• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic

H

Husbilgolf

Guest
Sv: Nordic

Har sett hur denna länk har utvecklats. Tycker det är konstigt att inte flera uppskattar kvaliteten i svenskgjorde bilar! Har sett 10 år gamla Nordic som knappast ser brukt ut. Alla snickerier etc är av toppen kvalité! Men när man gör arbetet slik så ger det högre vikt. För mig som norrman är totalvikt under 3,5 ton A o Å. Annars hade jag troligen ägt en Nordic eller Kabe.
Självsagt bruker också Kabe och Nordic produkt som kylskåp etc från stora producenter, finns det någon husbilstillverkare som inte gör det, oavsett vilket land bilen är från?
Men det är rätt att svensk är dyrare. Alla norska producenter är borta, gått i konkurs. För dyrt. Men bra kvalitet på produktionen, det var det. Hoppas det specielle svenske kan leva kvar!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Nordic

Alla ni som pratar om hur bra eran bil är vintertid glöm inte att Sverige då består av flera klimatzoner, från arktisk kyla längst uppe i norr till medelhavsklimat i Skåne.

Tommy R
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Men herrejisses, det spelar väl ingen roll vart grejerna är gjorda, men det är nog bara att konstatera att väldigt många av komponenterna i en "svensk" husbil kommer från utlandet. Även om dom bygger ihop ALDEpannan i Färlöv, så är det säkert så att smådelarna är importerade från olika platser i världen.
Nordic husbilen är konstruerad och ihopbyggd i Sverige, men det är långt från sanningen att påstå att allt i husbilen är svenskt.
Oavsett vilket, så är det så att man får betala betydligt mer när det gäller vissa märken, om man handlar här i Sverige.
Sen har jag absolut inget emot de som vill köpa sin husbil här i Sverige, hade jag haft råd hade det naturligtvis varit mycket bekvämare att bara traska in hos en handlare, peka på bilen jag vill ha och köra hem den några dagar eller månader senare.
Men jag tycker däremot inte att det är särskilt trevligt att bli stämplad som Sverigehatare, för att jag på grund av min ekonomi har valt att köpa husbilen utomlands.
Det står ju var och en helt fritt att välja var man vill handla, och hur mycket pengar man vill lägga på sitt husbilsköp.
När en ny husbilsspekulant lägger ut en fråga om ett husbilsköp, är det väl bra om det kommer fram fler aspekter och synvinklar, än enbart en ensidig information.
Hade jag varit ny husbilsspekulant, hade jag varit oerhört tacksam för den information angående prisskillnader m.m. i Sverige kontra Tyskland. Sen gör trådskaparen sitt val ändå, men då har vederbörande förhoppningsvis grundat sitt beslut på en större kunskap.

/Ludde
gör ett studiebesök på Alde och få kontakt med verligheten och svamla inte rakt but i luften det går inte att diskutera med en som bara tror.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nordic

BeRoka! Tycker du är väl mycket ute och cyklar i den här tråden. Fast jag tror och hoppas att du ironiserar lite när du klassar oss som har utländska husilar som hatiska mot Sverige. Det begriper du väl att vi inte är!? Sen försöker du rättfärdiga det högre priset på exempelvis Kabe med att det är så mycket bättre kvalitet mm. Det tror jag inte ett dugg på. Kabe delintegrerad är absolut en alldeles utmärkt husbil. Välisolerad, välplanerad, välbyggd, Aldevärme, Alkochassi, mm mm. Faktiskt ett av de bättre plagiaten på min LMC! :msn_laugh:

En bra husbil är en bil som fungerar bra på för mig! Sommar som vinter. Det kan ingen ta ifrån mig. Ser många kloka inlägg här i tråden som grundar sig på erfarenhet och inte prestige, lyssna på dem. Sen blev den här konstgjorda nationalismen på slutet rätt onödig tycker jag!

Krister N

Stödjer ditt resonemang men vill säga att en så pass liten tillverkare måste ta ut ett betydligt högre pris pga av små serier och måste därför ha som argument att man har hög kvalitet, och har nog så också till viss del. Viktigt är att påpeka att Adria är en bra bil men synd att den marknadsför av Kabe som gärna prissätter den i förhållande till sina egna bilar. Man skulle kunna tro att någon annan importör (generalagent) skulle göra en annan prissättning
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Det är otrevligt att säga till någon att denne svamlar. Kan vi inte föra en saklig diskussion utan att du sysslar med sådana otrevliga påhopp?

/Ludde[/qu
Tog du det som et på hopp så ber jag så mycket om ursäkt för det det var minte meningen, och sakli diskusssin det är ju det jag vill och fler med mig men vi får ju ingen schans att göra det, för jag är ju oxo utsatt för påhopp kan man väl säga i så fall men jag reagerar inte för det för jag är van vid det på detta forum.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nordic

BeRoka. Du är en färgstark och tydlig debattör. Tror att du ibland upplevs betydligt mer "agressiv" än vad du egentligen menar att vara och får därför välförtjänt mothugg! Trots att jag själv är en ödmjuk, försynt och lite tillbakadragen medlem, kan du ibland reta gallfeber på mig! Det jäkliga är att jag ibland får för mig att det är just det som är meningen! :msn_laugh:

Du har en väldigt fin bil! Precis som Vidhem, jag, pilot, ludde och alla andra. Vi har valt våra bilar efter våra behov och möjligheter men ibland måste vi liksom testa argumenten på varandra. Det är egentligen rätt kul men vi måste passa oss så det inte blir för mycket allvar i det. Det är trots allt inte våra personligheter vi diskuterar utan bara våra husbilar. Jag känner hur jag själv skenar iväg ibland.

