• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Det finns BMS för 12 celler, här har du ett exempel, detta verkar vara av god kvalitet, men har bara max.120mA i balanseringström.
12-cell Lithium BMS Module

Jag rekommenderar dej att satsa på ett BMS med hög kvalitet.
-Det måste kunna stoppa urladdning samt laddning, på av dej bestämd spänningsnivå.
-Det bör ha temperaturkontroller av flera celler.
-Det bör ha koppling till display, eller blåtand med app.

BMS är ofta den svaga länken på LFP-batterier.

Okej tack för tipset! ”Bara” max 120mA i balanseringström är det lite lågt menar du? Inte helt insatt i vad som menas med just detta.
Ska googla vidare på lämplig BMS för 12 celler men alla tips välkomnas.

Undrar fortfarande om Voltonic 1212-30 är passande för en såpass stor batteribank jag tänkt mig?

Och hur gör jag lämpligast med min 4000w pure sinewave inverter om jag inte kan koppla den via BMS? Är rätt beroende av den..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
OBS de 12 cellene er for seriekobling og det du muligens er ute etter er 3P4S eller 4S3P. 3P4S kan en fikse med en 4 celler BMS med parallellkoblede celler i hver gruppe. 4S3P krever 3 stk 4 cellers BMS.
 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Okej tack för tipset! ”Bara” max 120mA i balanseringström är det lite lågt menar du? Inte helt insatt i vad som menas med just detta.
Ska googla vidare på lämplig BMS för 12 celler men alla tips välkomnas.

Undrar fortfarande om Voltonic 1212-30 är passande för en såpass stor batteribank jag tänkt mig?

Och hur gör jag lämpligast med min 4000w pure sinewave inverter om jag inte kan koppla den via BMS? Är rätt beroende av den..

Wills sida är bra på att förklara mycket av hur du kan koppla. Design Your Own LiFePO4 Solar Power System
En variant är att köpa tre 120A BMS och parallelkoppla dem då bör du kunna köra även invertern.
Som någon sa tidigare så spelar laddarna inte så jättestor roll om du har en BMS som bryter laddningen. För mig har balanseringen funkat utmärkt på 200Ah cellerna med den låga balanseringsströmmen.
Den DC-DC du tittat på funkar utmärkt men om du vill få ännu mer fart då du har så stor batteribank kanske du skall gå på deras 45A
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
OBS de 12 cellene er for seriekobling og det du muligens er ute etter er 3P4S eller 4S3P. 3P4S kan en fikse med en 4 celler BMS med parallellkoblede celler i hver gruppe. 4S3P krever 3 stk 4 cellers BMS.

Tack för info. Jag kollade upp detta och jag tänker koppla som Will gör i detta klipp:

Wills sida är bra på att förklara mycket av hur du kan koppla. Design Your Own LiFePO4 Solar Power System
En variant är att köpa tre 120A BMS och parallelkoppla dem då bör du kunna köra även invertern.
Som någon sa tidigare så spelar laddarna inte så jättestor roll om du har en BMS som bryter laddningen. För mig har balanseringen funkat utmärkt på 200Ah cellerna med den låga balanseringsströmmen.
Den DC-DC du tittat på funkar utmärkt men om du vill få ännu mer fart då du har så stor batteribank kanske du skall gå på deras 45A

Jag satt precis och skrev ett svar när din kommentar dök upp :)
Har nämligen precis sett filmen från Will på detta batteripack:


Så jag hade tänkt koppla enligt den modellen för att klara mig på 1 BMS, men som du säger vill jag ju kunna köra min 4000w inverter.
Så får byta taktik igen då och köpa 3st 120A BMS:er.
Får hoppas Will har en video på en sådan koppling också

Lurar lite på hur det fungerar att se batteriprocent osv om man vill ha en BMS med Bluetooth funktion till telefonen, om man har 3st BMS för sitt batteripack, istället för 1, som denna som rekommenderas tidigare i denna tråd:

 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
Okej tack för tipset! ”Bara” max 120mA i balanseringström är det lite lågt menar du? Inte helt insatt i vad som menas med just detta.
Ska googla vidare på lämplig BMS för 12 celler men alla tips välkomnas.

Undrar fortfarande om Voltonic 1212-30 är passande för en såpass stor batteribank jag tänkt mig?

Och hur gör jag lämpligast med min 4000w pure sinewave inverter om jag inte kan koppla den via BMS? Är rätt beroende av den..

