• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Intressant att följa allt du gör med din husbil. MEN är det inte dags att ändra i rubriken. Jag menar stryk "nyköpta",- eller?
// Göte J
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Byta rubrik vore en bra idé, hur gör man det?

Jag var ledig i dag då vi jobbade på nationaldagen och har fixat lite med husbilen.
Vädret är som alltid regn..........
En kvartslist runt taket i toaletten blev det men fönstret som skulle lös för omtätning får vänta tills det slutar regan, alltså till hösten när det börjar snöa i stället.
Förarhyttens matta är nu på gång och det kommer att bli ett riktigt lyft, har hittat en matta som ser mycket fin ut till de nya stolarna, mer kommer.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Att ändra rubrik på gamla trådar med många inlägg har en nackdel - om man kommer ihåg att man läst något som man senare vill söka sig tillbaka till, så blir det svårare/omöjligt om tråden byter namn under tiden.

Bara en refletion....
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bäckmark,
Undrar om vad är det för sort tapet du har använt till toa delen? Jag är intresserad av ha kanske en liknande tapet till min bygge.
MVH
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag tycker att toaletten blev skitsnygg kul med lite vågade färger.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Kul att så många gillade toaletten, det var (som alltid) min fru som valde och det blev (som alltid) rätt för oss.
Tapeten heter MOODS HQ non-woven Vinyl Wallcovering 43437 och var den stadigaste tapet jag har satt upp.
Dyr men bra.
I dag har jag fixat lastutrymmet som har en lucka utifrån på vänster sida längst bak.
En gammal skada i väggen där stegens skruvar släppt in vatten är nu helt reparerad och utrymmet har en ny golvmatta.
Men i morgon ska jag in i förarhytten, tror jag.....
Min far har försärkt alla luckor/sitsar på undersidan, mer vikt men nu känns de fina att sitta på.
Inte regn på hela dan, hurra!!!!
 

Bilagor

  • IMG_3502.JPG
    IMG_3502.JPG
    1,6 MB · Visningar: 16
  • IMG_3503.JPG
    IMG_3503.JPG
    3,6 MB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Helt rätt Bror, är så glad att jag får leva med min underbara hustru.
Min fru vet och kan allt om allting men tycker ändå om mig, märkligt.
Ha det bra alla HBK// Alf
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf ! vill tacka dig för tipset om intercooler har nu varit ute denna helg och åkt ner till Småland, det var en jäkla skillnad på kraften när backarna kom
mvh Kent
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Kul att det fungerade med intercooler även i din bil Kent men det är inte så förvånade.
Turbomotorer gillar bra laddluftskylning.

Då toan blev klar så är det förarhyttens tur.
Ett litet kvällsjobb, ut med gamla mattor, kompletera med mer isolering, skär till och montera ny matta.
Vad tid allt tar.....
Men nu ska bara hålen till stolskonsolerna öppnas och alla lister samt stolarna skruvas dit men det blir när all el är kopplad.
 

Bilagor

  • IMG_3509.JPG
    IMG_3509.JPG
    3 MB · Visningar: 25
  • IMG_3537.JPG
    IMG_3537.JPG
    2,7 MB · Visningar: 23
  • IMG_3538.JPG
    IMG_3538.JPG
    2,7 MB · Visningar: 25
  • IMG_3539.JPG
    IMG_3539.JPG
    2,3 MB · Visningar: 26
  • IMG_3540.JPG
    IMG_3540.JPG
    2,4 MB · Visningar: 30
  • IMG_3541.JPG
    IMG_3541.JPG
    3,2 MB · Visningar: 27

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Backmark.

kan du svara meg om det kommer at forbedre drågkraften om man bare monterer en intercooler og inte ændrer på turbotrykket og brænslemængden.

Jeg har fråget dig et par gange om det går at køpa en intercooler från dig men anvander kanske forkert mail adresse???????:wideeyed:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Kul att du gillade mattan Bror, den köptes hos Dahlbergs matthörna i Luleå Dahlbergs Matthörnan AB | luleå | hitta.se

Jag sa bara vad den skulle vara till och fick denna och den var lätt att lägga in/klippa, hade den färg jag önskade och var billig.
Tyvärr vet jag inte vad den hette....

neraard: jag har svarat på ditt mail, hade tappat bort det i "skräppost" (har dåligt mailprogram).
Grunder för eftermontering av laddluftskylare:
Om man enbart monterar en IC och inte gör någon annan åtgärd får man liten eller ingen mätbar effekthöjning.
Lägre temperatur i inlopp samt utlopp och lite lägre tryck (!) i insugsröret då samma luftmängd nu är kallare.
Höjer man laddtrycket men bränslemängden är konstant får man en liten effekthöjning samt mycket lägre rökgashalt.
Om man justerar upp laddtrycket OCH har en rökgasbegränsare som då ger mer mängd (vanligt) får man en bra ökning av effekten.
Ökar men dessutom den maximala bränslemängden ytterligare får man en regäl effekthöjning.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Den snygga mattan är intressant eftersom den verkar ovanligt följsam.

Kräver efterforskning.

