• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Förresten ska det inte vara negativ Toe-in på din bil? Det är det på Ducato 244 och 250 iallafall.
// Göte J
---------------------------------------------------
Hej, Göte J, ja det brukar nog för det mesta vara lite neg. på framhjulsdrivna bilar där lite olika glapp m.m. spänner upp dem inåt när de drar bilen.

Jag har tidigare tittat på flera ställen och upp till -91 så står det faktiskt + toe in (inåt alltså), och efter det verkar det vara 0 även om det är samma kaross, men med den nyare karossen efter så började nog minusvärde.

Jag har de gånger jag gjort det ställt det så ära noll som möjligt och det verkar ha funkat, för de sista framdäcken som jag böt i våras var nere på varningsklackarna, och helt lika på båda hjulen, både på in och utsidorna.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

På den tiden man hade diagonaldäck skulle man ha mera toein men med radial så vill man ha ganska nära 0 har jag läst.
Var under bilen och tog bilder av bussningarna men jag tycker de ser bra ut.
Nåt som inte är lika bra är däcken, man undrar hur djupt sprickorna går, finns kanske risk för snabbt tryckfall.
Behöver byta alla fyra även om mönstret är bättre bak så har väl de också fallit för åldersstrecket.
Växlarna fungerar fortsatt bra men ettan vill inte gärna gå in när man rullar.
Ska nog hälla i samma medel som jag hällde i caddyns växellåda, där går ju växlarna väldigt lätt i men så var det inte när jag köpte den, det var lite dyrt men jag tycker att det fungerade.
 

Bilagor

  • IMG_20151010_131250.jpg
    IMG_20151010_131250.jpg
    1,5 MB · Visningar: 49
  • IMG_20151010_131303.jpg
    IMG_20151010_131303.jpg
    1,4 MB · Visningar: 48
  • IMG_20151010_131320.jpg
    IMG_20151010_131320.jpg
    1,4 MB · Visningar: 46
  • IMG_20151010_131624.jpg
    IMG_20151010_131624.jpg
    1,3 MB · Visningar: 45
  • IMG_20151010_131633.jpg
    IMG_20151010_131633.jpg
    1,3 MB · Visningar: 49
  • IMG_20151010_131903.jpg
    IMG_20151010_131903.jpg
    1,6 MB · Visningar: 55
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag kommer bara köra till och från verkstad, och till däckverkstad!
Funderar på året runt däck eftersom jag ev. skulle vilja fly sverige i vinter och då måste jag passera även tyskland.
Men annars är väl sommardäck att föredra. Någon som känner till gigadäck? De är billigast har handlat från däckonline och det har inte varit helt lyckat med kvaliteten, men sist blev det väldigt bra. Kanske man köper upp större mängder sämre däck med småskador.
Kanske det går att se däcksmärkningen för er som vet var man ska leta.
En bild från stötdämparen och fjädern, den är markerad med gul färg ser ut som den är bytt, den är likadan på andra sidan, bilen är lite körd verkar ha stått still i totalt i tio år och den mesta tiden har den varit i norrland, så inga rostskador alls utom längst ner på ena dörren på insidan ganska lättlagat.
 

