• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har också läst artikeln i Reisemobil. Jag blev i vart fall inte klokare. Man skulle räta ut frågetecken och ta bort fördomar, men konsensus blev att man ska köpa LiFePo4 batterier av erkända och av branschen accepterade tillverkare. Jag kan känna att Reisemobil här har en populistisk inställning till branschen och till sk erkända och accepterade tillverkare. Sedan var det många jämförelser med AGM, vilket de flesta av oss lämnat bakom sig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt när journalister "testar" produkter så tycker jag att det ofta är på så simpel nivå, så man kan undra till vilka man vänder sig. Just LFP-batterier har jag genom åren länkat här många gånger till mer proffsiga tester.

Undrar hur många som går igenom proffsiga tester noggrant när det gäller startbatterier m.m. innan köp. :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ingen, för produkten har förfinats i ca 120 år.

LiFePo4 är nytt och kommer snart att vara omodernt, så funkar världen idag.
(på gott och ont)
Jag upplever att förfiningen nästan stått stilla, sen kom Litiumbatteriet, där händer inte mycket heller, första användbara Litiumbatteriet kom ut i början på 70-talet, men de blir iallafall billigare över tid, blybatteriet känns stabilt prismässigt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag köpte ett EXIDE EV1250 LFP batteri för 4995kr. Det visade sig att batteriet inte var okej. Självurladdningen var för stor, 1-2A per dygn. Jag reklamerade batteriet i butiken där jag köpte det. De skulle kolla upp batteriet och höra av sig dagen efter.

Jag kontaktade kundtjänst efter en vecka och frågade hur det gick med batteriet. Jag skulle bli uppringd dagen efter. Ingen hörde av sig. Jag ringde några gånger till bara en massa bortförklaringar, de lovade att höra sig igen. Ingen ringde.

I dag åkte jag till butiken för att fråga hur det gick med batteriet. Informationen jag fick var bara en massa bortförklaringar igen. Jag ruttnade och hävde köpet. Ingen bra kundvård i den marinbutikskedjan.

Jag är nästan säker på batteriet var ett utställnings Ex. Det tog två veckor att få det efter beställningen som jag gjorde på plats i butiken. Det hade nog laddats ur tills BMS stängde av batteriet för låg spänning. Där efter har BMS egenström sugit ur det sista som fanns i batteriet Då skadas cellerna. Det hade nog hänt flera gånger. Det var fyra laddningscykler registrerade i batteriet.
Det är i varje fall min teori men jag kan ha fel.

Har ni tips om några vettiga batterier. Jag håller på att byta ut AGM till LFP batteri.
100A räcker eller strax däröver. Jag såg att Creabest har aktiv balansering, det verkar vettigt, någon som testat dom. Har någon bra erfarenhet av lågpris batterier som kan rekommenderas.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det batteriet du köpte kostar lika mycket som det som säljs av Hjertmans och ser ungefär likadant ut som det som amazon säljer flera tusen kr billigare. Vad jag vet kommer väl alla batterier från Kina och vad man sen klistrar för märken på så kan det vara bra eller dåligt men fungera i alla fall beroende på hur man använder det. Har under flera år följt Will Prowse på youtube han ger ett bra intryck av att kunna det mesta och sågar ju sönder dom och ser ut hur de är gjorda. De slutsatser jag drog är att man vet inte eftersom märkena är många och innehållet ändras hela tiden. Finns ju även batterier dyra som går att plocka isär och laga byta celler osv. Men cellerna i ett paket ska enligt vad jag vet vara matchade men byter man ett par dåliga celler mot nya blir det knappast så och har två gått sönder kanske kostnaden inte står i rimlig proportion mot vad ett nytt batteri kostar.
Tror att det är betydligt mer märken än tillverkare. Jag köpte ett av de billigaste med bra recensioner tror inte man kommer mycket längre i kvalitetstänket när det gäller kinaprodukter. Det levererades från ett stort lager i Tyskland av en firma som har ett riktigt namn och adress där, fick hem det till dörren på mindre än en vecka och gratis frakt. 2488kr. 100ah. Jag tittade även på vikten det skulle inte vara för lätt.
Ett batteri skulle vara särskilt lätt och det var en massa råd om hur det skulle användas. Jag gissar att det var något lurt ett foto som en skickat in visar svullna celler som sprängt höljet och en cell hade spruckit alltså var det litium polymerceller såna som finns i många bärbara datorer surfplattor och telefoner. skillnaden är att där sitter dom i en apparat med dedikerad laddare med övervakning hela tiden. I en bil kan dom som en skrev explodera.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
684
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag köpte ett EXIDE EV1250 LFP batteri för 4995kr. Det visade sig att batteriet inte var okej. Självurladdningen var för stor, 1-2A per dygn. Jag reklamerade batteriet i butiken där jag köpte det. De skulle kolla upp batteriet och höra av sig dagen efter.

