locket där de låg 15,8mm innerdiameter och 2,5mm tjocklek.
Man ser den gamla till vänster och den nya till höger, man ser att det varit slitage.
Hardyskivan verkar vara bytt tidigare så där finns inget glapp men förmodligen var kopplingen mellan axeln och fästet inte åtdragen och bulten är sliten, sätter dit en ny som inte har gängor en bit så det blir lite stadigare.
Däremot axeln är det problem med den är helt lös i lådan och det är där problemet finns med det väldigt stora glappet kanske någon lyckats få något att hoppa ur därinne när de bytte hardyskivan vet inte hur det ser ut trots alla bilder jag tittat på.
 

Bilagor

  • IMG_1115.JPG
    IMG_1115.JPG
    856,2 KB · Visningar: 34
  • IMG_1114.JPG
    IMG_1114.JPG
    960,9 KB · Visningar: 32
  • IMG_1117.JPG
    IMG_1117.JPG
    954,1 KB · Visningar: 32
  • IMG_1116.JPG
    IMG_1116.JPG
    918,4 KB · Visningar: 33
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har skruvat ihop växelaxeln och stången och med ny O-ring finns inget slitage på axeln, den låg helt lös men efter lite trixande fick jag dit den rätt.
Provade att växla (vill inte starta motorn) och alla växlar gick i som de skulle,
glappet vid växelspaken minst 10cm var nu mindre än en cm!
Det lilla glappet ska jag åtgärda med en ny O-ring men måste ta isär först så jag ser storleken.
Växelföraren måste ju ha legat fel hela tiden konstigt att det gick att växla alls.
Tidigare hittade jag en nippel med en gummihatt på vid ett slangfäste där vattnet går ut från motorn till värmepaketet såg ut som en luftnippel på bromsarna när jag lossade gummihattten stod det en fontän med rostigt vatten. Antar att gummihatten inte ska fungera som tätning och att man inte stängt nippeln?
 

Bilagor

  • IMG_1119.JPG
    IMG_1119.JPG
    878,9 KB · Visningar: 18
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det låter rimligt. Den borde gå att dra åt så den tätar. Ser ju ut som en bromsnippel, men verkar vara luftning till kylsystemet då.
Möjligen kan det vara fel, det brukar ju vara en konad avslutning i nedre änden - men å andra sidan blir det ju inte tätt om man inte drar åt. Det skulle ju t o m troligen vara otätt kring gängan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har inte vågat prova att dra åt än är rädd att dra av den. Drog av en vanlig skruv 6mm utan att anstränga mej alls och den satt fast i karossen så jag vågar inte riskera något.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej igen, när du får ordning på kylvattnet m.m. så skall du göra följande.

Eftersom värmepaketet ligger högt upp så finns det faktiskt en luftning till det.
Om du tittar in mot värmepaketet från motorn så skall du kunna hitta en plastslang med en luftnippel på i änden. Den sitter instucken på sidan bakom värmepaketet till vänster (på passagerarsidan).
Den sitter ju högre än expansionskärlet så man måste få upp värmen på vattnet så man har tryck i kylsystemet innan man öppnar och luftar elementet, annars så orkar inte vattnet upp.
När du senare har kört några mil så kan du göra om manövern, om det har kommit ny luft som stannat där uppe.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Angående den rostiga luftningsnippeln.
Det verkar lite mysko att bara gummihatten har tätat mot vattenläckage, det borde ju vara runt ett kilos tryck på vattnet, och det borde den inte ha klarat själv.
Åter när du får ordning på kylsystemet.... Kolla så du får upp tryck i systemet när du är klar. Det behövs ju bl. a. för att lufta enl. ovan.
Det kan vara kylarlocket som inte funkar eller en spricka i expansionskärlet över vattennivån m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för hjälpen!
Tidigare innan jag tömde systemet klämde jag på slangarna och märkte att kylsystemet andades genom slangen som sitter vid kylarlocket, så locket eller packningen måste vara trasigt. Förmodligen därför jag tog mej hemfrån Göteborg tack vare att det inte var tryck i systemet.
Hade ju en läcka i bränslesystemet också har hittat att slangen från bränslefiltret fuktar alla aggregat remmar sprickor till halva tjockleken halva lufttrycket torrsprickor i framdäcket.
Så det var som upplagt för ett haveri på hemvägen.
Men jag räknade med en massa problem huvudsaken att grunden är bra så är det bara att beta av felen i tur och ordning, släckt instrumentbelysning var flera trasiga lampor.
Har du storleken på växelspaks O-ringen ska byta den så fort jag hittar den, mekonomen har den inte, finns kanske i Norrköping.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej, nej sorry antingen du menar den nere vid bussningen eller den uppe vid spaken så kom de ur mina bra-att-ha- lådor :p:.
Men den uppe vid spaken var ungefär samma storlek som innan, men grövre dia på själva gummit för att fylla ut glappet som fanns, därav så fick jag ta en liten rund nålfil och fila runt i spåret för det grövre gummit skulle få plats.

M.v.h. JANKRO.

Ang. köpa O-ringar m.m.
Sverull i Norrköping går tyvärr inte att handla av längre som privatperson. De skall ha ett par hundra för att orka resa på rumpan för att bara sälja ett lager eller dyl. till privatpersoner.
Men Cento har åter öppnat där de låg förut. Om du åker in vid nerlagda Eneby Järns gamla butik i närheten av Sverull, men bara åker rakt fram mot det mindre huset så står det Cento på väggen.

