• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för svar, Knut!
Kom på en annan fråga: det är lite trångt under stolen på fiaten där batteriet ska in. De celler jag kollar på är 40x130x220mm. Alltså bygger de 220 på höjden om man vill ha polerna uppåt. Funderar på om de ryms så... Kanske någon vet? Om inte, går det bra att ha batterierna liggande på sidan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en sikkerhetsventil mellom polene på cellen, noen fabrikanter spesifiserer at en skal ha denne på topp - andre skriver at det fungerer like bra uansett posisjon. Hadde mine Winstone celler liggende og de ligger sikkert på samme plass fortsatt etter 8 år :D Winstone er en av produsentene som i dag spesifiserer at cellene bør stå - noe de ikke gjorde den gangen.

Sikkerhetsventilen skal kun løse ut ved katastrofal overladning - dvs mer enn 4 volt pr celle på fullt batteri og erfaringsmessig over en tid som for små celler regnes i minutter - store gjerne i timer.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Tack för svar, Knut!
Kom på en annan fråga: det är lite trångt under stolen på fiaten där batteriet ska in. De celler jag kollar på är 40x130x220mm. Alltså bygger de 220 på höjden om man vill ha polerna uppåt. Funderar på om de ryms så... Kanske någon vet? Om inte, går det bra att ha batterierna liggande på sidan?

Jag har mina liggande i batterilådan och det har hittills funkat utan problem. Frågan var uppe för en tid sedan i en annan tråd:

 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag väntar med spänning på mina 280Ah celler från VariCore via Ali, samma som Will testade och flera andra har köpt med bra resultat. Daly BMS 200A har redan anlänt och den ser väldigt bra ut. 35mm2 anslutningskablar och M8 kabelskor på BMS kommer att bli bra. Kommer inte att belasta mer än högst 125A. Ser ut som det kommer att kosta 6500:- med moms för 280Ah batteri med 200A BMS och det är inte så illa. Kommer med mer info när jag installerar det hela.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för svar, Knut!
Kom på en annan fråga: det är lite trångt under stolen på fiaten där batteriet ska in. De celler jag kollar på är 40x130x220mm. Alltså bygger de 220 på höjden om man vill ha polerna uppåt. Funderar på om de ryms så... Kanske någon vet? Om inte, går det bra att ha batterierna liggande på sidan?
Jag har samma batteri som du tänkt köpa. Har åtta celler (2x 105Ah) och dessa ryms under stolen.
De var några mm högre än blybatteriet. Men det gick att få på plats.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Okej, då tror jag att jag börjar få lite mer koll på batterier och bms. Det jag har lite svårt att greppa är hur man sedan kopplar in laddning från bilens generator, solpanelsregulator och 230 på smidigaste sätt och vad/om för ytterligare grunkor som behövs för det. Hur hanterar man ebl:en? Finns det kanske redan beskrivet i ngn tråd jag missat :) ?
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Okej, då tror jag att jag börjar få lite mer koll på batterier och bms. Det jag har lite svårt att greppa är hur man sedan kopplar in laddning från bilens generator, solpanelsregulator och 230 på smidigaste sätt och vad/om för ytterligare grunkor som behövs för det. Hur hanterar man ebl:en? Finns det kanske redan beskrivet i ngn tråd jag missat :) ?
Jag kopplade in mitt direkt på batterikablarna. Har fungerat bra utan några extra grunkor.
Dock så har jag impuls beställt en booster när jag ändå beställde en SOG från tyskland. Inte för att jag behövde den men det känns bra att få fulladdat även vid korta körningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
@Daniel K

Jag drog igång ett Xiaoxiang 12V 4S 120A nyss som jag har haft liggandes.
Min fråga är, har du funnit någon annan app än deras egen (med vit elefant) som fungerar ihop med bms'et?

Deras egen app är heeemsk :eek:
iallafall på Android.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag använder den med vit elefant på blå bakgrund. Funkar bra om man har engelska som systemspråk i mobilen. Med svenska så kraschar den direkt med min Xiaomi mobil. IOS versionen är klart bättre.
1628172497972.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag använder den med vit elefant på blå bakgrund. Funkar bra om man har engelska som systemspråk i mobilen. Med svenska så kraschar den direkt med min Xiaomi mobil. IOS versionen är klart bättre.
Visa bilaga 214029
Tack Daniel för snabbt svar :)
Ja just denna testade jag, men fick inte några settings alls, kunde inta göra något med den appen, kör på en Xiaomi mi 9Tpro, kör med svenska.

