• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Använder man bara sin husbil på någon enstaka utflykt vintertid, så funkar faktiskt luftburen gasolvärme alldeles utmärkt. Vi hade vår Dethleffs 6840, med uppvärmd spillvattentank, Truma luftburen gasol. Vi var ute 2 veckor varje vinter o åkte skidor, tre säsonger med den husbilen. Visserligen fick man ha koll på avloppet så det inte frös, jag tömde i spolarvätska i vattenlåsen på kvällen. Glömde tömma i det några gånger, då var det bara att åla sig under bilen sju på morgonen, beväpnad med hårtorken och pannlampa, på sju minuter hade jag tinat upp isproppen!
Allt går om man bara vill! Problem är till för att lösas, inget problem är så stort att det hindrar mig att genomföra det jag vill!

/Ludde
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

Men är det inte så att det är de som använder bilen mycket under vintern i stäng kyla som är målgruppen och köparna av dessa bilar som säger sig vara just vinterbilar. Om det är så lite som under 10% av marknaden så förefaller det vara djärvt av tillverkarna att marknadsföra sig så snävt. Marknaden är ju då ganska liten även om ~5 000 husbilar är flera års produktion.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

...Den här begagnade bilen är till salu just nu hos Nordic. 2008 års modell, 6 meter lång, 2200 mil. .../Ludde
Fy tusan så den ser ut invändigt! Som ett riktigt hemmabygge. Hade jag bara sett bilderna, hade jag trott att den snarare var från 1988 ... :msn_weird:
Bättre då att bränna lite extra gas!
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Nordic

Vi kör omkring med en sån där med "kulhamrad plåt" så därför åker vi inte på några HBK träffar heller!
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Nordic

Jag åker också "kulhamrat" men det är inga problem att åka på träffar för det, har en gammal Dethleffs -99.
Har aldrig fått några nedsättande kommentarer för det, tycker alla medlemmar jag träffat i HBK varit mycket trevliga människor :bye:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Jag såg en siffra på att ca 20% använder sina h-bilar året om, och vi är en av dem, när vi är ute på ställplatserna under höst vinter så är det väldigt blandat med olika h-bilsmärken, jag kan inte säga att det är enbart "specifika vinterbilar" som vi ser precis!
Jag pratade med Rikard Nilsson ägare och försäljare till "husbilar i Pukavik" och han åker varje år till Österike på vintersemester och det gör han med olika h-bilar varje gång och han har aldrig haft problem med de sk. "sommarbilarna"inte ens när det varit rejält kallt, dessutom så sade han till mej "där vi campar står det en hel radda med olika h-bilar av de mest skiftande märken och årsmodeller" så min slutsats är att som jag brukar säga ...det är mest en fråga om gasolåtgång och sunt förnuft att vintercampa (läs Luddes inlägg om hennes förra h-bil).

Mvh

//Pilot, som kör och njuter av sin husbil året runt!:wink:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

en del svenskar är orginella dom gör allt för att få bort så mycket so myligt av svensk industri och sedan sitta o gnälla för arbetslösheten, det förekommer nog inte inågot annat land där försöker dom att bevara industrin och inte smutskassta inhemsk tillverkning i grund och botten är vi den bästa industrinationen det har vi alltid varit så jag har lite svårt att förstå att alt utlänskt är toppen, vi skulle vara lika patriotiska som norrmännen dom är bäst det är vi oxo jag vet inte varför det skall vara så svårt att inse det istället för att göra bort oss.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Finns det norskbyggda husbilar??

Når en ser bort fra noen private som bygger om busser og varebiler så lages det ikke husbiler i Norge. Den siste fabrikken for campingvogner gikk i konkurs for noen år siden.
Det produseres heller ikke biler i Norge. Det er de siste 10 årene produsert endel el-biler i Norge, Think flyttet til Finland og Buddy stengte sist år.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

Eftersom denna tråd kantrat lite så kan jag ju inflika..

Sedan den 23/12 -11 tills igår när jag tankade gas så har jag förbrukat 1,1Kg gas per dygn. Då med temperaturer runt +5 till -5 ute och stadiga +24 inne.

Undrar hur lite gas jag nyttjat om jag hade en riktig "vinterbil" o inte en Eura som är 6,60 lång och har luftvärme.. Jag tänkte bygga om till vattenburen när jag köpte den, men nu ser jag ingen anledning längre.

/Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Eura er bygget som vinterbil, selv om min markedsvurdering ble foretatt i 1999 - den gangen var det 2 merker tilgjengelig i Norge som tilfredstillte mine krav:
Eura og N+B Flair. Etter 4 år med en eldre Hymerliner så var det noen absolutte krav jeg stillte: integrert bil med vatntankene i oppvarmet rom og dobbelt gulv med varme mellom gulvene samt isolerglass også i siderutene foran med en god løsning for isolasjon av frontruten, et lasterom med plass til sykler og helst også vatnbassert varme. Eura 1999 modellene klarte allt untatt varmen, Flair klarte alle kravene.

Har senere vurdert Nordic og hatt en heftig diskusjon med en av konstruktørene om deres valk av treverk og isopor (ecoprim?) i veggene. Når han ikke kunne se det som et problem ut i fra fukt at de benyttet åpne porer i isolasjonen og ubehandlet treverk som bærende ramme i påbygget så ga jeg opp den fabrikken. Den bastante holdningen at førerplassen ikke kunne isoleres så det var uaktuellt å bygge en integrert gjorde valget greit for meg - ingen Nordic var aktuell.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Finns det norskbyggda husbilar??
Det fins inte norskbygda husbilar, det var inte det jag ville ha fram min liknelse med norge var generelt norge är mer patrioter och älskar sitt land mer än svenskarna, det framfamgår tydligt i alt varför här är det bara tyska produkter som gäller tyvä så hatar svenskarna si inhemska tillverkning. tyskarna har förnärvarande sämre ekonomi än sverige, det kan väl inte undgå någon, varför är svenskarna hatiska mot sitt land.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

här är det bara tyska produkter som gäller tyvä så hatar svenskarna si inhemska tillverkning. tyskarna har förnärvarande sämre ekonomi än sverige, det kan väl inte undgå någon, varför är svenskarna hatiska mot sitt land.

Visst älskar jag mitt Sverige men jag förstår också att civilisationen nådde oss åtskilliga hundra år senare än i södra Europa.
Det märker jag på mina resor söderut. Och visst gör tyskarna bättre bilar.
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

I höst köpte vi vår första husbil. Hade så gärna köpt Kabe, för den tyckte vi var bäst när vi åkte runt hos otaliga försäljare, internetsidor, blocket m m, men tyvärr var den alldeles för dyr för oss. Det blev Hobby, kanonfin.Svenskarna är kända för sin kvalite, så jag tror nog att vi är jämbördiga med tyskarna. Det är ju helt subjektivt vad man tycker!!!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Jag tror inte att svenskar överlag skulle vara hatiska till sitt land..det känner jag inte igen iaf, att man är självkritisk är väl en annan sak, att svenskar köper utländska h-bilar som är likvärdiga de svenskbyggda är väl inte märkvärdigt då det skiljer flera hundratusentals kronor.
Men det som slår mig här på forumet är att några som äger svensktillverkat hävdar med stora ordalag att dessa är bäst och för mig låter det konstigt, alla är väl stolta och förmodligen nöjda med just den h-bil som de äger!

Återigen om man skall göra någon skillnad (säkert 6:e gången) vinterbil för mig = hur mycket gasol/per dygn man är beredd att förbruka, sedan tillkommer om man har eller inte har vattenburen värme, frostsäkra tankar, värmegolv och lite till, om man inte har det som normalt kallas för vinterpaket el. nordisk standard så medför det lite x-tra jobb när det är rejält kallt men om man ställer det i relation till att man har sparat in kanske 3-4 hundratusen kronor så kan jag tycka tt det är ok.

P.s SJÄLVKLART Nordic och Kabe är jättefina bilar!

Mvh,Pilot
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Du hae rätt i sak pilot, men du skriver om man köper likvärdiga bilar billiggare utom lands, men gör man det så blir dom likadyra som svenska, studera noga och jämnför så märker du att det skiljer mycket i utrustning förutom issolering så kan det skillja på motor chassi bla golv värme osv för öer det på en utlänsk all utrustning så kommer du upp till samma pris och över,

det är som man jämnför försäkring hel försäkring kan vriera mycket i pris meb även i innehåll det är beroende på hur mycket man vill ha men skall man jämnföra pris så skall det vara lika innehåll och utrustning annars blir det inte likvärdiga produkter.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

Svar på Luddes fråga och BeRokas påstående: norska Bjölseth har byggt husbilar, jag vet dock inte om de fortfarande gör det.
 
Toppen