Wills sida är bra på att förklara mycket av hur du kan koppla. Design Your Own LiFePO4 Solar Power System
En variant är att köpa tre 120A BMS och parallelkoppla dem då bör du kunna köra även invertern.
Som någon sa tidigare så spelar laddarna inte så jättestor roll om du har en BMS som bryter laddningen. För mig har balanseringen funkat utmärkt på 200Ah cellerna med den låga balanseringsströmmen.
Den DC-DC du tittat på funkar utmärkt men om du vill få ännu mer fart då du har så stor batteribank kanske du skall gå på deras 45A
Tack för info. Jag kollade upp detta och jag tänker koppla som Will gör i detta klipp:



Jag satt precis och skrev ett svar när din kommentar dök upp :)
Har nämligen precis sett filmen från Will på detta batteripack:


Så jag hade tänkt koppla enligt den modellen för att klara mig på 1 BMS, men som du säger vill jag ju kunna köra min 4000w inverter.
Så får byta taktik igen då och köpa 3st 120A BMS:er.
Får hoppas Will har en video på en sådan koppling också

Lurar lite på hur det fungerar att se batteriprocent osv om man vill ha en BMS med Bluetooth funktion till telefonen, om man har 3st BMS för sitt batteripack, istället för 1, som denna som rekommenderas tidigare i denna tråd:


Du kan koppla invertern direkt på batterierna men då saknar du den säkerhet den tillför när den bryter på låg spänning.
Men har du själv koll på sånt så funkar det också. Jag råkar ha en Renogy 500A batterimätare/shunt liggande om du är intresserad :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For balansering så skal det ikke mange mA til, det tar gjerne et par år før en får ubalanse over 0,01V selv uten balansering på et litt større batteri. Mine 400 Ah celler oppnådde ikke denne ubalansen i de 2 årene jeg hadde bilen etter installasjon uten BMS. I dag ville jeg brukt en av e modulære BMS av typen bms123 - disse klarer også store strømmer ved hjelp av eksterne releer for både ladning og belastning. Det blir da kun cellenes egne begrensninger, oftest 10C maks belastning. For et 200 Ah vil det si 2000 A optimal belastming for lang levetid er normalt 0,5C eller 100A for 200Ah .

For bruk sammen med en 3000W inverter ville jeg satse på en BMS med eksternt relee, og minst 200Ah helst som 4 stk 200 Ah LFP celler. Om vi ser på bms123 så er det utvendige strøm målere og egne releer for ladning og forbruk. Det er disse 4 enhetene utvendig som skiller mellom et lite eller stort batteri. Her bruker jeg bms123 mer som et generisk namn, det finnes ganske mange lignende med en modul for hver celle. Koster en god del mer enn de enkleste kina bmsene med innebygget transistor bryting av forbruk, men for forbruk over 100A blir forskjellen ikke så stor. Flere krafttransistorer og god kjøling koster og en god del.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag med flera kör med smart bms123, jag har själv version 2.xx.
samt deras smart relay.

Det finns idag en version 3.xx som klarar att mäta 500A.
123electric - Solutions For Green Energy Systems

Skall man som du ha flera batteripack, så kan du via relä koppla bort ett pack ifall du får in ett felmeddelande.

Multiple battery packs parallel
When you have to connect multiple packs parallel, you need 1 complete BMS per pack. You can connect the signal relays on each OUT board in series. For instance: with 3 packs parallel, you can run the charging signal through from the first OUT boa rd Charge relay to the second Charge relay and through the third Charge relay. This signal can switch an enable/disable or power relay. When one or more BMS have a cell charge error, the signal path is broken. The same goes for the Load relays in series.

Tyvärr kostar dessa bms lite mer än Kina bms'en.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag med flera kör med smart bms123, jag har själv version 2.xx.
samt deras smart relay.

Det finns idag en version 3.xx som klarar att mäta 500A.
123electric - Solutions For Green Energy Systems

Skall man som du ha flera batteripack, så kan du via relä koppla bort ett pack ifall du får in ett felmeddelande.

Multiple battery packs parallel
When you have to connect multiple packs parallel, you need 1 complete BMS per pack. You can connect the signal relays on each OUT board in series. For instance: with 3 packs parallel, you can run the charging signal through from the first OUT boa rd Charge relay to the second Charge relay and through the third Charge relay. This signal can switch an enable/disable or power relay. When one or more BMS have a cell charge error, the signal path is broken. The same goes for the Load relays in series.

