• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tipset om att bygga ett eget LFP!
Jag valde samma 90Ah celler, 60A BMS med bluetooth och monterade allt i Biltemas minsta batterilåda (hade nästan fått plats med 8 celler i den så onödigt stor). Totalkostnad med tull, moms och app köp. 3327kr köpt via Aliexpress, finns nu billigare på Alibaba.
Då min EU6 generator är ovillig att ladda mer än 13,6v så stoppar jag laddningen när batteriet nått 13,6v. Jag stoppar urladdningen vid 11,0v och då får jag ur 86 användbara Ah:). Vid helt urladdat batteri så startar laddningen på 50-55A för att ganska snart ligga på 20-25A, ingen risk för bränd generator. Mot slutet av uppladdningen så laddar det med 10A. Stänger jag av automatiken på kylskåpet så laddar det ca 5A extra.
Det blev en riktig "DIY Lifepo4 drop-in" då jag även har kvar 230v laddaren (eftersom BMSen bryter vid 13,6v så står inte laddaren och förstör cellerna). Just nu har jag inga behov av att köpa någon DC-DC laddare eller några solfångare då vi bara klarar oss två dygn innan det är dags för tömning/fyllning och då laddas batteriet snabbt upp igen.
Nu har batterierna kommit, lilla julafton.. :p Den snabba leveransen uteblev men slapp tull och fick det hemkört.
Jag har testkört och allt lirar super. Otroligt nöjd med BMS'n med blåtandsmodul från Xiaoxiang, stenkoll direkt i mobilen.
Batterierna var nästan helt identiska i spänning (3,27v), ett låg 0,01 lägre.

Jag har som Palte dragit ner maxladdningen för att få längre hållbarhet, kör ca 80% av max.
Laddar med Votronic MPPT Solreg med den låga spänningen på 14,2v vilket ger en långsammare toppladdning men längre livslängd enligt de som förstår sig på. Ovant att den visar noll laddning på Schaudtdisplayen när batteriet är "fullt", ingen underhållsström alls.

Det väger nästan hälften av mitt 95ah Gelbatteri. Kan varmt rekommendera detta till alla som har batteriet i varmdelen, eller inte kör på vintern. Jag tror verkligen alla klarar detta med de guider som finns på youtube.

Betalade totalt 455$ för batteri (200Ah) och BMS (120A) plus en hundring för batterilåda på Biltema.
Locket på biltemalådan var lite skrymmande så ev försöker jag hitta ett alternativ.

Haha, hur kan det vara så kul att titta på förbrukning och laddning i mobilen :cool:

200Ah Batteri
BMS

Visa bilaga 196667Visa bilaga 196668Visa bilaga 196669Visa bilaga 196670Visa bilaga 196671


Hur funkar det med balanseringen av cellerna för er, när ni bryter laddningen så pass tidigt?
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag har ju inte mer än några dagars erfarenhet av mitt batteri men min BMS standardvärde är att börja balansera vid 3,2v och just nu skiljer det 0,003v mellan cellerna.
Inga problem med balanseringen. Skulle det bli så att diffen blir större så är det lätt ändrat till att köra en "balanserings laddning" upp till 3,6v/cell.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inga problem med balanseringen. Skulle det bli så att diffen blir större så är det lätt ändrat till att köra en "balanserings laddning" upp till 3,6v/cell.

En liten fundering när man diskuterar Litiumbatteriernas livslängd, och att inte utnyttja den fulla kapaciteten för att förlänga livslängden.
Om man utnyttjar full kapacitet brukar det anges en livslängd på ca 2000 cykler, om man sparar på krutet och kör 80% kanske 5000 cykler.
Vad motsvarar 2000 cykler i verklig användning? Det är troligtvis 2000 dygn ned till 20% (olika uppgifter finns) det motsvarar varje dag under 5,5 år?
Finns det alltså egentligen anledning att vara extra försiktig med batteriet? I normal husbilsanvändning där man knappast utnyttjar batteriets fulla kapacitet varje dag blir det väldigt många års användning? Kanske 10-20år?
 
