• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68

Berra54

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30730
Medlemskap
2025
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
Det finns väl en god anledning till att den numera är utbytt till en vanlig automatlåda. Jag har just bytt lameller och slavcylinder i min, den höll i 4000 mil. Nu vet jag att det är viktigt att hålla koll på bromsvätskenivån till slavcylindern. Mitt intryck är att slarv med deta kan bli dyrt men det hade jag ingen aning om tidigare. Det finns en liten vit behållare som sitter avigt till i motorrummet under huven. Jag skall be ett proffs att visa mig exakt hur jag skall fylla på den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En enkel googling på "problemet" ger nästan 10miljoner träffar, så det kanske är ett större problem ute i vida världen (?)

How long does a Fiat Ducato clutch last? - Sök på Google

Jo gör man så svepande sökningar får man ju med svar på alla ord som ingår i sökningen inte bara kopplingsproblem på Ducato utan även allt som rör Ducato. Det är väl lite som att som man ropar i skogen får man svar..?
Dock är jag med på Tysklands största (vad jag vet) husbilsforum, som ju finns på Europas i särklass största husbilsmarknad och kan inte där påminna mej någon ovanligt hög antal kopplingsproblem på de nyare Ducato, de äldre har ju i många fall gått så långt att det knappast är relevant att diskutera kvaliteten på kopplingen inför ett eventuellt kopplingsbyte. Vår bil har f.ö. hittills gått en bit över 26.000 mil med samma koppling trots en hel del körning med släp.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.094
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett säkert sätt att överbelasta kopplingen är att utsätta den för vridmoment/belastning den inte är konstruerad för.

--> trimbox/optimering
Kopplingen är normalt i fullt ingrepp när du använder max vridmoment,det som påfrestar kopplingen är slirande, samt hackande som man kan uppleva på back tex.,det gäller att köra på rätt sätt,inte tveka utan undvik slirande,jag har sett många exempel på misshandel för att köra upp på klossar.
Robotlådan beter sig inte som en ”vanlig” automat och kan inte köras som en sådan,krypkörning tex. ger överhettning om den är fel utförd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det ? lastbilens drivlina är ju byggd för att hålla för alla konstiga manövreringar konstiga backningar ,segdragningar åt alla håll osv, är ute med h-bilen nu och så fort man skall göra några konstiga manövrar så känner man av att svänghjulet håller på att bråka med en massa hugg, för att slippa detta måste man höja motorvarv å slira på kopplingen så är inte jag van att köra. För att förtydliga så åker jag ofta in på övernattningsställen där det fodras lite manöverering för att komma på plats, då måste man smyga om man vill ha med sej hela bilen hem.

Låter nästan som att du borde byta bil till något med automatlåda och eventuellt 4-hjulsdrift? ;) Jag kör väl ungefär så också, men har inte samma problem, men vår bil är ju gammal.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Mycket tråkig situation där du känner dig otrygg med växellådan.
ATM lådan är ganska robust mekaniska förutom kopplingen som inte tål några högre belastningar.
En sådan ny bil borde visa en felkod som pekar på felet. Konstigt att inte en Fiat verkstad har kunnat lokalisera felet eller meddelat några DTC koder.
En enkel koll då lådan verkar helt död är att ta loss kontakstycket till styrenheten och göra dem strömlös några minuter, sätt tillbaka och försök starta.
Vet inte om instrument visar P R N eller D, viktigt att den visar N eller P
Dvs neutral läget. Om inte N/P visas så upplevs lådan som död
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Prolemet med dubbelmasse svinghjul er at dempingsfjærene er flyttet fra lammellplaten til svinghjulet. Disse fjærene får en god del juling og slites.

Robot lådans svakhet er just koplingen og hvordan denne styres. Hvem har ikke kjent hakkingen under backning - hvert hakk er en ut og innkopling. I stedet for sluring på koplingsplaten så skjer det en full frigjøring og tilkopling. Samme skjer om en i køkjøring forsøker å regulere farten med bromsen. Når fjærene er slutt slites lamellene fort ned av dette.
Sådan hackning under backning har jag inte märkt, den slirar på lamellen vid korta backmanövrer i låg fart. Rycker den on/off är det nog något som borde justeras eller lagas.
Fartminskning medelst broms vid krypkörning på 1:an är ett körsätt som roboten inte känner till/accepterar. Den utgår då från att man är på väg att stanna och frikopplar.
 
Toppen