Tyvärr kostar dessa bms lite mer än Kina bms'en.

Tack igen för alla tips.
Men förstår jag rätt så behöver jag alltså 3st BMS:er av denna typen också även om den tål 500A? I och med att jag ska ha 3st batteripack a 4 celler. Börjar överväga om jag ska slänga ut min elektriska vattenvärmare istället då detta verkar bli lite väl komplicerat. Det är ju bara vattenvärmarn som är på 3500w, resten av mina prylar är bara en bråkdel av det, skulle vara induktionsspisen då.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack igen för alla tips.
Men förstår jag rätt så behöver jag alltså 3st BMS:er av denna typen också även om den tål 500A? I och med att jag ska ha 3st batteripack a 4 celler. Börjar överväga om jag ska slänga ut min elektriska vattenvärmare istället då detta verkar bli lite väl komplicerat. Det är ju bara vattenvärmarn som är på 3500w, resten av mina prylar är bara en bråkdel av det, skulle vara induktionsspisen då.

Gör gärna en förbrukningsinventering, och få fram hur mycket energi din husbil drar idag när du bor i den, W/dygn.
Bygg sedan en anläggning utifrån den + ev framtida förbrukare.

Min förbrukning ligger i snitt på sommaren (ingen värme på) på 1,5kW/dygn, min kontirnuerliga förbrukning pendlar mellan 2-10A
Kör kaffemaskinen 5-6ggr/dag den drar 1500W, kör min cpap 6-9h/natt, tror den drar 40-50W.
Jag gick från 3x95Ah AGM till 1x400Ah LFP, jag kan säga att skillnaden är gigantisk, jag hade lätt klarat mig med 200Ah LFP.
Idag kan jag fricampa över 14dygn med bara liten laddning från solpanelerna, helt utan någon laddning klarar jag över 3 dygn.
Jag har ingen laddning från 230V, utan fricampar jämt nuförtiden.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg valgte mine battericeller på en litt annen måte enn PeterK - fant hva var de største jeg fikk plass til på den plassen de gamle Gel batteriene var montert. Så 2x148 Ah Gel ga plass for 4 stk Winston 400ah celler med omlag halve vekten. Prøvde en billig BMS, men den døde første døgnet så jeg valgte manuell kontroll av cellene flere ganger i året.

Her i Australia er det flere som produserer BMS av samme konstruksjon som bms123. Noen har valgt å lage for spesielle celler andre benyttet løsningen med ledning til den ene polen. Fordelen er fleksibiliteten for store batterisystemer, en kan bruke samme løsning på 12V og flere hundre volt pakker. Ryker en modul kan den byttes uten å ta resten.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag med flera kör med smart bms123, jag har själv version 2.xx.
samt deras smart relay.

Det finns idag en version 3.xx som klarar att mäta 500A.
123electric - Solutions For Green Energy Systems

Skall man som du ha flera batteripack, så kan du via relä koppla bort ett pack ifall du får in ett felmeddelande.

Multiple battery packs parallel
When you have to connect multiple packs parallel, you need 1 complete BMS per pack. You can connect the signal relays on each OUT board in series. For instance: with 3 packs parallel, you can run the charging signal through from the first OUT boa rd Charge relay to the second Charge relay and through the third Charge relay. This signal can switch an enable/disable or power relay. When one or more BMS have a cell charge error, the signal path is broken. The same goes for the Load relays in series.

Tyvärr kostar dessa bms lite mer än Kina bms'en.

Nu har jag läst vidare ett par timmar, och kommer förmodligen istället att köra på färre men större (280ah) celler istället, som du rekommenderade tidigare.
Alltså 8st 280ah celler = 560ah. Hittade inga på 300ah..
Så det blir 2P4S.
(Som i filmen med Will ovan)

Men citatet du tagit från BMS123 tror jag inte gäller min situation? I samma text lite högre upp står det såhär:


”There is a difference between placing multiple cells parallel or packs parallel.

Multiple cells parallel
You can safely place multiple cells parallel and only need 1 BMS cell module per parallel group. For instance: a 12V LiFePO4 pack consists of 4 cell groups in series. In case you have 8 cells, the pack is configured as 2P4S (groups of 2 cells parallel, then these parallel groups in series). In this case you only need 1 BMS for 4S (4 cell groups).”

Så jag kanske klarar mig med 1st BMS123 500a?

