• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Synd att varianterna som passar under passagerarstolen fortfarande är lite dyrare per ah.

Vet ni förresten om det är ok att lägga batterier på sidan (isåfall finns det plötsligt lite mer varianter som kan passa)?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
FF solar Aljezur i Portugal, som är duktiga på batterier.
Här har jag vid två tillfällen sett att man monterar batterier liggande.
I höstas fick en bekant ett ultimatron 150a lithium monterat.
Och för några år sedan såg jag en montering av ett stort Rolls agm batteri.
Båda liggande på grund av platsbrist.
Dessa båda fabrikaten har lång garanti.
Det gäller nog av den som sätter in och säljer batteriet, också har kunskap om batteriet.
Allt som monteras i en husbil måste utstå en mycket omild behandling.

Krister
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tråden handlar ju om lifepo4 batterier, men för att bidra med fakta.
Mina två 6v batterier ligger på sidan.

Detta är gokänt av tillverkaren.
OM en lifepo4 tillverkare godkänner liggande celler i skrift är det ju fritt fram för den tillverkarens batterier att placeras liggande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hade inte du bly-kol-batterier?
Exakt, därav mitt påpekande om att tråden handlar om lifepo4, men ändå bidrar med fakta.
Jag kunde varit tydligare med att jag har AGM.

Slutsatsen håller ändå:
OM en lifepo4 tillverkare godkänner liggande celler i skrift är det ju fritt fram för den tillverkarens batterier att placeras liggande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Exakt, därav mitt påpekande om att tråden handlar om lifepo4, men ändå bidrar med fakta.
Jag kunde varit tydligare med att jag har AGM.

Slutsatsen håller ändå:
OM en lifepo4 tillverkare godkänner liggande celler i skrift är det ju fritt fram för den tillverkarens batterier att placeras liggande.
Frågan är ju bara vem det är som godkänner liggande montering, är det verkligen tillverkaren (om vi vet vem det är), importören,
eller en säljsugen återförsäljare som tar chansen p.g.a. att han gärna vill sälja och inte har några tillräckligt låga celler att tillgå.
Winston, som är en av de absolut mest välrenommerade tillverkarna av LiFePo4 celler/batterier, tillät i början många olika monteringsriktningar för sina celler, liggande platt, stående på högkant och givetvis konventionellt med anslutningarna uppåt, efterhand har man tagit tillbaka detta och numera gäller endast konventionell montering.
För min del känner jag ju när jag tittar på cellernas konstruktion att för mej är detta helt naturligt. Säkerhetsventilen och anslutningarna uppåt. Säkerhetsventilen skall ju släppa ut överskottstryck förmodligen i gasform om något händer, men vad sker om cellen ligger ner, då kommer det definitivt vätska med kemikalier istället. Det känns inte särskilt bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Synd att varianterna som passar under passagerarstolen fortfarande är lite dyrare per ah.

Vet ni förresten om det är ok att lägga batterier på sidan (isåfall finns det plötsligt lite mer varianter som kan passa)?
Varför skulle man vilja ha batteriet-erna under stolarna, inte jag iallafall oavsett kemi.
Montera dem där man kommer åt dem, flera modeller klarar att ligga på sidan, enligt säljarna, men Will Prowse fick läckage i en LFP-cell när den låg på sidan, finns klipp om det på hans YT kanal.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför skulle man vilja ha batteriet-erna under stolarna, inte jag iallafall oavsett kemi.
Montera dem där man kommer åt dem, flera modeller klarar att ligga på sidan, enligt säljarna, men Will Prowse fick läckage i en LFP-cell när den låg på sidan, finns klipp om det på hans YT kanal.

Jag tycker nog att det är en ganska bra plats, förutom just när man skall greja med batterierna, men till viss del kommer man åt
även med stolen på plats. Annars har man ju korta kablar till generatorn, vikten långt fram, och använder ett utrymme som används
ganska dåligt annars. Jag har all vår laddteknik plus invertern där. Hoppas naturligtvis slippa hälsa på batteriet särskilt ofta. ;)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Utöver vad Montreal skrivit om säkerhetsventilen kan det också vara så att cellernas aktiva yta, dvs batterikapaciteten, minskar om cellerna placeras liggande eftersom elektrolyten omfördelas. Denna effekt kan vara olika för olika fabrikat. Detta gäller förstås prismatiska celler, för batterier med cylindriska celler blir saken helt annorlunda

Det här fabrikatet visar iaf tydligt vad de rekommenderar:

1693854233038.png
 
Senast ändrad:
Toppen