• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstnerköp

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Mer finns att värdera i frågan om i detta fall Bürstnerköp tyskland/sverige;
¤ 5 års fabriksgaranti
¤ 5 års täthetsgaranti
¤ 3 års vagnskadegaranti
¤ 3 års vägassistans
erhåll förutom de handdukar som nämnts, när bilen köpts i sverige!

I Tyskland köper du med säkerhet bilen utan inbyte!
Om du inte (utan inbyte) lyckas förhandla ner det Svenska priset bilen med säg 100-150 Tkr så är du en mycket bra kund för en svensk husbilshandlare!

Summan av mitt resonemang blir att vinsten med att köpa husbil i tyskland rent praktiskt blir klart mindre än 300 Tkr! Förutom detta också en förhoppningsvis mer servicemmotiverad svensk sälj-/seviceorganisation när och om den behövs (också längre till tyskland vid ev behov).
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Det blir fortfarande billigare att handla utomlands,
och garantin gäller i hela europa.
Varför har vi så höga priser i sverige så
vi inte kan konkurera med övriga europa?
exstra skatt på allt.
snart dax & emigrera.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstnerköp

Mer finns att värdera i frågan om i detta fall Bürstnerköp tyskland/sverige;
¤ 5 års fabriksgaranti
¤ 5 års täthetsgaranti
¤ 3 års vagnskadegaranti
¤ 3 års vägassistans
erhåll förutom de handdukar som nämnts, när bilen köpts i sverige!

I Tyskland köper du med säkerhet bilen utan inbyte!
Om du inte (utan inbyte) lyckas förhandla ner det Svenska priset bilen med säg 100-150 Tkr så är du en mycket bra kund för en svensk husbilshandlare!

Summan av mitt resonemang blir att vinsten med att köpa husbil i tyskland rent praktiskt blir klart mindre än 300 Tkr! Förutom detta också en förhoppningsvis mer servicemmotiverad svensk sälj-/seviceorganisation när och om den behövs (också längre till tyskland vid ev behov).

Inte helt rätt...!

Har haft minst lika bra garanti av min Tyska handlare, visst vagnskadagaranti och vägassiatans saknas med det är småpengar jämfört med 300,000Kr.

Lakan o handukar är också småpengar och köper dem gärna själv så jag får färger jag och min familj gillar.

Allt annat är ju garanti på från respektive leverantör, Fiat, Elextrolux mm. Fick problem med min kylskåpsdörr åkte till Elextrolux, ny dörr kostnadsfritt utan problem! Mitt dörrhantag har spruckit två gånger nytt utan kostnader från Tyskland på bara några dagar. Första gången som var under garantitiden betalades även monteringen av min Tyska firma. Efter garantitiden fick jag nytt handtag(2500Kr) utan kostnader men montera själv.

Någon ytterligare garanti har jag ej behövt utnyttja men har minst lika god kontakt med min tyska handlare som de svenska via mail mm. Köper ofta tillbehör utan problem snabbt och bra pris. Bor i Uddevalla men det är konstigt att ett paket från Mannheim oftast går mycket snabbare än från KAMA eller Mantorp!?

Rulla lungt, Torbjörn
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bürstnerköp

Har samma erfarenhet av garantiarbeten från tyska firman. Dom har skickat hem grejer på ett par dagar, i det fall där jag inte kunde åtgärda felet själv, fick jag ekonomisk kompensation av tyska firman då jag lämnade in bilen i sverige.
I övrigt när det gäller all annan utrustning, så är det inga problem att få garantijobb åtgärdade i Sverige vad beträffar ALDE, Fiat, Elektrolux m.m.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Hej go vänner!
Så vitt jag förstått så är såväl försäkringarna som garantierna unika för Bürstner sverige och de infördes först i och med 2010 års modellprogram och detta verkar de dessutom vara ganska ensamma om på marknaden, det ger fö bra 2:a-handsvärden på dessa bilar.
Kan även nämna att täthetsgarantin underhålls genom årliga kostnadsfria kontroller hos Bürstner i sverige.

