• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mats S, om du har bilen på din avatar, kommer frågan om vikt in igen.
Samma mekanik som Fiat konstruerat för max 4250kg totalvikt, mår inte bra av tre axlar och 5500kg.
(Två bakaxlar går otroligt tungt att styra på fast underlag)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kopplingen är normalt i fullt ingrepp när du använder max vridmoment,det som påfrestar kopplingen är slirande, samt hackande som man kan uppleva på back tex.
Det finns två kopplingsdödare.
Värme = slirning.
Mekanisk överbelastning utan slirning/värme.

Det är det sistnämnda som kan döda lamell/dubbelmassesvänghjul, rent utmattningsmässigt.

Här är ett exempel på fenomenet, detta dock en medbringare till automatlåda, Iveco husbil.
Tråd i Linertreff.de
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utväxlingen är långt ifrån optimal på 1 och backväxel alldeles för hög inte anpassad för en husbil som oftast måste krypköras för att framföras på ett säkert sätt utan att behöva belasta kopplingen med ideliga slirningar .

Jag har ju svårt att tänka mej att Fiat har höjt utväxlingen avsevärt på 1:an från vår bil till dagens bilar, och vår krypkör mycket snällt på ren tomgång (ca 800v/min) i gångfart vid kökörning, inte heller har jag några problem med att köra upp på kilar om det behövs, enda tillfället man kan uppfatta utväxlingen som lite hög är eventuellt vid backning, där kan krävas lite bestämdhet att backa såpass fort men det funkar också med lite övning, men inte är det så extremt att man behöver slira på kopplingen hela tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men en 3500kg Ducato får väl släpa på minst 2000kg.
Så detta ÄR ett Fiat problem.

Titta hur många 8-9meters bilar med dubbelaxlar det rullar på våra vägar numera, de flesta på Fiat-chassie, de flesta av dessa väger 5-6ton, inte har alla dessa problem med kopplingen, det känns lite som att det av någon anledning försöks dra igång någon slags kopplingshysteri av några få här på forumet. Det rullar idag över 100.000 husbilar i Sverige, majoriteten (75-80%) alltså 75-80 tusen bilar möjligen ännu fler på Ducato-chassie, tror ni inte att man skulle höra mer om var och varannan av dessa hade kopplingsproblem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns det några tekniska problem överhuvud taget på husbilar?
Jag undrar för man hör inte något om det.

Visst finns det problem, men man behöver därför inte göra en höna av en fjäder när något händer, man kan fundera lite över proportionerna innan man drar igång.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Max tågvikt är 6000 kg på Ducato,uppenbart tycker Fiat att det fungerar,men jag skulle aldrig köra med denna vikt.
T.o.m ännu mer 5500kg+750kg
Du får väl inte överskrida tågvikten?

MAX tågvikt på Ducato är 6 500 kg!

Lightchassi 3 500 kg, max släpvikt 2 500 kg
Maxichassi 3 500 kg, max släpvikt 3 000 kg
Maxichassi uppvägt 4 250 kg, max släpvikt 2 250 kg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Visst finns det problem, men man behöver därför inte göra en höna av en fjäder när något händer, man kan fundera lite över proportionerna innan man drar igång.
Kopplingsras på bilar som bara gått några tusen mil anser inte jag är någon bagatell , och det är inte fråga om någon enstaka bil både med manuell å robot även på bilar under 3.500kg , att någon tycker det är normalt kan jag inte för mitt liv begripa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
MAX tågvikt på Ducato är 6 500 kg!

Lightchassi 3 500 kg, max släpvikt 2 500 kg
Maxichassi 3 500 kg, max släpvikt 3 000 kg
Maxichassi uppvägt 4 250 kg, max släpvikt 2 250 kg
Max tågvikt är 6000kg,det du visar är max totalvikt,du måste reducera vikten på släp eller bil för att hålla max totalt 6000kg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kopplingsras på bilar som bara gått några tusen mil anser inte jag är någon bagatell , och det är inte fråga om någon enstaka bil både med manuell å robot även på bilar under 3.500kg , att någon tycker det är normalt kan jag inte för mitt liv begripa.
Vad har du för fakta angående kopplingsras på bilar med "några tusen mil"?
Har aldrig hört talas om att det skulle vara ett större problem än andra bilar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kopplingsras på bilar som bara gått några tusen mil anser inte jag är någon bagatell , och det är inte fråga om någon enstaka bil både med manuell å robot även på bilar under 3.500kg , att någon tycker det är normalt kan jag inte för mitt liv begripa.

Enig med dej.
Detta problem är inget att mörka här.
Jag lider med Gertz
 
Toppen