• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Snubblade över den här leverantören. Verkar som det här batteriet ryms under passagerarstolen på en Ducato, eller?

Om så vore det inte helt fel med 270 ah under rumpan.
...för att inte tala om hur bra det färgmatchar vår plåtis!

Men fortfarande lite för dyrt för min budget. Men man kan ju alltid drömma :).

 
Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Kanske har det avhandlats förut men det är ju något av en djungel det här med Lithium. Jag tänkte ersätta mina 2x150AH AGM med ett 300ah lithium. Men vad är det som motiverar prisskillnaderna som finns på marknaden?

11000 kr
https://www.amazon.se/LiFePO4-batteri-300Ah-litiumbatteri-uppladdningsbart/dp/B0BDF961H9/

18000kr
12V BatteryGO Litiumbatteri 304AH

45000 kr
Victron 300Ah LiFePO4 Litium
Ur ett AGM får du plocka ur ca 50% - disponibelt ca 150 ah - ur ett Lithium får du ta 80-90% disponibelt 240-270 ah. Du behöver kanske uppgraderingen till 300 ah Lithium , men för att nå samma som nu behöver du inte ett så stort batteri. Har du en bra dc-dc laddare då laddas Lithium batteriet snabbt under färd.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns väl en del positiva erfarenheter av Renogys produkter. Vad tror vi om deras LiFePo4? Ex 100 Ah. Borde få plats under passagerarstolen i en Ducato. (T o m 2 st.) á 361€

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns väl en del positiva erfarenheter av Renogys produkter. Vad tror vi om deras LiFePo4? Ex 100 Ah. Borde få plats under passagerarstolen i en Ducato. (T o m 2 st.) á 361€


En fördel Krinil, som jag tolkar det är att man kan koppla ihop flera batterier via en kommunikationsport (RJ45) och att de då balanserar sig sinsemellan, mycket trevligt ifall det funkar så, sen är så klart priset riktigt bra just nu, undrar ifall man får en garanti som gäller hela EU?
 
Senast ändrad:

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Det finns väl en del positiva erfarenheter av Renogys produkter. Vad tror vi om deras LiFePo4? Ex 100 Ah. Borde få plats under passagerarstolen i en Ducato. (T o m 2 st.) á 361€

En fördel Krinil, som jag tolkar det är att man kan koppla ihop flera batterier via en kommunikationsport (RJ45) och att de då balanserar sig sinsemellan, mycket trevligt ifall det funkar.
Här finns en tear apart och review om Renogys 100Ah
Intressant med skivor i stället för celler.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det finns en del recensioner på nätet. Batterierna i sig får bra betyg för ren batteriprestanda, men man avråder från Renogy som bolag. Det finns många som är fly förbannade över bolagets customer support där man måste kämpa i veckor för att få godkänt returer av defekta produkter. En del klagar över tappat bluetooth kontakt.
Det finns en PRO modell som har värme funktion och inbyggd bluetooth, men då är det inte lika billigt längre. Jag har ingen erfarenhet själv av Renogy utan kör Sunlux och är nöjd - deras support är fantastisk.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
hej
Nu har litiumbatteri som jag haft utan bleutoth 2 st i två år funkat klockrent blivit billigare 1000 kr till 3000 kr och tydligen bättre bms. fundera på att köpa ett under 4000 kr till 100 ah med bleutoth och se om den kan läsa av alla tre. Elfhub LiFePO4
Ja det är billigt...6300:- för 200ah..det är svårt att motstå..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
hej
Nu har litiumbatteri som jag haft utan bleutoth 2 st i två år funkat klockrent blivit billigare 1000 kr till 3000 kr och tydligen bättre bms. fundera på att köpa ett under 4000 kr till 100 ah med bleutoth och se om den kan läsa av alla tre. Elfhub LiFePO4
Inte särskilt troligt. Bluetooth kräver både sändare och mottagare. Finns inte sändarelektroniken i batterierna, levererar de helt enkelt ingen data. Oavsett verkar batterierna väldigt konkurrenskraftiga!
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad tror vi om det här? Har dykt upp i mitt flöde på sociala medier ett par gånger.

Power Queen LiFePo4.jpg

 
Senast ändrad:
Toppen