Jag kontaktade kundtjänst efter en vecka och frågade hur det gick med batteriet. Jag skulle bli uppringd dagen efter. Ingen hörde av sig. Jag ringde några gånger till bara en massa bortförklaringar, de lovade att höra sig igen. Ingen ringde.

I dag åkte jag till butiken för att fråga hur det gick med batteriet. Informationen jag fick var bara en massa bortförklaringar igen. Jag ruttnade och hävde köpet. Ingen bra kundvård i den marinbutikskedjan.

Jag är nästan säker på batteriet var ett utställnings Ex. Det tog två veckor att få det efter beställningen som jag gjorde på plats i butiken. Det hade nog laddats ur tills BMS stängde av batteriet för låg spänning. Där efter har BMS egenström sugit ur det sista som fanns i batteriet Då skadas cellerna. Det hade nog hänt flera gånger. Det var fyra laddningscykler registrerade i batteriet.
Det är i varje fall min teori men jag kan ha fel.

Har ni tips om några vettiga batterier. Jag håller på att byta ut AGM till LFP batteri.
100A räcker eller strax däröver. Jag såg att Creabest har aktiv balansering, det verkar vettigt, någon som testat dom. Har någon bra erfarenhet av lågpris batterier som kan

Jag köpte ett EXIDE EV1250 LFP batteri för 4995kr. Det visade sig att batteriet inte var okej. Självurladdningen var för stor, 1-2A per dygn. Jag reklamerade batteriet i butiken där jag köpte det. De skulle kolla upp batteriet och höra av sig dagen efter.

Jag kontaktade kundtjänst efter en vecka och frågade hur det gick med batteriet. Jag skulle bli uppringd dagen efter. Ingen hörde av sig. Jag ringde några gånger till bara en massa bortförklaringar, de lovade att höra sig igen. Ingen ringde.

I dag åkte jag till butiken för att fråga hur det gick med batteriet. Informationen jag fick var bara en massa bortförklaringar igen. Jag ruttnade och hävde köpet. Ingen bra kundvård i den marinbutikskedjan.

Jag är nästan säker på batteriet var ett utställnings Ex. Det tog två veckor att få det efter beställningen som jag gjorde på plats i butiken. Det hade nog laddats ur tills BMS stängde av batteriet för låg spänning. Där efter har BMS egenström sugit ur det sista som fanns i batteriet Då skadas cellerna. Det hade nog hänt flera gånger. Det var fyra laddningscykler registrerade i batteriet.
Det är i varje fall min teori men jag kan ha fel.

Har ni tips om några vettiga batterier. Jag håller på att byta ut AGM till LFP batteri.
100A räcker eller strax däröver. Jag såg att Creabest har aktiv balansering, det verkar vettigt, någon som testat dom. Har någon bra erfarenhet av lågpris batterier som kan rekommenderas.

