• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Köpa 2st 100A av denna typ förra våren , funkar mycket bra , Håller 7-8 dygn innan jag behöver ladda , Nu efter 6 månader ser jag att självurladdningen endast har blivit 7%, , Man får all data via appen
Kolla så BMS är rätt inställd
ställa in bms i ett litiumbatteri - Sök på Google
Tack för tips! Men det verkar som om appen är låst på något vis så jag kan bara se men inte röra parametrarna. Har du också appen med en elefant-symbol?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Problem solved!
Första tecknet på att det här är ett billighetsbatteri. BMS:et var helt enkelt felinställt från fabrik!
En parameter som heter "DISmos" var inaktiverad. Om jag (nybörjare som man är) tolkar det rätt var batteriet helt enkelt avstängt för utmatning och endast inställt för att acceptera laddning?!
Det var problem nr1 som den ändå hjälpsamma supporten listade ut.

Sen kom problem nr2: min BMS-app var låst och i "bara se men inte röra"-läge. Detta med mitt nyregistrerade konto aktivt o inloggat. Fick nya kontouppgifter från supporten och vips kommer jag åt allt, inklusive att aktivera "DISmos". Och nu har man 13.4 volt på polerna. Puh.

Trist att det skulle vara så trassligt och att batteriet levererades i oanvändbart skick.

Äventyret fortsätter...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Konstigt! Efter att BMS:en visar fulladdat får jag fortfarande bara 8,7v på polerna när jag mäter med multimetern (testat två multimetrar med samma resultat). Kanske är ngt skumt med det här batteriet ändå. Eller behöver det belastas för att ge rätt resultat?

Kolla efter en ON/OFF- funktion i appen, en del BMS har den funktionen.

Annars så testa att parallellkoppla med ett annat 12V batteri, en laddare väcker inte alltid ett BMS.

Oops, läste inte att du fått igång bms'et.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag beställde mitt LFP-batteri för några år sedan ifrån Tjeckien, så gick det som smort ända fram till Örebro typ 6mil kvar, slutfraktaren slog till bromsarna och plötsligt hade de ingen som kunde göra sluttransporten, det löste sig efter några dagar, tror det berodde på behörighet hos chaufförer på de små budbilarna.
 

Fricco

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
39514
Medlemskap
2025
Ska byta AGM till lithium drop in.
Trådskaparen skriver om motivering för prisskillnader på marknaden.
Kan man generellt anta att batterier som har 5 eller 7 års garanti borde ha högre kvalitet en 1-2 års garanti?
Eller är det bara försäljningsargument och därmed högre pris?
Liontron lithiumbatteri är ca 4-5 kilo tyngre än andra batterier i samma ah-storlek.
Men betydligt dyrare. Kan man anta att mer vikt indikerar högre kvalitet?
 
Toppen