Att tyska resp svensksålda NYA Bürstner skulle ha samma spec betr utrustning ex betr kyla, etc är inget som jag kan kommentera (= saknar fakta)! Man bör dock inte glömma att ta med samtliga kostnader och osäkerhet i samband med ev utlandsköp!
När "man" uppger "vinster på 300 TKr" (som sas i ursprungstråden) med att köpa in en ganska normal färsk NY husbil i tyskland för införsel till sverige så tror jag mer att det uttrycker en önskan än en verklighet (de ska säljas också)!

Betr att köpa nya husbilar i sverige så kan jag för egen del konstatera följande faktiska utlägg (i löpande penningvärde) för mitt husbilsinnehav;
¤ 2003-04-20 tog ut en ny välutrustad Hobby 750-03 = total investeringM 700Tkr (körd totalt ca 6000 mil)
¤ under 2010-11 har jag ägt 2 st olika integrerade mycket välutrustade Bürstner Elegance 2010 (som totalt körts ca 2000 mil)
¤ i vår 2012-04-03 tag jag ut en ny välutrustad Hobby 75TL-12 5 ton med aut (värde på papperet >1 MSek (men det har jag naturligvis inte betalat).

Summan av vad jag "netto i löpande pengavärde" investerat i husbilar, tom denna sista Hobby 75TL, uppgår till 700' + 400' = 1,1 MSek i och med den nya Hobbyn. De tre föregående bilarna har sammantaget körts 8000mil under 9 år.

Dvs 2012-04-03 står jag åter med en ny bil på gatan som betingar ett på "papperetpris på gatan i sverige" = >1 MSek. Det innebär att mina 3 föregående husbilar "bara" kostat mig 100TSek i avskrivning/dvs förlust, användaravgift kalla det vad som helst (= 12 Sek/mil eller 11.111 Sek/år).

För ev ytterligare svenska husbilsaffärer tror jag inte heller att restvärdet på en svensksåld bil är lägre än för en importerad, mmm! Mot ovanstående bakgrund tror jag inte för min del att jag kunnat få lägre användningskostnader (map invest-delen) genom tysklandsköp än i sverige i så fall kan jag bjuda på det!

Micke & Lillian
Emigrera(?), för min del så tycker jag att sverige är ett fantastiskt land att leva och verka i om man ser till totalen, nej jag vill verkligen inte emigrera!
Inte heller tycker jag att det är så dyrt här i landet!
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstnerköp

Hej Relax...

Hur du räknar vet jag inte riktigt? Du nämner inga pengar på dina två Elegance, dessa byttes väl inte utan kostnader? Om så är fallet spelar du i en annan divison än mig även om jag betraktar mig både som slipad inköpare och säljare.

Mitt första inköp var en begagnad Dethleffs för 295,000Kr såldes sex år och 6600 mil senare för 229,000Kr. Detta ger 66000Kr/6600mil=10kr/mil.

Mitt andra köp en Bürstner Argos -09 för 780,000Kr i tyskland som samma vecka vid renköp i Mantorp kostade 1086,000Kr men då utan markis och sog som ingick i den tyska affären. Idag prick tre år senare står denna bil fortfarande i samma pris om du läser av Blocket kanske kanske 50-30000 billigare. Bilen har rullat 3600 mil. Tar vi hänsyn till markisen som ingick i det tyska köpet har jag kanske förlorat 36000Kr. Detta ger 36000Kr/3600mil=10Kr/mil.

Som du ser så är min affär kanske tom lite billigare än din men det viktigaste är att jag har investerat över 300,000Kr mindre än om jag handlat i sverge. Pengar jag slipper betala ränta för, pengar jag kan ha till annat och inte minst det kanske är pengar jag inte kan skaffa, viket då medför att jag inte får åka i min kanske drömbil.

Men som sagt har man tillräckligt eller mer än nog av den varan skulle jag också helst bara åka ner till Falkenberg lägga pengarna på bordet och åka hem med min nya Bürstner eller varför åka och hämta den? Betala lite extra så att de kör den hem till mig och innan det får de gärna tanka, vaxa, städa, fylla kylskåpet, plocka in allt annat som behövs, inget skräp bara allt av bästa klass. Elegant ge mig nyckeln på ett silverfat sedan åker jag på semester.

Vi är alla olika och tur är väl det mvh Torbjörn :msn_wink:
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Mer finns att värdera i frågan om i detta fall Bürstnerköp tyskland/sverige;
¤ 5 års fabriksgaranti
¤ 5 års täthetsgaranti
¤ 3 års vagnskadegaranti
¤ 3 års vägassistans
erhåll förutom de handdukar som nämnts, när bilen köpts i sverige!

