• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Igår körde vi tillbaka till Igoumenitsa, laddningen fungerar bra och den laddar nu på nästan 50A...
Men efter ca 15 min går laddningen ner mer än 50%..och stannar där resten av vägen tillbaks...
Jag har också märkt en annan sak.... Om jag slår på tändningen men inte startar motorn och sen stänger av tändningen så vill Renogy'n inte ladda nästa gång jag startar motorn..
Det verkar som att ing signalen "startar" något i boostern men eftersom jag slår av ign utan motor start så fattar inte laddaren nästa ign som en start signal och laddar inte, utan att jag måste göra en reset... Därav mitt tidigare brytare på minus kablen...

Sen tycker jag att det är mycket bra att det finns värre tjurskallar än mig här i hbk.... Som får mig att tänka om... Er vill jag verkligen tacka extra :bock:

Nu inser jag att min Renogy är likan som deras...... :bye:
Och igår var jag på en elektro verkstad för bilar.... En ny 150A med ny 25mm² koppar kabel till batteriet, samt en kabel till äkta D+ monterad och klart 330:-€..

Så kommer inte detta att fungera... Så kommer jag att fakturera er för mina extra utgifter.. :eek::rolleyes::swoon::twitcy:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi kom överens om att jag skall ringa verkstaden idag....
Efter många försök så svarar de..... Och jag berättar vem och vad vi kom fram till igår.... Då säger de.... Att den generator som de skulle skaffa till mig inte existerar :eek:..... Och så hänvisa de mig tillbaks till ruta ett.... Fiat :swoon:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi kom överens om att jag skall ringa verkstaden idag....
Efter många försök så svarar de..... Och jag berättar vem och vad vi kom fram till igår.... Då säger de.... Att den generator som de skulle skaffa till mig inte existerar :eek:..... Och så hänvisa de mig tillbaks till ruta ett.... Fiat :swoon:
Kolla med startmotor.se dom. Dom är kunniga. Jag köpte min generator av dom.
Jag har en 89: bensinare Ducato. Registreringsnummer sökning fungerade inte alls.
Det satt en generator modell som tillverkades i USA. Lite udda. Fästena skilde en del.
Kan vara värt att slå en signal.

 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hei Muskatten

Synes du skulle prøve uten "ing" som jeg oppfatter er en tvangs boosting av DCDC laderen som ikke er gunstig. Det at den lader 50A og går ned til 50% etter en stund, kan virke som det er tempbeskyttelsen i DCDC som trer i funksjon. Stiger tempen mer, kuttes laddingen. Holder tempen seg mellom 60 og 80 gr.C er vil laddingen forbli redusert og være ujevn er min erfaring og det sier manualen også. :cool: Under 60 gr. C blir den normal igjen over 80/85 gr.C kutter laddingen helt.

Må ikke glemme at det er batteriet som bestemmer hvor mye strøm det vil ta imot. Det vil ikke motta maks ladestrøm i hele perioden, ledninger og forbindelser mellom generator og bodelsbatteri vil også kunne begrense ladestrømmen. Batteriets datablad gir nyttig info om laddingen og for mye og for litte ladestrøm er ikke gunstig det heller og batteriet justerer sin ladestrøm etter ladekilden.

Så en ladestrøm på mellom 25 til 50A inntil batteriet er ca. 90% SOC vil jeg mene er innenfor på store bodelsbatteri. Tommelfingerregelen er vel 0,2- 0,5C for LFP batterier? Så på bakgrunn av det jeg har oppfattet nå, har jo egentlig din generator arbeidet innenfor sitt leveringsområde? Maks 50A til bodelen og maks 20-30A til motoren/bildelen.

Ved og utføre noen målinger vil det være lettere og lokalisere hvor problemet ligger og ikke minst en slipper og tro/mene noe
Mål batterispenningen på startbatteriet når den lader 50A og mål batterispenningen på startbatteriet når den lader med 50%. Er den batterispenningen lik i begge tilfeller, må jo feilen ligge mellom startbatteriet og bodelsbatteriet. Er spenningen lavere, må feilen ligge mellom startbatteri og generator/i generator.