Bilagor

  • IMG_20151010_131723.jpg
    IMG_20151010_131723.jpg
    1,4 MB · Visningar: 42
  • IMG_20151010_132149.jpg
    IMG_20151010_132149.jpg
    2 MB · Visningar: 96
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja då var de väl inte speciellt gamla, kamremmen som sitter i är från samma datum -undrar om det är lika illa där.
Har nog varit någon som gjort en serviceinsats då för 12 år sedan, tror nästan överdragsklädseln är från samma datum, tog bort den idag och det behövdes en dammsugare efteråt.
Håller på med bordet som jag köpte på beg. affär för 125 kr.
Blir lagom stort, det gamla väldigt fina bordet står i källaren, eftersom det är 80cm brett lika som avståndet mellan sofforna så måste man kasa sittande i sidled för att komma framför bordet och att passera till hytten är svårare än att gå runt på utsidan.
Det är ju ståhöjd men det går ju inte stå där bordet är och skåpen utmed väggen kräver att man kliver i sofforna.
Det lilla runda bordet blir perfekt och gör att det känns mycket luftigare inne, det kan stå löst på golvet eftersom det har en tung fot och när man kör går det att lägga omkull enkelt om det behövs, man kan ju också lyfta ut det och använda som campingbord.
Skivan som ska ligga mellan sofforna när man sover gör jag en ny med gångjärn så det går att fälla ihop den om man vill. Man kan också ha den uppe för jämnan och då får man en U-soffa, följde med en extra dyna. Ska klistra på Husbilsklubbens dekal bakpå tänkte jag det är väl den delen de flesta ser när de kommer ifatt.
 

Bilagor

  • IMG_1132.JPG
    IMG_1132.JPG
    1,4 MB · Visningar: 20
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har beställt nya däck Från en tysk firma som heter Däck leader det blev Petlas 185/75 /R14C M+S Året runt däck. Det är ett turkiskt företag, och på beskrivningen från hemsidan ser det bra ut. Kostar med frakt 2777kr.
Många däck har väldigt grovt mönster och glest mellan gummiklackarna för modligen bra för snö men dåligt för vägljudet. Det här däcket ska vara tyst och bra i regn, valde det eftersom det ser ut att vara bra på sommarväglag.
Ska bara ha det i på vintern för att komma till och från södra europa.
Det finns inte på STRO listan men det struntar jag i det är vägverkets regler om märkning som gäller. Det är massor med däck som inte finns på den listan, de är ju företrädare för däcksbranchen och naturligtvis vill man att folk ska byta däck två ggr per år.
 

Bilagor

  • 84665.jpg
    84665.jpg
    13,9 KB · Visningar: 859
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har inte blivit så mycket gjort den annalkande vintern gör att man tappar lusten lite, har försökt få till bordet men hade två olika sprayfärger och den ena löste upp den andra så det blev inte riktigt bra men det får duga så länge.
Det där med däck är knepigt, mina nya däck som ska monteras på måndag stålradialdäck, är märkta 4 säsonger har M+S snöflinga och alptopp men är ändå inte med i STROs lista fast de uppfyller alla krav från Transportstyrelsen. Vad de andra symbolerna betyder vet jag inte?
De är ju inte med i kartellen förståss.
I och för sej så ser mönstret mindre vinterdäcksliknande än de sommardäck som sitter på och det var ju det jag var ute efter så jag kan köra på vintern med däck som kan hålla på sommaren.
Man kan ju fråga sej hur bra de är i snö? Jag tänker helst inte ta reda på det -som pensionär kan man välja när man ska åka eller vänta ut vädret.
 