Senast ändrad:

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
En liten fundering när man diskuterar Litiumbatteriernas livslängd, och att inte utnyttja den fulla kapaciteten för att förlänga livslängden.
Om man utnyttjar full kapacitet brukar det anges en livslängd på ca 2000 cykler, om man sparar på krutet och kör 80% kanske 5000 cykler.
Vad motsvarar 2000 cykler i verklig användning? Det är troligtvis 2000 dygn ned till 20% (olika uppgifter finns) det motsvarar varje dag under 5,5 år?
Finns det alltså egentligen anledning att vara extra försiktig med batteriet? I normal husbilsanvändning där man knappast utnyttjar batteriets fulla kapacitet varje dag blir det väldigt många års användning?

Du har absolut en poäng i det du säger, det är kanske ett ickeproblem :) Vad jag läst dock så slits Litiumbatterier som mest när de är helt fulladdade eller urladdade och med mina solpanaler kommer de allt som oftast vara fulla hela tiden. Elbilar rekommenderar tex att inte ladda mer än 80% vid daglig använding. Därför har jag dragit ner max spänning i cellerna men jag skulle säkert klara mig i väldigt många år ändå utan att ändra någonting.
 
F

F.d. 22252

Guest
Råkade överladda en ny samsung liion cell 3,4ah den var helt död förmodligen har den slagit ifrån finns ju en tryckvakt. Har hört att det finns såna som mekaniskt återställer dom med våld.
Tråkigt om det skulle hända ett batteri så att ett antal celler löser ut, tror att laddarna är väldigt viktiga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu börjar vi tala om olika kemier, tråden gäller LiFePO4 kemin.
Vi bör inte jämföra med elbilar m.m.

Det viktigaste med ett LFP ifall man inte vill skada cellerna är ett bra BMS, med tempvakter, så inte laddning sker utanför satt gräns.
Men även stoppar laddning vid fullt batteri, då LFP inte gillar underhållsladdning, samt stoppar urladdning vid låg spänning.

I övrigt så gäller det att följa tillverkarens rekommendationer gällande spänningar på cellerna, som programmeras in i BMS'et, det skiljer lite på de olika fabrikaten vad de kan hantera för spänningar utan att ta skada.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
En liten fundering när man diskuterar Litiumbatteriernas livslängd, och att inte utnyttja den fulla kapaciteten för att förlänga livslängden.
Om man utnyttjar full kapacitet brukar det anges en livslängd på ca 2000 cykler, om man sparar på krutet och kör 80% kanske 5000 cykler.
Vad motsvarar 2000 cykler i verklig användning? Det är troligtvis 2000 dygn ned till 20% (olika uppgifter finns) det motsvarar varje dag under 5,5 år?
Finns det alltså egentligen anledning att vara extra försiktig med batteriet? I normal husbilsanvändning där man knappast utnyttjar batteriets fulla kapacitet varje dag blir det väldigt många års användning? Kanske 10-20år?
I mitt fall när jag bryter redan vid 13,6v och 11,0v så nyttjar jag 96%. För att nyttja 100% så ska jag till 14,6v och 10v. Jag har inget behov av att pressa gränsen för att få ut 3,75ah extra.
Tanken är att behålla denna husbilen tills lill grabben inte vill åka med längre. Han är 1år så det blir långtids test av batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En liten fundering när man diskuterar Litiumbatteriernas livslängd, och att inte utnyttja den fulla kapaciteten för att förlänga livslängden.
Om man utnyttjar full kapacitet brukar det anges en livslängd på ca 2000 cykler, om man sparar på krutet och kör 80% kanske 5000 cykler.
Vad motsvarar 2000 cykler i verklig användning? Det är troligtvis 2000 dygn ned till 20% (olika uppgifter finns) det motsvarar varje dag under 5,5 år?
Finns det alltså egentligen anledning att vara extra försiktig med batteriet? I normal husbilsanvändning där man knappast utnyttjar batteriets fulla kapacitet varje dag blir det väldigt många års användning? Kanske 10-20år?

