• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Nu kan jeg ikke huske om du har LiFePo4 men for mig ser det ud som om at dine batterier er fuldt ladede og så vil de fleste DC/DC slå fra.

Og hvis det er LiFePo4 så vil din styring i batteriet slå også slå fra.

Hvis dette er tilfældet så er der hverken noget galt med din generator eller med din lader.

Kan du nogen steder se de værdier der er i din DC/DC for start ladning og stop ladning?

Typisk skal du bruge lidt strøm fra batteriet, måske ned til 90% inden ladningen begynder igen, hvorefter ladningen stopper ved 100% eller lidt før.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu kan jeg ikke huske om du har LiFePo4 men for mig ser det ud som om at dine batterier er fuldt ladede og så vil de fleste DC/DC slå fra.

Og hvis det er LiFePo4 så vil din styring i batteriet slå også slå fra.

Hvis dette er tilfældet så er der hverken noget galt med din generator eller med din lader.

Kan du nogen steder se de værdier der er i din DC/DC for start ladning og stop ladning?

Typisk skal du bruge lidt strøm fra batteriet, måske ned til 90% inden ladningen begynder igen, hvorefter ladningen stopper ved 100% eller lidt før.
Jag har lifepo4 battery... Och om jag inte mindes helt fel så var de på ca 80% SoC.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inget konstigt med den spänningen, den indikerar att laddning fungerar.

Jag funderar på ifall du får en så pass hög belastning på din DC/DC så den klipper på t.ex hög temp eller hög belastning. egentligen ska den bara strypa ner strömmen och inte klippa helt.
Kan du testa med bara ett LFP i taget om det blir någon skillnad på de olika batterierna?
Jag förutsatte att båda var inkopplade för laddning med motorn igång(?)
Hade du solpanelerna inkopplade mot Renogy'n samtidigt som detta händer?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter...

Här kommer temp kurvorna från Regony laddaren...
Som du ser.... Inget märkvärdigt..

Jodå det går att stänga oberoende av varandra, jag gör det via appen...
Men just nu är vi hemma för att förbereda julen med vänner, men efter julen skall jag köra en semester tur och fiska calamari...
Då skall jag testa...

Sedan 1 månad kopplas solpanelerna över till en annan regulator när motorn startar.. Så Regony laddar under körning bara från generatorn...

Screenshot_20221221_210305_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta system har ju fungerat utan problem i flera år, frånsett att jag 1-2 ggr om året har behövts resetta Regony...

Regonyn har fasta inställningar och ni kan se dem på bilden..

IMG_20221221_214800.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På den bilden ser jag bara inställningarna för batteriet som den laddar. Min Victron är ställd så att den inte får börja ladda bodelen förrän bilbatteriet har 13,8 volt. Står din likadant så kan det vara tecken på att din generator börjar ladda dåligt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Min tanke är att generatorn laddar bra innan den blivit riktigt varm men sedan tappar i effekt, så är det alltid men om sedan generatorn börjar bli sliten så kan det bli värre.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min tanke är att generatorn laddar bra innan den blivit riktigt varm men sedan tappar i effekt, så är det alltid men om sedan generatorn börjar bli sliten så kan det bli värre.
Okey.... Nu är det första gången detta händer... Tidigare så laddade det ca 50A via generatorn så länge den inte blev för varm (alltså dc-dc boostern) nu har jag satt in en fläkt... Som styrs via D+
Kan det vara så att D+ fungerar dåligt pga för mycket kopplad till D+?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kollade manualen för din DC dc och den ska slå till vid 13,2 så det borde inte vara ngt problem. Borde inte ha ngn betydelse med mkt kopplat till D+ men kanske borde du kolla så det inte är ärg på den ngn stans, det har jag råkat ut för.
 
Toppen