• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Just nu har det inte hänt så mycket sen sist.... Vädret är absolut inte det bästa här nu.... +15-18 ° ena stunden grått... Nästa stund regn, regn och ännu mer regn och åska .... Och som grädde på moset.... Så haglar det så mycket att jag inte ens kan höra vad jag tänker.. :eek:

Men mellan skurarna försöker jag fundera ut vad som är bäst nu.... Köpa en mindre booster eller en ny generator.... Efter att ha kollat all kabel från den till boostern...

Tyvärr uppstod ett nytt problem.... När jag kollar på nätet om generatorn... När det står att den är på 12v....... Och så finns det de på 14v..... Just nu låter ju 14v bäst.... Men varför står det 12 och 14 volt.. Eller är alla på 12v..... Eller 14v....
Men ingen på 14.4 som nämndes tidigare här i tråden....

Kanske bättre jag går och fiskar calamari... Detta vet jag nästan bättre än grekerna hur man gör.... :twitcy:

Tackar så hjärtligt på förhand för ett tydligt svar...
En 12 volt generator ger i regel 14,4 volt men kallas 12 volts generator ändå precis som en 24 volt generator ger 28,8 volt. Inget att hänga upp sig på där. Ett 12 volt batteri har ju en vilospänning på 12,8 volt när det är fulladdat och hade genaratorn bara gett 12 volt så hade ju batteriet inte kunnat bli fulladdat, eller hur?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det handlar om 12volts system, där generatorn ger cirka 14,4 v. ( 24 volts system 28,4)
För att en 90 A generator skall ge 14,4v och 90 A krävs ett visst varvtal (märkvarvtal) som inte nås när motorn går på tomgång.
Man kan ju se det som Ineffekt (mekanisk) minus förluster (värme) = uteffekt (UxI)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Generator är likt startmotor en slitvara som lämpligen bytts ut till nya inom ca. 15 år. Jag själv har uppgraderat båda! Kostar ca 2000 kr./st. (generator 120A, startmotor 2,5kW). Välanvända pengar för en välfungerande husbil. Min startar och laddar som aldrig förr. Tom. kallstart kräver endast ett klick så är den igång (jag hade problem vid kallstart tidigare!). Även laddningen fungerar klanderfritt! Du vet vad jag har för grejer installerat och du vet att jag aldrig har några problem annat än när solen lyser med sin frånvaro men då är det enkelt att köra några timmar på tomgång med min uppgraderade generator och DC-DC-boost. Mitt 700W elverk har inte används sedan Laholm! :)
Byt generator vetja!! :D
Vad gäller vädret: Håll ut! Om 3-4 veckor kommer våren till Grekland!:)
:bye: Julian
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Om det står 12 eller 14 volt spiller ingen rolle. Det angir nominell spenning som er ønsket eller angitt verdi og ved stillstand er det 12V og drift er det 14V på et 12V anlegg.

Sats på en ny/brukt generator om du planlegger nye innvesteringer og spesielt om den har gått100000km eller mer. Da kan problemene begynne og den har vel kanskje jobbet litt i øvre komfortsone etter at LFP batterier ble montert? :)

Men for all del de kan virke lenge på min forrige bobil hadde generatoren over 250000km uten problem.

Kjøper du en 180A + generator, skal en ikke se bort fra at du kan få 110A ladestrøm med de 2 DCDC laderne uproblematisk. 150A generator går også, men kanskje ikke så lenge?

I kr og ører blir det nok også billigere med generator enn ny DCDC lader og spes om du får en brukt, selv om det blir litt mer arbeide, men mener å huske de var greie å skifte. Har du V reim og ikke multireim til drift er de enda enklere og skifte :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trots att jag har övervintrar många ggr här i Grekland, så glömmer jag bort hur tråkigt det är när "regnperioden" sätter in....
Nu har det regnat ifrån syd, vest, nord och öst på en och samma dag...:eek:
Så något calamari fiske blir det nog inte denna veckan...
Däremot kan jag nu släppa tanken på att tvätta hb... Länge sedan den var så ren som nu....:twitcy:

Jag har också haft tid till att fundera över vad jag skall göra med dc-dc laddningen.... Så i dag ringde jag Fiat verkstaden här i Igoumenitsa...
Vi bestämde att jag tittar in en dag nästa vecka för att prata om ny generator...
Egentligen tror jag att det är ett ganska så enkelt jobb att byta den, men skall jag ha energi över till att fiska calamari så är det inga andra alternativ än att en verkstad får göra det..

Jag vill nu ha en på 140-150A, sen får jag se om jag behåller den nya på 60A, eller min gamle på 50A.... Så en av dem kommer jag att sälja..

