• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är tydligen ett vanligt fel enligt Fiat i Bergen.
Som jag tolkar Gertz.

Du menar väl inte att du tar ett uttalande via hörsägen från en (1) verkstad i Bergen som intäkt till att där är stora problem med kopplingarna på alla Fiat Ducato?
Hur stor är deras utblick, 1, 2, eller 10 bilar av de hundratusentals som tillverkas varje år?
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Max tågvikt är 6000kg,det du visar är max totalvikt,du måste reducera vikten på släp eller bil för att hålla max totalt 6000kg.

Du har FEL! Så enkelt är det!

Max tågvikt på Ducato
är 6 500 kg och inget annat!
Du får dra 3 000 kg släp på ett Maxichassi med totalvikt 3 500 kg så det blir en tågvikt på 6 500 kg.
Reducering sker om Maxichassit är uppvägt vilket jag även visade.
(lightchassi har max tågvikt 6 000 kg, vilket jag också skrev!)

152 000 km med Robotlåda, utan problem. Service på Fiat Professional.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Mats S, om du har bilen på din avatar, kommer frågan om vikt in igen.
Samma mekanik som Fiat konstruerat för max 4250kg totalvikt, mår inte bra av tre axlar och 5500kg.
(Två bakaxlar går otroligt tungt att styra på fast underlag)
Ja det frestar naturligtvis på mer att flytta en tyngre bil om de mekaniska komponenterna är desamma som i en 3,5 tonnare. Det jag inte förstått ännu är varför den större tyngden skulle leda till att roboten hanterar kopplingen så att bilen rycker?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du har FEL! Så enkelt är det!

Max tågvikt på Ducato
är 6 500 kg och inget annat!
Du får dra 3 000 kg släp på ett Maxichassi med totalvikt 3 500 kg så det blir en tågvikt på 6 500 kg.
Reducering sker om Maxichassit är uppvägt vilket jag även visade.
(lightchassi har max tågvikt 6 000 kg, vilket jag också skrev!)

152 000 km med Robotlåda, utan problem. Service på Fiat Professional.
Mitt Maxichassi har en max tågvikt på 6000kg,har slagit på några regnummer på blocket inte hittat någon över 6000kg,du kanske har en specialbil!!!
24BA46DC-5B27-42C7-BABC-4B5CED77ACAF.png
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Ja det frestar naturligtvis på mer att flytta en tyngre bil om de mekaniska komponenterna är desamma som i en 3,5 tonnare. Det jag inte förstått ännu är varför den större tyngden skulle leda till att roboten hanterar kopplingen så att bilen rycker?
Att den ”rycker” kallas för judder. Detta sker när styrningen inte kan reglera skillnads varvtalet över kopplingen, dvs friktionsytan på kopplingen har ändrats.
En torr-koppling är känsligare vs en våt-koppling.
Judder börjar kännas först vid höga laster.
Alltså en tung bil börjar ge symtom redan vid plan väg, en lättare bil kan känna av detta i en backe.
Tyvärr är denna typ av växellåda inte den bästa till husbilar (tunga bilar)
Ni som har…. Utför regelbunden service, byt koppling om ni upptäckte ”judder”.
Gör lugna starter, dvs undvik starter med hög belastning, undvik kökörning med många start & stopp, kör mjukt och lugnt så skall den nog hålla många tusen mil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hör gärna av dig med vilka påståenden jag framfört som varit felaktiga!