Så å tenke i litt andre baner enn at det er generatoren som er problemet, er nok ikke så dumt nå :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kolla med startmotor.se dom. Dom är kunniga. Jag köpte min generator av dom.
Jag har en 89: bensinare Ducato. Registreringsnummer sökning fungerade inte alls.
Det satt en generator modell som tillverkades i USA. Lite udda. Fästena skilde en del.
Kan vara värt att slå en signal.


Tack för tipset....

Eftersom jag just nu befinner mig i Grekland så blev det en generator från Autodoc...

Screenshot_20230126_132709_de.autodoc.gmbh.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hei Muskatten

Synes du skulle prøve uten "ing" som jeg oppfatter er en tvangs boosting av DCDC laderen som ikke er gunstig. Det at den lader 50A og går ned til 50% etter en stund, kan virke som det er tempbeskyttelsen i DCDC som trer i funksjon. Stiger tempen mer, kuttes laddingen. Holder tempen seg mellom 60 og 80 gr.C er vil laddingen forbli redusert og være ujevn er min erfaring og det sier manualen også. :cool: Under 60 gr. C blir den normal igjen over 80/85 gr.C kutter laddingen helt.

Må ikke glemme at det er batteriet som bestemmer hvor mye strøm det vil ta imot. Det vil ikke motta maks ladestrøm i hele perioden, ledninger og forbindelser mellom generator og bodelsbatteri vil også kunne begrense ladestrømmen. Batteriets datablad gir nyttig info om laddingen og for mye og for litte ladestrøm er ikke gunstig det heller og batteriet justerer sin ladestrøm etter ladekilden.

Så en ladestrøm på mellom 25 til 50A inntil batteriet er ca. 90% SOC vil jeg mene er innenfor på store bodelsbatteri. Tommelfingerregelen er vel 0,2- 0,5C for LFP batterier? Så på bakgrunn av det jeg har oppfattet nå, har jo egentlig din generator arbeidet innenfor sitt leveringsområde? Maks 50A til bodelen og maks 20-30A til motoren/bildelen.

Ved og utføre noen målinger vil det være lettere og lokalisere hvor problemet ligger og ikke minst en slipper og tro/mene noe
Mål batterispenningen på startbatteriet når den lader 50A og mål batterispenningen på startbatteriet når den lader med 50%. Er den batterispenningen lik i begge tilfeller, må jo feilen ligge mellom startbatteriet og bodelsbatteriet. Er spenningen lavere, må feilen ligge mellom startbatteri og generator/i generator.

Så å tenke i litt andre baner enn at det er generatoren som er problemet, er nok ikke så dumt nå :cool:

Ja... Du Tor... Detta med att mäta spänningen... Får nu bli nästa projekt... Då jag har precis betalt för en 150A generator...
Kablen som går ifrån batteriet till generatorn är en 3 M 25mm² koppar kabel... Jag tror att det är den kraftigaste kabeln som få plats under karosseri listerna, för att få det att se snyggt ut...
Kanske jag kan komplettera med en mindre.... Men som sagt nu skall först generatorn bytas ut... Samt en 25mm² kabel mellan generatorn och batteriet...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Ja... Du Tor... Detta med att mäta spänningen... Får nu bli nästa projekt... Då jag har precis betalt för en 150A generator...
Kablen som går ifrån batteriet till generatorn är en 3 M 25mm² koppar kabel... Jag tror att det är den kraftigaste kabeln som få plats under karosseri listerna, för att få det att se snyggt ut...
Kanske jag kan komplettera med en mindre.... Men som sagt nu skall först generatorn bytas ut... Samt en 25mm² kabel mellan generatorn och batteriet...
Ikke det dummeste og som jeg nevnte i et tidligere innlegg, da kan du nå få 110A lading til bodelsbatteriet med dine 2 DCDC ladere. Men det viktigste er jo at problemet blir løst og håper virkelig det blir det nå og mye taler jo heldigvis for det.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
En fråga! Om jag installerar en DC/DC konverter mellan start batteriet och förbrukningsbatterierna. vad Vinner jag med det? Generatorn ger ju 70 amp!
Hva som er generatorens maks effekt er bare et tall. Det er batteriet som bestemmer hvor mye strøm batteriet vil motta under de gitte forhold.

Generatoren sender bare ut strøm og ved en gitt spenning kommer det ingen/minimal strøm, en rimelig ugunstig ladeprossess.

