• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic

F

F.d. 5333

Guest
Sv: Nordic

Hej GÄVLE.
Ni behöver väl inte gnälla på mig bara för att jag hat en riktig vinter HB.
Varför utrustar inte Tyskarna sina HB:ar med vintertäcker på en gång, och en riktig ALDE värmare ,med golv värme.
Va inte avundsjuk på mig,jag bryr mig inte, om andra fryser i sina HB:ar.

Jag TÖRS ha Husbilsklubbens nummer på HB:en, vilket andra inte har, märkte det i förra veckan i MORA..
Ha det .vi kanske ses någon gång.

/Vidhem

Vinter bil? Vidhem om Du kan använda HELA bilen! Då är det en Vinterbil! Nordic kan ( om man är Elak ) liknas med en bil med påbyggd Husvagn bakom hytten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nordic

BeRoka! Tycker du är väl mycket ute och cyklar i den här tråden. Fast jag tror och hoppas att du ironiserar lite när du klassar oss som har utländska husilar som hatiska mot Sverige. Det begriper du väl att vi inte är!? Sen försöker du rättfärdiga det högre priset på exempelvis Kabe med att det är så mycket bättre kvalitet mm. Det tror jag inte ett dugg på. Kabe delintegrerad är absolut en alldeles utmärkt husbil. Välisolerad, välplanerad, välbyggd, Aldevärme, Alkochassi, mm mm. Faktiskt ett av de bättre plagiaten på min LMC! :msn_laugh:

En bra husbil är en bil som fungerar bra på för mig! Sommar som vinter. Det kan ingen ta ifrån mig. Ser många kloka inlägg här i tråden som grundar sig på erfarenhet och inte prestige, lyssna på dem. Sen blev den här konstgjorda nationalismen på slutet rätt onödig tycker jag!

Krister N
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Du hae rätt i sak pilot, men du skriver om man köper likvärdiga bilar billiggare utom lands, men gör man det så blir dom likadyra som svenska, studera noga och jämnför så märker du att det skiljer mycket i utrustning förutom issolering så kan det skillja på motor chassi bla golv värme osv för öer det på en utlänsk all utrustning så kommer du upp till samma pris och över,

det är som man jämnför försäkring hel försäkring kan vriera mycket i pris meb även i innehåll det är beroende på hur mycket man vill ha men skall man jämnföra pris så skall det vara lika innehåll och utrustning annars blir det inte likvärdiga produkter.

På den husbilen som jag har köpt i Tyskland skiljer det inte något mellan den som säljs i Sverige kontra den som sälj i Tyskland. Joförresten, lite fel har jag ju, nu säljer ju Burstner sina bilar med stämpeln "Swedish Edition", och vad innebär detta, jo, du får med ett set med svensktillverkade handdukar och svensktillverkade sängkläder från Himla. Sen att Himla syr upp sina textilier på en fabrik i Polen kanske spelar mindre roll. Men så kostar ju också husbilen 300 000kr mer i Sverige....:wideeyed:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Det fins inte norskbygda husbilar, det var inte det jag ville ha fram min liknelse med norge var generelt norge är mer patrioter och älskar sitt land mer än svenskarna, det framfamgår tydligt i alt varför här är det bara tyska produkter som gäller tyvä så hatar svenskarna si inhemska tillverkning. tyskarna har förnärvarande sämre ekonomi än sverige, det kan väl inte undgå någon, varför är svenskarna hatiska mot sitt land.

Ehhh...??? Vad är det för slutsatser och generaliseringar?? Jag väljer väl inte var jag ska köpa min husbil, eller vilket märke enbart för att jag ska köpa svenskt??
Jag valde min husbil utefter vilken planlösning och vilka egenskaper den hade. Därefter tittade jag på priserna. Så du menar på fullt allvar att jag skulle betala ett par, trehundratusen mer, bara för att jag är svensk??
I min plånbok fanns överhuvudtaget inte utrymme för ett så dyrt husbilsköp. En sak är väl att betala några tior mer för en svenskodlad gurka, och det gör jag gärna, för det anser jag mig ha råd med, men jag har synnerligen inte råd med att betala flera hundra tusen kronor mer för en svensk husbil. Och jag är inte ett dugg hatisk mot mitt land.
Och vad menar du egentligen, är det enbart svensktillverkade husbilar som är Ok enligt dig att köpa, så finns det ju inte särskilt många modeller att välja på...typ två märken...
Vad kör du med för personbil förresten? Jag har två Volvobilar...:rolleyes:
 
F

F.d. 4618

Guest
Sv: Nordic

Hej på er alla.

Vi har en Nordic Explorer 09:a som för övrigt är till salu just nu. Detta är vår 3:e Nordic bil och vi har alltid varit mycket nöjda med dessa bilar. Att den är till salu nu beror på helt andra orsaker. Vi har kört husbil i mer än 20 år.

Kan inte uttala oss om vinteregenskaperna för vi är inte ute om vintrarna men att påstå att bilen är så mycket dyrare än andra bilar är nog inte riktigt rätt. Tyvärr har Nordic dragits med detta rykte länge men man skall jämföra med vad man får för pengarna dvs vad bilarna har i grundutrustning, andrahandsvärdet osv. När det gäller service är det en stor fördel att de finns i Sverige. Hur många har inte väntat i månader för att få delar till importbilarna vid olyckor osv. En Nordicbil fixas snabbt.

