• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
For maks virkning av DC-DC booster så trenger den enten sense kabel fra batteriet eller korte kabler direkte til bobatteriet. Men det siste er veldig komplisert å få til uten å koble den helt utenom EBL Noe annet som en bør sjekke er om PWM regulatoren er koblet direkte eller til solar inngangen på EBL-99. Selv ville jeg koble DC-DC utenom EBL.
Men om man kopplar boster direkt till bodelsbatteriet så är väl fortfarande EBL:en inkopplad och laddar samtidigt (med plus från startbatteri till ebl och sedan från ebl - bodelsbatteri. Kan inte det bli problem om det dubbelladdar?

Vår PWM regulator går inte via EBL utan direkt till bodelsbatteri i nuvarande installation.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Med mina erfarenheter så tror jag att du som inte har en eu6 motor klarar dig bra med bara celler och bms och inte behöva koppla om något.
Du menar inget behov av booster utan i stort sett bara byta blybatteriet mot ett LFP med BMS, och sedan ha solpanelerna via regulatorn direkt på LFP-batteriet (som jag redan har)?
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Du menar inget behov av booster utan i stort sett bara byta blybatteriet mot ett LFP med BMS, och sedan ha solpanelerna via regulatorn direkt på LFP-batteriet (som jag redan har)?
Ja jag kör så i min fast jag har eu6 motor så den laddar bara med ca 10-15A när startbatteriet är fullt och Lithiumcellerna är över 50-60%.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ja jag kör så i min fast jag har eu6 motor så den laddar bara med ca 10-15A när startbatteriet är fullt och Lithiumcellerna är över 50-60%.
Får ta en funderare på det. Skulle ju betyda att jag slipper montera loss en stoljävel iaf :)

Nyfiken: vad är skillnande på euro5 och euro6 när det gäller laddningen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det jeg glemte å skrive er at koblingen fra bilbatteri til EBL må flyttes til ingangen på DC-DC. Men som andre skriver er det ikke en Euro6 med smartgenerator så trenger en ikke dc-dc. På min Flair økte ladningen fra rundt 20A til 80A ved bytte til LFP, men det var ekstrem batteripakke 400Ah. Byttet fra knapt 300 Ah Gel. Er ladespenningen tilstede så suger LFP til seg strøm.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det jeg glemte å skrive er at koblingen fra bilbatteri til EBL må flyttes til ingangen på DC-DC. Men som andre skriver er det ikke en Euro6 med smartgenerator så trenger en ikke dc-dc. På min Flair økte ladningen fra rundt 20A til 80A ved bytte til LFP, men det var ekstrem batteripakke 400Ah. Byttet fra knapt 300 Ah Gel. Er ladespenningen tilstede så suger LFP til seg strøm.
Tack för förklaringen. Jag kommer nog satsa på "bara" ca 100ah så då räcker nog generatorn till.

Men då nästa fråga. har som sagt 200w solceller och en enkel PWM (modell kina) som har läge för Lithium-batterier. Men läste någonstans att det kan vara skadligt för solceller/regulator att koppla på batteriet via en bms om den bryter laddningen när det är fullt. Har jag missförstått kanske?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för förklaringen. Jag kommer nog satsa på "bara" ca 100ah så då räcker nog generatorn till.

Men då nästa fråga. har som sagt 200w solceller och en enkel PWM (modell kina) som har läge för Lithium-batterier. Men läste någonstans att det kan vara skadligt för solceller/regulator att koppla på batteriet via en bms om den bryter laddningen när det är fullt. Har jag missförstått kanske?

Beror på regulator, vissa modeller gillar inte att kopplas ifrån batteriet, min Renogy klarar att bobatteriet kopplas bort via bms'et, då fortsätter den att ladda startbatteriet.
Bland annat Votronic har flera fina mppt-regulator med Li-läge, men som även stödladdar startbatteriet, kolla med Sunlux ifall dessa klarar det samma, han är duktig och erfaren på detta.