En DCDC lader har et dedikert ladeprogram med x antall ladefaser som kan tilpasses nesten 100% til batteriet som da får en ladesyklys som er tilpasset batteriet og det sørger for at batteriet blir 100% oppladet og får lengst mulig levetid.

Så kan man som nevnt når det er snakk om LFP batterier som bare suger til deg all strømmen det kan og kan lett overbelaste generator og ledningsnett med for mye strøm og fare for overoppheting/brann i tynne ledninger og kabelforbindelser kan begrenses. Man kan begrense maksstrømmen med en DCDC lader.

En av de viktigst grunnen er nok allikevel, når moderne bobiler nå med smart generator og bodelsbatteriet blir nesten dårligere oppladet enn på eldre bobiler med underdimensjonert ledningsnett som resulterte i dårlig lading. I dag leveres mange av bobilene originalt med en DCDC lader på 20 eller 30A for at bodelsbatteriet skal få tilfredsstillende lading.

Så det er ikke alle som har behov for DCDC lader, men det er flere grunner til å ha det for å få et mest mulig problemfritt strømliv i bobilen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag måste troligen förbättra kylningen på min Renogy, den sitter i ett relativt trångt slutet utrymme.
Det gjør min også og som jeg skrev i annen tråd anbefaler Renogy montering i motorrommet for fartsvind kjøling, men ikke slik at den var utsatt for vannsprut fra regn o.l.

Jeg monterte den slik at kjøleribbene var et par cm. fra veggen, det anbefales minst 5 cm klaring rundt og jeg hadde nesten ikke det heller, så jeg øke avstanden til ca. 5 cm for kjøleribbene og har ikke hatt for høy temp siden til å påvirke ladningen, men den ligger på ca. 60 gr.+ når den har ladet 50A en time eller to.

Jeg har også kort avstand fra DCDC til batteriet, ca. 1m med 25mm2 og ikke minst all strøm gjennom DCDC går bare til batteriet, annen strøm til bodelen tas ut før DCDC laderen og derfor få koplingspunkter som kan skape spenningsfall og dårlig ladning til batteriet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det gjør min også og som jeg skrev i annen tråd anbefaler Renogy montering i motorrommet for fartsvind kjøling, men ikke slik at den var utsatt for vannsprut fra regn o.l.

Jeg monterte den slik at kjøleribbene var et par cm. fra veggen, det anbefales minst 5 cm klaring rundt og jeg hadde nesten ikke det heller, så jeg øke avstanden til ca. 5 cm for kjøleribbene og har ikke hatt for høy temp siden til å påvirke ladningen, men den ligger på ca. 60 gr.+ når den har ladet 50A en time eller to.

Jeg har også kort avstand fra DCDC til batteriet, ca. 1m med 25mm2 og ikke minst all strøm gjennom DCDC går bare til batteriet, annen strøm til bodelen tas ut før DCDC laderen og derfor få koplingspunkter som kan skape spenningsfall og dårlig ladning til batteriet.

Varför inte en liten datorfläkt, det borde den tydligen ha haft från fabrik!
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Varför inte en liten datorfläkt, det borde tydligen ha haft från fabrik!
:) Termistor og vifter har jeg liggende, men så lenge det enkle fungerer foretrekker jeg det :cool:

Glad den ikke har vifte og siden montering anvisningen er så nøye, har vel Renogy lagt valget over til kunden.

Siden man kan velge maks ladestrøm med 10A intervaller, har man også mulighet til å justere tempen på den måten. Jeg forsøkte og redusere ladestrømmen 10A og det slo ut på tempen med en gang.

Slik at om det skulle plage meg i fremtiden en varm sommerdag vil jeg nok heller redusere ladestrømmen om en planlegger lang tur og alikevel får tilfredsstillende SOC på batteriet og ikke minst at solcellen kan legge på når en kommer frem og det er sol.

Så da har du mitt ståsted vifter og 230V laderen/invertere med vifte får minst mulig gangtid mye av den grunn :) :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det gjør min også og som jeg skrev i annen tråd anbefaler Renogy montering i motorrommet for fartsvind kjøling, men ikke slik at den var utsatt for vannsprut fra regn o.l.