Grekerna här på fastlandet säger alltid... Att allt skit kommer ifrån Korfu..
Och det kan jag nog hålla med om....
Lägg märke till snön på berget till höger i bilden...

IMG_20230120_110549_1.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Trots att jag har övervintrar många ggr här i Grekland, så glömmer jag bort hur tråkigt det är när "regnperioden" sätter in....
Nu har det regnat ifrån syd, vest, nord och öst på en och samma dag...:eek:
Så något calamari fiske blir det nog inte denna veckan...
Däremot kan jag nu släppa tanken på att tvätta hb... Länge sedan den var så ren som nu....:twitcy:

Jag har också haft tid till att fundera över vad jag skall göra med dc-dc laddningen.... Så i dag ringde jag Fiat verkstaden här i Igoumenitsa...
Vi bestämde att jag tittar in en dag nästa vecka för att prata om ny generator...
Egentligen tror jag att det är ett ganska så enkelt jobb att byta den, men skall jag ha energi över till att fiska calamari så är det inga andra alternativ än att en verkstad får göra det..

Jag vill nu ha en på 140-150A, sen får jag se om jag behåller den nya på 60A, eller min gamle på 50A.... Så en av dem kommer jag att sälja..

Grekerna här på fastlandet säger alltid... Att allt skit kommer ifrån Korfu..
Och det kan jag nog hålla med om....
Lägg märke till snön på berget till höger i bilden...

Visa bilaga 226474
Är det någon som i samband med mycket kraftigare generator och lithiumbatterier, funderat på vad kabeln mellan generator och startbatteri tål, den borde förmodligen uppdateras också. Den är ju knappast dimensionerad för de mycket större och dessutom långvariga belastningar som den nu får?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det någon som i samband med mycket kraftigare generator och lithiumbatterier, funderat på vad kabeln mellan generator och startbatteri tål, den borde förmodligen uppdateras också. Den är ju knappast dimensionerad för de mycket större och dessutom långvariga belastningar som den nu får?

Tack för tipset :bock: .....
Skall kolla upp detta, skulle tro att den också behöver bytas... ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det någon som i samband med mycket kraftigare generator och lithiumbatterier, funderat på vad kabeln mellan generator och startbatteri tål, den borde förmodligen uppdateras också. Den är ju knappast dimensionerad för de mycket större och dessutom långvariga belastningar som den nu får?

Inte ovanligt med en löjligt klen kabel där, bra tips!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom solen tittar fram nu lite så tog jag bort startbatteriet.... Och ser att där är en 16mm² kabel från generatorn...
Så den skall ju klara över 100 A åtminstånde.... Jag kommer ändå inte i närheten av dessa 100A....
Skulle tro att det blir max 70-80A

Däremot såg jag att säkrings hållaren från startbatteriet till ladd kablen till boostern har smält :eek:.. Och plasten är kolsvart.... Så där ligger just nu nog det största problemet..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På min generator var bulten (B+) för kort för två kablar. Så när jag bytte ut generatorn så monterades en längre bult av butiken, kanske något som verkstan kan göra.
Jag har monterat en grov extra kabel från generatorn sen lång tid tillbaka.
Det är betydligt lättare att göra uppgraderingen med kabeln när generatorn är borttagen.
Något som verkstan kunde göra att byta ut bulten om det behövs.
Jag skulle nog byta ut 16mm2 kabeln till en grövre. Tänk på att det är den svagaste länken som styr slutresultatet. Under en varm sommardag blir riktigt varmt under motorhuven som är lika med ökad motstånd i kabeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom solen tittar fram nu lite så tog jag bort startbatteriet.... Och ser att där är en 16mm² kabel från generatorn...
Så den skall ju klara över 100 A åtminstånde.... Jag kommer ändå inte i närheten av dessa 100A....
Skulle tro att det blir max 70-80A

Däremot såg jag att säkrings hållaren från startbatteriet till ladd kablen till boostern har smält :eek:.. Och plasten är kolsvart.... Så där ligger just nu nog det största problemet..

Tror du inte att laddning av startbatteriet, motorns elbehov, belysning, laddning av bodelsbatteriet, kylskåp, plus lite annan förbrukning blir mera än 70-80A om du får en generator som ger 150-180A? Jag skulle nog montera 25mm2 med professionell pressade rörkabelskor.
Och motsvarande jordkabel till chassie.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror du inte att laddning av startbatteriet, motorns elbehov, belysning, laddning av bodelsbatteriet, kylskåp, plus lite annan förbrukning blir mera än 70-80A om du får en generator som ger 150-180A? Jag skulle nog montera 25mm2 med professionell pressade rörkabelskor.
Och motsvarande jordkabel till chassie.
Innan jag nu springer iväg och köper nya saker och ändra på kablar, så vill jag först testa och se hur det nu fungerar nu när jag har "lagat" säkringen...
Skulle det fungera ua så kommer jag nog att behålla min 50A booster och sälja 60..

