• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ett litet, men viktig tips innan ni börjar labba med era LFP.
Gör en initial balansering innan :)

Här har ni en filmsnutt från Will på det hela

Kopplar man som han gjort i filmen så behöver man inte ha laddaren inkopplad i de allra flesta fall då batterierna balanserar sig själva, det är princip så en avancerad BMS balansering sker, dvs man "bränner inte bort" en massa ström över de redan laddade utan man överför från de mera laddade till de mindre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kopplar man som han gjort i filmen så behöver man inte ha laddaren inkopplad i de allra flesta fall då batterierna balanserar sig själva, det är princip så en avancerad BMS balansering sker, dvs man "bränner inte bort" en massa ström över de redan laddade utan man överför från de mera laddade till de mindre.

Rent tekniskt ja, som han tydligt förklarar, men vilospänningen är som högst 3,3V i de bästa cellerna,
och man måste upp till 3,65V, med hjälp av yttre strömkälla vid en toppbalansering :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett litet, men viktig tips innan ni börjar labba med era LFP.
Gör en initial balansering innan :)

Här har ni en filmsnutt från Will på det hela

Japp. Det gjorde jag. Sedan laddade jag ur 50% och började labba lite. provade först att ladda med min personbil men då gick det inte in mer än 15A så jag trodde något var fel. Idag testades samma sak på husbilen (krokodiler på startbatteriet, nu laddade det med nästan 30A så troligen ligger felet snarare i vad bruksbilen levererar än vad batteriet kan ta emot.

Daniel K - Jag köpte samma BMS som du köpte. Tyckte den var prisvärd.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Varför kopplar man ett bly parallellt med ett luthium batteri... Kanske någon vänlig person kan berätta.... För oss som inte vet
Inlägg #57 samt det fanns även en länk till något båtforum där som på samma sätt ville gardera sig för om Li batteriet lägger av helt då kan laddsystemets spänningsreglering löpa amok och tex ge för hög spänning in till förbrukarna vilket kan leda till att de går sönder.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ger nog upp att köra bobatteriet parallellt med lit. Min dc/dc laddare (+solcell) tyckte att batterierna var fulladdade vid 70% på litium.
Hivar ut blybatteriet (bodelen, start kvar) och byter solladdaren mot en som klarar litium och ett skiljerelä mot startbatteriet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja laddaren känner ju av blybatteriet och när det är fullt är ju inte litium fullt det skiljer ju lite i cellspänning man behöver rätt laddare och kanske ett skiljerelä men tror inte de samsas så bra egentligen. Stämmer nog att generatorn inte laddar så mycket eftersom ett blybatteri inte kan ta emot några större laddströmmar det syns tydligt i biltemas datablad över deras batterier.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ger nog upp att köra bobatteriet parallellt med lit. Min dc/dc laddare (+solcell) tyckte att batterierna var fulladdade vid 70% på litium.
Hivar ut blybatteriet (bodelen, start kvar) och byter solladdaren mot en som klarar litium och ett skiljerelä mot startbatteriet.
Förstår jag dig rätt, du har satt bly och Li parallellt och laddar med en blyladdare?

Och hur styrs detta skiljerelä?
 
F

F.d. 57008

Guest
För att förstå hur man skyddar sin generator från ett strömhungrigt batteri (LiPO4) är denna video nyttig.
Den trycker på hur viktigt det är med DC/DC laddare mellan generator och batterier för att inte bränna upp generatorn.
(BMS för att skydda batterierna för underspänning, överspänning, övertemperatur och undertemperatur är också viktigt.)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förstår jag dig rätt, du har satt bly och Li parallellt och laddar med en blyladdare?

Och hur styrs detta skiljerelä?
I studiesyfte för att se vad som hände innan jag bygger nytt i husbilen.
Testade med Ctex Dc/dc laddare mot agm blybatteri med litium parallellt för att se om jag kunde använda befintlig laddutrustning istället för att köpa nytt. Det funkade sådär. Blybatteriet blev fullt och litiumen laddades också, dock bara till ca 70%.
Samma dilemma när jag använde en vanlig smart 230v laddare.

Hade från början tänkt köra bly och litium för bodelen parallellt men eftersom litiumen bara laddas till 70% så känns det onödigt att tappa bort 30% av kapaciteten för att man saknar rätt laddutrustning.

Har beställt en MPPT-regulator som klarar litium samt ev. slänger in en liten litiumladdare (230v) från garaget (troligen kommer sol och körning räcka för min ”ringa” förbrukning).

Sedan kopplar jag in ett skiljerelä mellan startbatteri och litium (har testat att ladda ett, nästan helt urladdat, litium direkt på bilens generator och batteriet tog drygt 50A. Bilens generator är på 180A så den klarar nog lasten.
Hittade ett relä i ”bra att ha lådan” som klarar 100A. Det tänkte jag använda. Sedan lägger jag styrningen via ljusomkopplaren (har inte automatiskt halvljus).
Har läst trådar där folk lagt spänningsstyrda skiljereläer som inte släpper pga litiumbatteriets högre spänning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
I studiesyfte för att se vad som hände innan jag bygger nytt i husbilen.
Testade med Ctex Dc/dc laddare mot agm blybatteri med litium parallellt för att se om jag kunde använda befintlig laddutrustning istället för att köpa nytt. Det funkade sådär. Blybatteriet blev fullt och litiumen laddades också, dock bara till ca 70%.
Samma dilemma när jag använde en vanlig smart 230v laddare.