Detta är ett riktigt bra och prisvärt "Direct replacement" batteri ifall max 100A kontinuerligt räcker. Digital Skipper krånglar aldrig med returer och har en bra kundtjänst

1710231640004.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Detta är ett riktigt bra och prisvärt "Direct replacement" batteri ifall max 100A kontinuerligt räcker. Digital Skipper krånglar aldrig med returer och har en bra kundtjänst

Visa bilaga 232629
Batteri är nu beställt från Hjertmans. Jag bor bara ett par kilometer från butiken.
Tack för tipset.

Ett tillägg: Det var inte från Hjertmans jag köpte det trasiga Exide LFP batteriet.
Det var från en annan kedja.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.183
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det ska väl dit DC -DC laddare, för att klara av strömspikarna bl.a. så man inte förstör generatorn?
Laddningen från generatorn till lithium batteriet måste gå via startbatteriet... Och då är det startbatteriet som tar emot " ström Spikarna"... Ett bly batteri klara detta men inte ett lifepo4 batteri...

Sen är det viktigt att dc-dc booster startar via D+ eller spänningen (har glömt vid vilken spänning)... Har man inte någon av dessa "startar" så kommer lifepo4 batteriet att tömma ditt startbatteri.... :eek:

Detta är vad jag har fått lära mig ;)

Glöm inte att generatorn måste också klara av laddströmmen som skall gå via dc-dc boostern...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
DC -DC laddaren är till för att få tillräcklig, och justerbar laddning av batteriet.

Generatorn tar inte skada av att anslutas direkt till ett LFP batteri.
I min bil har boostern en till funktion, att få ner laddning till ca: 20A. Det är en 50A generator i bilen. Jag kommer även att byta boostern som sitter i bilen idag.
Jag vill kunna justera laddningen som du skriver och även se loggar mm.
Den jag har kollat lite på är Victrons isolerade 18A. Den har bra inställnings möjligheter. Nackdelen är att den är isolerad och jordkablarna måste kopplas ihop gemensamt mot chassit. Den är inte gjord för att sätta ihop jord kablarna. Det blir lite mer pyssel att få ihop.Victrons 30A oisolerade modell skulle inte fungera med en 50A generator och en kilrem. Remmen skulle slira.

Det finns en möjlighet till. Att byta ut den CTEK250S som finns idag till en CTEK250SE som har litium inställning. Då passar fästen och kablage rakt av. Nackdelen är att laddar med 14,2V i ABS läget och det tycker jag är för lågt. Balanseringen kommer att bli sämre. Victron boostern går att justera spänningen och även starfördröjning av laddningen mm.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken booster jag ska köpa.
Victron blue smart 230V laddare 15A är inhandlad. Det skulle kunna fungera med CTEK250SE och 230V laddaren. När el är ansluten till bilen kommer 230V stå för balanseringen av cellerna i batteriet. Absolut den enklaste lösningen men också den som laddar lite sämre.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
684
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jo
I min bil har boostern en till funktion, att få ner laddning till ca: 20A. Det är en 50A generator i bilen. Jag kommer även att byta boostern som sitter i bilen idag.
Jag vill kunna justera laddningen som du skriver och även se loggar mm.
Den jag har kollat lite på är Victrons isolerade 18A. Den har bra inställnings möjligheter. Nackdelen är att den är isolerad och jordkablarna måste kopplas ihop gemensamt mot chassit. Den är inte gjord för att sätta ihop jord kablarna. Det blir lite mer pyssel att få ihop.Victrons 30A oisolerade modell skulle inte fungera med en 50A generator och en kilrem. Remmen skulle slira.

