• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Har en nyare Hymer (2022) med 2x150 Ah Lithium + 95 Ah AGM + 120 W solcell. Blir inte klok på hur det fungerar. På denna märks det inte att solcellen laddar något. Jag använder takfläkt och CPAP-apparat under natten. Det är då ca 85% kvar på morgonen både i förra husbilen och denna. Vi hade 2x95 Ah AGM i den förra husbilen. Där märktes det att solcellerna (2x120 W) laddade fullt under dagen med sol. Om vi kör tar det ca 3-4 timmar innan 100% uppnås trots laddbooster. Trodde att Lihiumbatterier skulle laddas upp fort. Är det någon med erfarenhet av detta batterisystem på nyare Hymer? Efter 3 nätter utan att köra och landel så har vi ca 45% kvar, Då har vi kokat vatten via inverter 5 ggr också.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en nyare Hymer (2022) med 2x150 Ah Lithium + 95 Ah AGM + 120 W solcell. Blir inte klok på hur det fungerar. På denna märks det inte att solcellen laddar något. Jag använder takfläkt och CPAP-apparat under natten. Det är då ca 85% kvar på morgonen både i förra husbilen och denna. Vi hade 2x95 Ah AGM i den förra husbilen. Där märktes det att solcellerna (2x120 W) laddade fullt under dagen med sol. Om vi kör tar det ca 3-4 timmar innan 100% uppnås trots laddbooster. Trodde att Lihiumbatterier skulle laddas upp fort. Är det någon med erfarenhet av detta batterisystem på nyare Hymer? Efter 3 nätter utan att köra och landel så har vi ca 45% kvar, Då har vi kokat vatten via inverter 5 ggr också.
Har iofs inte Hymer. Men kan det vara att du har både Lithium och AGM i samma bank, som lurar systemet? Min erfarenhet är att Lithium laddas betydligt snabbare än något bly/syra batteri. Oavsett om laddningen sker med solcell, DC/DC eller 230!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det trodde jag också. Frågade på Hymer och fick svar att solcell laddar Lithiumbatterierna som i sin tur laddar AGM men % som visas är hela batteribanken. Laddboostern borde också ladda Lithiumbatterierna eller om allt helt enkelt är pararellkopplat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske har det avhandlats förut men det är ju något av en djungel det här med Lithium. Jag tänkte ersätta mina 2x150AH AGM med ett 300ah lithium. Men vad är det som motiverar prisskillnaderna som finns på marknaden?

11000 kr
https://www.amazon.se/LiFePO4-batteri-300Ah-litiumbatteri-uppladdningsbart/dp/B0BDF961H9/

18000kr
12V BatteryGO Litiumbatteri 304AH

45000 kr
Victron 300Ah LiFePO4 Litium
Innehållet samt ev. garantier.

Lågpris-LFP innehåller rätt ofta begagnade degraderade celler med ojämn kapacitet, samt ofta låg kvalitet på kablar, kopplingar, lödningar, bms'en brukar dock vara ok. Kommer man att max.-belasta ett sådant batteri finns risk för skador.

Vad de dyra innehåller vet man inte alltid, dyrt att såga isär och kolla upp innehållet, men det bör vara helt nya celler med jämn/lika prestanda av hög kvalitet.
Köpte jag ett dyrt LFP av hög kvalitet är ett krav att det går att öppna upp för åtgärd vid ev. behov. Det ska även klara högre långvarig belastning jämfört med de "billigare". Premiumceller hår även att ladda i minusgrader.
Mina premiumceller Winston LiFeYSO4 kan laddas med 0,1C ner till minus 45 grader, det blir i mitt fall 40A.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du bygger ett 300 Ah för ca 12 000 och det är ingen raketvetenskap. Själv har vi 604 Ah LiFePO4 batteri. Ja kanske lite mycket i mångas ögon men en mycket trevligt att ha :) De klarar förvisso inte mera än -35 (CATL celler) men de står ju i uppvärmt dubbelgolv så aom det blir mer än -2 där så är jag ju inte heller i bilen :)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Ja Batterilagret är svenskt man var kom batteriet ifrån?
Det var utvecklat i Sverige men vet inte tillverkningsland.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har ni tips på inköpsställen där man kan köpa och bygga själv? Vilken BMS ska man ha och vad är begräniangen i ampere på dom, är det in (laddning) eller uttag?
De flesta celler har ett maxuttag på 1C för att de ska hålla maximalt. Det här med maximal hållbarhet är lite konstigt. Köper Du kvalitetsceller så håller de ca 5000 cykler innan de mattas och det kanske inte hörs så mycket men med tanke på att min batteribank på 604Ah (CATL celler) har cyklats 18 ggr på den tid jag har haft dem (1,5 år) så känner jag ingen oro inom de närmsta 40 åren och då är jag 100+. Det finns väldigt många ställen att köpa bra celler på men jag kan inte skriva det här.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det var utvecklat i Sverige men vet inte tillverkningsland.
”Utvecklat för den nordiska marknaden” är mumbojumbo som inte betyder annat än att det har en uppvärmningsfunktion så att det går att ladda vid minusgrader också. Utvecklat i Kina och tillverkat i Kina. Därmed inte sagt att det skulle vara ett dåligt batteri.

Har inte kollat nu men identiskt batteri, förutom dekalen, kunde åtminstone tidigare köpas direkt från Kina om man ville ha det mycket billigare men kanske inte få en jämförbar hantering av en eventuell reklamation.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har åtta kinaceller i ett egenbyggt batteri.
Har haft samma uppsättning i ca 5år (2 olika bilar).
Gav ca 5 000kr inkl bms.
Kollar kapaciteten varje år och de håller sig fortfarande över specad kapacitet (2x 105Ah).
Jag räknar med att de håller minst 10år vilket räcker gott.
De har redan slagit ett agm batteri i pris ..
 
Toppen