• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Robotlåda

gertz

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2026
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
 
  • Sad
Reaktioner: T68
Med min robotlåda finns det ett rangerläge, där kopplingen rör sig mycket långsamt för att säkerställa att det slirar.
Samtidigt blir gaspedalen nästan verkningslös, max ca 1200 varv och lågt vridmoment.

Denna lösning gör det mycket enkelt att rangera/trixa.

Det är ju ingen Fiat låda du har det handlar tråden om.
 
Senast redigerad av en moderator:
Låter nästan som att du borde byta bil till något med automatlåda och eventuellt 4-hjulsdrift? ;) Jag kör väl ungefär så också, men har inte samma problem, men vår bil är ju gammal.
Jag klagade på att kopplingen "rycker" och att det blir skakningar när man backar p g a den låga utväxlingen på backen. 3-liters motor och manuell låda.
Verkstaden (B i Ö) visade då ett servicemeddelande från Fiat som sa att man skall inte backa med mindre än 1200 rpm på motorn, utan slira på kopplingen!!!! Fiat ser inte detta som ett problem/fel. Problemet är att backens utväxling är för låg och försöker man backa på tomgång så lär dubbelmassesvänghjulet ta ordentligt med stryk då dess "slaglängd" (avfjädrad vinkel) är mycket större än för dämpfjädrarna i ett lamellcentrum.
 
Om det varit en "traditionell" koppling så hade det varit mindre problem , nu har jag inte kört med robotlådan men att backa med minst 1200 rpm på en trixig plats med många små manövrar både fram och bak för att vända måste ju fresta rätt hårt på grejerna, med en manuell så kan man ju slira på kopplingen för det finns inga andra alternativ om man skall slippa huggen från d-massehjulet.
 
Hej står nu på en Fiat verkstad i Bergen, kopplingen har rasat lameller, tydligen ett vanligt fel,men jag har lite tur i allt elände dom har en sats hemma, så det blir byte i morgon eller lördag, suck.
Hej, känner igen felet. Tydligen är det några plastdistanser på lamellskivan som smälter pga hög värme. Körde tidigare nästan alltid på auto, numer oftare på manuell vid kuperad miljö. Enligt verkstaden är detta vanligen förekommande på bl.a. Post Nords bilar vilka ofta körs med korta start/stopp mellan varven. Hoppas det löser sig.
 

Bilagor

  • 20200730_155517.jpg
    20200730_155517.jpg
    1,8 MB · Visningar: 85
hej..ska köpa EN BEG PLÅTIS MED ROBOTLÅDA..FIAT MALIBO CARTAGO...VAD KOSTAR EN SERVIC PÅ EN SÅN LÅDA OM MAN SKA SERVA DEN NÄSTAN VARJE ÅR...DETTA ÄR 2018 ÅRS MODELL.....
Det enklaste är att fråga en FIATverkstad och förklara vad du vill ha gjort,det skall bytas vätska i kopplingen(bromsvätska) samt kontrolleras nivå i robotdelen,byte av vätska kan vara lämpligt men ingår inte i serviceplanen,allt detta vart annat år.
Verkstäderna har dålig koll på denna service eller vill/kan inte göra detta, i arbetstid är detta max en timma.
 
Nu är jag så jävla trött på min robotlåda,det är 3 g som den slutar att fungera, står i västnorge uppe på fjället, måste ringa bärgare i morgon suck, är det någon som byggt om till manuell växling? Det är ju en vanlig låda, så det ska väl gå att sätta dit en kopplingspedal och växelspak,.
Det finns väl en god anledning till att den numera är utbytt till en vanlig automatlåda. Jag har just bytt lameller och slavcylinder i min, den höll i 4000 mil. Nu vet jag att det är viktigt att hålla koll på bromsvätskenivån till slavcylindern. Mitt intryck är att slarv med deta kan bli dyrt men det hade jag ingen aning om tidigare. Det finns en liten vit behållare som sitter avigt till i motorrummet under huven. Jag skall be ett proffs att visa mig exakt hur jag skall fylla på den.
 
Tillbaka
Toppen