• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Jag tittar och ringer till husbilförsäljarna och blir bara mer och mer osäker på vilket fabrikat som vi skall köpa?.
Vad tycker ni som har erfarenhet av husbilar om Nordic Expedition.:quest:

Mvh Kjell6

Nu är det nog bäst att de som har erfarenhet av Nordic Expedition får komma till tals, så vi återgår väl till trådskaparens efterlysning!

/ Ludde
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Jag har en husbil som är vinteranpassad med vattenburen ALDEvärme, dubbelgolv, skjutdörrar mot hytt och förmodligen en av de störtsta boutrymmena som finns, trots att jag räknar bort hytten. Bilen är 8,93 cm lång, boggie, alkov, har 6 bältade platser, 7 sovplatser, separat dusch, stort vinkelkök, värmeväxlare till motorn m.m.
En sån (2009 års modell) kan man få begagnad i Tyskland för ca 500-600 tusen beroende på utrustning och antal mil. En ny 12:a ligger på ca 750000 kr.
Exempel här.
Ska man använda husbilen på vintern är det bra med rejäla utrymmen för skidor, pjäxor, pulkor, snowracers m.m. så man slipper ha det inne i bilen. I garaget ställer vi upp ett torkställ där vi hänger upp allt vått efter dagens skidtur. Sen har vi en skotorkare i garaget, bara att ställa in pjäxorna och stoppa i slangarna. På en timma är dom torra.
Denna husbil, Burstner Argos finns även i kortare varianter om man ändå önskar en lite mindre husbil.
Den här begagnade bilen är till salu just nu hos Nordic. 2008 års modell, 6 meter lång, 2200 mil. Fiatchassie, ingen alkov, ALDEvärme m.m.
Jämför vad man får för pengarna kontra om man köper en vinteranpassad husbil i Tyskland.
Hade jag nu mot all förmodan ändå varit ägare till en Nordic, hade jag inte tvekat att ha vintertäcke till hytten, naturligtvis så minskar det värmeförlusten väsentligt, det är som sagt ingen större skillnad på isoleringsegenskaperna på en Nordic kontra andra märken. Man sparar ju gasol.

/Ludde

Ludde.... med denna utförliga info..vem tänker inte efter innan köp av denna storlek av husbil?
...handlar det av 100% patroism???:msn_question:

//Pilot
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Nordic

mmm..jag vet, han är hård denna postis...nöjer sig inte med vilka frimärken som helst..vad han däremot inte vet är att jag har i min ägo en original postsäck från 1869 märkt very important mail.


det där kan han ju få undra över, säcken är från usa o plomberad...kanske t.o.m en stenrik moster till någon här på HBK som har en massa dollar o land till rättmätig arvinge.

vid intresse går det bra att kontsakta mig för vidareförmedling till rätt adress....
 
S

Stråken

Guest
Sv: Nordic

Deet är inte många husbilshandlare som vill byta in en Nordic.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Vad är rätt pris jämfört med övriga h-bilmärken med likvärdig standard?
:msn_question:
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Ja du..inte svårt för mig iaf om jag skulle ha en bil i den storleken, vad skulle en Nordic kosta då...2 mille??
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Nordic

ja du...pris sättning är ju inte lätt om man inte får bestämma det själv.


du får väl höra med de som kan branchen
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nordic

Hej LUDD"A"
Du jag skiter i vad andra har för HB:ar, det är bara det att jag har i RIKTIG vinterbil.
Ni andra får säga vad NI vill,Det finns vist nåt som heter vinterpaket,som andra bilmärker kör med.El uppvärmda vatten tankar (tror det är en automatisk doppvärmare för kannkaks smet som sitter där.) elmatta på golvet. Vintertäcker för förar delen,
Ludd"A" du vet mer vad som finns i paketet, eller hur.

Vi hör säker någon gång igen.
Ha det
/Vidhem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

"Vinterpaket"????? Vad är det för något???? Sådana tillval behövs inte i en Argos...grundutförandet är byggt för vinteranvändning...:blabla:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Du Vidhem, i den sprillans nya Nordicen som stod uppställd på Tandådalens camping, hade dom extrautrustat den med elmatta på golvet, eftersom ALDEvärmen inte räckte till på en bil utan dubbelgolv...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nordic

Till Valborg ska vi i Argosgänget ha en träff i Ulricehamn. Alla som vill se hur en riktig vinterbil ser ut är välkomna att komma o kika på bilarna. Flera av oss använder bilen konstant på vintern, så passa på och hör lite om erfarenheterna kring vintercamping.
Vidhem, jag förväntar mig att du kommer den här gången, ett glas wiskey kanske fungerar som lockbete? :msn_wink:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nordic

Till Valborg ska vi i Argosgänget ha en träff i Ulricehamn. Alla som vill se hur en riktig vinterbil ser ut är välkomna att komma o kika på bilarna. Flera av oss använder bilen konstant på vintern, så passa på och hör lite om erfarenheterna kring vintercamping.
Vidhem, jag förväntar mig att du kommer den här gången, ett glas wiskey kanske fungerar som lockbete? :msn_wink:

He,he risken e att Vidhem blir bortskämd, jag har lovat honom "bira" när han kommer ner till Skåne!
Just nu e de nog lite för varmt för hans "vinterbil" här nere!!

Mvh
Pilot
 

quist

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022
Sv: Nordic

Vinterbil med stängd förardel blir ju ganska lik en camper när det gäller storlek .Om man inte är över åtta meter
Hälsningar från ett vitrigt ramundberg i vinterbil
Trevlig kväll
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nordic

Jag tittar och ringer till husbilförsäljarna och blir bara mer och mer osäker på vilket fabrikat som vi skall köpa?.
Vad tycker ni som har erfarenhet av husbilar om Nordic Expedition.:quest:
Mvh Kjell6
"Som man frågar får man svar" och nu lär du ha fått en massa svar om just vinterbil(?), om det nu var din egentliga och enda fråga. Det finns sakligt sett många HB-märken/-kandidater med "olika illustrativa vinter/nordiska" beteckningar ... och det finns inte bara en enda sanning!

För min del tror jag mot bakgrund av verkligheten att endast ett ytterligt fåtal av oss husbilister använder våra husbilar under vintern, förmodligen klart mindre än 10%(?) och därför överdrivs lätt dessa sk vinterkrav!

Om det jag framför ovan är i närheten av korrekt så kan man undra varför man ska välja husbil baserat på ev vinteregenskaper om ca 90% av alla husbilar normalt enbart används under 7-9 mån/år, bortsett från dem som åker söderöver?
 
Toppen