Det finns också en butik i Skänninge som säljer både i butiken och på internet, till skapliga priser.
Kullager

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tala om måttet på O ringen så kan jag säkert fixa en om det finnns
Har en kompis som jobbar på lundgrens maskin i Göteborg
Innerdia,ytterdia och tjocklek så ringer jag han på måndag
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag ska ta bort växelspaken så fort jag får tid det var ju lätt, har läst på om Jankros växellåda tråd. Känner mej ganska nöjd nu eftersom jag trodde det var något allvarligt fel med lådan när jag inte hittade fel på linkaget.
Var nervöst så fort man kom till en korsning och skulle växla ned.
När mek-biten är över kan man ägna sej lite åt inredningen och då är man inte beroende av vädret så mycket man är ju inomhus.
Man måste prioritera det som är viktigast så gjorde jag med caddyn var ju en massa problem där med i början men det blev bra och nu skulle jag kunna resa långt med den, men knappast bo en längre tid speciellt inte när hösten kommit.
HBK-forumet är fantastiskt hade inte haft husbil idag om det inte vore för all hjälp jag fått här.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ursäkta, men att ta bort glapp genom tjockare o-ring känns för mej som en nödlösning, det är ju ganska enkelt för en liten mekanisk verkstad att svarva ur ett par millimeter nedanför o-ringsspåret och pressa i en bussning som sedan svarvas/brotschas till rätt diameter i förhållande till axeln, då får man en lösning som håller i längden?! :)
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om glappet är litet, är jag inte säker på att det ska tas bort. Särskilt inte om ursprungslösningen inkluderar en o-ring som fjädrande infästning (istället för tätning?).
Nu har jag inte bilden klar för mig, men om maskinen går, och det innebär små vibrationer i både växellådan, vilket är naturligt, så kanske man inte vill ha en stel infästning av växelspaken. Det kan vara skadligt för växellådan, särskilt om det innebär att det påverkar växelförarna en aning, hela tiden.

Ungefär som att det kan vara dumt att vila handen på spaken, om det innebär att man håller den lite, lite ur det normala läge.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag tror inte heller att O-ringen har någon annan funktion än tätning och att förhindra vibrationer sprida sej upp i växelspaken. Man kan nog inte göra bussningen för tät eftersom det finns krafter från flera håll som verkar på axeln bussningen är inte så lång som den verkar eftersom det bara är i övre delen den håller rätt mått. Jag vill gärna tro att det finns en tanke bakom av herrar konstruktörer.
Själv är jag nöjd med 10mm glapp istället för 100mm, hoppas bara att det varar så det är något fel som får den att hoppa ur.
Jag kollade växellådsoljan Uppifrån äntligen fick jag nytta av mina långa armar och ja det var runt 2 cm mer olja på stickan. VW caddy hade samma problem med dålig smörjning av 5 växeldrev. Jag tror på att det i grunden varit 4 växlat och oljestickan och nivåpluggar bara hängt med sedan den tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om inget mekaniskt slitage finns, och både axel och hylsa håller rätt mått finns det ju ingen anledning till en grövre o-ring, då räcker det med en ny i originaldimension, o- ringar sätter ju sig/plattar till sig, på bara några år. Bussa om behövs däremot om hålet blivit för stort/axeln för smal.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om inget mekaniskt slitage finns, och både axel och hylsa håller rätt mått finns det ju ingen anledning till en grövre o-ring, då räcker det med en ny i originaldimension, o- ringar sätter ju sig/plattar till sig, på bara några år. Bussa om behövs däremot om hålet blivit för stort/axeln för smal.
-----------------------------------------------------

Hejsan Montreal, det blir uppglappat till viss del, men det är tyvärr inte den stora bussningen som blir sliten utan mest slitage finns för det mesta på själva axeln som inte går att byta utan att slakta hela lådan.
Den är inte heller jämnsliten, utan det blir som tre eller fyra ca. 4m.m. breda spår i axeln på de ställen där bussningen har styrt. Spåren går inte heller runt om utan bara där själva trycket har blivit.
Det är bara en liten yta inne i bussningen som styr, för nerifrån så är den urborrad långt upp så att ena fjädern som håller växelspaken vid friläge normalt mellan 3'an och 4'ans läge går långt upp i bussningen.
Axeln blir nött på olika ställen beroende på att den har olika höjdläge om den står mellan 1'an och 2'ans läge eller mellan 3'an och 4'ans läge eller mellan 5'ans och backens läge.

Den här axeln är avputsad, men det syns lite av ett av spåren lite till höger om röd pil. Fjädern som ligger lös skall alltså sitta på axeln ovan växlingsarmen inne i bussningen.
DSCF0327-400.jpg


Kort sagt man skulle behöva fixa till axeln, men den går inte att få bort utan att klyva hela lådan.(Nästan lika dumt som att packboxen till ingående axeln sitter som en grundbult allra längst in i lådan.)

Men om man putsar av de värsta kanterna så att O-ringen kan glida över dem vid de nötta spåren, och monterar en grövre O-ring så blir det skrammelfritt i alla fall, och själva glappet påverkar inte funktionen nämnvärt alls.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen