• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har man en HOBBY så får man nog räkna med att mycket är gjort som en hobby....

Tar jag D+ från generatorn så är det lätt att koppla in ett relä med +12v, och då får jag typ stimulerad D+.

Just nu tror jag ingenting belastar D+ från generatorn.... Jag måste ju ändå göra något för att inte riskera tömma startbatteriet...

Klart du skall ta D+ från generatorn, som ju f.ö. är äkta D+, men du måste ha ett lättdrivet relä emellan, du hade ju f.ö. problem med D+ alldeles nyligen, vad hände där? Då var det alltså tändningsplus?
Om
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Klart du skall ta D+ från generatorn, som ju f.ö. är äkta D+, men du måste ha ett lättdrivet relä emellan, du hade ju f.ö. problem med D+ alldeles nyligen, vad hände där? Då var det alltså tändningsplus?
Om

Hej Montreal....

Du får nog påminna mig om vad för problem jag hade tidigare med D+,

Jag fick än en gång gå ner i "källaren" i hb och leta bland mina sparade prylar...
Så jag hittade dessa fyra små kretskorts relän, alla har spole på 12v så ett av dem kan jag använda...

IMG_20230116_150117.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kollade nyss på Votronics simulator, den kan belastas med 1A, D+ direkt från generatorn tål troligen inte ens så hög belastning (?)

Kanske därför HOBBY har använt ignt. Men den tåler säkert inte hur mycket som helst....
Det jag måste göra är ju att hindra boostern från att ladda ut startbatteriet och då är det nog enklast med D+...
Förutom allt jobb med att dra kablen snyggt från generatorn till boostern...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du behöver nog inte dra ända från generatorn, följ den kabeln in i hytten eller motorrummet den borde ansluta till ett relä från Fiat,
låna signalen där.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du behöver nog inte dra ända från generatorn, följ den kabeln in i hytten eller motorrummet den borde ansluta till ett relä från Fiat,
låna signalen där.
D+ går väl normalt inte över något relä, utan direkt till laddningslampan?
Hej Montreal....

Du får nog påminna mig om vad för problem jag hade tidigare med D+,

Jag fick än en gång gå ner i "källaren" i hb och leta bland mina sparade prylar...
Så jag hittade dessa fyra små kretskorts relän, alla har spole på 12v så ett av dem kan jag använda...

Visa bilaga 226448
Det här var i den här tråden, fläkt till bostern m.m.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
D+ går väl normalt inte över något relä, utan direkt till laddningslampan?

Det här var i den här tråden, fläkt till bostern m.m.


Nä... Den går direkt ifrån generator och skapas när den börjar snurra..... Men har man flera laster som styrs via D+ så kan man använda sig av ett relä för att avlasta D+'en.....

Nja i den tråden skrev jag väl att jag tänker styra fläkten från ett relä som styrs av D+
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
D+ går väl normalt inte över något relä, utan direkt till laddningslampan?

Det här var i den här tråden, fläkt till bostern m.m.


Jag vet inte hur Fiat löst detta, man bör nog ha ett elschema från Fiat för att se hur de kopplat.
Men som du skriver, troligen går signalen direkt till ladd.lampan, eller till en styrbox.
Jag är tyvärr inte påläst på Fiat.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur Fiat löst detta, man bör nog ha ett elschema från Fiat för att se hur de kopplat.
Men som du skriver, troligen går signalen direkt till ladd.lampan, eller till en styrbox.
Jag är tyvärr inte påläst på Fiat.
D+ har också funktionen att förmagnetisera generatorn. Jag vet inte om den funktionen kan påverkas negativt om man lägger en last direkt på generatorns D+.
Om tex laddningslampan behöver bytas bör man sätta dit en lampa med samma W. Förmagnetiseringsströmmen går igenom lampan och in i generatorn.
Motståndet i en klenare lampa är större.
Från början är D+ på generatorn negativ innan börja att snurra. Sen byter den polaritet till plus och därav slocknar laddningslampan. Plus från två håll till lampan.
Jag tycker det är lite lurigt med att styrningen heter D+ när matningen kommer från tändningen. Det finns nya bilar med simulerad D+.
D+ skulle kunna heta något annat tex motorstyrning av teknik installationer, MTI.

/Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nä... Den går direkt ifrån generator och skapas när den börjar snurra..... Men har man flera laster som styrs via D+ så kan man använda sig av ett relä för att avlasta D+'en.....

Nja i den tråden skrev jag väl att jag tänker styra fläkten från ett relä som styrs av D+

Om jag inte minns fel var det jag som föreslog det, när du hade fläkten på det som du då trodde var D+? ;)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hadde hvert interessant og sett dataene på Renogy 60A kontra dataene på Renogy 50A som tydligvis ikke tok så mye strøm fra startbatteriet? Selv ikke når du koplet D+ som du gjorde for å bedre laddingen.

Utfordringen nå er vel og finne ut om problemet ligger utenfor DCDC laderen? Renogy 50A ladet ikke bodelsbatteriet tilfredsstillende, kan det være elektronikken som fikk feil data for å lade? Renogy 60A lader bodelsbatteriene OK, men tar for mye strøm fra startbatteriet. Kan det være fordi elektronikken for feil data?

Om DCDC laderen er spenningsstyrt eller D+ styrt må det jo være noe i DCDC laderen som "styrer" laddingen. Forskjellen på ekte D+ og simulert D+ trenger ikke være så forskjellig. De forskjellige husbilsfabrikatene har løst det på litt forskjellige måter har jeg forstått.

Bodelen trenger D+ bl.a. til AES kjøleskap o.l. Med en ekte D+ vet man at den kommer ikke før generatoren lader og det som øker er V. Før generatoren lader er det ca. 0V på D+ og ladelampen lyser. Når generatoren lader øker V til ca. batterispenningen og ladelampen slukker. Slik Herbet beskrev.

Nå med EuroVI motorer trenger nesten alle bobiler en simulert D+ og den simpleste varianten er + med en gang tenningen settes på. Så på moderne motorer finner man nesten ikke noen ekte D+ for laddingen styres av ECD til motorstyringen og litt enkelt sagt lader nesten bare generatorene i dag i nedoverbakker. Det er jo veldig mange bobiler i dag som leveres originalt med DCDC nettopp fordi bobilene i dag lader for dårlig.

Med 90A generator og 60A DCDC lader er man litt i øvre grense for hva generatoren makter. Kjører man med kjøleskapet på strøm tar det ca. 200W, lys omtrent det samme, ++ og da er man fort oppe i 30A+ til og generator sliter. Kan det være slik at bare med 50A lading og 30A til forbrukere greide generatoren det akkurat. En gang må jo generatoren gi opp p.g.a. slitasje eller overbelastning? Er det det som har skjedd nå?

Settes den nye Renogyen på 30A konstant og den lader det uproblematisk over litt, burde generator og ledningsnett være i orden. Settes den til å lade konstant 60A over tid og det ikke går bra. Da kunne det være en ide og se over generator ledningsnett. Dette fordi 50A som virket, virker ikke lenger, men generatoren greide det inntil generatoren/ledningsnett tok kvelden?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Tor...

Jag börjar misstänka att 60A boostern innehåller "gammal teknik". Jämförd med 50A...
Sen angående belastningen på generatorn så blir det ju inte mycket mer än boostern och kylen när jag kör dagtid (utan belysning) och då bör det ju hamna på ca 65-66A... Detta tycker man ju att generatorn skall klara.... Sen vet jag inte mycket om en generator som nu är ca 18år och om effekten minskar med åren..

Kablen från batteriet är ca 4M och av dim 25mm²...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Tor...

Jag börjar misstänka att 60A boostern innehåller "gammal teknik". Jämförd med 50A...
Sen angående belastningen på generatorn så blir det ju inte mycket mer än boostern och kylen när jag kör dagtid (utan belysning) och då bör det ju hamna på ca 65-66A... Detta tycker man ju att generatorn skall klara.... Sen vet jag inte mycket om en generator som nu är ca 18år och om effekten minskar med åren..

Kablen från batteriet är ca 4M och av dim 25mm²...
Du kan ha du ha ett problem där. Generatorn ger 14,4V. Fyra meter kablar. Då har du ett tapp på ca: 0,4V. Antagligen blir kablarna varma och då ökar även motståndet i dom. Är lika med ännu mer spänningsfall. Boostern kompenserar dock för spänningsfallet med baksidan att då ökar strömmen ännu mer till DC/DC. Ännu mer spänningsfall. Lite som kaka på kaka.
Kablarna på minus sidan är lika viktig som plussidan, lätt att glömma bort. De får inte heller vara för klena. Även minus anslutningarna mot chassit och motor kan vara dåliga, oxid och smuts.

En god idé kan vara att dra en extra minus kabel till chassit.
Det går även att dra en grov separat kabel från B+ på generatorn till startbatteriet. Original kablarna får sitta kvar.

