• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du kollat om det är spänning på D+ kabeln till DC/ DC laddaren när tändningen är av.
Mät gärna när solcellerna laddar. Det kan vara nått knas ihop med dom och D+.
Om det är konstant spänning på D+ när tändningen är avslagen kommer startbatteriet att tömmas. Vad jag förstår är din laddare enbart D+ styrd och inte spänningsstyrd.

Om det skulle var spänning på D+ efter avstängd tändning så hade lampan lyst grön på boostern.. Och det gör den inte..
Solcells laddaren är inte ihopa kopplad med D+ så de kan inte "bråka"
Däremot laddar den också startbatteriet...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det skulle var spänning på D+ efter avstängd tändning så hade lampan lyst grön på boostern.. Och det gör den inte..
Solcells laddaren är inte ihopa kopplad med D+ så de kan inte "bråka"
Däremot laddar den också startbatteriet...
Det som är lite skumt är att startbatteriet visar 0 Volt. Det borde finnas något mätvärde om än lågt. Då är frågan går motorn att starta när startbatteriet visar 0 Volt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som är lite skumt är att startbatteriet visar 0 Volt. Det borde finnas något mätvärde om än lågt. Då är frågan går motorn att starta när startbatteriet visar 0 Volt.

Det beror nog på att jag tog bort kablen och skulle dra den bättre, något kom emellan och så glömde jag montera tillbaks den... Men nu är den iallafall monterad...

Screenshot_20230114_215020_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Laddar generatorn startbatteriet när motorn är igång när det är mörkt ute. För att utesluta att laddningen inte påverkas av solcellerna.
Jag monterade boostern idag, och har bara kört ca 2km på dagen, nu står jag här till måndag morgon.
För övrigt kör jag väldigt sällan när det är mörkt, så att testa detta kan ta tid.

Däremot laddar solregulator startbatteriet men väldigt lite A... Kollade vid ett tillfälle och då laddades det med bara 0.054 A.... Så jag måste kolla mer för att få en hum om hur bra den laddar startbatteriet...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Booster generera också mycket värme...

Första stapeln är första test så att se så jag kopplat allt rätt.... Och det hade jag :spinny:

Andra stapeln är en tur på ett par km...

Som ni ser så kan tempen bli ganska så hög tror att boostern har inbyggda fläktar...

Screenshot_20230114_222333_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag monterade boostern idag, och har bara kört ca 2km på dagen, nu står jag här till måndag morgon.
För övrigt kör jag väldigt sällan när det är mörkt, så att testa detta kan ta tid.

Däremot laddar solregulator startbatteriet men väldigt lite A... Kollade vid ett tillfälle och då laddades det med bara 0.054 A.... Så jag måste kolla mer för att få en hum om hur bra den laddar startbatteriet...
Booster generera också mycket värme...

Första stapeln är första test så att se så jag kopplat allt rätt.... Och det hade jag :spinny:

Andra stapeln är en tur på ett par km...

Som ni ser så kan tempen bli ganska så hög tror att boostern har inbyggda fläktar...

Visa bilaga 226422
Det är precis nedanför högsta temperatur gränsen.
Har du kollat om det är spänningsfall på ingången till boostern. Både plus och minus.
Om det är så ökar strömmen på ingången. Om jag tänker rätt alstrar boostern då mer
värme för att öka på spänningen på utgången. Det blir även mer motstånd i kablarna ju varmare dom är.
 

