• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Körlägena i Fiats 9-växlade automatlåda

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I en annan tråd om Robotlåda skrivs:
"En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad".
Detta för att skona växellådan så mycket som möjligt. Jag antar att den då drar lite längre på växlarna. Kanske med något högra bränsleförbrukning som följd.

Den 9-växlade automatlådan har tre lägen.
1). Normal som alltid är i när man startar bilen.
2) Power som ger "piggare" bil genom att den drar längre på växlarna.
3) ECO som ger "slöare" bil genom att den lägger i högre växel tidigare och även verkar reagera "sämre" på gaspedalen. Men det är mycket en vanesak.

ECO uppges ge lägre bränsleförbrukning. Växlarna läggs i tidigare. 9:an läggs i strax under 90 km/h på jämn väg. Kör man på Normal eller Power måste man upp i ganska hög fart för att 9:an ska läggas i.
Jag har testat en del med Normal och ECO för att jämföra bränsleförbrukning och tycker det verkar som om ECO ger lägre förbrukning.

Vad anser expertisen om de olika lägena och när/om man bör använda dem?

Nu hoppas jag på att få svar som är underbyggda med något annat än bara anekdotisk hörsägen eller hänvisning till gamla lådan.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Jag har oxå den nya 9 växlad automat.
Har kört ca 400 mil nu under semestern och körde långa sträckor, den drar mindre på ECO körning, men sen kommer man ikapp ett fordon som inte ligger i rätt hastighet, då ska man köra om då brukar jag sätta den i normal.
Så det blir nog en marginell besparing.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej har också den nya lådan har kört 32000km med den, jag tycker att bränsleförbrukningen är hög (jämfört med gamla bilen 3 l + robotlåda båda 5 ton) men jag har inte använt eco läget tycker att det inte händer något när man trycker på gasen. Nu skall vi på övervintrings resa till syd då skall jag försöka köra så mycket som möjligt på eco. kör nu 95 % normal men i branta backar samt omkörningar i power.
Men vilken underbar växlingslåda det är, hade inget problem med robotlådan heller körde 145000km med den, men man "nickade" lite i varje växling.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
I en annan tråd om Robotlåda skrivs:
"En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad".
Detta för att skona växellådan så mycket som möjligt. Jag antar att den då drar lite längre på växlarna. Kanske med något högra bränsleförbrukning som följd.

Den 9-växlade automatlådan har tre lägen.
1). Normal som alltid är i när man startar bilen.
2) Power som ger "piggare" bil genom att den drar längre på växlarna.
3) ECO som ger "slöare" bil genom att den lägger i högre växel tidigare och även verkar reagera "sämre" på gaspedalen. Men det är mycket en vanesak.

ECO uppges ge lägre bränsleförbrukning. Växlarna läggs i tidigare. 9:an läggs i strax under 90 km/h på jämn väg. Kör man på Normal eller Power måste man upp i ganska hög fart för att 9:an ska läggas i.
Jag har testat en del med Normal och ECO för att jämföra bränsleförbrukning och tycker det verkar som om ECO ger lägre förbrukning.

Vad anser expertisen om de olika lägena och när/om man bör använda dem?

Nu hoppas jag på att få svar som är underbyggda med något annat än bara anekdotisk hörsägen eller hänvisning till gamla lådan.
Körlägena är till för att vi kör bilarna på lite olika sätt, en del har aggressiv körning, andra är mycket försiktig körstil.
Tillverkaren vill med detta skapa körmoder som skall passa ”alla”

Normal = passar dom flesta

Power= lite mera aggressiv körstil (läs sportig)

ECO= dom som vill köra lite försiktigare och vill köra snålt (förbrukning)

Vad man gör i dom olika moderna att flytta växlingspunkterna.
Detta beror på bilens hastighet (km/h) vs gaspedalens läge (0-100%)

Normal = växlingar sker på ”lagom” motorvarvtal, nedväxlingar sker på moderat nedtrappning av gaspedal.

Power = växlingen strax före effekt max på motorn, nedväxlingar sker vid mindre nedtrappning av gaspedal

ECO = uppväxlingarna sker på lägre motorvarvtal, nedväxlingar kräver större nedtrappning av gaspedal. Detta för att få lägsta möjliga förbrukning.
Nackdelar är ljud, det kan brumma och skorra när man kör på låga varvtal.

Manuell = Hör väljer man själv när lådan skall växla.

Verkningsgraden på växel 9 är inte så bra på denna låda, så jag rekommenderar att köra på växel 8 istället vid lägra farter, kring 80 -90 km/h, vilket ger en bättre förbrukning för dom som önskar detta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Körlägena är till för att vi kör bilarna på lite olika sätt, en del har aggressiv körning, andra är mycket försiktig körstil.
Tillverkaren vill med detta skapa körmoder som skall passa ”alla”

Normal = passar dom flesta

Power= lite mera aggressiv körstil (läs sportig)

ECO= dom som vill köra lite försiktigare och vill köra snålt (förbrukning)

Vad man gör i dom olika moderna att flytta växlingspunkterna.
Detta beror på bilens hastighet (km/h) vs gaspedalens läge (0-100%)

Normal = växlingar sker på ”lagom” motorvarvtal, nedväxlingar sker på moderat nedtrappning av gaspedal.

Power = växlingen strax före effekt max på motorn, nedväxlingar sker vid mindre nedtrappning av gaspedal

ECO = uppväxlingarna sker på lägre motorvarvtal, nedväxlingar kräver större nedtrappning av gaspedal. Detta för att få lägsta möjliga förbrukning.
Nackdelar är ljud, det kan brumma och skorra när man kör på låga varvtal.