Jeg monterte den slik at kjøleribbene var et par cm. fra veggen, det anbefales minst 5 cm klaring rundt og jeg hadde nesten ikke det heller, så jeg øke avstanden til ca. 5 cm for kjøleribbene og har ikke hatt for høy temp siden til å påvirke ladningen, men den ligger på ca. 60 gr.+ når den har ladet 50A en time eller to.

Jeg har også kort avstand fra DCDC til batteriet, ca. 1m med 25mm2 og ikke minst all strøm gjennom DCDC går bare til batteriet, annen strøm til bodelen tas ut før DCDC laderen og derfor få koplingspunkter som kan skape spenningsfall og dårlig ladning til batteriet.

Jag funderar på att få till en ventilation med en separat typ chassifläkt i mitt slutna batteriutrymme, idag kan jag bara tillföra värme dit, original från Hymer via en av Trumapannorna.

LiFePO4 12V bygga själv

Blir intressant ifall jag kommer att kunna läsa av Renogy temp. via BT-2 dongeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
:) Termistor og vifter har jeg liggende, men så lenge det enkle fungerer foretrekker jeg det :cool:

Glad den ikke har vifte og siden montering anvisningen er så nøye, har vel Renogy lagt valget over til kunden.

Siden man kan velge maks ladestrøm med 10A intervaller, har man også mulighet til å justere tempen på den måten. Jeg forsøkte og redusere ladestrømmen 10A og det slo ut på tempen med en gang.

Slik at om det skulle plage meg i fremtiden en varm sommerdag vil jeg nok heller redusere ladestrømmen om en planlegger lang tur og alikevel får tilfredsstillende SOC på batteriet og ikke minst at solcellen kan legge på når en kommer frem og det er sol.

Så da har du mitt ståsted vifter og 230V laderen/invertere med vifte får minst mulig gangtid mye av den grunn :) :cool:
det känns ju som lite av en felkonstruktion om yttertemperaturen i vanlig drift är 60 grader, hur varma är då inte vissa komponenter inuti, det förkortar livslängden ordentligt. Och att montera den i motorrummet med långa kablar och där den får motorns värme så snart man stannar och risk för vatten känns ju också lite sådär.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
det känns ju som lite av en felkonstruktion om yttertemperaturen i vanlig drift är 60 grader, hur varma är då inte vissa komponenter inuti, det förkortar livslängden ordentligt. Och att montera den i motorrummet med långa kablar och där den får motorns värme så snart man stannar och risk för vatten känns ju också lite sådär.
Nå er produsenter veldig flinke til og si at det er brukerfeil om det oppstår problemer og kundene er veldig flinke til å si det er feilkonstruksjon :)

Hvem som har rett får være en annen diskusjon, men når produsent skriver tydelig montering anvisning og det ikke følges kan det jo bli problemer, men kunden skylder på produktet.

Når uttalelser/antagelser blir tatt litt ut og "luften" og baseres på engen erfaring/synsing, er det ikke sikkert det er riktig heller. :)

Dette produktet oppgir 2 temperaturer og det er nok innvendig temp. som styrer laddingen DCDC MPPT temperatur og utvendig temp som angir bodelsbatteri temp. Nå bruker ikke jeg tempsensoren som følger med siden det er LFP batteri og bodelsbatteri tempen er nok utvendig temp.

På bilde er de temperaturene 11 og 33 gr. C så i her er det 22 gr. C forskjell på utvendig og innvendig temp. En varm sommerdag er de temperaturene 20-30 gr. C høyere og fremdeles langt igjen til ca. 80 gr. + har selv hatt maks 67 gr.C og da har laddingen blitt redusert 20-25A av laderen til den er kjølt ned igjen og begynner å lade maks igjen.

Etter at jeg bedret kjølingen har den aldri redusert laddingen og jeg har aldri vært over ca. 80 gr. C som kutter all lading og den begynner ikke å lade igjen før temperaturen er 60 gr. C

Selv er jeg meget fornøyd med dette kombiproduktet, som både er DCDC lader og MPPT solcelleregulator og man kan få opptil 50A fra hver enkeltvis, men dessverre bare 50A samlet. Så er det noe jeg ikke er helt fornøyd med er at den ikke kan gi 100A samlet.

Når man så også tar kostnaden med i beregningen er det vel ikke et eneste produkt som kan måle seg med denne? :) :cool:
 

Bilagor

  • ad5.jpg
    ad5.jpg
    380,1 KB · Visningar: 5
Toppen