Bilagor

  • A59D1B6C-AB83-40FA-B2A6-97FCB4BEC1A2.png
    A59D1B6C-AB83-40FA-B2A6-97FCB4BEC1A2.png
    1,5 MB · Visningar: 2

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är precis nedanför högsta temperatur gränsen.
Har du kollat om det är spänningsfall på ingången till boostern. Både plus och minus.
Om det är så ökar strömmen på ingången. Om jag tänker rätt alstrar boostern då mer
värme för att öka på spänningen på utgången. Det blir även mer motstånd i kablarna ju varmare dom är.
Kan det bero på att motor endast gick på tomgång?
I andra stapeln kör jag och har då högre motorvarv = högre V. = lägre temperatur...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag förstår den nya boostern, så kommer den att försöka ta 60A så fort D+ ger signal... Kanske inte det bästa i stadstrafik mm.
Så jag tänker koppla en brytare från förarplatsen till LC terminalen så jag kan manuellt växla mellan 30 och 60 A laddning.. Helst skulle jag vilja haft en signal från motorvarvet typ vid 1500 rpm så slår LC ifrån...
Kanske någon här på hbk som vet om sådan elektronik finnes..?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att jag har kommit på hur jag kan göra om "starten" på boostern...
Om jag köper en liten batteri skydd från Kina, som sen styr under och över laddspänningen.... Kopplar denne till D+ och LC anslutningarna.... Då borde boostern bara starta vid inställd volt...

Några kommentarer på detta?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Spennende og følge testene og prøvene dine muskatten. Strøm er spennende og mange ting spiller inn ved feilsøking, valg av utstyr og montering. Har selv ikke så mye utstyr/instrumenter og følge laddingen på og blir ikke det noe problem før man mangler strøm :) og da har jeg en plan B som kortvarig løsning :cool:

Bare en liten undring, ser du gikk for Renogy 60A for ny DCDC. Hvorfor valgte du ikke en Renogy 50A til og koplet dem i parallell. Da hadde man hatt ca 100A fra solcelle eller generator eller 50A fra hver.

Undringen din med å sette et spenning styrt rele på LC avhenger jo av at utkoplingsspenningen er så lavt at rele ikke kopler inn igjen nesten med en gang fordi batterispenningen synker en del når A øker.

Dette er jo fordelen med batteri/spenningsstyrte DCDC ladere og at man i enkelte tilfeller må montere D+ ledning på smartgenerator om ikke DCDC er innkoplet lenge nok til å gi tilfredsstillende strøm, uten.

Alle DCDC ladere tar jo strømmen fra startbatteriet og greier ikke generatoren og fylle på det DCDC laderen tar, vil startbatteriet få problemer. En spenningsstyrt DCDC lader vil jo heller ikke ta strøm fra startbatteriet før det er ladet, mens ved D+ kopling tar det fra startbatteriet, uansett ladetilstand. Det finnes egne ladere fra generator til batteri. A2B Alternator to Battery og ikke B2B, som er Battery to Battery og de fleste DCDC er

Ved så mye som 60A er det en del forhandlere som mener at startbatteriet bør være over 120Ah for ikke å belaste startbatteriet for mye og de mener også at selv om bodelsbatteriene er store bør ikke for stor DCDC lader monteres om ikke generatoren er stor nok til å gi strøm nok så ikke startbatteriet tar kvelden.

Så å ta en sjekk for å se om generatoren din virkelig gir det den skal og det ikke er noen problemer med den bør gjøres? Generatoren er også temperaturstyrt og det kan jo være en termisk feil i den, eller annen periodisk feil der, som lager problemer og den ikke gir nok og det meste/all strøm tas fra startbatteriet i perioder.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Tor....

Kul att du gillar mina tester och funderingar..... Kanske säkert mer än jag gör.
Just nu är jag inte 100% säker på var problemet låg.... Eftersom jag har bara testat och kört 2 km med den nya boostern... Eftersom jag är på calamari fiske, och då står jag på samma plats...
Nu kommer vi att få dåligt väder ett par dagar, så i morgon eller senast onsdag kommer jag att köra till "min plats" ca 25 km härifrån.
Då skall jag låta booster ladda med fullt hela vägen för att se vad som händer med mitt startbatteri.... Som är på 110A.
Generatorn är på 90 A.... Men har nu en del år på nacken...

Att köra två lika 50A är en lösning.... Men nu valde jag denna.... Ärligt talat så tänkte jag aldrig på två lika....

Min tanke är att köpa en "batteri skydd" som är inställbar och skyddar för över och under spänning..
Koppla D+ och låta batteri skyddet styra LC (low current)

Hoppas jag fick med allt du funderade över...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Tor....