Manuell = Hör väljer man själv när lådan skall växla.

Verkningsgraden på växel 9 är inte så bra på denna låda, så jag rekommenderar att köra på växel 8 istället vid lägra farter, kring 80 -90 km/h, vilket ger en bättre förbrukning för dom som önskar detta

Hur går det med regenereringen av partikelfiltret om man kör mycket på Eco-läget?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Du kommer troligen känna av regenereringen tydligare

ZF 9HP är en betydligt bättre växellåda än ”robotlådan”
Men när de konstruerades så var den för vikter mot personbilar.
Att den nu lasta med +5000kg låter lite högt tycker jag.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du kommer troligen känna av regenereringen tydligare

....
Jag kan inte svara på om det märks mer eller mindre på ECO eller Normal. Men kör jag med färddatorn på momentan förbrukning ser jag en stor skillnad på vanlig körning och när regenerering är i gång.

Jag tror att Montreals fråga mer gällde om regenerering behöver utföras oftare när man kör mycket på ECO, dvs lägre varv.
Det undrar jag också.

AdBlue-tanken rymmer 15 liter. Jag vet inte om den var full när jag hämtade bilen, som var ny. Jag fick varning om låg nivå första gången vid ca 600 mil. Jag fyllde då upp med 14 liter. Sen har jag kört drygt 600 mil utan att den har varnat igen. Men det kommer kanske snart.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du kommer troligen känna av regenereringen tydligare

ZF 9HP är en betydligt bättre växellåda än ”robotlådan”
Men när de konstruerades så var den för vikter mot personbilar.
Att den nu lasta med +5000kg låter lite högt tycker jag.

Min fråga var egentligen, kommer bilen på ECO-läget upp i de varvtal som behövs för att regenereringen skall starta.
Detta har ju varit ett problem vid typisk husbilskörning, hög växel-lågt varvtal under lång tid.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Min fråga var egentligen, kommer bilen på ECO-läget upp i de varvtal som behövs för att regenereringen skall starta.
Detta har ju varit ett problem vid typisk husbilskörning, hög växel-lågt varvtal under lång tid.
Kan inte svara 100% på denna fråga….
Här behöver vi ett svar från en motorexpert :)
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Min fråga var egentligen, kommer bilen på ECO-läget upp i de varvtal som behövs för att regenereringen skall starta.
Detta har ju varit ett problem vid typisk husbilskörning, hög växel-lågt varvtal under lång tid.
Jag har aldrig märkt att regenereringen har startat sen 2012 och kört 170000 km med 2 olika husbilar på Fiat ( 2012 och 2020 årsmodell) men jag brukar med jämna mellanrum (när frun far bak i sängen och vilar) köra ca 30 km på lite över 3000 varv på motorn för att bränna ur.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ZF 9HP benyttes og i Iveco Daily 7 tonn modeller. Har den i en 4500 kg Daily og med full last kan en godt kjøre på ECO selv i tunge motbakker om en ikke har det travelt. Men trinn 9 kommer ikke til sin rett før en er over 100 kmh.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
ZF 9HP benyttes og i Iveco Daily 7 tonn modeller. Har den i en 4500 kg Daily og med full last kan en godt kjøre på ECO selv i tunge motbakker om en ikke har det travelt. Men trinn 9 kommer ikke til sin rett før en er over 100 kmh.
ZF 9HP är en fantastisk bra växellåda, men som jag skrev tidigare så är den konstruerad för personbilar med en totalvikt inklusive släp på ca 5500kg.
Provning sker då med totalvikt på personbilen, provning inklusive släp är typ endast ca 5% den totala provningen.
Där av min undran av att köra växellådan konstant med mycket hög totalvikt.
Kanske ett mindre problem då våra husbilar rullar snällt och få mil
Men det kan bli ett problem då bilarna når en hög körsträcka, typ 10.000 mil eller mer

Lådan har nog det största utväxlingsspann av idag alla rullande ”personbils” växellådor, ca 1:10.
Men fakta kvarstår, växel 9 har en urdålig verkningsgrad, så den borde betraktas som en 8 växlad :)
 

adeborn

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
18930
Medlemskap
2024
Växellådan är anpassad till körcyklerna som alla tillverkare måste använda för att få så lite utsläpp osv i regpappren. Detta är numera EU nivå, lika i alla EUländer. Inte säkert att detta passar vårt sätt att köra, t.ex. Och ibland fuskas det... Gissningsvis hade växellägena varit lite annorlunda om förarna fick bestämma....
 

leif.ekholm

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6040
Medlemskap
2024
ZF 9HP är en fantastisk bra växellåda, men som jag skrev tidigare så är den konstruerad för personbilar med en totalvikt inklusive släp på ca 5500kg.
Provning sker då med totalvikt på personbilen, provning inklusive släp är typ endast ca 5% den totala provningen.
Där av min undran av att köra växellådan konstant med mycket hög totalvikt.
Kanske ett mindre problem då våra husbilar rullar snällt och få mil
Men det kan bli ett problem då bilarna når en hög körsträcka, typ 10.000 mil eller mer

Lådan har nog det största utväxlingsspann av idag alla rullande ”personbils” växellådor, ca 1:10.
Men fakta kvarstår, växel 9 har en urdålig verkningsgrad, så den borde betraktas som en 8 växlad :)
Jag har väldigt svårt att tro att 9:an har ”urdålig verkningsgrad”. Den är ju utväxlad för att de bästa möjliga ekonomi. Hur skulle det hänga ihop? Du får gärna förklara!
 
Toppen