I mitt fall har jag ännu bara lyckats komma ner till 28%, då hade jag fricampat i 12dygn där solen bara kom åt bilen en stund på förmiddagen.

När vi är ute och flyttar på oss varje dag, kommer jag inte under 70%, så då pendlar det mellan 70-99%
Vår dygnsförbrukning brukar snitta på 1,5kw.

Vi har ingen 230V laddning, bara från generator och 360w solpaneler.

Jag räknar med att mitt batteri överlever både mej, och kanske t.o.m husbilen.
Skönt med känslan "obegränsat med 12V"

Här är min parametrar
(att jag tillåter laddning i minusgrader beror på att mina celler tål 0,1C ner till -45grader)
Screenshot_2020-07-25-21-17-00-791_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I mitt fall när jag bryter redan vid 13,6v och 11,0v så nyttjar jag 96%. För att nyttja 100% så ska jag till 14,6v och 10v. Jag har inget behov av att pressa gränsen för att få ut 3,75ah extra.
Tanken är att behålla denna husbilen tills lill grabben inte vill åka med längre. Han är 1år så det blir långtids test av batteriet.

Troligen håller dina batterier ändå tills han inte vill åka med längre? Men hur går det med toppbalancering av cellerna när du bryter så lågt?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
I mitt fall har jag ännu bara lyckats komma ner till 28%, då hade jag fricampat i 12dygn där solen bara kom åt bilen en stund på förmiddagen.

När vi är ute och flyttar på oss varje dag, kommer jag inte under 70%, så då pendlar det mellan 70-99%
Vår dygnsförbrukning brukar snitta på 1,5kw.
Hjälp mig att förstå...
Vi har också 360W på taket och gör av med 25-50Ah per dygn.
Stillastående och med bara lite förmiddagssol går vi under 30% (av 160Ah) på några dagar..

Förenklat räknat får jag dina 1500W/12V till 125A. hur många Ah blir det per dygn?
Hur många Ah har du i banken Peter?1
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stämmer bra har ett Winston på 400Ah.
Uppladdning tar tid även för mej,
Har en 660w DC/DC laddare, men mitt bästa värde är 45A momentant vid körning.
Bästa värde från solpanelerna är 19A.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hovedforskjellen med Y utgaven er at Ytrium gir en bedre toleranse for ladning i kulde. Som Peter nevner 0,1C (for han 40A) kan lades helt ned til -45. Ved varmegrader og rundt null er normal ladning opp til 1C. belastning kan hele veien gjøres med 1C - kortere tid opp til 10C. For dine er 0,1C 16A og 1C hele 160A - så du kan kjøre en inverter på maks 1500W i under 1 time. Peter kan kjøre den i 3 timer. De fleste LFP tåler kortere belastning på 10C.

Det ser ut til at Tesla 3 MIC med LFP batteri får rundt 50 kWh med sylindriske celler av en ny konstruksjon som kan belastes mye mer enn tradisjonelle LFP. Lekkasjer påstår 10C kontinuerlig - noe som MCA (Lithium Mangan Cobolt aluminium) cellene tidligere har vært alene om. Skulle likt å legge hånden på en eske med slike celler i 2180 format. Litt tyngre enn de dyrere MCA cellene og litt mindre Wh pr celle, men mindre varmeutvikling og ingen risiko for termal runaway. Ryktene påstår at det kan benyttes pakker uten varmeregulering, noe som tar endel vekt og plass i de eksisterende batteripakken fra Tesla.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Hej!
Sjukt spännande tråd detta, tänkte ge mig på att testa bygga ett Lifepo4 jag med efter att ha läst igenom den här tråden och sett diverse youtubeklipp.

