• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic

Kjell6

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vara
HBK-Nr
10078
Medlemskap
2024
Jag tittar och ringer till husbilförsäljarna och blir bara mer och mer osäker på vilket fabrikat som vi skall köpa?.
Vad tycker ni som har erfarenhet av husbilar om Nordic Expedition.:quest:

Mvh Kjell6
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nordic

Kanonbil, känd för vinteregenskaperna men dyr pga att den görs i så små serier. Om dom är snygga får du avgöra själv och om du vill campa på vintern företrädelsevis. Kanske inte så många på beg. marknaden eftersom få tillverkade och ägarna är märkestrogna, och använder bilarna året runt oftast. Lycka till med ev. köp.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Hej, jag förmodar att ni tänker använda bilen året runt, Nordic är säkert ett bra märke, precis som Kabe så säljer Nordic på sina fina vinteregenskaper, vi själva har en Burstner Ixo 664 med "vinterpaket" och kör också året runt utan problem, jag har varken vintertäcke eller något annat extra överdrag, men vi har investerat i en extra dieselvärmare.
Jag har en känsla av att det skiljer ganska mycket i pris mellan de svenska och utländska märkena.

Lycka till med ert husbilsköp, det blir säkert bra vilket ni än väljer, det görs i princip inte några dåliga h-bilar idag!
//Pilot
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nordic

hej pilot
Inga utlägg om dåliga tyskar,
"KILLEN" ville ju ha en RIKTIG VINTERVAGN då är det ju NORDIC som gälller.
Mötte några äggskal på väg hem från Mora idag, Immiga på vindrutan och sidorutorna. Jag vinka men tror inte dom såg mig för imman.
/Vidhem med VINTER BIL
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

hej pilot
Inga utlägg om dåliga tyskar,
"KILLEN" ville ju ha en RIKTIG VINTERVAGN då är det ju NORDIC som gälller.
Mötte några äggskal på väg hem från Mora idag, Immiga på vindrutan och sidorutorna. Jag vinka men tror inte dom såg mig för imman.
/Vidhem med VINTER BIL

Ha,ha Vidhem..du e fantastisk, fassen va jag har fått skratta ikväll, tack så mycket, det skall bli skitkul att ev. få träffa dig till våren för du kommer väl ner till Skåne och får uppleva "medelhavsväder" när man ovanför norra Småland fortfarande har vinter och snöstormar!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Nordic

Skulle vara roligt att veta hur många som säger sig ha vinterbil har provat på riktig vinter med 20-40 minus.
Finns det verkligen andra bilar än dom som är byggda i Sverige som klarar detta?

Från en som bara åker sommartid.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Nordic

Vinterbil? Jag har varit ute i -31 som värsta i min Adria 670 SL, en helg med 25 minus som medeltemp. 18 grader inomhus i axelhöjd, skön el värme i golvet, täcke fram. Nada problem! Normalt ville jag ta in på hotel i slik kyla. Men 10 grader kyla är aldri nåt problem.
 

Bilagor

  • 20092010 190.jpg
    20092010 190.jpg
    2,7 MB · Visningar: 18

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Skulle vara roligt att veta hur många som säger sig ha vinterbil har provat på riktig vinter med 20-40 minus.
Finns det verkligen andra bilar än dom som är byggda i Sverige som klarar detta?

Från en som bara åker sommartid.

Jag har använt en Dethleffs 6840 med Truma luftburen värme i - 32 som mest, funkade OK. Nu har jag en Burstner Argos 747, den har Alde vattenburen värme o dubbelgolv samt skjutdörrar till hytten. Använder även yttertäcke till hytten. Har använt den i som mest -28, funkar perfekt!

/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Vår gamle Flair 6700 fra 1999 brukte vi ved flere annledninger ned til kaldere enn -30 og hadde aldri problem med å holde 20 - 25 grader inne. Med oppvarmet dobbeltgulv så var gulvet i bodelen lunt - ikke brennvarmt. Alle systemer fungerte som de skulle ved disse kalde turene - men vi hadde ikke noe ønske om å gå ut i kulden. Dagens Flair 8000 fra 2008 har mer isolasjon og flere konvektorer, men vi har ikke hatt grunn til å teste i streng kulde - tilbringer vintrene i varmere klima. Flair har alltid benyttet Alde siden første modell i 1994, fabrikken hadde først sitt eget vatnbasserte varmesystem før de som første fabrik utenfor Sverige gikk over til Alde tidlig på 80-tallet (lenge før den første husbil med Alde ble produsert i Sverige).
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Vinterbil? Jag har varit ute i -31 som värsta i min Adria 670 SL, en helg med 25 minus som medeltemp. 18 grader inomhus i axelhöjd, skön el värme i golvet, täcke fram. Nada problem! Normalt ville jag ta in på hotel i slik kyla. Men 10 grader kyla är aldri nåt problem.

Som sagt, inga problem kanske tar "utlänningarna" lite mer gasol, men har man råd med husbil så har man förmodligen råd med lite mer gasolåtgång också..antar jag!!

Mvh
Pilot
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Jag stod på CC i Tandådalen i fjol i två veckor över jul o nyår. Där hade dom ställt upp två stycken nya Nordic husbilar som demo, och i den ena av dom bodde säljaren med familj.
Många påstår ju att Nordic är så bra isolerade vinterbilar. Men dom som hade precis lika mycket istappar som hängde från taket som dom andra husbilarna på campingen....så dom är inte ett dugg bättre islorering i än andra märken. Detta erkände säljaren när jag ställde frågan, och han menade på att det man betalar extra för är hur värmen fördelar sig inne i bilen med speciella luftspalter bakom skåpen m.m., samt att det är kraftigare plast på kofångare, kjolar m.m så det ska tåla att köra in i snön utan att spricka. Men det viktigaste av allt enligt säljaren, var ju att den var svenskbyggd.

/Ludde
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Nordic

Istappar hänger på våran bil, även grannens och vi har ingen värme på!!??
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Jag stod på CC i Tandådalen i fjol i två veckor över jul o nyår. Där hade dom ställt upp två stycken nya Nordic husbilar som demo, och i den ena av dom bodde säljaren med familj.
Många påstår ju att Nordic är så bra isolerade vinterbilar. Men dom som hade precis lika mycket istappar som hängde från taket som dom andra husbilarna på campingen....så dom är inte ett dugg bättre islorering i än andra märken. Detta erkände säljaren när jag ställde frågan, och han menade på att det man betalar extra för är hur värmen fördelar sig inne i bilen med speciella luftspalter bakom skåpen m.m., samt att det är kraftigare plast på kofångare, kjolar m.m så det ska tåla att köra in i snön utan att spricka. Men det viktigaste av allt enligt säljaren, var ju att den var svenskbyggd.

/Ludde

Suck...he,he, sicken försäljare, så man betalar alltså x-antal hundratusen för att h-bilen är svenskbyggd och luftspalter samt karaftigare plast!
:msn_question::msn_question::msn_embarrassed::quest:

//Pilot
 
Toppen