• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om ni har ett system som stänger av Li batteriet dvs ett relä, se då till att inte laddaren är kopplad till bodelen under tiden relät är öppet då laddaren kan bli lite vimsig om den inte har någon last att reglera mot. Vissa laddare har ett "spänningsmatnings läge" som skall användas om inget batteri finns anslutet men då måste man konfa om laddaren via knappar/app.

Jag löste det med att montera ladd-reläet före min dc/dc laddare, det stod även i manualen att man inte ska bryta mellan laddaren och batteriet
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja
Om ni har ett system som stänger av Li batteriet dvs ett relä, se då till att inte laddaren är kopplad till bodelen under tiden relät är öppet då laddaren kan bli lite vimsig om den inte har någon last att reglera mot. Vissa laddare har ett "spänningsmatnings läge" som skall användas om inget batteri finns anslutet men då måste man konfa om laddaren via knappar/app.
I bruksanvisningen till laddaren jag beställt står det att den ska anslutas till BMS med brytande säkerhetsfunktioner. Vidare står det att den kan mata ut ström på andra utgångar om den ger mer än panelerna kan svälja men inget om att den skulle få fnatt om man bröt lasten. Får testa. Dock tål den 50V i inspänning. Finns det någon fördel att lägga panelerna i serie?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Funderade lite bara. Vad händer om man har en panel på t.ex. 300W och lägger in den på två parallellkopplade regulatorer som matar var sitt system?
Borde ju bli att de tar vad de får från panelen (panelen maxar). Någon som vet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja

I bruksanvisningen till laddaren jag beställt står det att den ska anslutas till BMS med brytande säkerhetsfunktioner. Vidare står det att den kan mata ut ström på andra utgångar om den ger mer än panelerna kan svälja men inget om att den skulle få fnatt om man bröt lasten. Får testa. Dock tål den 50V i inspänning. Finns det någon fördel att lägga panelerna i serie?
Laddare i allmänhet gillar inte att tappa lasten, det kan bli för hög spänning eller spikar.

Du menar lägga solcellerna i serie? Du kan använda tunnare kablar, dvs samma kabel som till en panel även om du har 3 st seriekopplade dvs med 3 st 100W paneler som ger kanske 6 A sen supersoldag så får du ca 60V och 6A i sladden istället för 20 V och 18A! Men eftersom eftersom panelen bara ger runt 18-19V för att vara mer exakt och regulatorn nog kräver iallfall 16V för att kunna ladda så har man bara runt 2-3 V att leka på om man kör parallellt medans med serie så har du 40V extra.

Så klar fördel med serie.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Funderade lite bara. Vad händer om man har en panel på t.ex. 300W och lägger in den på två parallellkopplade regulatorer som matar var sitt system?
Borde ju bli att de tar vad de får från panelen (panelen maxar). Någon som vet?
Det borde fungera lika bra men såklart det blir mindre ström per regulatorn ifall båda kan ladda.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
men rent praktiskt vi har en yta på några meter hur parkerar man för att skugga delar av panelen då?
Du kan t.ex. ha en trädskugga som sveper över panelerna under dagen, då får du effektminskningen från det den första panelen skuggas tills alla panelerna är i solen igen. Men jag får väl erkänna att jag inte har provat varianterna i praktiken. Det skulle ju kräva att man har möjlighet att koppla om mellan serie och parallell från ena dagen till den andra.

/Ingvar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad händer om man lägger två paneler i serie då ena sektionen har två som ligger parallellt?
jag har 150+100 parallellt (lödda kopplingar på taket och grova kablar ner och en panel, säg 80W, separat med eget kablage.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad händer om man lägger två paneler i serie då ena sektionen har två som ligger parallellt?
jag har 150+100 parallellt (lödda kopplingar på taket och grova kablar ner och en panel, säg 80W, separat med eget kablage.
Vid seriekoppling är det alltid den svagaste som styr, det blir alltså precis som om en gren skulle skugga en panel som Ingvar skriver.
Så seriekoppla inte gärna paneler som har olika watt, däremot så är det inga problem att seriekoppla om dom har olika volt.

Vi parallellkoppling tvärt om, man kan parallellkoppla paneler med olika watt men om dom har olika volt så blir det den men högst volt som jobbar, den med lägre gör ingenting men detta gäller obelastade paneler, om regulatorn tar så mycket ström från den med högre volt att dess volt sjunker ned till den med lägre då börjar även den ge ström men troligen inte fullt.

Så samma sak som med att parallellkoppla två batterier av olika typ/skick, det bättre batteriet är det som jobbar.
 
F

F.d. 57008

Guest
För att vara säker på att inte bränna generatorn (max 30 A inte 100 A som det kan bli annars) samt få automatiskt skydd för låga temperaturer skulle jag handlat en dylik pryl. /Magnus

Laddningsbooster Husbil, Votronic® VCC 1212-30

Effektiv laddningsbooster på 30A från Votronic för optimal laddning av bodelsbatterier i husbil.
Anpassade laddprogram för samtliga batterityper, Blybatterier (syra, gel, AGM) samt LiFePO4 batterier. Inbyggt lågtemperaturskydd specifikt för LiFePO4 batterier med inbyggd BMS.
Rekommenderas för användning tillsammans med Sunlux Powerbox LiFePO4 batterier. Med denna laddningsbooster kan ett 80Ah LiFePO4 batteri laddas från 10-100% laddnivå under 2,5 timmars körtid!
Artikelnummer: 3324

