• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Vore intressant att höra din teori om haveriorsaken om det inte har med belastning vevaxel - momentomvandlare att göra.
Jag påstår att det är utmattning av materialet, orsakat av olikformigheterna från vevaxeln.

Samma fenomen kan inträffa på en lamell.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Det som tar död på tvåmassesvänghjul är segdragning på låga varv. En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad

Alla husbilar är väl egentligen "tunga" det är inte många som ligger nämnvärt under 3500Kg, även en sådan bil bör väl köras med den knappen intryckt när förhållandena är lite annorlunda, långsam körning, backigt m.m.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Det som tar död på tvåmassesvänghjul är segdragning på låga varv. En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad
Kör oftast med "tunglast" intryckt, men det är synd att Fiat valt att inte ha denna funktion fungerande med farthållare,då får man växla manuellt, ett steg ned går bra, försöker man växla ned två steg kopplar farthållaren ur.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ska ringa på måndag och fråga lite mer ingående var det hydralröret/slang satt, återkommer.
Det vore intressant att ta del av. Vilken slang/rör det var som felade och vad felet var (var den tilltäppt eller var det läckage, eller vad). Om det är möjligt gärna också några ord om hur felet yttrade sig på din bil (symptomen). Det kan vara värdefull information om andra i framtiden får liknande problem.

Det finns några olika slangar/rör på roboten. De jag kommer på nu (glömmer kanske någon) är:
Från hydrauloljebehållaren till pumpen (hydraulolja).
Från kopplingsvätskebehållaren till kopplingens huvudcylinder/mediekonverterare (DOT4).
(Eventuellt från pumpen till tryckackumulatorn (hydraulolja))
Från pumpen/tryckackumulatorn till ventilblocket (hydraulolja).
Från ventilblocket till kopplingens huvudcylinder/mediekonverterare (hydraulolja).
Från ventilblocket till hydrauloljebehållaren (hydraulolja, återflöde)
Från kopplingens huvudcylinder/mediekonverterare till kopplingens slavcylinder, vid kopplingslamellen (DOT4)
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej alla, har pratat med Fiat verkstaden I Bergen, när montören skulle dela växellådan från motorn upptäckte han att slangen mellan roboten och kopplingen var av, så han behövde inte dela, han reparerade slangen, sen återmontera drivaxlar och hjul, 6 timmar blev jag debiterad! 10425 när, sparade 8000 nkr som kopplingen hade kostat ,men dom hade kopplingen på lagret, nu rullar det igen,och växlar som vanligt , hoppas att funkar 10000 mil till.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Fast visst är det väl lite knepigt att jämföra med en tung lastbil?
Är det ? lastbilens drivlina är ju byggd för att hålla för alla konstiga manövreringar konstiga backningar ,segdragningar åt alla håll osv, är ute med h-bilen nu och så fort man skall göra några konstiga manövrar så känner man av att svänghjulet håller på att bråka med en massa hugg, för att slippa detta måste man höja motorvarv å slira på kopplingen så är inte jag van att köra. För att förtydliga så åker jag ofta in på övernattningsställen där det fodras lite manöverering för att komma på plats, då måste man smyga om man vill ha med sej hela bilen hem.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Perfekt det är något liknande jag önskar, vill inte ha det f..........de dubbelmassehjulet som i mina ögon är en katastrof det är nästan omöjligt att hantera utan att det hugger.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Med min robotlåda finns det ett rangerläge, där kopplingen rör sig mycket långsamt för att säkerställa att det slirar.
Samtidigt blir gaspedalen nästan verkningslös, max ca 1200 varv och lågt vridmoment.

Denna lösning gör det mycket enkelt att rangera/trixa.

Det är ju ingen Fiat låda du har det handlar tråden om.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Låter nästan som att du borde byta bil till något med automatlåda och eventuellt 4-hjulsdrift? ;) Jag kör väl ungefär så också, men har inte samma problem, men vår bil är ju gammal.
Jag klagade på att kopplingen "rycker" och att det blir skakningar när man backar p g a den låga utväxlingen på backen. 3-liters motor och manuell låda.
Verkstaden (B i Ö) visade då ett servicemeddelande från Fiat som sa att man skall inte backa med mindre än 1200 rpm på motorn, utan slira på kopplingen!!!! Fiat ser inte detta som ett problem/fel. Problemet är att backens utväxling är för låg och försöker man backa på tomgång så lär dubbelmassesvänghjulet ta ordentligt med stryk då dess "slaglängd" (avfjädrad vinkel) är mycket större än för dämpfjädrarna i ett lamellcentrum.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om det varit en "traditionell" koppling så hade det varit mindre problem , nu har jag inte kört med robotlådan men att backa med minst 1200 rpm på en trixig plats med många små manövrar både fram och bak för att vända måste ju fresta rätt hårt på grejerna, med en manuell så kan man ju slira på kopplingen för det finns inga andra alternativ om man skall slippa huggen från d-massehjulet.
 

Rattattha

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14085
Medlemskap
2023
Hej står nu på en Fiat verkstad i Bergen, kopplingen har rasat lameller, tydligen ett vanligt fel,men jag har lite tur i allt elände dom har en sats hemma, så det blir byte i morgon eller lördag, suck.
Hej, känner igen felet. Tydligen är det några plastdistanser på lamellskivan som smälter pga hög värme. Körde tidigare nästan alltid på auto, numer oftare på manuell vid kuperad miljö. Enligt verkstaden är detta vanligen förekommande på bl.a. Post Nords bilar vilka ofta körs med korta start/stopp mellan varven. Hoppas det löser sig.
 

Bilagor

  • 20200730_155517.jpg
    20200730_155517.jpg
    1,8 MB · Visningar: 81

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
hej..ska köpa EN BEG PLÅTIS MED ROBOTLÅDA..FIAT MALIBO CARTAGO...VAD KOSTAR EN SERVIC PÅ EN SÅN LÅDA OM MAN SKA SERVA DEN NÄSTAN VARJE ÅR...DETTA ÄR 2018 ÅRS MODELL.....
Det enklaste är att fråga en FIATverkstad och förklara vad du vill ha gjort,det skall bytas vätska i kopplingen(bromsvätska) samt kontrolleras nivå i robotdelen,byte av vätska kan vara lämpligt men ingår inte i serviceplanen,allt detta vart annat år.
Verkstäderna har dålig koll på denna service eller vill/kan inte göra detta, i arbetstid är detta max en timma.
 
Toppen