I detta fall är det samma person som varit inne och jiddrat i säkert 4-5 trådar med sitt felaktiga "snömos". Och med felaktiga uppgifter!
Jag har inte lyckats hitta någon bil med högre vikt än 6000kg med automat,kan det vara så att den bil du visar har manuell växellåda?
Ditt jiddrat snömos,tänker jag inte kommentera,trevlig helg du också!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vad har du för fakta angående kopplingsras på bilar med "några tusen mil"?
Har aldrig hört talas om att det skulle vara ett större problem än andra bilar
Tyvärr för din del så har jag ingen källa för mitt påstående, utan endast det jag läst från andra medlemmar + drabbad själv ,förövrigt har jag inte läst om ägare av MB, Renault eller Ford som haft samma problem, den som anser att en bil ska ha problem med en modern motor eller drivlina före 20 tusen mil med en normal behandling förstår jag mej inte på , det skall räcka med oljeservice + byte av slitagedelar inget mer för då anser jag att det är en undermålig konstruktion, förövrigt ägde jag en bil som gick 130 tusen mil utan vare sej motor eller drivlinehaveri bara vanlig ordinarie tillsyn ( F12:a )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr för din del så har jag ingen källa för mitt påstående, utan endast det jag läst från andra medlemmar + drabbad själv ,förövrigt har jag inte läst om ägare av MB, Renault eller Ford som haft samma problem, den som anser att en bil ska ha problem med en modern motor eller drivlina före 20 tusen mil med en normal behandling förstår jag mej inte på , det skall räcka med oljeservice + byte av slitagedelar inget mer för då anser jag att det är en undermålig konstruktion, förövrigt ägde jag en bil som gick 130 tusen mil utan vare sej motor eller drivlinehaveri bara vanlig ordinarie tillsyn ( F12:a )

Fast visst är det väl lite knepigt att jämföra med en tung lastbil?
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
,förövrigt har jag inte läst om ägare av MB, Renault eller Ford som haft samma problem, den som anser att en bil ska ha problem med en modern motor eller drivlina före 20 tusen mil med en normal behandling förstår jag mej inte på
Vi har ejet en fabriksny husbil årgang 2006 bygget på Renault, da den var knap 1/2 år og havde kørt under 1000 mil, havarerede koblingen totalt, det blev lavet på garantien, men der gik 2-3 måneder før vi fik husbilen retur.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fiat har ikke i noen spec liste oppgitt max tågvikt. Men på CoC dokument for hver enkelt bil er det oppgitt for kassebilene, for husbiler er det påbygger som utsteder CoC og kan oppgi lavere enn hva Fiat har som basis. For biler med AMC bakramme er grensen i utgangspunkt satt av ALKO og påbygger kan sette den lavere. Diverse biltidskrifter rundt i verden har laget oversikter over maks hengervekt basert på chassi, problemet med disse listene er at de ikke er enige. Samme modell er listet med allt fra 2000 kg til 3000 kg. Og de mest detaljerte har forskjeller basert på akselavstand - med lavere hengervekt for langt chassi enn for kort.

En annen sak er at maks hengervekt pluss totalvekt kan i mange markeder langt overskride maks tågvikt. Spesiellt ser vi det i Australia hvor veldig mange UTE (lokal betegnelse for PickUp) selges med 3500 kg hengervekt til tross for at det forutsetter lett fører og nesten tom drivstofftank og null last på bilen. Fiat Ducato Maxi selges her hovedsaklig med totalvekt 4200 kg og 3000 kg hengervekt men tågvikt 6000 kg for lang van og 6500 for kort van. Men en plåtis fra Trakka har totalvekt 4200 kg og hengervekt 2000 kg med lastvikt 800 kg dette henger brukbart sammen med 6000 kg togvekt om en kun benytter 600 kg last.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hej kul med alla inlägg, men,jag hämtade bilen i dag, det var inget fel på kopplingen, det var fel på ett hydralikrör/slang till växelsystemet, jag sparade 8000 nkr, men det landade på 10450 nkr, surt men nu rullar det, tack för all support.
Så bra!
Som jag föreslog…. gör lugna starter och undvik om möjligt upprepade start & stopp.
Gör service regelbundet så har du en växellåda som rullar i många år
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns två kopplingsdödare.
Värme = slirning.
Mekanisk överbelastning utan slirning/värme.

Det är det sistnämnda som kan döda lamell/dubbelmassesvänghjul, rent utmattningsmässigt.

Här är ett exempel på fenomenet, detta dock en medbringare till automatlåda, Iveco husbil.
Tråd i Linertreff.de
På den medbringaren sitter en momentomvandlare/hydraulkoppling och påverkas inte av vare sig slirning eller mekanisk överbelastning.
Det som tar död på tvåmassesvänghjul är segdragning på låga varv. En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad
 
Toppen