I Tyskland köper du med säkerhet bilen utan inbyte!
Om du inte (utan inbyte) lyckas förhandla ner det Svenska priset bilen med säg 100-150 Tkr så är du en mycket bra kund för en svensk husbilshandlare!

Summan av mitt resonemang blir att vinsten med att köpa husbil i tyskland rent praktiskt blir klart mindre än 300 Tkr! Förutom detta också en förhoppningsvis mer servicemmotiverad svensk sälj-/seviceorganisation när och om den behövs (också längre till tyskland vid ev behov).

Hej!

Vill bara påpeka att assistansen som "ingår" även fungerar på importerade bilar. Vi har köpt vår husbil i Tyskland och när vi fick problem i Italien (bilen var ca ett år gammal) så fungerade både garanti och vägassistans helt utmärkt. Bilen bärgades från campingen, vi fick hyrbilar och hotell medans verkstaden gjorde sitt jobb och vi behövde inte betala någonting.

//Kicki
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstnerköp

Ännu ett exempel på den tyska förträffliga servicen och att garantier gäller, även om det var Fiat denna gång. Min magkänsla säger att i Sverige får du i bästa fall hjälp med det som står i garantin, i Tyskland får du mer än det som står i garantin.

Men kanske jag bara haft tur och hamnat hos en riktig go handlare i Tyskland.

Rulla lugnt Torbjörn
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Torbjörn, när du visar ditt pris på köpt bil från Tyskland så jämför du väl med begärt pris på en svensåld bil. Alltså ej köpt pris.
Att det finns bra bilar till bra pris iTyskland vet jag också eftersom jag själv tidigare importerat en bil.

Men den jag nu har fanns ingen chans att importera från Tyskland till rätt pris. Daremot kunde jag få den till ett riktigt bra pris i Sverige. Köpte på mässan 2008 och innan den levererades så fanns en likadan bil fast med mindre utrustning i Umeå på firma för drygt 300" mer.
Då ska du ändå vara medveten om att jag fick 50" mer i inbyte än vad jag begärde här på klubbens sida för privatköp.

Så visst kan vi väl vara överens om att inget är svart eller vitt när det gäller husbilsköp.
Man köper där det är billigast och smidigaste servicen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Några synpunkter om vissa "troll" vid jämförelser av "NY"-husbilsimport från tyskland resp "NY"-husbilsköp i sverige;

¤ vid "Ny" bil (dvs, inte nästan ny?), växlas så vitt jag vet tysk moms mot den högre svenska, om man inte gjort typ "avtalskonstruktion". Ex med att hyra en ny tysk husbil för att sedan efter minst 6 mån köpa ut och importera HB-n till sverige (fler kriterier finns att uppfylla) men det sker inte heller kostnadfritt ... !
¤ att ta hem en "nästan ny" bil och "jämföra" med nybilsköp ... i sverige framstår mer som ett problem att skilja mellan "äpplen och päron" (= inte jämförbart). Obs, alla import- och omkostnader måste adderas till det tyska köpppriset.
¤ Det senare fallets "efterbörd" kan inte jämföras förrän bilen sålts igen, map i sammanhanget osäkra faktorer (ej svensksåld), som ex;
* Lägre pris vid inbyte eller privat försäljning ... ifrågasatt, spec om svenska alt finns
* Avsaknad av ev medföljande försäkringar/garantier/instr-böcker, mm
* Tysk inte svensk spec
* Bilens historia underhåll, reparationer kanske inte helt känd/dokumenterad
Synpunkter/fakta jag tagit upp ovan avser "NY"bilsköp och avskrivning av nya bilar.

En alternativ kostnadbild för beg-köp finns naturligtvis, då blir det upp till den unika bilköparen att använda egna förutsättningar, intresse, behov och kunskaper. Dvs ex mer eller mindre själv underhålla, reparera och serva bilen.
I det läget investerar man mindre i själva bilköpet (obs,samma typ av bil) men tar över tid i stället stort sett lika stora totala kostnader men nu som omkostnader. Reparationer, service, etc ökar succ med bilens ålder/användning och härvid kan den "händige bilägaren" göra mer eller mindre kostnadsbesparingar med eget arbete/alt osäkrare fungerande bil.