:)
 
F

F.d. 27233

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej

Ett tips till alla som skall montera intercooler i er bilar. Mät hur stor plats ni har och ut på laga.se och leta. Själv har monterat en intercooler från en Landrover Discovery 2,5TD på min J5 2,5TD och visst lite trångt men fullt genomförbart. Efter provkörningen kändes en avsevärd skillnad så nu skall trycket upp och bränslet skall justeras upp.:cool:

Harri
 

Bilagor

  • IMG_0229[1].JPG
    IMG_0229[1].JPG
    1,1 MB · Visningar: 22
  • IMG_0231[1].JPG
    IMG_0231[1].JPG
    1,2 MB · Visningar: 20
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Snyggt Harri, det fina med laddluftskylare är att "passar det så fungerar det" så att leta efter en på en skrot är en bra idé.

Jag har faktiskt jobbat lite under huven!
Vevhusventilationen från ventilkåpan hade en trasig gummidel som jag ersatte med en svetsad i aluminium.
Förarhytten har nu bara elkopplingar och lister vid insteget kvar.
Jag sänkte stolarnas konsoller 30mm då de kändes lite höga, nu blev höjden perfekt.
Fin dag i dag! Vindstilla, sol och 17 grader!
Vovven älskar bra väder så det blev en långtur vid 06:30......
 

Bilagor

  • IMG_3558.JPG
    IMG_3558.JPG
    2,3 MB · Visningar: 17
  • IMG_3557.JPG
    IMG_3557.JPG
    2 MB · Visningar: 23
  • IMG_3554.JPG
    IMG_3554.JPG
    1,8 MB · Visningar: 18
  • IMG_3555.JPG
    IMG_3555.JPG
    2 MB · Visningar: 16
  • IMG_3559.JPG
    IMG_3559.JPG
    2,2 MB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.723
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Om ni söker laddluftkylare till Ducato, så finns det ett antal original till salu på bildelsbasen, det bör ju göra det ganska enkelt? :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Min 89 var i mycket gott skick när jag sålde den 08 men en sak som ej var helt ok och fick aldrig ordning på var länkaget till växellådan som var slapp och vibrerade när man kom upp i hastighet trots att jag justerade anslutningen till lådan med 10 ans nyckel och fick det så bra som det gick med enkla medel men hur är Era lådors länkage?.. Var så trött på dom viberationer som kom under färd så jag hängde en kikare på växelknoppen för slippa
Ljudet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Detta från en engelsk site. Enkelt enligt siten

GEARBOX O-RING (BUSH) REPLACEMENT

Definitions used in this article:
  • Selector Rod : the vertical rod that enters the top of the gearbox via the Collar/Bush
  • Collar/Bush: the O-Ring housing as shown in the photo below.
  • Shift Fork(s): Within the gearbox, Items 6 and 7 in the photo below.
Why change it?:
  • Excessive free play in existing housing leading to sloppy imprecise gear change.
  • Worn O-Ring allowing water/dirt to enter the gearbox (with potentially disastrous consequences)
Removal Procedure:
These notes relate to doing the job on a Petrol Version. Some diesel models require removal of their air intake hose and filter to gain better access to the collar.
The O-Ring is housed in a collar/bush on top of the gearbox.
  1. Before commencing work thoroughly clean the area around the collar to prevent dirt entering the gearbox (very important to keep it clean).
  2. Put the van in Reverse - this is important as it "locks" the selector rods in place.
  3. Remove the spare wheel to improve access (also recommended that you put a protective cover such as an old towel over the front of the van to prevent scratches to the bodywork).
  4. Remove the 2 linkage items shown in the photo noting the following:
    - Is is not necessary to remove the ball socket link, but if you do be careful to retain the clip for the ball-socket
    - when prising off the pressed-on ball socket on the vertical link be careful not to damage it by using one lever each side. A large (e.g. 17mm) open-ended spanner is ideal for this. .
  5. Lift the linkage off the selector Rod and store the components safely out of the way.
  6. Undo the collar/bush. (do NOT fully undo at this stage) Note that this collar can be very tight (80ftlbs) but has 2 flats on the top. I use a custom-made socket and 2-3' breaker bar, but in the past have used a 12" adjustable spanner and a lump-hammer. Note that you may find it necessary to unclip and move some of the hoses/wiring etc out of the way. Try not to damage the collar flats. If you do you may end up having to use a pipe wrench and having them re-machined or filing them flat again.
  7. Press down gently on the top of the selector rod whist undoing the collar . If you have put the van in reverse earlier is should not "pop up, however it pays to be cautious. You can now remove the collar and release the selector rod GENTLY. Do not remove the selector rod nor lift it up otherwise it can become disengaged from the Shift forks inside the gearbox.
  8. Prise out the old O-Ring from the collar and replace it with the new O-ring.
Picture: Top of Gearbox (RH Drive petrol version shown).
gear_linkage_4.jpg

Note: you can actually leave the long selector Arm (the ball socket) attached if you wish.​

Picture showing shape of the selector rod.
repair1.gif
  1. Liberally lubricate (grease or G/Box Oil) the O-Ring prior to refitting the collar over the selector shaft.
  2. Before fully tightening the collar check that the selector shaft is still engaged in the shift forks by trying to turn it by hand . There should be very little free play. If it moves freely in either direction it has been disengaged and you'll need to refer to the section below.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej, engelsmännen har ju dessutom lite större problem med sina än vi. De har ju ratten på höger sida :) och en hel drös med länkarmar som glappar och vibrerar för att få över växelspaken på högerflanken. Det finns visst golväxelvariant för att få länkaget lite mindre känsligt och krångligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen