• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Misstänker att slitaget beror till en del på vibrationer när växellådan rör på sig speciellt när O-ringen är dålig får man ner vägdamm som slipar axeln borde suttit en damask där så skulle inte problemet finnas. En klick fett stoppar nog upp det hela, Har man reservhjulet med så är man nog sällan där och servar i vanliga fall. Min axel såg bra ut!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag kom min kylare och remmar, kylaren kostade 700kr plus frakt 85kr.
Såg bra ut och billigare än på skroten!
Konstigt nog inget sms från transportören men jag spårade paketet. Blir att montera medans vädret håller sig bra. Det som kan krångla är ju luftnippeln men får jag inte den tät så sätter jag dit en skruv med tätning.
Idag beställde jag kamrem och pumprem och spännrullar 776kr med frakten.
Kommer väl i nästa vecka.
Nu gäller det att hitta någon som kan byta bilen är ju rätt hög så det är inte helt lätt att få in den i ett garage och så måste det vara någon man kan lita på, läste på forumet om en som hade riktig otur med verkstaden.
Jag som jobbat som lärare har ju sett exempel på elever på fordon som aldrig borde få komma i närheten av en bil, skulle aldrig lämna in bilen och låta en praktikant öva på den men sånt händer.
När jag hade Subaru fick jag ett tjusigt meddelande om "förbesiktning" och det visade sig att det var en elev från en närliggande skola som knäckte extra. Gissa om jag gick dit någon mer gång.
Får jag sen på lite vettiga däck så är det bara invändigt jobb kvar och det kan man ju sitta i värmen och jobba med.
Såg att Lidl skulle få in en ljuslist skulle vara bra att sätta upp, har ju 5 st spotlampor under skåpen men jag är inte förtjust i den sortens belysning.
Jag vill ha en bra allmänbelysning och en lampa där jag sitter och läser.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Byte av kylare & remmar kan väl vilken bilrep som helst göra. Finns det ingen mindre firma i närheten där du bor? Du kanske även skulle passa på att byta även vattenpumpen när du ändå håller på. Pumpen är billig jämfört med arbetet som du ändå måste göra när du byter kamremmen. Denna rekommendation finns i flera trådar här på forumet.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har alltså en peugeot diesel och där sitter vattenpumpen öppet på högra sidan och drivs av kamaxeln.
Jag förstår att du tänker på fiatmotorn men denna är helt annorlunda konstuktion, kylare är ett jobb som vem som helst klarar den sitter fast med bara två m8 bult och sedan är det bara att lossa slangar.
Om jag gör vad jag kan själv så vet jag att det blir bra och sparar pengar till att resa för precis som ett kinderägg.
Kamremmen är en annan sak behöver komma inomhus och under bilen samt verktyg som jag förmodligen inte har. Straffet för ett dåligt jobb är en rasad motor och förmodligen ingen resa söderut på mycket länge.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Remmarna på plats efter andra försöket, det var trängre vid en remskiva än jag trodde ville inte använda onödigt våld, så gjorde om och gjorde rätt.
Kylaren sitter på plats nu ska skruva fast slangar och fylla upp med röd glykol, börjar bli kallt ute att skruva så det är i sista minuten att få ihop det.
Ska inte meka mer ute när jag blir klar, utan det blir verkstad för kamremmen och sedan avställning är planeringen. Sedan blir det lite jobb invändigt med värme och lampor så där kan man hålla på även om det blir riktigt kallt.
:mh3:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag instämmer med Ingela, jag gjorde ett fynd!
Jag var medveten om att den behövde ordentlig service efter att ha stått ett antal år, och en kylare för 700kr är inte hela världen var bara två skruv förutom slangar.
Eftersom jag satsar på en långresa måste allt vara i ordning.
Jag är tacksam mot Plastpelle som åkte ett antal mil för att kontrollera bilen skick.
Hade jag köpt något annat så hade jag kanske varit tvungen att byta en del av en vägg pga fuktskador, och sånt tar knäcken på en. En man berättade om sitt arbete med en gammal husvagn som han fukttestade den var rutten både här och där men torr när han testade så det märktes inte.
När allt är i ordning motsvarar den en nyare plåtis i funktion och storlek Idag gör jag färdigt med slangar och kylarvatten så att den är helt körbar igen, så är det bara kamremmen kvar i morse var den i jönköping så den kommer nog under em.
Måste tillägga att jag mått bättre både fysiskt och psykiskt den här tiden när jag haft lite att jobba med och ett mål i livet, har undvikit starka drycker helt har inte haft tid och det har kroppen och humöret mått bra av. Så stort tack än en gång!:applaus:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag provkört en kortare sträcka och allt verkar fungera, lättare att växla nu. Fick byta luftnippeln, den går inte få tät sitter en M8 med en ny låsmutter med den kupiga ytan neråt som tätning.
Får inget tryck i kylaren, kylarlocket ska nog inte sitta på min bil, det fattas 1 cm tills tätningen ska nå tätningsytan, så det måste bli ett nytt lock.
Bytte en bränsleslang som läckte och en slangklämma som var sönderdragen.en justering
Köpte ett överdrag till förarstolen i fårskinn, finns ju ingen stolsvärme så det behövs nog ska se om jag kan plocka värmeslingorna från gamla caddy stolen, så småningom byter jag nog stol sitter väldigt högt och har inte hittat att det finns någon inställning och det är väl samma med ratten ingen justering. Märks att hytten kommer från en arbetsbil och man SKA inte sitta bekvämt i en sån!
Fick kamremmarna idag fabrikat bosch från 24H.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Apropå att meka utomhus i kyla:
Det var ett tag sen jag behövde göra det, men jag minns när jag låg under en bil mitt i vintern och fixade nåt avgasrör eller vad det kan ha varit.
Jag låg väl på nåt, ett liggunderlag eller wellpapp eller nåt, men det som fungerade finfint var att jag hade en 500W halogenstrålkastare som arbetsbelysning, och det ger utöver en massa lyse också bra värme!!
Jag hade inget problem att vara barhänt, och det hade varit svårt utan strålkastaren. Varje form av värmefläkt hade säkert varit odugligt p g a låg värmeeffekt och oönskad cirkulation av den kalla uteluften.
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bengtic!
Längesedan jag var inne på forumet.
Såg till min glädje att du har ett nytt projekt på gång!
Skall bli väldigt roligt att följa ditt arbete med bilen - och hoppas på många kluriga problemlösningar att njuta av :)
Lycka till!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ska man meka utomhus då är nog det enda att ha en infravärmare, restaurangerna i fuengriola hade infravärmare som gick på gasol elen är ju dyr där och det var ju bredvid en sån man ville sitta.
Men jag känner mej osäker på att byta kamrem speciellt som det verkar att man inte kan låsa alla axlar.
Det är ju hela 3,5 timmars jobb enligt autodata.
Hade jag något ställe att hålla till på skulle jag prova stantons ide att klyva remmen på hälften, men jag undrar hur det gick att göra det? Med en skarp kniv eller någon maskin? Sen ska ju spännrullarna bytas så man måste fixera det hela när man tar bort den. Har ju inte ens en domkraft som klarar vikten.
Är det någon som har erfarenhet av vad som kan göra att det är för mycket toe in finns ju några gummibussningar jag funderar på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

bengtic;759145 Är det någon som har erfarenhet av vad som kan göra att det är för mycket toe in finns ju några gummibussningar jag funderar på.[/QUOTE skrev:
-----------------------------------------------------------

Hej igen, kul att det finns en hel del som börjar lösa sig för dig, och att växellägena känns skapliga :).

Du har ju lite som först kan kollas i framvagnen, även om det inte kan vara någon katastrof om den har klarat besiktningen.
Först naturligtvis de undre spindelbultarna, men som säkert är ok. för det hittar besiktningen.

Till själva bärarmarna (hundbenen) så finns det ju gummibussningar där de är ledade i karossen. Jag tror att de brukar klara sig rätt bra, men stoppa in en stor mejsel eller liten kofot och bryt lite där för att kolla.

Sedan har du två gummibussningar på var sida där det runda staget sitter fast i främre balken. De brukar se rätt tillplattade och spruckna ut även om bes. inte har påpekat det.

När framvagnen ändå står fel så kan du ev. lika gott byta dem, ca 25:-st och det sitter två på varje sida, köp alltså fyra.

Så här kan de främre se ut fast det är fyra likadana från början.
DSCF0294-400.jpg
DSCF0297-400.jpg

När/om du byter dem så får du nog ännu mera toe in på framvagnen så det är troligen inte det slitaget beror på nu, för tillplattade främre gummin borde innebära toe out i stället.

Det enda som går att ställa i framvagnen är toe och det skall vara liiite toe in bara.

Tyvärr brukar väl de firmor som gör det ta betalt för hel framvgnsinställning även om inget annat går att ställa om man inte tar till kraftigt våld och slägga :D.
Det går rätt lätt att ställa själv med några hemgjorda verktyg och linjaler, men svårt att förklara i text :oops:, men man lossar ju och vrider lite på styrstagen/P-ändarna bara.

M.v.h. JANKRO.

P.s. Gummibussningarna brukar finnas på de flesta eftermarknadsfirmor, eller Axel A. i Tyskland i alla fall.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja här får man svar och hjälp direkt!
Tack så mycket!
På en gammal kadett kombi förståss ombyggd till campingbil för flygtävlingar så använde jag en lång list med spik och lyckades få till det bra.
Jag misstänkte också gummibussningarna när jag såg en bild på hur det var gjort, blir de platta så kommer de väl tryckas ihop när hjulen drar framåt och då måste det väl bli toein under belastning. Eller tänker jag fel:quest:
När bägge framdäcken är betydligt mer slitna fram inklusive resevhjulet och alla är slitna ganska mycket mer på utsidorna så kan det inte stå rätt till.
Den vill gärna vandra på vägen så man får passa den speciellt när man åker i lastbilsdiken.
 
Toppen