Vad jag sökt tillföra är, att bilars "livskostnad" från ny till gammal bil i stort sett bygger på att bilkostnaderna i början mest utgörs av kapitalkostnader för att senare succ övergå till allt högre underhållskostnader/ev eget arbete i stället.
Med ny bil får man oftast en tillförlitligare funktionalitet på "köpet" för dem som så önskar och har råd. Över lång tid kan man rufft räkna med att summa av avskrivning och underhållskostnader förhåller sig ganska konstant under bilens livstid (vid samma krav på tillförlitlighet).
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bürstnerköp

Relax, intressant att läsa dina inlägg och jag förstår och respektarar din syn på det hela.

Eftersom jag anser mig ha en del erfarenhet av att köpa husbil i Tyskland, dels genom att jag köpt 6 st själv, samt också hjälpt ett antal HBK vänner, så vill jag också göra ett litet inlägg.

Precis som du skriver, så måste man ju sälja husbilen privat själv, vilket inte alla känner sig bekväma med, det förstår jag. Det är mycket pengar och skojare håller sig ju alltid framme då.

Kan säga att alla husbilar jag haft, där har jag efter att jag använt dem, fått mer betalt än vad jag gav för dem inkl. inköps o reg. kostnader. I några fall riktigt mycket mer...

Då har det varit nästan nya bilar, dvs drygt 6 månader.

Jag har också köpt en helt ny husbil och då gjorde jag helt enligt regelboken, dvs betalade svensk moms. Köpte den hos auktoriserad handlare och varför den skulle vara suspekt med oklara underhåll och annan dokumentation förstår jag inte?

Trots att jag köpte bilen helt ny och betalade svensk moms, samt att Euron vid det tillfället (våren -09) kostade över 11 SEK, så kunde jag använda bilen två år och få mer betalt för den när jag sålde den privat sedan. Inte mycket mer, men alla omkostnader var betalda.

Tror det skulle vara svårt med en fabriksny "svensksåld" att kunna få igen pengarna med råge vid privatförsäljning?

Att svenska handlare bjuder bra vid inbyte är ju bara en konstgjord reduktion av värdeminskning. Svaret kommer ju den dan man inte skall ha husbil längre och måste sälja rakt av.

Precis som andra skriver, så är detta med privatimport ett sätt för mig att kunna byta upp mig till en i mitt tycke, hyfsad husbil.
Att köpa i Sverige hade betytt att jag varit tvungen att ha en mycket enklare husbil och därmed inte kunna njuta lika fullt ut på våra resor till kontinenten bl.a.

PS Vågar inte berätta vad jag betalat för min nuvarande husbil. Då hade du nog inte trott mig....
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ixeofors

Guest
Sv: Bürstnerköp

För oss fanns inget annat alternativ än att importera våran husbil (med hjälp av Rolandn), först och främst så hade vi inte råd att betala vad den kostade ny här i landet, någon begagnad fanns ännu inte av denna modell i Sverige.

Och hade den funnits som begagnad så hade vi knappast fått ge vad vi nu betalade för den i Tyskland. Vi fick den bil vi ville ha till det priset vi ville ge helt enkelt.

Resten är ganska ointressant egentligen, vi kommer ha samma driftkostnader för denna som om den varit Svensksåld, och att äga ett fordon räknar nog knappast någon som en investering, men jag tror inte vi kommer göra en större förlust när vi säljer den än om vi köpt en i Sverige.

/Ronny
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Tjäna 300 Tsek, map givet exempel ovan?
Jag utgår från ex Torbjörns ovan nämnda "renköpspris" avseende en Argos -09's nypris 1.086 Tsek hos svensk handlare kontra "motsvarande nypris(?) i tyskland 780 Tsek" eftersom man via den jämförelsen sägs tjäna 300 Tsek!

Min sista Bürstner var en Elegance i726G -10, inköptes i juli 2010 av svensk handlare för 1.053 Tsek extrautrustad med bla markis, bodels AC, 120 lit tank, cykelställ i garage och solcell 100w samt svenska försäkringar och garanti!