Bilagor

  • IMG_1143.JPG
    IMG_1143.JPG
    1,2 MB · Visningar: 26
  • IMG_1140.JPG
    IMG_1140.JPG
    1,4 MB · Visningar: 27
  • IMG_1141.JPG
    IMG_1141.JPG
    1,1 MB · Visningar: 26
  • IMG_1142.JPG
    IMG_1142.JPG
    1 MB · Visningar: 26
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Som jag tidigare uppfattade, så kände du till att Transportstyrelsen föreskriver däck med M+S, inte att de är med på listan.
Dina däck kan nog vara både bra eller dåliga när det gäller vintergreppet, men jag tror inte de är sämre än att de funkar bra för dina behov. Med tanke på märkningen verkar de ju lite lovande, och jag är säker på att du inte kommer att få böter för fel däck. Om nån polis vill bötfälla så klarar du dig helt säkert i nästa instans, men risken att du ens kommer att få dem kontrollerade är ju mikroskopisk. Så det viktiga är ju att de ger ett acceptabelt grepp.
Men kör helst inte så mycket mer än 120 om det är extrema vinterförhållanden! ;-)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag kan nästan säkert lova att inte köra över 120 km förmodligen går varvtalsstoppen in då, men 108 km gjorde den innan jag visste kamremmens ålder -på mätaren.Ska inte köra längre än till verkstaden nu eftersom det kan bli motorras.
Förutom att det saknas styrservo så går det hyfsat att köra bilen häromkring med sina 5,5m och bara 2340kg så är den nog smidigare än de flesta husbilar som ju ofta har alkov och 7 m.
Det är ju frysgrader på nätterna så jag är lite orolig för vattentanken, det är en skvätt i botten och gurglar när man startar pumpen, kan nog få ut det mesta av vattnet i tanken med en liten dränkbar pump från caddyn, men det som förmodligen ligger inne i någon slang är jag orolig för. Hade sönder handtaget i en högtrycksspruta som jag försökt tömma på vatten utan att lyckas helt.
Knoppen som håller låssprinten till kylskåpet saknas, kranen till handfatet på toaletten gick sönder eftersom det kärvade, verkar som mycket av plastbitar är dålig plast i och det går sönder lätt. Konstigt har inte varit med om att det är så dåligt i vanliga fall, jag anar ett uppsåt att tjäna pengar på eftermarknaden. blir att leta på webben efter delar.
Har kommit över en TOMTOM GO 60 obegagnad med livstids kartor. Den vill inte kopiera till minneskortet och det är fullt i det inbyggda minnet med en europakarta på 6,5 Gb. Den vägrar alltså lägga in gratis fartkameror, har ju en gratisuppdatering på några månader.
Har övergivit sygic i surfplattan efter att ha läst en reseberättelse om problem, och jag tyckte att den nya uppdaterade versionen var sämre än den gamla vars kartor fallit för åldersstrecket.
Fick hela tiden reklam om att uppdatera med betal tillägg och jag har inte simkort i plattan så den ville ut på nätet.
Tomtom har också blivit sämre med ett "förbättrat" modernare meny.
Den gamla krävde ingen manual.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag kan nästan säkert lova att inte köra över 120 km förmodligen går varvtalsstoppen in då, men 108 km gjorde den innan jag visste kamremmens ålder -på mätaren.Ska inte köra längre än till verkstaden nu eftersom det kan bli motorras.
Förutom att det saknas styrservo så går det hyfsat att köra bilen häromkring med sina 5,5m och bara 2340kg så är den nog smidigare än de flesta husbilar som ju ofta har alkov och 7 m.
Det är ju frysgrader på nätterna så jag är lite orolig för vattentanken, det är en skvätt i botten och gurglar när man startar pumpen, kan nog få ut det mesta av vattnet i tanken med en liten dränkbar pump från caddyn, men det som förmodligen ligger inne i någon slang är jag orolig för. Hade sönder handtaget i en högtrycksspruta som jag försökt tömma på vatten utan att lyckas helt.
Knoppen som håller låssprinten till kylskåpet saknas, kranen till handfatet på toaletten gick sönder eftersom det kärvade, verkar som mycket av plastbitar är dålig plast i och det går sönder lätt. Konstigt har inte varit med om att det är så dåligt i vanliga fall, jag anar ett uppsåt att tjäna pengar på eftermarknaden. blir att leta på webben efter delar.
Har kommit över en TOMTOM GO 60 obegagnad med livstids kartor. Den vill inte kopiera till minneskortet och det är fullt i det inbyggda minnet med en europakarta på 6,5 Gb. Den vägrar alltså lägga in gratis fartkameror, har ju en gratisuppdatering på några månader.
Har övergivit sygic i surfplattan efter att ha läst en reseberättelse om problem, och jag tyckte att den nya uppdaterade versionen var sämre än den gamla vars kartor fallit för åldersstrecket.
Fick hela tiden reklam om att uppdatera med betal tillägg och jag har inte simkort i plattan så den ville ut på nätet.
Tomtom har också blivit sämre med ett "förbättrat" modernare meny.
Den gamla krävde ingen manual.