Tillgängligt: I lager
2 299,00 kr
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Dax för en summering av min lågbudget LFP installation.
Jag valde ju att komplettera med en DC-DC booster (Vortonic 1212-30) och en LiFePo4 laddare på 25A som används vid anslutning till 230V. Den laddaren skulle jag nog klarat mig utan men DC-DC regulatorn tror jag är ett viktigt komponent för att minska risken att skada generator och kringutrustning. (se video i inlägg #110). Hur resonerar säljare av sk. dropin LiFePO4 här? Deras batterier brukar ju kunna ta emot hög laddström (1C) men pallar generatorn?
200W solpaneler på taket och den lösa 150W panelen bör tillsammans leverera ca. 15A vid klart väder och sol. Takpanelerna ger ett mindre tillskott nu, ca 5A pga den låga solvinkeln medan den hopfällbara panelen blir väldigt effektiv när den riktas direkt mot solen, idag ca 7,5A.
När jag startar motorn på tomgång och batteriet har 10-20% SOC skickar DC-DC boostern först ca 5A och sedan när jag varvar upp lite laddar den 30A och fortsätter så även på tomgång när jag släpper gasen. Batteriets rekommenderad max kontinuerlig laddström är 45A (0,5C) så 30A från generatorn känns rätt ok. Det innebär att om jag kör och solen samtidigt lyser på takpanelerna blir laddströmmen nära max rekommenderat för batteriet.
Det är ju lite tidigt att uttala sig om konceptet är bra, mindre bra eller rent av dåligt, dock ser allt lovande ut just nu.

1husbil2.jpg .

Sammanfattningsvis, om jag skulle bygga ett BILLIGT 90Ah LiFePO4 batteri idag så hade jag nog valt samma celler och BMS samt en DC-DC booster, Votronic eller Renogy. Samma celler därför att de är billiga och har väldigt små avvikelser vid laddning och urladdning. BMS därför att det är enkelt att ändra alla inställningar i appen, den har shunt och ”low temp cut off”, appen är överskådlig och visar batteristatus. Jag skulle skippat 230V Li-laddaren och batterilåda. En lämpligt stor plastbox från tex. Jula duger gott för battericeller och BMS och med M8 bult som batteripoler. Totalkostnad blir då lite drygt 4000kr.

3elcykel.jpg 2xiaoxiang.jpg

Laddar min elcykel med solenergi.

Automatisk uppvärmning av batteriet vid minusgrader är något som jag funderat på men skjutit på framtiden eftersom jag just nu inte ser något direkt behov.

PS. LiFePO4 cellerna går nu att köpa till betydligt lägre pris hos alibaba.
 
Senast ändrad:

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Bra tråd, jag tänkte köra på samma koncept. Jag har beställt dessa 200ah, positivt överskad när det kom en UPS-tracking från Polen :)
Så förshoppningsvis slipper jag den långa tågresan och tull, hojtar till när/om de dyker upp
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Tack för tipset om att bygga ett eget LFP!
Jag valde samma 90Ah celler, 60A BMS med bluetooth och monterade allt i Biltemas minsta batterilåda (hade nästan fått plats med 8 celler i den så onödigt stor). Totalkostnad med tull, moms och app köp. 3327kr köpt via Aliexpress, finns nu billigare på Alibaba.
Då min EU6 generator är ovillig att ladda mer än 13,6v så stoppar jag laddningen när batteriet nått 13,6v. Jag stoppar urladdningen vid 11,0v och då får jag ur 86 användbara Ah:). Vid helt urladdat batteri så startar laddningen på 50-55A för att ganska snart ligga på 20-25A, ingen risk för bränd generator. Mot slutet av uppladdningen så laddar det med 10A. Stänger jag av automatiken på kylskåpet så laddar det ca 5A extra.
Det blev en riktig "DIY Lifepo4 drop-in" då jag även har kvar 230v laddaren (eftersom BMSen bryter vid 13,6v så står inte laddaren och förstör cellerna). Just nu har jag inga behov av att köpa någon DC-DC laddare eller några solfångare då vi bara klarar oss två dygn innan det är dags för tömning/fyllning och då laddas batteriet snabbt upp igen.
 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Nu har batterierna kommit, lilla julafton.. :p Den snabba leveransen uteblev men slapp tull och fick det hemkört.
Jag har testkört och allt lirar super. Otroligt nöjd med BMS'n med blåtandsmodul från Xiaoxiang, stenkoll direkt i mobilen.
Batterierna var nästan helt identiska i spänning (3,27v), ett låg 0,01 lägre.

Jag har som Palte dragit ner maxladdningen för att få längre hållbarhet, kör ca 80% av max.
Laddar med Votronic MPPT Solreg med den låga spänningen på 14,2v vilket ger en långsammare toppladdning men längre livslängd enligt de som förstår sig på. Ovant att den visar noll laddning på Schaudtdisplayen när batteriet är "fullt", ingen underhållsström alls.

Det väger nästan hälften av mitt 95ah Gelbatteri. Kan varmt rekommendera detta till alla som har batteriet i varmdelen, eller inte kör på vintern. Jag tror verkligen alla klarar detta med de guider som finns på youtube.

Betalade totalt 455$ för batteri (200Ah) och BMS (120A) plus en hundring för batterilåda på Biltema.
Locket på biltemalådan var lite skrymmande så ev försöker jag hitta ett alternativ.

Haha, hur kan det vara så kul att titta på förbrukning och laddning i mobilen :cool:

200Ah Batteri
BMS

IMG_20200723_141720.jpgIMG_20200723_141841.jpgIMG_20200723_183433.jpgIMG_20200723_183347.jpgScreenshot_20200724_193416_com.jiabaida.bms.jpg
 
Toppen