Har dock ett par frågetecken kvar att räta ut:

Tänkte köpa 3st 190ah lifepo4 batterier som nämns i början av tråden.

Länk: https://m.de.aliexpress.com/item/33...o.store_home.productList_132779083.subject_10

Eller dessa 200ah som nämns mot slutet av tråden

Länk: Wholesale High capacity Rechargeable LiFePO4 Battery Cell OEM 3.2v 200Ah for E-vehicle Battery From m.alibaba.com

Vilket är att föredra?

Priset är lite oklart innan man gått hela vägen till betalning men vad jag förstått betalade någon ~4500kr för de på 200ah och de på 190ah ser ut att ligga runt 5500kr.

Jag har 2st 250w solceller på taket och 230v laddning idag.
Just nu är det lite oklart exakt hur allt är kopplat, för bilen är ett hemmabygge, så ägaren innan mig har gjort elen.
Det sitter en brytare till vänster om ratten för ”nödladdning” av bodelsbatterierna (500ah) AGM som han sa bara skall användas i nödfall annars bränner man generatorn.
Skulle gärna vilja använda generatorn för att ladda min nya batteribank på 570ah/600ah LIF.
Fungerar dc-dc Boostern Vortonic 1212-30 för denna batteribank?
Eller passar denna bättre för mig iom solcellerna:

Jag vet inte exakt hur mkt jag får ut av mina solceller, men funderar på om generatorn + solcellerna tillsammans kanske ger för hög laddning? Generatorn/Vortonic 30 amp plus kanske 20-30 amp från solcellerna en solig dag?
Undrar också vilken BMS som kan vara lämplig? Det blir ju 4st celler x 3, så jag behöver 3st BMS:er, sant?
Har en inverter på 4000w och en tanklös vattenvärmare på 3500w kopplat till den för dusch och varmt kranvatten. Så kanske behöver några rejälare BMS:er?

Såg att denna BMS rekommenderas:


Tack på förhand :)
 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Hej!
Sjukt spännande tråd detta, tänkte ge mig på att testa bygga ett Lifepo4 jag med efter att ha läst igenom den här tråden och sett diverse youtubeklipp.

Har dock ett par frågetecken kvar att räta ut:

Tänkte köpa 3st 190ah lifepo4 batterier som nämns i början av tråden.

Länk: https://m.de.aliexpress.com/item/33...o.store_home.productList_132779083.subject_10

Eller dessa 200ah som nämns mot slutet av tråden

Länk: Wholesale High capacity Rechargeable LiFePO4 Battery Cell OEM 3.2v 200Ah for E-vehicle Battery From m.alibaba.com

Vilket är att föredra?

Priset är lite oklart innan man gått hela vägen till betalning men vad jag förstått betalade någon ~4500kr för de på 200ah och de på 190ah ser ut att ligga runt 5500kr.

Jag har 2st 250w solceller på taket och 230v laddning idag.
Just nu är det lite oklart exakt hur allt är kopplat, för bilen är ett hemmabygge, så ägaren innan mig har gjort elen.
Det sitter en brytare till vänster om ratten för ”nödladdning” av bodelsbatterierna (500ah) AGM som han sa bara skall användas i nödfall annars bränner man generatorn.
Skulle gärna vilja använda generatorn för att ladda min nya batteribank på 570ah/600ah LIF.
Fungerar dc-dc Boostern Vortonic 1212-30 för denna batteribank?
Eller passar denna bättre för mig iom solcellerna:

Jag vet inte exakt hur mkt jag får ut av mina solceller, men funderar på om generatorn + solcellerna tillsammans kanske ger för hög laddning? Generatorn/Vortonic 30 amp plus kanske 20-30 amp från solcellerna en solig dag?
Undrar också vilken BMS som kan vara lämplig? Det blir ju 4st celler x 3, så jag behöver 3st BMS:er, sant?
Har en inverter på 4000w och en tanklös vattenvärmare på 3500w kopplat till den för dusch och varmt kranvatten. Så kanske behöver några rejälare BMS:er?