Provat ett gäng appar, men bara hittat en till som ansluter till detta BMS, det heter Carplounge BMS, liknar det första mycket, men har fullständiga settings, även färdiga förval.
Testar den ett tag, stor skillnad i betyg.
Screenshot_2021-08-05-17-17-02-932_com.android.vending.jpgScreenshot_2021-08-05-16-34-03-250_com.carplounge.bms.jpgScreenshot_2021-08-05-17-15-19-942_com.carplounge.bms.jpgScreenshot_2021-08-05-17-14-41-554_com.carplounge.bms.jpgScreenshot_2021-08-05-17-14-17-194_com.carplounge.bms.jpgScreenshot_2021-08-05-17-13-52-006_com.carplounge.bms.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Tack Daniel för snabbt svar :)
Ja just denna testade jag, men fick inte några settings alls, kunde inta göra något med den appen, kör på en Xiaomi mi 9Tpro, kör med svenska.

Provat ett gäng appar, men bara hittat en till som ansluter till detta BMS, det heter Carplounge BMS, liknar det första mycket, men har fullständiga settings, även färdiga förval.
Testar den ett tag, stor skillnad i betyg.

Carplounge BMS ser ut att vara samma som Xiaoxiang_BMS V3.1.1015 bara lite andra färger. Testa Xiaoxiang_BMS V3.1.1026, den funkar ganska bra faktiskt bortsett från problemet med systemspråk. Den finns hos Overkill. Support/Downloads
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problem med apper som er flerspråklige og mangler ditt språkvalg er nesten klassisk. Det finnes for utviklerene en mulighet for å sette et fallback språk om de mangler det språk som telefonen er satt opp med. Men flere kinesiske utviklere har oversett denne muligheten når de slår på automatisk språkvalg. Så kinesisk og engelsk er det de legger inn. Fallback til engelsk burde være standard.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej igen!
Försöker som sagt förstå hur en ev LFP-konvertering av bodels-elen ska göras. Inser att jag först måste få lite koll på nuvarande setup innan det är dags att fundera på hur ett LFP-batteri ska passa in och ev förändringar som krävs.

Tycker det är lite enklare att ha det i skissform än en massa text och har börjat kladda lite. Hur rätt eller fel uppfattat är detta (det enda jag egentligen har bra koll på är solpanelerna och regulatorn som går direkt mot bobatteriet)?

1628233474269.png

Och så här se nuvarande bodelsbatteri ut under passagerarstolen:
1628234170303.png
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Okej, då tror jag att jag börjar få lite mer koll på batterier och bms. Det jag har lite svårt att greppa är hur man sedan kopplar in laddning från bilens generator, solpanelsregulator och 230 på smidigaste sätt och vad/om för ytterligare grunkor som behövs för det. Hur hanterar man ebl:en? Finns det kanske redan beskrivet i ngn tråd jag missat :) ?
Du kan ju alltid kolla om du har någon nytta av det jag skrev om min installation av ett standard lithiumbatteri i bloggen Installation av lithiumbatteri. Om du väl har paketerat cellerna och BMS så borde det ju inte vara så mycket som skiljer. Men jag är ju novis på området och har säkert inte förstått alla klurigheter.
PS. Vad använde du för verktyg för att rita bilden?DS
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Du kan ju alltid kolla om du har någon nytta av det jag skrev om min installation av ett standard lithiumbatteri i bloggen Installation av lithiumbatteri. Om du väl har paketerat cellerna och BMS så borde det ju inte vara så mycket som skiljer. Men jag är ju novis på området och har säkert inte förstått alla klurigheter.
PS. Vad använde du för verktyg för att rita bilden?DS
Tack för tips! Ska kika in på den tråden. Skissen är gjord med Googles (Gsuites) ritprogram. "Drawings" tror jag det heter
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Skulle en första skiss hur en installation med LFP/LifePo4 (inspirerad av Kjells fina blogg) kunna bli typ något enligt skiss nedan? Alltså med en DC-DC booster mellan startbatteri och ebl.
Skulle detta innebära att vi får laddning även via 230v när vi står vid stolpe? Läst på en del håll att man kopplar bort 230-laddningen. Varför?

1628250165072.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For maks virkning av DC-DC booster så trenger den enten sense kabel fra batteriet eller korte kabler direkte til bobatteriet. Men det siste er veldig komplisert å få til uten å koble den helt utenom EBL Noe annet som en bør sjekke er om PWM regulatoren er koblet direkte eller til solar inngangen på EBL-99. Selv ville jeg koble DC-DC utenom EBL.
 
Toppen