Vi kan bara varmt rekommender Nordicbilarna och vi har ganska lång erfarenhet av dem. Kontakta oss gärna privat om någon vill veta mer.
Kerstin o Stig
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Nordic

Nordic innehåller mycket, ja faktiskt det mesta från Tyskland! Precis som kabe.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nordic

Det mesta och det mest teknikintensiva kommer väl normalt från Italien, hela bildelen.Ibland är det Alkochassie från Tyskland!
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

Det mesta och det mest teknikintensiva kommer väl normalt från Italien, hela bildelen.Ibland är det Alkochassie från Tyskland!

Kylskåp,Aldevärme,dieselvärme,fönster,el block,batt.laddare,takluckor,vattenpump,tankar,kranar, chassie m.m m.m .............puh!
Tyskimporterat alltihop.

Svenskbyggd bodelskaross, ja.
Svensk bil, njaaaa!

Hejs
Claes 105
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Hur kann du påstå att Alde är tysk importerad den till verkas fotfarande i färlöv jag var på fabriken för 6 veckor sedan och den tillverkas där fortfarande som den alltid tillverkads, därimot så har dom börjat tillverka delar till truma där oxo, alt enlig rpresentant rån truma och inte nog med dett där var två tyska kvallitets bilar i köld kammaren för att testas tyskarna kan inte det trots att dom är vädens bästa folk,

det gäller att hålla sig till sanningen om man skall vara trovärdig,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Men herrejisses, det spelar väl ingen roll vart grejerna är gjorda, men det är nog bara att konstatera att väldigt många av komponenterna i en "svensk" husbil kommer från utlandet. Även om dom bygger ihop ALDEpannan i Färlöv, så är det säkert så att smådelarna är importerade från olika platser i världen.
Nordic husbilen är konstruerad och ihopbyggd i Sverige, men det är långt från sanningen att påstå att allt i husbilen är svenskt.
Oavsett vilket, så är det så att man får betala betydligt mer när det gäller vissa märken, om man handlar här i Sverige.
Sen har jag absolut inget emot de som vill köpa sin husbil här i Sverige, hade jag haft råd hade det naturligtvis varit mycket bekvämare att bara traska in hos en handlare, peka på bilen jag vill ha och köra hem den några dagar eller månader senare.
Men jag tycker däremot inte att det är särskilt trevligt att bli stämplad som Sverigehatare, för att jag på grund av min ekonomi har valt att köpa husbilen utomlands.
Det står ju var och en helt fritt att välja var man vill handla, och hur mycket pengar man vill lägga på sitt husbilsköp.
När en ny husbilsspekulant lägger ut en fråga om ett husbilsköp, är det väl bra om det kommer fram fler aspekter och synvinklar, än enbart en ensidig information.
Hade jag varit ny husbilsspekulant, hade jag varit oerhört tacksam för den information angående prisskillnader m.m. i Sverige kontra Tyskland. Sen gör trådskaparen sitt val ändå, men då har vederbörande förhoppningsvis grundat sitt beslut på en större kunskap.

/Ludde
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

Hur kann du påstå att Alde är tysk importerad den till verkas fotfarande i färlöv jag var på fabriken för 6 veckor sedan och den tillverkas där fortfarande som den alltid tillverkads, därimot så har dom börjat tillverka delar till truma där oxo, alt enlig rpresentant rån truma och inte nog med dett där var två tyska kvallitets bilar i köld kammaren för att testas tyskarna kan inte det trots att dom är vädens bästa folk,

det gäller att hålla sig till sanningen om man skall vara trovärdig,
Jisses......

Här får man huvudet " avbitet " minsann.

För mig är en produkt som tillverkas av ett tyskägt företag, en tysk produkt, oavsett var i världen den fysiskt är tillverkad. Eller blir Truma svenskt nu då det tillverkas delar till dom i Farlöv?

Vad ja ville påvisa var att de flesta tekniska komponenter i en HB är av utländskt ursprung.

Fan,va man längtar efter lite faktainlägg ibland!

Lägger härmed ner diskussionen.

Hejs
Claes105

Ps: Du om nån ska väl inte ifrågasätta min trovärdighet!
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Nordic

Visst är det fantastiskt att vi alla har så olika åsikt och alla är lika säkra på sin sak!?! Men jag är personligen väldigt tacksam för all information som flyter genom klubben. Sedan får man ju naturligtvis tänka själv och göra en avvägning vad som är viktigt och bäst för mig. Och skall sanningen fram är ju inte ens all info sanning men den är säkert skriven i all välmening (kanske även jag är med i den avdelningen, utan att veta om det).

Kan dock med glädje konstatera att jag tjänat åtskilla kronor på mitt medlemskap här i klubben inte bara på husbilsköpet utan på tillbehör som köpts på rätt ställe och på platser jag besök. Ännu viktigare är nog alla goa gubbar o gummor jag träffat. Har ju ett helt nytt kompisgäng betydligt viktigare ibland än om bilen är tysk eller svensk.

Sedan är ju det synd om man bara hackar på de svenska bilarna, sanningen är väl att de har utvecklats mest under de tio år som jag åkt husbil. Snart kan de nog komma ikapp de stora drakarna och man får hoppas att de även prismässigt kan närma sig tyskarna. Sedan när man jämför får man ju kolla att utrustningsnivån är lika om det skall bli rättvist.

Ha det gott alla där ute och du som fortfarande kör rulla lungt, mvh Torbjörn :msn_wink:
 
Toppen