Jag skulle inte snåla på val av regulator, man vill få ut max vad som går från solpanelerna.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Mina prylar är Votronic VCC 1212-30 är inkopplad mellan generator och EBL. Så när jag startar bilen så skickar den in 30A till mitt Skanbatt 97Ah lifepo4 när batteriet behövs laddas. Har även Votronic MPP 430 duodig med 200w solceller(+200w externa som jag kopplar in vid behov) kopplat direkt till lifepo4 batteriet+ ladning av startbatteriet

Och allt bara lirar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du menar inget behov av booster utan i stort sett bara byta blybatteriet mot ett LFP med BMS, och sedan ha solpanelerna via regulatorn direkt på LFP-batteriet (som jag redan har)?
När jag kopplade in min första litiuminstallation i (första bilen) blev det mycket testande med diverse "bra å ha" tillbehör men enklaste lösningen funkade ändå bäst.
Så när jag byggde i nya bilen skiftade jag bara batterierna utan att sätta in någon booster eller andra "onödiga" tillbehör (som kan trassla).
Som bäst laddar generatorn litiumbatterierna med ca 65A (original kablar via relä i ebl).
Ebl:ens inbyggda laddare laddar litiumbatteriet med upp till 18A.
Det ända jag bytte var solcellsregulatorn pga att jag skulle komplettera med en panel till (totalt 300W) (Votronic 350) men batteriet är nästan alltid fullt efter körning så jag har inte monterat den extra panelen än.

Från början lät jag bms sköta till och från-slag av laddningen men fick tipset av PeterK att ställa bms på max vad cellerna ska ha och låta laddningskretsarna i respektive laddsystem begränsa laddningen.
Så är det kopplat nu och funkar bra.
Jag har aldrig fått larm om överspänning på varken celler eller hela batteriet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för input!

Så ett par frågor kvar. Kanske blir dom sista :) ...:
Hur fungerar det med laddning av LFP-batteri via EBL:en när man står kopplad på 230v? Hanterar den batteritypen tillräckligt bra tillsammans med bms:en? Finns ju ingen lfp-inställning på EBL:en.

Fråga 2: när man bygger själv med lösa celler, hur gör man lämpligen med monteringen under passagerarstolen?
Ser att man bör stoppa celler i en box tillsammans med bms:en. Men när jag googlar runt är det svårt att hitta en box som passar under stolen...
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Nu har vi varit iväg med husbilen under veckan och hunnit prova batteriet.

Lärdom - Sjukt viktigt att ha en BMS som kan bryta laddning och urladdning, inte som min som bara varnar för det, om du är ansluten till appen just då dessutom.

Katastrof nr 1, kom till husbilen i Onsdags förmiddag i strålande sol, och insåg snabbt när jag startade appen att en av cellerna var uppe på 3,94 och ökade SNABBT och en cell var på 3.45 och de andra två låg kvar på 3,35. Snabbt upp och slängde en filt över solcellen.
MPPT:n hade jag ju ställt in för lifepo4 och max laddning på 14.6, men det är ju för batteriet som helhet, så en cell kan ju uppenbarligen bli överladdad om de andra cellerna släpar efter. Ställde ner allting på MPPTn så jag bara laddar till 13.6 etc sen har det funkat bra men laddar nu bara cellerna till typ 3,34

Katastrof nr2, tänkte ta mig en SNABB dusch i Lördags innan middagen, drar ut duschslangen utanför bilen och börjar duscha av mig, varmvattnet drivs ju som sagt av min 3500w elektriska vattenvärmare, efter max 1 minut ropar frugan att det luktar bränt! Stänger snabbt av varmvattnet och säger åt henne att kolla i appen till batteriet, 1 cell är då 88C(!!) varm. Cellen som överhettades är min main positive, där alla kablar sitter, bland annat invertern som driver varmvattnet.

Vi fick vädra ur bilen hela kvällen men man anar fortfarande lukten, dock har cellen betett sig normalt efter detta.. Ska jag byta denna cellen ändå? Hur vet jag om den är förstörd? Och sist men inte minst, varför blev just den cellen så varm och ingen annan?

