• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Varför skulle man vilja ha batteriet-erna under stolarna, inte jag iallafall oavsett kemi.
Montera dem där man kommer åt dem, flera modeller klarar att ligga på sidan, enligt säljarna, men Will Prowse fick läckage i en LFP-cell när den låg på sidan, finns klipp om det på hans YT kanal.
Batteriet sitter ju där från fabriken o knepigt hitta annan plats i en plåtis.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Varför skulle man vilja ha batteriet-erna under stolarna, inte jag iallafall oavsett kemi.
Montera dem där man kommer åt dem, flera modeller klarar att ligga på sidan, enligt säljarna, men Will Prowse fick läckage i en LFP-cell när den låg på sidan, finns klipp om det på hans YT kanal.
Men herregud Peter! Tänk på oss som har normala husbilar. Inte enorma asfalts-yachts! Vi behöver utnyttja utrymmena på ett helt annat sätt. Då är platsen under stolarna en bra kompromiss. Sen är det ett helvete att komma åt installationen, så det gäller att montera bra grejor där från början.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Flera plåtis-byggen har elektronik + batterier i garaget.
Men visst det blir rejäl omdragning då, troligen lättare att finna batterier som ryms under stolarna.
Ja det är ju inte mycket annat som talar för den monteringen än åtkomligheten, i övrigt kommer vikten i fel ända av bilen,, långa extra kraftiga, dyra och tunga kablar, onödiga spänningsfall.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sista plåtisen jag jobbade med en nyare Adria har all el+batterier under 2-sits soffan, mycket behändigt. Kanske de kommit på nackdelarna att ha allt det under förarsätet (?)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Varför skulle man vilja komma åt ett lifepo4 batteri som håller 8000 cykler? :blabla:
Det blir en hel del damm under årens lopp. Damm och elektronik med fläktar, EBL, BMS,boostrar mm. Tillsyn och skötsel behövs ibland. Damm kan orsaka överhettning, då kan elektronik skadas. Även batteriet ink. anslutningar kan behöva en titt då och då.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det blir en hel del damm under årens lopp. Damm och elektronik med fläktar, EBL, BMS,boostrar mm. Tillsyn och skötsel behövs ibland. Damm kan orsaka överhettning, då kan elektronik skadas. Även batteriet ink. anslutningar kan behöva en titt då och då.

Det är väl knappast värre än att det går att lösa med lämpligt dammsugarmunstycke och möjligen lite tryckluft, helt oåtkomligt är det ju ändå inte!
Det bör räcka med 1 ggr per år. Förmodligen samtidigt som man storstädar bilen på våren.. ? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller med Peter, det verkar ju vara ett kanonpris
Det beror helt på vad man får för pengarna. Mina 280Ah LFP som jag beställde för några år sedan var lätt begagnade, men jämna, men jag hade "tur" de lämnar ca.270Ah, jag gjorde ett fynd då, hade dem hemma för 4000kr från Aliexpress. Hade ett gammalt Daly BMS liggandes som gör sitt jobb än idag i en 12V Power station som står i min vardagsbil och driver en kylbox, laddar den 1-2ggr/år sjukt med energi som 12V powerstation till en kylbox.

Men man kan även ha otur och få djupt degraderade celler som bara har 80% eller lägre kvar. 80% degradering på LFP-celler räknas som förbrukade, och ska vara skamligt billiga i så fall.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Lite intresserad av det här. Ryms under fiatstolen (tror jag). Såg någon entusiast på youtube som kollade innanmätet och belastade det. Fick ut 97 ah med en värmepistol o tyckte det var välbyggt utifrån kostnaden.

Jo jag vet, "billigt kinaskräp"... Men det har jag redan på taket (solcellerna) o det har funkat fint i fyra år.

Screenshot_20230905_202839_Amazon Shopping.jpg
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Jag har denna
Lite intresserad av det här. Ryms under fiatstolen (tror jag). Såg någon entusiast på youtube som kollade in anmätet och belastade det. Fick ut 97 ah med en värmepistol o tyckte det var välbyggt utifrån kostnaden.

Jo jag vet, "billigt kinaskräp"... Men det har jag redan på taket (solcellerna) o det har funkat fint i fyra år.

Visa bilaga 230131
jag har detta batteri med bluetooth 2st funkar bra , dom har stigit en tusing , men det är väl pga valutan , håller på att kunna vara utan gasol, dessa batterier Litium är toppen
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag beställde från Deligreens (Alibaba). Jag chattade med deras support och kollade vad dom hade i lager i Polen, och dom satte ihop ett paket åt mig. Enligt dom ska det vara grade A LF280K. Om jag förstår det rätt så är EVEs nya celler 304ah men till det här priset så blir det bra med 280ah.

Här var en bra genomgång av celler / tillverkare: 280Ah LiFePo4 Battery Comparison: CATL vs. EVE vs. LISHEN vs. REPT

Snabb frakt, paketet redan på väg från Polen!
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag beställde från Deligreens (Alibaba). Jag chattade med deras support och kollade vad dom hade i lager i Polen, och dom satte ihop ett paket åt mig. Enligt dom ska det vara grade A LF280K. Om jag förstår det rätt så är EVEs nya celler 304ah men till det här priset så blir det bra med 280ah.

Här var en bra genomgång av celler / tillverkare: 280Ah LiFePo4 Battery Comparison: CATL vs. EVE vs. LISHEN vs. REPT

Snabb frakt, paketet redan på väg från Polen!
Dom är bra att ha att göra med :) Hoppas att bygget går bra och att du redovisar här.
 
Toppen