Såg att denna BMS rekommenderas:


Tack på förhand :)

Tänk på att du måste köpa fyra st för 12v. Du behöver isåfall en BMS som styr de fyra seriekopplade batterierna.
Så köper du en på 80-100A så klarar du dig mer än väl för laddningen. Solcellerna sällan ger mer än 50% här i Sverige.
Däremot kommer du inte att kunna koppla in Invertern via BMS då de drar flera hundra ampere.

Det var jag so köpte 200ah cellerna via Alibaba och de har funkat jättebra De kostar ca 3700 nu med frakt. Seriös säljare men lång leveranstid.
Behöver du dem snabbt så kan de från Aliexpress vara ett alternativ om de har dem på lager i polen.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Tänk på att du måste köpa fyra st för 12v. Du behöver isåfall en BMS som styr de fyra seriekopplade batterierna.
Så köper du en på 80-100A så klarar du dig mer än väl för laddningen. Solcellerna sällan ger mer än 50% här i Sverige.
Däremot kommer du inte att kunna koppla in Invertern via BMS då de drar flera hundra ampere.

Det var jag so köpte 200ah cellerna via Alibaba och de har funkat jättebra De kostar ca 3700 nu med frakt. Seriös säljare men lång leveranstid.
Behöver du dem snabbt så kan de från Aliexpress vara ett alternativ om de har dem på lager i polen.

Tack för snabbt svar! Blir nog dom cellerna du köpte på, grymt pris ju
Ja men jag menar det, en BMS är väl för ett batteri dvs 4 celler? Och jag ska ha 3 batterier dvs 12 celler, eller kan jag köpa en (1) BMS för 12 celler?
Jag har en EPEVER TRACER AN MPPT solcellsregulator och såg nu att den ska klara av litiumbatterier, så kör nog vidare på den?

Står såhär om den:

”AN-serien är den nya serien. Den är minusjordad, klarar lite mindre total effekt från solpanelerna än tidigare A-serien och har blå knappar på framsidan. Denna kan även hantera batterier av typen Litium (LiFePO4) & (NiCoMn) förutom alla vanliga batterityper (bly/syra) som båda modellerna klarar”

Och så en Voltonic 1212-30 dc-dc laddare också då för att ladda via generatorn också så är vi good to go? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar! Blir nog dom cellerna du köpte på, grymt pris ju
Ja men jag menar det, en BMS är väl för ett batteri dvs 4 celler? Och jag ska ha 3 batterier dvs 12 celler, eller kan jag köpa en (1) BMS för 12 celler?
Jag har en EPEVER TRACER AN MPPT solcellsregulator och såg nu att den ska klara av litiumbatterier, så kör nog vidare på den?

Står såhär om den:

”AN-serien är den nya serien. Den är minusjordad, klarar lite mindre total effekt från solpanelerna än tidigare A-serien och har blå knappar på framsidan. Denna kan även hantera batterier av typen Litium (LiFePO4) & (NiCoMn) förutom alla vanliga batterityper (bly/syra) som båda modellerna klarar”

Och så en Voltonic 1212-30 dc-dc laddare också då för att ladda via generatorn också så är vi good to go? :)

Det finns BMS för 12 celler, här har du ett exempel, detta verkar vara av god kvalitet, men har bara max.120mA i balanseringström.
12-cell Lithium BMS Module
OBS Knut har rätt, detta bms är för seriekoppling av 12celler och hjälper inte dej Shippy!


Jag rekommenderar dej att satsa på ett BMS med hög kvalitet.
-Det måste kunna stoppa urladdning samt laddning, på av dej bestämd spänningsnivå.
-Det bör ha temperaturkontroller av flera celler.
-Det bör ha koppling till display, eller blåtand med app.

BMS är ofta den svaga länken på LFP-batterier.
 
Senast ändrad:
Toppen