Sitter ju väldigt mkt kablar på den terminalen, hjälper det att sprida dom på bägge plusterminalerna på plussidan? De sitter ju ändå samman med busbar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle börja om och ladda cellerna separat med 3,5-3,65V, sen skulle jag parallellkoppla cellerna för en balansering, gärna med en laddning påkopplad på 3,5-3,65V. (Parallellkoppla INTE cellerna ifall de är i större obalans än 0,2-0,3V, då kan du få extrem strömrusning).
Detta tar oftast flera dygn för cellerna att bli perfekt balanserade.
När du sen seriekopplar cellerna var mycket noga med bra kontaktytor på poler och bars mellan polerna, putsa all kontaktyta med typ fin smärgelduk/slippapper.

Den höga temperaturen du läser av på main-kortet är troligen en varmgång mot polen, alltså dålig kontakt i förhållande till ditt strömuttag, och din cell har troligen inte varit så varm.

Samt lämna aldrig ett Li-batteri obevakat utan styrning av laddning/urladdning via bms, detta skulle du bara göra för att testa funktionen av din koppling.

Lycka till och var noga med alla kopplingar/kontaktytor, samt skaffa reläer :)

Kom att tänka på en sak till, montera kretskorten överst på polerna, så du inte får strömmen genom kortet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hoppar in med en till nyfiken fråga: när ni skriver "reläer" vad är detta och vad används dom till? Räcker det inte med BMS:en om den har skydd mot överladdning, urladdning, temp osv?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Värme är en av lifepo4 värsta fiende :eek: cellerna klara ingen hög värme... Oftast max +40, på bms123 är det transistorn som sitter på kortet som mäter värmen, och då mäter den också värmen i kortet när de ballancerar cellen.
Om du hade +88 på en cell så var den verkliga temperaturen säkert mycket högre i cellen, röken är ett annat tecken på för hög värme i cellen.
Och med tanke på att du gick över 3,65v på cellen så skulle det inte förvåna mig om cellen är skadad.
Om du laddar alla celler till 3,65v (parallell kopplad) och sen sätter ihop cellerna så kan du testa via din inverter hur mycket och hur länge de ger någon kraft.

Sen får jag känslan när jag läser dina inlägg att du har nog lyssnat dåligt på de råd du har fått i tråden, men det kan ju också vara så att du inte har skrivit så ingående hur du gjort.

Det jag saknar är mer information och bilder på hur allt är kopplad...

Lycka till....
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag skulle börja om och ladda cellerna separat med 3,5-3,65V, sen skulle jag parallellkoppla cellerna för en balansering, gärna med en laddning påkopplad på 3,5-3,65V. (Parallellkoppla INTE cellerna ifall de är i större obalans än 0,2-0,3V, då kan du få extrem strömrusning).
Detta tar oftast flera dygn för cellerna att bli perfekt balanserade.
När du sen seriekopplar cellerna var mycket noga med bra kontaktytor på poler och bars mellan polerna, putsa all kontaktyta med typ fin smärgelduk/slippapper.

Den höga temperaturen du läser av på main-kortet är troligen en varmgång mot polen, alltså dålig kontakt i förhållande till ditt strömuttag, och din cell har troligen inte varit så varm.

Samt lämna aldrig ett Li-batteri obevakat utan styrning av laddning/urladdning via bms, detta skulle du bara göra för att testa funktionen av din koppling.

Lycka till och var noga med alla kopplingar/kontaktytor, samt skaffa reläer :)

Kom att tänka på en sak till, montera kretskorten överst på polerna, så du inte får strömmen genom kortet.

Tack för bra info!
Som du säger så verkar det tack och lov bara blivit varmgång på M6 bulten mellan BMS kortet och invertern, så den höga temperaturen samt lukten av bränd plast är ifrån BMS kortet, som smält lite i änden, cellen verkar helt oskadd och inte svälld etc.

Är du säker angående att ha kortet i toppen? Tänker att ju närmare polen destu mer korrekt visar den temperaturen? Dock funderar jag på att koppla som jag såg på youtube, han körde main positive på cellen brevid den med BMS kortet på. Bra/dåligt?
 
Toppen