Som jag förstår, borde en motsvarande svensksåld Argos (enligt prislista), betinga ett klart lägre pris (kanske ca 100 Tsek?) än den i726G-10 som jag direkt jämför med. Bara med en "liknande" möjlig justering minskar ev intjäning från 300 till 200 Tsek. Tillkommer sedan frågan om det tyska jämförelseobjektet verkligen är en vad vi kallar ny bil och inte typ "Jahreswagen" ... el likn?


och Roland (och Ixeofors, mfl) tack för trevliga, balanserade och initierade inlägg utan enkla överdrifter. Det framgår klart att du Roland närmast är ett proffs i ämnet, men ditt kunnande får nog mera ses som ett undantag än satt i system hos de flesta som "oftast" saknar motsvarande erfarenhet!
Vad min hjärna inte förmår ta till sig är hur "alla", på vanliga inte alltför dyra husbilar, alltid(?) tycks tjäna 300 Tsek på varje tysk affär, kostnader finns dom?
/ Ha det bra natt alla skribenter, Bengt
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bürstnerköp

Har precis varit på en resa i Tyskland med besök hos några husbilshandlare. Frapperande var hur mycket fler av dessa gick ner i pris utan någon längre diskussion, t ex erbjöds jag hos ett företag en välutrustad N+B Flair 2012, 200 mil för € 128 000.
Fler liknande prisexempel kunde jag notera på andra fabrikat.
Svenska instruktionsböcker var det inga problem att skaffa fram, ibland dock endast som pdf.
Även om man av någon anledning får sämre betalt för en egenimporterad vid försäljning så är prisskillnaden ofta så stor att det ändå är bättre affär att själv köpa från Tyskland.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstnerköp

Några synpunkter om vissa "troll" vid jämförelser av "NY"-husbilsimport från tyskland resp "NY"-husbilsköp i sverige;

¤ vid "Ny" bil (dvs, inte nästan ny?), växlas så vitt jag vet tysk moms mot den högre svenska, om man inte gjort typ "avtalskonstruktion". Ex med att hyra en ny tysk husbil för att sedan efter minst 6 mån köpa ut och importera HB-n till sverige (fler kriterier finns att uppfylla) men det sker inte heller kostnadfritt ... !
¤ att ta hem en "nästan ny" bil och "jämföra" med nybilsköp ... i sverige framstår mer som ett problem att skilja mellan "äpplen och päron" (= inte jämförbart). Obs, alla import- och omkostnader måste adderas till det tyska köpppriset.
¤ Det senare fallets "efterbörd" kan inte jämföras förrän bilen sålts igen, map i sammanhanget osäkra faktorer (ej svensksåld), som ex;
* Lägre pris vid inbyte eller privat försäljning ... ifrågasatt, spec om svenska alt finns
* Avsaknad av ev medföljande försäkringar/garantier/instr-böcker, mm
* Tysk inte svensk spec
* Bilens historia underhåll, reparationer kanske inte helt känd/dokumenterad
Synpunkter/fakta jag tagit upp ovan avser "NY"bilsköp och avskrivning av nya bilar.

En alternativ kostnadbild för beg-köp finns naturligtvis, då blir det upp till den unika bilköparen att använda egna förutsättningar, intresse, behov och kunskaper. Dvs ex mer eller mindre själv underhålla, reparera och serva bilen.
I det läget investerar man mindre i själva bilköpet (obs,samma typ av bil) men tar över tid i stället stort sett lika stora totala kostnader men nu som omkostnader. Reparationer, service, etc ökar succ med bilens ålder/användning och härvid kan den "händige bilägaren" göra mer eller mindre kostnadsbesparingar med eget arbete/alt osäkrare fungerande bil.

Vad jag sökt tillföra är, att bilars "livskostnad" från ny till gammal bil i stort sett bygger på att bilkostnaderna i början mest utgörs av kapitalkostnader för att senare succ övergå till allt högre underhållskostnader/ev eget arbete i stället.
Med ny bil får man oftast en tillförlitligare funktionalitet på "köpet" för dem som så önskar och har råd. Över lång tid kan man rufft räkna med att summa av avskrivning och underhållskostnader förhåller sig ganska konstant under bilens livstid (vid samma krav på tillförlitlighet).


Hej igen Relax

Förstår om du har åsikter om privatimport och det får du gärna ha, vill bara nedan förtydliga mitt förra inlägg om pris mm.

