Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Om inget mekaniskt slitage finns, och både axel och hylsa håller rätt mått finns det ju ingen anledning till en grövre o-ring, då räcker det med en ny i originaldimension, o- ringar sätter ju sig/plattar till sig, på bara några år. Bussa om behövs däremot om hålet blivit för stort/axeln för smal.
-----------------------------------------------------
Hejsan Montreal, det blir uppglappat till viss del, men det är tyvärr inte den stora bussningen som blir sliten utan mest slitage finns för det mesta på själva axeln som inte går att byta utan att slakta hela lådan.
Den är inte heller jämnsliten, utan det blir som tre eller fyra ca. 4m.m. breda spår i axeln på de ställen där bussningen har styrt. Spåren går inte heller runt om utan bara där själva trycket har blivit.
Det är bara en liten yta inne i bussningen som styr, för nerifrån så är den urborrad långt upp så att ena fjädern som håller växelspaken vid friläge normalt mellan 3'an och 4'ans läge går långt upp i bussningen.
Axeln blir nött på olika ställen beroende på att den har olika höjdläge om den står mellan 1'an och 2'ans läge eller mellan 3'an och 4'ans läge eller mellan 5'ans och backens läge.
Den här axeln är avputsad, men det syns lite av ett av spåren lite till höger om röd pil. Fjädern som ligger lös skall alltså sitta på axeln ovan växlingsarmen inne i bussningen.
Kort sagt man skulle behöva fixa till axeln, men den går inte att få bort utan att klyva hela lådan.(Nästan lika dumt som att packboxen till ingående axeln sitter som en grundbult allra längst in i lådan.)
Men om man putsar av de värsta kanterna så att O-ringen kan glida över dem vid de nötta spåren, och monterar en grövre O-ring så blir det skrammelfritt i alla fall, och själva glappet påverkar inte funktionen nämnvärt alls.
M.v.h. JANKRO.