• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du har en husbil med orginalhytt går det säkert.
Enklast och billigast vore nog att hitta en donatorbil, där du kan plocka ut alla dela du behöver.

Att köpa nya delar hos Fiat (?) är nog dyrare än att byta husbil.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Bilen är la strada 16 årsm 12000 mil har den gått,den är bekväm att köra när funkar,har den som enda bil,är ju beroende att det funkar, jag har ju kört lastbil i många år med robotlåda både Volvo och Scania som har gått flera hundra tusen mil,suck suck.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
Tråkigt att höra. Om den slutat fungera flera gånger kanske grundorsaken till problemet inte blivit åtgärdat. Man kan ha trott att problemet var löst fast det bara var ett följdfel som fixades. Tyvärr är det ganska svagt med kunskaper om roboten på många verkstäder.

Det räcker förmodligen inte med en mekanisk ändring (kopplingspedal, växelspak osv) Jag tror styrdator(er) också behöver bytas eller ändras så att "bilen vet" att den inte är robotväxlad längre. Och det kräver annat än traditionellt mekanikerkunnande. De delar av styrsystemet som byts eller programmeras om måste funka ihop med övriga noder i styrsystemet. Jag vet inte hur det är på FIAT men med ett annat bilmärke fick jag lära mig att det inte alls var så enkelt som att på skroten bara köpa delen baserat på årsmodell, man måste se till att det var rätt variant på programvaran också. Det fanns ett flertal varianter under ett och samma modellår.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Mycket tråkig situation där du känner dig otrygg med växellådan.
ATM lådan är ganska robust mekaniska förutom kopplingen som inte tål några högre belastningar.
En sådan ny bil borde visa en felkod som pekar på felet. Konstigt att inte en Fiat verkstad har kunnat lokalisera felet eller meddelat några DTC koder.
En enkel koll då lådan verkar helt död är att ta loss kontakstycket till styrenheten och göra dem strömlös några minuter, sätt tillbaka och försök starta.
Vet inte om instrument visar P R N eller D, viktigt att den visar N eller P
Dvs neutral läget. Om inte N/P visas så upplevs lådan som död
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Rätt, en verkstad måste ju kolla felkoderna. Det klarar de nog. Men ofta ger tyvärr inte felkoden det färdiga svaret utan pekar bara ut vad som förhoppningsvis är rätt riktning att leta vidare i. T.ex. genom att läsa ut ett antal mätvärden i några signifikanta driftsituationer och kunna bedöma vad som är OK och inte OK. Det klarar tyvärr inte många verkstäder verkar det som, att döma av forummedlemmars (här och på andra forum) berättelser.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
Hej
Ring Landvetter bil, de har sålt och reparetat Fiat i minst 40år
De har egen verkstad och är ett familjeföretag, de vet vad de håller på med.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hej står nu på en Fiat verkstad i Bergen, kopplingen har rasat lameller, tydligen ett vanligt fel,men jag har lite tur i allt elände dom har en sats hemma, så det blir byte i morgon eller lördag, suck.
Ja jösses vad tråkigt!
Kopplingen är tyvärr den svaga länken på dessa växellådor.
Hoppas att dom kan laga den så du kan komma vidare
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Ja, det tråkiga är att bilen gått mer än 10000 mil då gäller inte maskinskadeförsäkringen i Folksam som jag har, jag pratade med dom om det och frågade då måste väl premien sjunka, men icke.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ja jösses vad tråkigt!
Kopplingen är tyvärr den svaga länken på dessa växellådor.
Hoppas att dom kan laga den så du kan komma vidare
Har skrivits om det tidigare o även har det lagts ut bilder. Har för mig att det är lamellcentrumet som ger upp. Är det inte så att det är samma lamell på robot/manuell låda?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja jösses vad tråkigt!
Kopplingen är tyvärr den svaga länken på dessa växellådor.
Hoppas att dom kan laga den så du kan komma vidare

Är det verkligen så att kopplingen är en svag länk, jag är med på husbilsforum med betydligt större underlag än detta, men kan inte påminna mej särskilt många kopplingshaverier, kontra hur många bilar det rullar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En enkel googling på "problemet" ger nästan 10miljoner träffar, så det kanske är ett större problem ute i vida världen (?)

How long does a Fiat Ducato clutch last? - Sök på Google

Jo gör man så svepande sökningar får man ju med svar på alla ord som ingår i sökningen inte bara kopplingsproblem på Ducato utan även allt som rör Ducato. Det är väl lite som att som man ropar i skogen får man svar..?
Dock är jag med på Tysklands största (vad jag vet) husbilsforum, som ju finns på Europas i särklass största husbilsmarknad och kan inte där påminna mej någon ovanligt hög antal kopplingsproblem på de nyare Ducato, de äldre har ju i många fall gått så långt att det knappast är relevant att diskutera kvaliteten på kopplingen inför ett eventuellt kopplingsbyte. Vår bil har f.ö. hittills gått en bit över 26.000 mil med samma koppling trots en hel del körning med släp.
 
Senast ändrad:
Toppen