Kul att du gillar mina tester och funderingar..... Kanske säkert mer än jag gör.
Just nu är jag inte 100% säker på var problemet låg.... Eftersom jag har bara testat och kört 2 km med den nya boostern... Eftersom jag är på calamari fiske, och då står jag på samma plats...
Nu kommer vi att få dåligt väder ett par dagar, så i morgon eller senast onsdag kommer jag att köra till "min plats" ca 25 km härifrån.
Då skall jag låta booster ladda med fullt hela vägen för att se vad som händer med mitt startbatteri.... Som är på 110A.
Generatorn är på 90 A.... Men har nu en del år på nacken...

Att köra två lika 50A är en lösning.... Men nu valde jag denna.... Ärligt talat så tänkte jag aldrig på två lika....

Min tanke är att köpa en "batteri skydd" som är inställbar och skyddar för över och under spänning..
Koppla D+ och låta batteri skyddet styra LC (low current)

Hoppas jag fick med allt du funderade över...
Du kan mäta med en tångampermete på B+ kabeln från generatorn. Då kan du jämföra med vad din smartshunt mäter. Det borde vara ett högre värde vid mätningen på generatorkabeln än vad det är vid shunten. Sen kan du räkna och se om strömmen räcker till för startbatteriet. Sen har du belysning mm. som generatorn behöver klara av.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej Tor....

Kul att du gillar mina tester och funderingar..... Kanske säkert mer än jag gör.
Just nu är jag inte 100% säker på var problemet låg.... Eftersom jag har bara testat och kört 2 km med den nya boostern... Eftersom jag är på calamari fiske, och då står jag på samma plats...
Nu kommer vi att få dåligt väder ett par dagar, så i morgon eller senast onsdag kommer jag att köra till "min plats" ca 25 km härifrån.
Då skall jag låta booster ladda med fullt hela vägen för att se vad som händer med mitt startbatteri.... Som är på 110A.
Generatorn är på 90 A.... Men har nu en del år på nacken...

Att köra två lika 50A är en lösning.... Men nu valde jag denna.... Ärligt talat så tänkte jag aldrig på två lika....

Min tanke är att köpa en "batteri skydd" som är inställbar och skyddar för över och under spänning..
Koppla D+ och låta batteri skyddet styra LC (low current)

Hoppas jag fick med allt du funderade över...
:) Vi er nok flere som bare er inne å leser (å lærer) så en stor takk til dere som er flinke og poste og dele erfaringer.

Ser den med å la et rele (batteri beskytter) styre LC og der er du jo mer automatisert enn meg som bare hadde koplet en bryter jeg manuelt kunne slå av/på :cool:

Du har tydligvis satt Renogy 50A bare på generatorlading og der monterte du vel også et rele (D+ styrt) som automatisk koplet ut MPPT regulatoren, nevnt i annen tråd. Der monterte jeg et manuelt styrt rele. Så har du 30A fra den nye Renogy 60A, er jo 80A og er det for lite slår en av LC bryteren og har 110A og det avgjør du jo ut fra verdiene på dine instrumenter.

Jeg tror den varianten med manuell bryter er mer "snill" mot generatoren som allerede ved 80A lading til bodelsbatteriene er over sin maksbelastning. Det er jo ingen strømregulator på en vekselstrømsgenerator der begrenses strømmen av viklingene i statoren og generatoren blir rimelig varm om den går med maks belastning for lenge og man kan brenne opp stator/generator.

Det var jo ofte det som skjedde tidligere når man monterte "ny/bedre" spenningsregulator på generatorene for bedre lading, før DCDC laderens tid. Det er ikke uvanlig i dag å monteres termobryter på "små" generatorene som kan forventes og lade maks lenge, slik at ikke generatoren ødelegges. Det er jo billigere enn å montere større generator. Det hender jo idag at nye bobiler har generatorer på 200A +-.