Jag tror att det ska vara ett "speciellt" minneskort till just GPS:er, jag har ett minneskort till min TomTom, och det går alldeles utmärkt att få kartorna (och fartkameror) dit, jag kan kolla när jag kommer hem
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag tror att det ska vara ett "speciellt" minneskort till just GPS:er, jag har ett minneskort till min TomTom, och det går alldeles utmärkt att få kartorna (och fartkameror) dit, jag kan kolla när jag kommer hem

Jodå, det går visst att lägga in POI's i TOM TOM GO 60. Det har jag gjort på min, tömningsplatser, HBK's ställplatslista & Bordatlas. Logga in på TOM TOM MyDrive & läs i FAK så är det beskrivet hur man gör. Jag kan dessvärre inte hjälpa till med detta just nu eftersom vi drar till Turkiet om en halvtimma. Men jag är hemma nästa måndag om ingen annan ställer upp & visar.

Bennie
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej!
Hemma nu. Jag tog ur mitt minneskort i min TomTom och kollade vilken typ av kort det är, på mitt kort står det Sony SD 2.0GB.
Jag minns att jag provade att kopiera över kartorna (vid uppdateringar) till ett annat SD-kort, då gick det inte, men efter kontakt med TomTom berättade de att man inte kan använda ett SD-kort som kallas SDHC-SDXC vilket jag hade när det inte fungerade, det hade något att göra med att GPS:en inte kan läsa till ett sådant kort.
Vet inte om det kan lösa ditt problem, men så var det för mig, och skulle du nu prova med ett annat kort (SD) så hör gärna av dig med resultat.
:mcride::yes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har trixat lite med GO 60.
Jag får minneskortet att synas och fick ett erbjudande om att lägga in kartan där men det går ju inte eftersom kortet bara är på 4Gb och kartan över 6Gb.
tog bort kartan och lade in kartan där bara skandinavien har byggnader med och då blev storleken på kartan mindre och jag fick plats med kamerafilerna.
Tog hem en tömningsfil .ov2 och lade den på minneskortet, kortet var fullt med två tomma filer för att hindra att man använder det i datorn men jag raderade en och lade in filen, men det fungerade inte alls.
Antar att jag måste ha något specialprogram för att lägga in ställplatserna för utan dem är den ju inte användbar.
Funderar nu på att avyttra den till någon hugad spekulant för halva priset och skaffa en bra app till min samsung surfplatta 8 tum, där finns ju även en kamera som kan vara riktad framåt och spela in.
Har fått på nya däcken och det kändes stor skillnad, men höger bakfälg är något skev efter som det verkar närkontakt med en trottoar, så den kastar 5mm i sidled, antar att detta inte är bra så det kanske är bäst att ta en fälg från ett av dubbdäcken som följde med och byta?
En utgift till men det ska ju bli bra tror det kan slita på däck och hjullager annars.
Idag ska jag lämna bilen till verkstad för byte av kamrem, just nu vågar jag inte köra längre än till verkstaden, fast motorn går jättefint ryker bara några sekunder just i starten och låter som en riktig gammal diesel inte som en modern HDI motor.
Ska limma på ljudisolering från biltema under huven det hänger bara lite liggunderlag som någon glad i hågen limmat dit för ljudämpning och den gör ju ingenting alls för det. Här i Norrköping har vi en importfirma som säljer keramiska knivar till bra pris, de är jättebra att skära till ljudisoleringen med, de har även hyfsat bra pris på solfångare köpte en 20w för 300kr för att ha som underhållsladdning. Men nu står jag på el på min tomt så den behövs knappast. Sätter nog dit en 50w så kan jag ha min kompressorbox på för jämnan så kan jag spara på gasen till kylskåpet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hämtade bilen idag med nybytta remmar, de gamla såg faktiskt bra ut trots åldern, däremot spännrullen till insprutningspumpen var i dåligt skick -rostig och lät ganska mycket om lagren.
Den kunde ha skurit när som helst och då hade ju den remmen gått sönder och bilen stannat möjligen skulle den kunnat få kamremmen att kugga över.
Så det var bra att det blir gjort.
Ska ändra däckstrycket det står 4,3kg fram på dörrstolpen men i andra papper så gäller det den fyrhjulsdrivna bilen, så jag ska sänka det för att få den lite mer riktningsstabil.
Har trasslat mer med min gps men har inte lyckats få ställplatsfilerna in i den och även om de syns i my drive så syns inga ställplatser på kartan.
Såg att teknikmagasinet tog 1895kr för den så jag ska sälja av den för knappt hälften fast den är ny har tröttnat det får bli en app i surfplattan istället.
Laddade hem HERE och kartor och den är så enkel att använda så man behöver ingen bruksanvisning. Ska försöka få in ställplatser men jag vet inte format eller hur än.
icon5.gif
Kanske vw-koncernen drar sig ur affären med nokias kartor så att here kan fortsätta som förut.
Nu när allt kostnadskrävande och nödvändigt underhåll är avklarat ska det bli roligt att inrikta sej mer på bodelen, men jag kommer att köra med den till vardags ett tag för att se hur den fungerar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har äntligen lyckats få in Poi filerna i Go 60 men inte lyckats med den lilla bmp bilden som ska vara ikon nu är det en tom cirkel. Har Hbk 2015, tömningplatser och camperkontakt inladdat.
Man måste alltså skicka filerna till tomtom och sedan ska Go 60 ladda hem dom från tomtoms server, allt krångel har vad jag förstår bara ett syfte att hindra kopiering likt Apple och Steve Jobs.
Min uppfattning är att tomtom blivit sämre och menyn är ett exempel på det, ska därför sälja den trots 6" skärm och gratis uppdatering av kartorna och gratis fartkameror till april.
Provade att möblera en Usoffa det följde ju med dynor till det, men fattar inte riktigt hur man tänkt sig det hela eller så saknas det någon dyna vilket det kan göra. Måste snart ta ett seriöst beslut hur jag ska göra med det hela.
Ska få allt i ordning så att det ska gå att seriöst resa någonstans, borde nog testbo lite först.
 