Det finns en möjlighet till. Att byta ut den CTEK250S som finns idag till en CTEK250SE som har litium inställning. Då passar fästen och kablage rakt av. Nackdelen är att laddar med 14,2V i ABS läget och det tycker jag är för lågt. Balanseringen kommer att bli sämre. Victron boostern går att justera spänningen och även starfördröjning av laddningen mm.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken booster jag ska köpa.
Victron blue smart 230V laddare 15A är inhandlad. Det skulle kunna fungera med CTEK250SE och 230V laddaren. När el är ansluten till bilen kommer 230V stå för balanseringen av cellerna i batteriet. Absolut den enklaste lösningen men också den som laddar lite sämre.
Du måste väl ha en gemensam jord dvs minus från fordonsdel till bodel. De är väl inte isolerade ifrån varandra. Det är ju den du "knyter" DC-DC minusjorden mot. Jag har nog nyligen "jobbat" med den CTEK boostern du nämner (med inbyggd MPPT)...Du kan gärna göra en sväng till Åkersberga ifall du har tid så kan vi diskutera hur allt kan kopplas ihop. Skicka mejl eller PM....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I min bil har boostern en till funktion, att få ner laddning till ca: 20A. Det är en 50A generator i bilen. Jag kommer även att byta boostern som sitter i bilen idag.
Jag vill kunna justera laddningen som du skriver och även se loggar mm.
Den jag har kollat lite på är Victrons isolerade 18A. Den har bra inställnings möjligheter. Nackdelen är att den är isolerad och jordkablarna måste kopplas ihop gemensamt mot chassit. Den är inte gjord för att sätta ihop jord kablarna. Det blir lite mer pyssel att få ihop.Victrons 30A oisolerade modell skulle inte fungera med en 50A generator och en kilrem. Remmen skulle slira.

Det finns en möjlighet till. Att byta ut den CTEK250S som finns idag till en CTEK250SE som har litium inställning. Då passar fästen och kablage rakt av. Nackdelen är att laddar med 14,2V i ABS läget och det tycker jag är för lågt. Balanseringen kommer att bli sämre. Victron boostern går att justera spänningen och även starfördröjning av laddningen mm.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken booster jag ska köpa.
Victron blue smart 230V laddare 15A är inhandlad. Det skulle kunna fungera med CTEK250SE och 230V laddaren. När el är ansluten till bilen kommer 230V stå för balanseringen av cellerna i batteriet. Absolut den enklaste lösningen men också den som laddar lite sämre.
Behåll din D250S kapa tempgivaren så ger den 14,4V. jag kör så sedan 1 1/2 år, även med Smartpass. Montera batteriet och glöm det, använd husbilen. Om du vill veta något om batteriet använd Bluetooth eller en separat batterimonitor med display, så slipper man använda telefonen. Intresset för att kolla batteriet går över ganska snabbt (för de flesta av oss)..?! ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jo

Du måste väl ha en gemensam jord dvs minus från fordonsdel till bodel. De är väl inte isolerade ifrån varandra. Det är ju den du "knyter" DC-DC minusjorden mot. Jag har nog nyligen "jobbat" med den CTEK boostern du nämner (med inbyggd MPPT)...Du kan gärna göra en sväng till Åkersberga ifall du har tid så kan vi diskutera hur allt kan kopplas ihop. Skicka mejl eller PM....
Visst är det gemensam jord. CTEK.n är inga problem att koppla in. Det är bara att byta rakt av, aktivera litiumläget med styrkabeln till plus. Det är lite mer pyssel med isolerade Victron 18A boostern. In och utgången får man dra till samma jord, ganska enkelt det också. Hade det funnits en oisolerad 18A Victron hade köpt en sån.
Tack för att du erbjuder hjälp men jag har ganska bra koll på prylarna.
Det kanske blir vid något annat tillfälle.
Av ren nyfikenhet.... Hur har du löst det med att 230v kan ballancera dina celler..?
Inga konstigheter, när kör med bilen är spänningen ut 14,2V.
När bilen inte körs (ställplats och camping) och när el är ansluten laddar 230V laddaren med 14,6V tex 2 timmar i ABS läget. Med den högre spänningen fungerar balanseringen bättre. Jag får testa mig fram till vilken spänning som fungerar bäst.
Antagligen är det passiv balansering i det dropin batteriet som jag har beställt.
Aktiv balansering hade varit bra. Man får tänka på att det finns ingen bypass inställning som går att komma åt. Så där går ingenting att ändra.

Men allt det där har du bra koll på.
 
Toppen