Har jag förstått texten rätt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja du har forstått rett, og måten en oppdager om en celle er dårlig er at celleparet skiller seg ut fra resten, blir raskere tømt. Mest ekstremt er Tesla sine moduler med over 70P6s - dør en celle vil hele gruppen bli flagget som feil og modulen slått av og batteribytte bestilt av bilen.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Spännande Shippy, det borde fungera bra med ditt förslag :)
Du kommer att få ett monster till batteri :cool: :cool: :cool:
Har du en länk till cellerna du funderar att skaffa?

Verkligen superspännande
Jag har nu fått ned det till 3st handlare jag väljer mellan, finns ju tusentals..
Priserna varierar något men ligger mellan 620-770$ för 8celler.

Kan posta finalisterna här så om om det är någon som ser en varningsflagga jag missat så är det bara hojta.
Men enligt mig ser det ut som att de två första länkarna är från samma leverantör ”Basen” fast på länk nr 1 står det också ”brand EVE” och det framgår tydligt att det är NYA grade A celler och 5 års garanti.
Länk 3 är från ”Billion Electronic”

Priserna är i fallande ordning.



 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Dessa celler är väldigt kompakta, lätta och små till formatet, de e bra.
Will har noterat att dessa små terminaler och medföljande busbars blir varma, och terminalerna ser onekligen ut som leksaker (M6)
Kan bli problem vid hög ström, räkna på din utrustning vad du kommer upp i för strömmar.
(i jämförelse har jag M12 på mina terminaler)

Har du kikat på CALB-celler? de får bara positiva omdömen.

 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Dessa celler är väldigt kompakta, lätta och små till formatet, de e bra.
Will har noterat att dessa små terminaler och medföljande busbars blir varma, och terminalerna ser onekligen ut som leksaker (M6)
Kan bli problem vid hög ström, räkna på din utrustning vad du kommer upp i för strömmar.
(i jämförelse har jag M12 på mina terminaler)

Har du kikat på CALB-celler? de får bara positiva omdömen.


Yes jag har sett det klippet, och har med i beräkningarna att jag förmodligen får köpa rejälare busbars (eller sätta dubbla) och eventuellt längre M6 isåfall om dom inte gängar ned ordentligt då.
Fördelen med dessa är som sagt att dom är små, och framförallt lätta! Halva vikten mot CALB.

Tror för övrigt att jag kör på BILLION cellerna, flest bra omdömmen på Alibaba (av de tre) och bäst pris.

Ni som har BMS123, köper ni det från Alibaba också? Finns för ca 3000kr..

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur hög ström kommer du att ta ut från batteriet?
Jag har 4-dubbla busbars I koppar, med M12 anslutning. För mej sätter mitt smart123 dubbel-relä begränsningen på ca.250A.
Ifall du inte belastar med mer än ca.100A så skulle jag nog gå på ett billigare bms.

Fråga säljaren av cellerna hur hårt du kan belasta dem över lite längre tid innan du slår till, så du försäkrar dej om att de pallar din behandling :)
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Hur hög ström kommer du att ta ut från batteriet?
Jag har 4-dubbla busbars I koppar, med M12 anslutning. För mej sätter mitt smart123 dubbel-relä begränsningen på ca.250A.
Ifall du inte belastar med mer än ca.100A så skulle jag nog gå på ett billigare bms.

Fråga säljaren av cellerna hur hårt du kan belasta dem över lite längre tid innan du slår till, så du försäkrar dej om att de pallar din behandling :)

Bra fråga, skulle jag få för mig att köra varmvatten (3500w) och induktionshäll (2000w) samtidigt är det ~450A. Så hade ju varit bra om dom höll för det, även om det bara blir korta perioder med varmvatten oftast, några sek till max 10 minuter åt gången skulle jag säga. Går ju att undvika att samköra dom förbrukarna hehe..
”Normal” användning ligger en bra bit under, laddning av två elcyklar, två telefoner och TV, lite belysning..

Men har gärna rejäla grejer så jag slipper tänka på sånt sen :D

Men 4 dubbla busbars är inte det lite overkill, testade du med 2 och såg om dom blev varma? Skadar ju inte men fler såklart, men nyfiken :)

Något annat ställe man bör ”beefa” upp/ säkra upp? Såg att Will sa att man kunde sätta en säkring mellan pluspol och MPPT om man ville, annars inte sett något om att säkra upp..
 
Toppen