Bilagor

  • IMG_20151023_191135.jpg
    IMG_20151023_191135.jpg
    1,4 MB · Visningar: 52
  • IMG_20151022_131021.jpg
    IMG_20151022_131021.jpg
    1,2 MB · Visningar: 61

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Den orginale bordplaten var firkantet og passet ned på de gråe bærelistene i forkant på benken om jeg gissar rett. Mulig det finnes en eller flere løse platebiter for samme sted. Ryggputene legges på disse platene og du har flere puter enn du trenger. Om jeg ser rett får du en supesize king bett.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja du har förståss rätt! Då får jag en sovplats 1,5 m x 2 m det räcker i storlek och förklarar den extra brädan som följde med.
Jag tänkte att man skulle ha dynorna åt andra hållet och då fick jag inte i hop det. Vi är lika gamla och hos mej kommer tydligen light alzheimers tidigt!

Nu är det ju också så att jag helst vill ha en säng som kan stå bäddad och en plats att sitta på när jag reser ensam, har två lösningar på det en tvärgående bädd för en person längst fram blir 0,75x2m men då förlorar jag möjligheten att enkelt gå bak från förarplatsen.
Andra lösningen är att såga av hyllan på vänstra sidan då får jag
0,75 x 1,84m lite kort jag är 1,93m men kanske trevligare, fast jag kommer ligga på vattentanken 90l som ju kan vara kall vintertid, men borde inte vara problem fast jag har hört om folk som bott över ett underjordiskt vattendrag mått väldigt dåligt, men det är nog en skröna.
Jag har ju också möjligheten att ha två personer sittandes där bak utan bälte enl regbeviset, kanske skulle jag kunna erbjuda skjuts åt några flyktingar fast jag skulle skjutsa söderut istället det skulle jag nog vara ensam om. :twitcy:
 
Toppen