Det er heller ikke uvanlig som på Renogy sine DCDC ladere og kunne begrense ladestrømmen av samme grunn, for å hindre å overbelaste generator/ledningsnettet. På Renogy 50A kan man som nevnt tidligere, mulighet til å stille maks ladestrøm til 10, 20, 30, 40 eller 50A.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon Tor.... Och alla ni andra.

Jag kanske har varit otydlig, det som är inkopplad idag är
1 mppt solar regulator på 30A (bara solpanelerna)
1 Dc-dc booster på max 60A (bara generatorn)

Och så har jag beställt denna kontroll till att styra LC, så får jag en automatisk styrning som styrs av startbatteriet spänning, vilket innebär att boostern inte kan ladda ur mitt startbatteri.... Hoppas jag..


DONGKER Battery charge controller DC 9 V, 12 V, 24 V, 36 V, 48 V over discharge protection module battery low voltage shutdown with LCD display for lithium battery and lead acid battery https://amzn.eu/d/gEfaZzi
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Godmorgon Tor.... Och alla ni andra.

Jag kanske har varit otydlig, det som är inkopplad idag är
1 mppt solar regulator på 30A (bara solpanelerna)
1 Dc-dc booster på max 60A (bara generatorn)

Och så har jag beställt denna kontroll till att styra LC, så får jag en automatisk styrning som styrs av startbatteriet spänning, vilket innebär att boostern inte kan ladda ur mitt startbatteri.... Hoppas jag..


DONGKER Battery charge controller DC 9 V, 12 V, 24 V, 36 V, 48 V over discharge protection module battery low voltage shutdown with LCD display for lithium battery and lead acid battery https://amzn.eu/d/gEfaZzi
Orsaken till att din gamla booster strulade kan vara pga för hög värme.
Det kan vara en termistor som mäter värmen i den som inte är okej.
Vad jag kommer ihåg hade du förr problem med att boostern blev för varm Ibland.
Kanske kan vara värt att kolla på.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Orsaken till att din gamla booster strulade kan vara pga för hög värme.
Det kan vara en termistor som mäter värmen i den som inte är okej.
Vad jag kommer ihåg hade du förr problem med att boostern blev för varm Ibland.
Kanske kan vara värt att kolla på.

Godmorgon Herbert....

Jag misstänker också att något blev för varmt.... Eftersom Regony stängde av efter ca 2 min. vid norsk reset...
Men efter 10 min. om den var kall, typ vid första motor start.

Jag öppnade den i går men insåg snabbt att jag skall inte rör något i den.
Såg i varje fall inget brännt.... Bara lite damm och speciellt på en transistor, den hade mest damm...

Idag kopplade jag tillfälligt in en strömbrytare för att styra LC när jag kör... Hoppas bara att hundarna inte kommer åt den så jag får problem.

IMG_20230116_110453_edit_1269845798221336.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag upptäckte jag att det är ingen äkta D+ som är inkopplad på husbilen.... HOBBY har tydligen använt ignt från träningen som D+

Vad är bäst nu fortsätta som det är eller försöka dra den riktiga D+ från generatorn..?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det var en dålig genväg, speciellt i en husbil som då snabbt kan dränera startbatteriet när man står med tändningen på, vilket händer då och då.

Jag är osäker på ev. risker med att belasta D+ direkt på generatorn.
Votronic m.fl. har annars en D+ simulator, en sådan kanske vore bättre ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var en dålig genväg, speciellt i en husbil som då snabbt kan dränera startbatteriet när man står med tändningen på, vilket händer då och då.

Jag är osäker på ev. risker med att belasta D+ direkt på generatorn.
Votronic m.fl. har annars en D+ simulator, en sådan kanske vore bättre ?

Har man en HOBBY så får man nog räkna med att mycket är gjort som en hobby....

Tar jag D+ från generatorn så är det lätt att koppla in ett relä med +12v, och då får jag typ stimulerad D+.

Just nu tror jag ingenting belastar D+ från generatorn.... Jag måste ju ändå göra något för att inte riskera tömma startbatteriet...
 
Toppen