Hur gör du om du ska köra i mörker. Räkna ihop alla förbrukare i bodelen och bildelen. Det går åt mer ström än vad man tror. Det behövs inte många lampor för att komma upp till 1A. Även mobiler, paddor och allt annat. Elektrisk bränslepump.
Testa gärna med en tångamperemeter som jag skrev om tidigare.

I länken går går det att läsa hur värme i kablarna påverkar motståndet i dom.


 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej Tor...

Jag börjar misstänka att 60A boostern innehåller "gammal teknik". Jämförd med 50A...
Sen angående belastningen på generatorn så blir det ju inte mycket mer än boostern och kylen när jag kör dagtid (utan belysning) och då bör det ju hamna på ca 65-66A... Detta tycker man ju att generatorn skall klara.... Sen vet jag inte mycket om en generator som nu är ca 18år och om effekten minskar med åren..

Kablen från batteriet är ca 4M och av dim 25mm²...
Påstemplet maks ladestrøm på en generator, er egentlig bare en pekepinn. Det er mange standarder og sette den etter, så hvilke som gjelder her er ikke godt å si.

En av argumentene for å benytte DCDC lader er fordi da kan man begrense ladestrømmen fra generatoren, nettopp for å beskytte generatoren/ledningsnett. LFP batteriene suger jo til seg strøm og kan fort overbelaste generator og ledningsnett. Med en DCDC lader har man kontroll på det og som de 2 DCDC laderne vi snakker om her, kan ladestrømmen ytteligere begrenses.

Så jeg tror nok at 50A var mer tilpasset ditt ladesystem enn 60A er. 50 taklet generatoren, i hvert fall en stund :) 60A går ikke, men er feilen at DCDC laderen er for stor for ladesystemet ditt, eller har ladesystemet tatt kvelden?

Siden 50A DCDC laderen nå ikke virker, er det den eller generatoren/ledningsnettet som har tatt kvelden?

Så jeg ville kjørt testen som jeg nevnte for å få sjekket ut at generatoren/ledningsnettet er OK. Eller på en raskere måte om du har tangamperemeter. Det kan man vel gjøre alene ved å trykke på Peak/hold knappen og avlese høyeste verdi.

Vet du målte ditt kjøleskap til 6A og det er drøye 80W som er for lite. Om det er spenningsfall, eller feil på måleinstrument er ikke godt å si. Burde nesten hvert det dobbelte +

Så jeg tror brytningspunktet for lading med ditt strømsystem er ca. 50A ladestøm til bodelsbatteriet, men har generator/ledningsnett tatt kvelden, er nok 50A litt i øvre grense også. Det går jo ofte litt tid før slike overbelastingsfeil, gir utslag. Så generatoren er nok i minste laget, selv om det kan virke nok i teorien :)

En generator som "tvinges" til å gi mer strøm enn beregnet for vil bli varm og som med ledningsnettet vil motstanden bli større og strømmen mindre.

Om du greier og se statorviklingene på din generator og de er mer svarte enn brune er nok statoren din brent.
Det er lakklaget på viklingene som da har mistet sin isolasjonsevne og man kan få termisk feil. Det kan være at generatoren lader som normalt når den er kald, når den blir varm blir det overledninger i statoren og den lader mindre.

Så og gå for en ny generator som det kan se ut som du lukter på nå, tror jeg nok ikke er det dummeste valget. :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just nu har det inte hänt så mycket sen sist.... Vädret är absolut inte det bästa här nu.... +15-18 ° ena stunden grått... Nästa stund regn, regn och ännu mer regn och åska .... Och som grädde på moset.... Så haglar det så mycket att jag inte ens kan höra vad jag tänker.. :eek:

Men mellan skurarna försöker jag fundera ut vad som är bäst nu.... Köpa en mindre booster eller en ny generator.... Efter att ha kollat all kabel från den till boostern...

Tyvärr uppstod ett nytt problem.... När jag kollar på nätet om generatorn... När det står att den är på 12v....... Och så finns det de på 14v..... Just nu låter ju 14v bäst.... Men varför står det 12 och 14 volt.. Eller är alla på 12v..... Eller 14v....
Men ingen på 14.4 som nämndes tidigare här i tråden....

Kanske bättre jag går och fiskar calamari... Detta vet jag nästan bättre än grekerna hur man gör.... :twitcy:

Tackar så hjärtligt på förhand för ett tydligt svar...
 
Toppen