Mitt köp av en Bürstner Argos -09 för 780,000Kr i tyskland som samma vecka vid renköp i Mantorp kostade 1086,000Kr men då utan markis och sog som ingick i den tyska affären.
Bilen i tyskland var ny(noll mil på mätaren), jag betalade svensk moms, körde själv hem besiktigade mm. Hela familjen flög ner till Mannheim och var med för att hämta bilen (ett roligt äventyr och minisemester som ingick i inköpspriset), vissa förtjänster på andra varor som köptes i tyskland dessa har jag dock inte dragit av det blev som bonus. Efter detta hade jag betalat 780,000Kr för vår bil(det var med andra ord en betydligt lägre summa på prislappen i Tyskland).

I min jämförelse nedan på blocket så är nog de flesta Argos privatimport, de flesta Argosägare jag träffat (ett drygt tjugotal) har gjort som jag hämtat själv.

Idag prick tre år senare står denna bil fortfarande i samma pris om du läser av Blocket kanske kanske 50-30000 billigare. Bilen har rullat 3600 mil. Tar vi hänsyn till markisen som ingick i det tyska köpet har jag kanske förlorat 36000Kr. Detta ger 36000Kr/3600mil=10Kr/mil.

Nu skriver jag inget mer om detta ämne var och en får skaffa sin egen uppfattning. Bäst är ju att göra en jämförels själv. Jag betvivlar inte heller att det går att göra en bra affär i sverige, viket jag gjorde på min första bil! Men det är lättare enligt min uppfattning att göra det i Tyskland.

Rulla lungt och ha det bra alla där ute Torbjörn :bock:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Egentligen borde alla vi som importerat själva och sett ljuset sluta att tala oss varma för det.

Om priserna i Sverige tvingas ner till tysklandsnivå p.g.a att fler börjar importera kan vi inte längre åka gratis. Vi får inte tillbaka alla pengarna vid en försäljning efter ett par år...
Prisfallet drabbar även de som redan köpt "dyrt" i Sverige då de då får sämre betalt för sina bilar.

Den enda vinnaren är den som är till att köpa en bil och absolut vill göra det i Sverige.

Så, med egoisthatten på:
Köp ny bil i Sverige. Bilarna är inte billigare i Tyskland plus att garantierna där är sämre.
Det är inte värt att importera själv.

:angel:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstnerköp

Jag skulle ju inte skriva mer men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig!

Januari 2009 en ny Bürstner Argos 747-2 kostar då 1086000Kr.

September 2011 kostar samma bil på mässan 1009520Kr sänkt från 1036120kr.

Undrar hur jag får pengarna tillbaka på den affären om jag vill byta?

Rulla lungt Torbjörn
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bürstnerköp

Jag skulle ju inte skriva mer men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig!

Januari 2009 en ny Bürstner Argos 747-2 kostar då 1086000Kr.
September 2011 kostar samma bil på mässan 1009520Kr sänkt från 1036120kr.

Undrar hur jag får pengarna tillbaka på den affären om jag vill byta?
Rulla lungt Torbjörn
Hej alla, jag hade inte tänkt skriva mer men så blev det nu inte!
Detta med antagna alt önskade köp- och försäljningspriser är svårt men "marknaden" avspeglar förhoppningsvis verkligheten för oss i varje enskilt fall.

Som här just nu i ("högprislandet") Sverige, är detta den eventuelle köparens synliga verklighet/tillfälle med referens till denna annons på Blocket
Burstner Argos 747-2 (Blockets billigaste) | Västerbotten | Blocket

Denna annons ligger ute på Blocket sedan 28 nov 2011, i denna bjuds just en Bürstner Argos 747-2 2009_3,0 lit_5 ton_rullat 1400 mil ut för 699.000 Sek med garantier mycket fint skick och inkl bla bodels AC ... svensksåld tror jag dessutom.
Priset ja, eftersom det inte verkar vara någon rusning efter bilen, så kanske priset är för högt satt (bra köptillfälle, vem vet?)?

Kanske missuppskattar vi alla värdet på våra husbilars köp- och försäljningsvärden (spec innan bilen sålts igen), f-n trot men verkligheten gäller!
/ Ha det bra alla, nu ska jag också hålla "tyst" i detta ämne, med hälsn Bengt
 
Senast ändrad:
Toppen