När jag testade i dag bara att starta motorn så såg det mycket lovande ut...
Visserligen sjönk startbatteriet på tomgången men så fort jag ökade på gasen så rusade det upp till normal nivå..
Senast på onsdag kommer jag att testa under 2,5 mil till Igoumenitsa... Just nu försöker jag fånga calamari.. :spinny::twitcy:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror du inte att laddning av startbatteriet, motorns elbehov, belysning, laddning av bodelsbatteriet, kylskåp, plus lite annan förbrukning blir mera än 70-80A om du får en generator som ger 150-180A? Jag skulle nog montera 25mm2 med professionell pressade rörkabelskor.
Och motsvarande jordkabel till chassie.
Jo en sak till..... Varför räknar du in kyl och annan förbrukning i A från generatorn? :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När du kör kommer ju strömmen till allt i princip från generatorn. Har f.ö. inte tagit med förlusterna i Laddare/ booster, glömde det! ;)

Är du 100% säker på detta.:rolleyes:
Kylen och annan förbrukning i hb tages ju ifrån mitt lithium batteri....
Sen fyller ju laddaren (boostern) på Lithiumbatteriet... Och den kan ju fylla på med max 60 A som det är nu.. Eller tänker jag helt fel.. :eek:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är du 100% säker på detta.:rolleyes:
Kylen och annan förbrukning i hb tages ju ifrån mitt lithium batteri....
Sen fyller ju laddaren (boostern) på Lithiumbatteriet... Och den kan ju fylla på med max 60 A som det är nu.. Eller tänker jag helt fel.. :eek:

Om du har motorn igång börjar ju generatorn ladda så snart D+ slår till, och strömmen som förbrukas kommer från generatorn som
hela tiden fyller på batterierna, om det eventuellt går åt något därifrån, vilket det inte gör så länge gör så länge den ström som generatorn genererar räcker till för den aktuella förbrukningen. Batteriet är ju egentligen en "strömtank" för att lagra ström när inte annat finns att tillgå.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du har motorn igång börjar ju generatorn ladda så snart D+ slår till, och strömmen som förbrukas kommer från generatorn som
hela tiden fyller på batterierna, om det eventuellt går åt något därifrån, vilket det inte gör så länge gör så länge den ström som generatorn genererar räcker till för den aktuella förbrukningen. Batteriet är ju egentligen en "strömtank" för att lagra ström när inte annat finns att tillgå.
Om kylen är en AES och inte står på något annat energislag eller kopplad på annat sätt så stämmer detta absolut. I annat fall kan man bortse från detta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du har motorn igång börjar ju generatorn ladda så snart D+ slår till, och strömmen som förbrukas kommer från generatorn som
hela tiden fyller på batterierna, om det eventuellt går åt något därifrån, vilket det inte gör så länge gör så länge den ström som generatorn genererar räcker till för den aktuella förbrukningen. Batteriet är ju egentligen en "strömtank" för att lagra ström när inte annat finns att tillgå.

Men om boostern laddar med 60 A... Och kompressor kylen som tar ca 4-5A går...
Så då menar du att det då går 64-65A igenom min 60A booster....

Kan upplysa att jag har ingen "last" typ lampor, pumpar eller kyl som är direktkopplad till generatorn...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men om boostern laddar med 60 A... Och kompressor kylen som tar ca 4-5A går...
Så då menar du att det då går 64-65A igenom min 60A booster....

Kan upplysa att jag har ingen "last" typ lampor, pumpar eller kyl som är direktkopplad till generatorn...
Jag kan svara där :) svaret är NEJ! DC/DC ger normalt inte mer än de ampere som den är designad för, de flesta ger ngn % mer men det är marginellt :) min 30A ger ca 33 när den är på riktigt gott humör men när den den gått ett tag och blivit varm så ca 31A
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kan svara där :) svaret är NEJ! DC/DC ger normalt inte mer än de ampere som den är designad för, de flesta ger ngn % mer men det är marginellt :) min 30A ger ca 33 när den är på riktigt gott humör men när den den gått ett tag och blivit varm så ca 31A

Som jag misstänkte.... Då belastas ju inte heller generatorn av det som startar efter boostern..... Alltså max ca 60 A...
Och då stämmer ju inte ditt och Montreal's tidigare inlägg ... Eller :rolleyes:
 
Toppen