Hade från början tänkt köra bly och litium för bodelen parallellt men eftersom litiumen bara laddas till 70% så känns det onödigt att tappa bort 30% av kapaciteten för att man saknar rätt laddutrustning.

Har beställt en MPPT-regulator som klarar litium samt ev. slänger in en liten litiumladdare (230v) från garaget (troligen kommer sol och körning räcka för min ”ringa” förbrukning).

Sedan kopplar jag in ett skiljerelä mellan startbatteri och litium (har testat att ladda ett, nästan helt urladdat, litium direkt på bilens generator och batteriet tog drygt 50A. Bilens generator är på 180A så den klarar nog lasten.
Hittade ett relä i ”bra att ha lådan” som klarar 100A. Det tänkte jag använda. Sedan lägger jag styrningen via ljusomkopplaren (har inte automatiskt halvljus).
Har läst trådar där folk lagt spänningsstyrda skiljereläer som inte släpper pga litiumbatteriets högre spänning.
Förstår, annars är det en också en fördel med parallellt då du ej överladdar Li och kan ha laddning på hela tiden i princip.

Rörade skiljerelä så har du helt rätt med att det kan vara svårt att bryta, det krävs en del av ett relä/brytare för att koppla ifrån speciellt DC last så det är bra att ha koll på det men stänger du av motorn så borde det lösa sig tror jag.

Beroende hur generatorn sitter så kan du ev tjuvkoppla den vanliga kylfläkten och på så sätt skapa luftflöde om du står still tex eller krypkör isyfte att få bättre kylning till generator ev dra en separat kylslang till den vilket faktiskt var något som satt på de alfa fyror jag hade för länge sedan, det satt en släng ansluten till bakkanten på generator för att kyla dioderna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förstår, annars är det en också en fördel med parallellt då du ej överladdar Li och kan ha laddning på hela tiden i princip.

Rörade skiljerelä så har du helt rätt med att det kan vara svårt att bryta, det krävs en del av ett relä/brytare för att koppla ifrån speciellt DC last så det är bra att ha koll på det men stänger du av motorn så borde det lösa sig tror jag.

Beroende hur generatorn sitter så kan du ev tjuvkoppla den vanliga kylfläkten och på så sätt skapa luftflöde om du står still tex eller krypkör isyfte att få bättre kylning till generator ev dra en separat kylslang till den vilket faktiskt var något som satt på de alfa fyror jag hade för länge sedan, det satt en släng ansluten till bakkanten på generator för att kyla dioderna.
Kylningen är nog inget större problem. Generatorn sitter längst ned på motorn, den kyls av ”fart” vinden.
Litiumen är nog ingen risk att överladda. Den stryps bort av BMS:en när spänningen blir tillräckligt hög.
Reläet är av typen som man styr winchar med = kraftigt, med skruvpoler.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte först koppla ihop alla (3st) solpanelerna och köra via denna nya regulator. Men litium ska ju inte användas vid kyla och utan att starta motorn blir det ju då ingen värme till batterierna eftersom pannan då går på litium.
Dock kopplade jag, tillfälligt vid montaget, in dieselvärmaren (luft) på startbatteriet för dessa kablar var närmast (även kompletterat med urladdningsskydd) samt en av solpanelerna via egen regulator.
Funderar om detta ska få bli en permanent lösning då bilen kan värmas upp utan motorstart och utan användning av kraft från litium samt har egen laddning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bäckis... Du kan belasta ditt LFP i minusgrader, det blir också lite varmare av belastningen.
Däremot laddning brukar vara max 0,1C vid minusgrader, det borde finnas en Tlow I ditt bms som du kan sätta själv, alltså din värmare kan du gott koppla på ditt LFP, anser jag.

Hur många watt totalt, har dina solpaneler?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäckis... Du kan belasta ditt LFP i minusgrader, det blir också lite varmare av belastningen.
Däremot laddning brukar vara max 0,1C vid minusgrader, det borde finnas en Tlow I ditt bms som du kan sätta själv, alltså din värmare kan du gott koppla på ditt LFP, anser jag.

Hur många watt totalt, har dina solpaneler?
Jag har 250W kopplat på bodelen samt en okänd (original) på mellan 80 och 120 på startbatteriet (sett till storlek och A jag fått ut).
Ja det finns en massa begränsningar i BMS gällande temperatur.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om ni har ett system som stänger av Li batteriet dvs ett relä, se då till att inte laddaren är kopplad till bodelen under tiden relät är öppet då laddaren kan bli lite vimsig om den inte har någon last att reglera mot. Vissa laddare har ett "spänningsmatnings läge" som skall användas om inget batteri finns anslutet men då måste man konfa om laddaren via knappar/app.
 
Toppen