Fast sen är du Snapphane också BeRoka och det är ena besvärliga jäklar! Se bara på Kenth! Eftersom jag själv är född och uppvuxen i Hässleholm, så vet jag att det ligger en hel del i resonemanget! :msn_laugh:

Krister N
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Bäste BeRoka!

Jag mailade igår till ALDE och ställde frågan om hur många av komponenterna i en ALDE 3010 som är tillverkade i Sverige och fick följande svar:

Hej Annette!

Jag vet faktiskt inte, men det finns 1000-tals komponenter i ett värmesystem.
Om man ska gå så långt som till rent råmaterial, så kommer de flesta komponenter eller material från andra länder.
Så jag gissar på ca 10%

MVH

Per Karlsson,

Jag tycker du ska tänka dig för innan du anklagar andra för att "svamla" (dina egna ord).

Vänligen Ludde
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nordic

Hej
Jag har en VOLVO XC 70 + NORDIC ( men det kanske Ni redan Viste)

Ni har talat om ursprung på delar.
Om vi går ett steg tillbaka ,så kommer med största sannolikheten MALMEN från
SVERIGE.
I så fall är ursprunglandet SE:på allt.
/Vidhem
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Bäste BeRoka!

Jag mailade igår till ALDE och ställde frågan om hur många av komponenterna i en ALDE 3010 som är tillverkade i Sverige och fick följande svar:

Hej Annette!

Jag vet faktiskt inte, men det finns 1000-tals komponenter i ett värmesystem.
Om man ska gå så långt som till rent råmaterial, så kommer de flesta komponenter eller material från andra länder.
Så jag gissar på ca 10%

MVH

Per Karlsson,

Jag tycker du ska tänka dig för innan du anklagar andra för att "svamla" (dina egna ord).

Vänligen Ludde
ja hej ludde tog du det som ett på hopp så ber jag åter igen om ursäkt, jag tycker det var jätte bra att du fick reda på sanningen om Alde, jag hade kunnat tala om det dig men frågan är hade du trott på mig, taksam om du vill svara
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Nordic

Märker att diskussionen går högt omifall svenskt är bättre än "utlänskt" . Visst importeras mycket av prylarna som sedan sätts ihop här i landet och stämplas "svenskt".
Men vad ni verkar missa till en del är ordet "specificationer". Det är där skillnaden ofta ligger. Svenskt brukar ofta betyda högre specifications-krav på prylarna. Ser ofta likadana ut men materialet kan skilja en hel del.

/Lj
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

ja hej ludde tog du det som ett på hopp så ber jag åter igen om ursäkt, jag tycker det var jätte bra att du fick reda på sanningen om Alde, jag hade kunnat tala om det dig men frågan är hade du trott på mig, taksam om du vill svara

Nu får du väl ändå ge dig! Det var ju du som angrep mig och ansåg att jag hade fel för att jag sa att de flesta delarna i en ALDE panna inte är tillverkade i Sverige.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Men vad ni verkar missa till en del är ordet "specificationer". Det är där skillnaden ofta ligger. Svenskt brukar ofta betyda högre specifications-krav på prylarna. Ser ofta likadana ut men materialet kan skilja en hel del. /Lj

Så du menar tyskarna har lägre specifikationskrav på sina prylar än svensktillverkat?

F-n trot!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Hej
Jag har en VOLVO XC 70 + NORDIC ( men det kanske Ni redan Viste)

Ni har talat om ursprung på delar.
Om vi går ett steg tillbaka ,så kommer med största sannolikheten MALMEN från
SVERIGE.
I så fall är ursprunglandet SE:på allt.
/Vidhem

Då ligger jag i lä för dig Vidhem, men bara när det gäller personbil, jag har en gammal V70 -98...
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Nordic

Tråden har ju valsat ut en del, men...

Det som förvånar mig mest är att exakt samma Bürstner kostar 300,000kr mer i Sverige än i Tyskland. En dekal och lite lakan o handdukar kan inte rätta upp denna priskilnaden.

Vist kan man sedan jämföra en tysk o svensk bil men det blir inte lätt då helt klart den svenska bilen ger möjligheter som du inte får i Tyskland. Själv tänker jag mest på att kunna få personliga önskemål mm tillgodosedda, att kunna anpassa bilen till mina behov. Men tyvärr så blir ju då prislappen som den blir. Kunde jag fritt välja så skulle min husbil heta Hugo och vara ritad av mig själv men då blir prislappen ännu värre men va nöjd jag skulle vara. Samtidigt trist för då hade jag ju ingen terapi med att ständigt förbättra bilen.

Några tankar så här i slutet (?) av tråden, Torbjörn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

En liten forklaring på noe av prisskilnaden er at i den svenske prisen er de obligatoriske tetthetskontrollene inkludert i kjøpsprisen for å tilfredstille det svenske kravet om at det ikke skal koste ekstra når det er nødvendig for en gitt garanti og kreves utført av merkeverksted.

Det ser og ut til at det er inkludert en forsikring for utvidet garantier. Dette sammen med at Svensk utgave inkluderer noen fabrikopsjoner i basisprisen skal gjøre det vanskelig å sammenligne direkte med prisene i andre land. Gruppen i Sverige har også N+B og har der gjort de samme triksene, det tok meg endel tid å lage sammenlignende priser Norge / Sverige / Tyskland - og for Norge 2 uavhengige importører! Tar en med den norske importavgiften så blir det ikke store forskjellen på norske og svenske priser :msn_wink:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nordic

Hej Ludde
Var in å kolla på din HB, den ser fin ut.
Du hade förståndet att att välja en motor på 157 Hk,(där är vi lika) fast du har en Fiat å jag en "Mersa" automat.
Ha det
/vidhem
 
Toppen