• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic

F

F.d. 52919

Guest
Sv: Nordic

Se min skrivning "18" Det var mina tankar om istappar, villorna runt omkring här har också istappar trots deras påstående att dom har bra isolering och utvändiga värmefläktar!!??
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Nordic

Kanonbil, känd för vinteregenskaperna men dyr pga att den görs i så små serier. Om dom är snygga får du avgöra själv och om du vill campa på vintern företrädelsevis. Kanske inte så många på beg. marknaden eftersom få tillverkade och ägarna är märkestrogna, och använder bilarna året runt oftast. Lycka till med ev. köp.

Nordic har den fördelen att Du kan få saker gjorda på Ditt eget sätt om Du har egna ideér. Nackdel nr 1 är att det finns knappt någon husbilsfirma som byter in Nordic till rätt? pris, den är för dyr ut precis som kabe, kallas kabesyndrom.
Annars är det trevlig personal på fab. lätta att komma i kontakt med jämnfört med kabes dolda chefer.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Nordic

Hrej TIMRÅ.
SVAR NEJ.Du måste klä in HB med en massa täcken.
/Vidhem

Jomenvisst, då kan Timrå använda Hela husbilen och ha det skönt! med Nordic stänger man av halva bilen och har bara ca. 4,5 m att disponera och en iskall mellanvägg att luta sig mot.. Då kan man med fördel ha husvagn istället eftersom halva utrymmet är oanvändbart.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nordic

Finns en idag till salu med det mest i för det facila priset 790.000:- vinterpris kan tänkas.
Kjerstin o Stig i Hylte som säkert vill ha ett snabbt vinteravslut så du får prov på vinteregenskaperna redan i år vet jag, lycka till.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nordic

Hej GÄVLE.
Ni behöver väl inte gnälla på mig bara för att jag hat en riktig vinter HB.
Varför utrustar inte Tyskarna sina HB:ar med vintertäcker på en gång, och en riktig ALDE värmare ,med golv värme.
Va inte avundsjuk på mig,jag bryr mig inte, om andra fryser i sina HB:ar.

Jag TÖRS ha Husbilsklubbens nummer på HB:en, vilket andra inte har, märkte det i förra veckan i MORA..
Ha det .vi kanske ses någon gång.

/Vidhem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Jag har en husbil som är vinteranpassad med vattenburen ALDEvärme, dubbelgolv, skjutdörrar mot hytt och förmodligen en av de störtsta boutrymmena som finns, trots att jag räknar bort hytten. Bilen är 8,93 cm lång, boggie, alkov, har 6 bältade platser, 7 sovplatser, separat dusch, stort vinkelkök, värmeväxlare till motorn m.m.
En sån (2009 års modell) kan man få begagnad i Tyskland för ca 500-600 tusen beroende på utrustning och antal mil. En ny 12:a ligger på ca 750000 kr.
Exempel här.
Ska man använda husbilen på vintern är det bra med rejäla utrymmen för skidor, pjäxor, pulkor, snowracers m.m. så man slipper ha det inne i bilen. I garaget ställer vi upp ett torkställ där vi hänger upp allt vått efter dagens skidtur. Sen har vi en skotorkare i garaget, bara att ställa in pjäxorna och stoppa i slangarna. På en timma är dom torra.
Denna husbil, Burstner Argos finns även i kortare varianter om man ändå önskar en lite mindre husbil.
Den här begagnade bilen är till salu just nu hos Nordic. 2008 års modell, 6 meter lång, 2200 mil. Fiatchassie, ingen alkov, ALDEvärme m.m.
Jämför vad man får för pengarna kontra om man köper en vinteranpassad husbil i Tyskland.
Hade jag nu mot all förmodan ändå varit ägare till en Nordic, hade jag inte tvekat att ha vintertäcke till hytten, naturligtvis så minskar det värmeförlusten väsentligt, det är som sagt ingen större skillnad på isoleringsegenskaperna på en Nordic kontra andra märken. Man sparar ju gasol.

/Ludde
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Nordic

Hej Ludde

Skönt med någon som kan klarlägga begreppen. Så att några fler kan få upp ögonen för vad de svenska handlarna lägger på bilarna. Den nya Argosen hos RC i Mannheim kostar i sverige 1036120Kr, många sköna slantar att spara!

Rulla lungt Torbjörn

PS I en Argos fryser man inte DS
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nordic

Jag tittar och ringer till husbilförsäljarna och blir bara mer och mer osäker på vilket fabrikat som vi skall köpa?.
Vad tycker ni som har erfarenhet av husbilar om Nordic Expedition.:quest:

Mvh Kjell6


Har ingen erfarenhet av Nordic HB-
Känns lite daterade när det gäller inredning, men är säkert funktionellt och av bra kvalitet av vad jag sett på mässor.

Hur kallt blir det i förarhytten när man stänger till skjutdörren för natten?

Tycker också att Nordic lämnar snål garanti på bilarna.
"Med erkänt generösa garantier upp till 1 år" ?? enligt Nordic hemsida.

/Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nordic

Jag har en husbil som är vinteranpassad med vattenburen ALDEvärme, dubbelgolv, skjutdörrar mot hytt och förmodligen en av de störtsta boutrymmena som finns, trots att jag räknar bort hytten. Bilen är 8,93 cm lång, boggie, alkov, har 6 bältade platser, 7 sovplatser, separat dusch, stort vinkelkök, värmeväxlare till motorn m.m.
En sån (2009 års modell) kan man få begagnad i Tyskland för ca 500-600 tusen beroende på utrustning och antal mil. En ny 12:a ligger på ca 750000 kr.
Exempel här.
Ska man använda husbilen på vintern är det bra med rejäla utrymmen för skidor, pjäxor, pulkor, snowracers m.m. så man slipper ha det inne i bilen. I garaget ställer vi upp ett torkställ där vi hänger upp allt vått efter dagens skidtur. Sen har vi en skotorkare i garaget, bara att ställa in pjäxorna och stoppa i slangarna. På en timma är dom torra.
Denna husbil, Burstner Argos finns även i kortare varianter om man ändå önskar en lite mindre husbil.
Den här begagnade bilen är till salu just nu hos Nordic. 2008 års modell, 6 meter lång, 2200 mil. Fiatchassie, ingen alkov, ALDEvärme m.m.
Jämför vad man får för pengarna kontra om man köper en vinteranpassad husbil i Tyskland.
Hade jag nu mot all förmodan ändå varit ägare till en Nordic, hade jag inte tvekat att ha vintertäcke till hytten, naturligtvis så minskar det värmeförlusten väsentligt, det är som sagt ingen större skillnad på isoleringsegenskaperna på en Nordic kontra andra märken. Man sparar ju gasol.

/Ludde
Ja jag skulle inte tveka vilken jag valde, känns modern.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Nordic

ja jisses....jag tycker om rolling stones, o jag tycker om beatles ....har själv en nordic o ångrar inte det ett ögonblick men tänker aldrig lägga mig i andras åsikter o synpunkter på div fabrikat.

var o en blir salig på egen tro....
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Nordic

Står på en ställplats i Fuengirola ihop med 20 andra husbilar ingen har täcken på sin bil alla har troligen lika varmt i sina bilar, så vi har det som är bäst alla vi som står här, i allafall just nu och här.

Bosse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Vidhem, du har väl sett den fina Argosen som Postis har lagt upp längst upp på startsidan? Vem vet, kanske en Nordic dyker upp där en dag?

//Ludde
 
Toppen