• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det är väldigt trångt under stolen.
Jag experimenterade lite med placeringen men kunde inte placera cellerna på något bra sätt i en låda, det blev för stort.
Först efter att jag demonterat stolen insåg jag hur trångt det var.
Planen hittills har varit att försöka bygga klart ett LFP-batteri med BMS, kopplingar mm och rätt snabbt/smidigt kunna plocka bort stolen, byta och sätta tillbaks. Har inget varmgarage att meka i i vinter så när jag ska göra bytet i vår (planerat iaf). Så jag vill inte att kärran står okörbar i mekarläge alltför länge, medan man kliar sig i huvudet och funderar på lösningar, beställer grejer osv.

Men då det verkar svårt att få till en plug-and-play-lösning pga utrymmet under stolen får det nog ändå bli lite problemlösande på plats när stolen är borta och hoppas att det inte går åt halva säsongen nästa år till detta projekt :)
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Ny dag, nya problem.

Kopplade in min victron orion 12-12 30A DC-DC charger idag.

Funkar ju bra förutom att den slår på och av hela tiden...

Så fort man kommer upp i varv/volt så den slår på, så tar mitt lithium 30A, varpå volten sjunker drastiskt och den slår av igen. Så håller den på så, och nu efter massa testande så står jag strandad här ute på en grusväg med dött startbatteri..

Är min generator för klen eller vad är problemet? Kan det räcka att byta kol eller generator, eller måste man uppgradera till en värre generator tro?
Bilen är en Lt-35 2002
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ny dag, nya problem.

Kopplade in min victron orion 12-12 30A DC-DC charger idag.

Funkar ju bra förutom att den slår på och av hela tiden...

Så fort man kommer upp i varv/volt så den slår på, så tar mitt lithium 30A, varpå volten sjunker drastiskt och den slår av igen. Så håller den på så, och nu efter massa testande så står jag strandad här ute på en grusväg med dött startbatteri..

Är min generator för klen eller vad är problemet? Kan det räcka att byta kol eller generator, eller måste man uppgradera till en värre generator tro?
Bilen är en Lt-35 2002
Trimma inställningarna på DC/DC. Med Vitrons app går det lätt och om du söker på Victrons web så kan du hitta instruktioner för hur du skall sätta de olika parametrarna. Just till- och frånslagsspänningarna på DC/DC är det som måste bli tillräckligt rätt.

MVH
Hans
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Ny dag, nya problem.

Kopplade in min victron orion 12-12 30A DC-DC charger idag.

Funkar ju bra förutom att den slår på och av hela tiden...

Så fort man kommer upp i varv/volt så den slår på, så tar mitt lithium 30A, varpå volten sjunker drastiskt och den slår av igen. Så håller den på så, och nu efter massa testande så står jag strandad här ute på en grusväg med dött startbatteri..

Är min generator för klen eller vad är problemet? Kan det räcka att byta kol eller generator, eller måste man uppgradera till en värre generator tro?
Bilen är en Lt-35
Trimma inställningarna på DC/DC. Med Vitrons app går det lätt och om du söker på Victrons web så kan du hitta instruktioner för hur du skall sätta de olika parametrarna. Just till- och frånslagsspänningarna på DC/DC är det som måste bli tillräckligt rätt.

MVH
Hans
Absolut är det så, ställde in den på Lifepo4. Men fick sedan ställa ned, och ned, och ned för att den inte skulle slå av efter 5 sek pga lågvolt.
Så tror faktiskt inte det är ett inställningsproblem. På tomgång ligger jag på ca 12.4V och varvar jag satan går den upp till ca 13.6. Verkar va slut på kräm i generatorn. För även om jag ligger på högvarv och lyckas komma upp i maxvolt på generatorn så störtdyker den när Dc-dc laddaren rycker in.
vissa dagar har batterilampan lyst i bilen lite sporadiskt också men var ett tag sedan nu och det är en gammal bil så har inte tänkt så mkt på det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Helt klart ett generatorproblem.
Vad skulle din generator leverera som ny?

Min gamla Hymer är utrustad med största generatorn som gick att välja då 180A,
Jag får ur som mest 40-45A laddning till bobatteriet via min DC/DC har då en spänning strax under 14V på startbatteriet.
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Helt klart ett generatorproblem.
Vad skulle din generator leverera som ny?

Min gamla Hymer är utrustad med största generatorn som gick att välja då 180A,
Jag får ur som mest 40-45A laddning till bobatteriet via min DC/DC har då en spänning strax under 14V på startbatteriet.
Inte säker men efter en googling på bilmodell och årsmodell så verkar det vara 90A. Är det för klent för att driva en 30A dc-dc? Tänker om jag ska köpa en ny orginal generator eller leta efter en uppgraderad generator kanske

EDIT: Efter lite närmare efterforskning visar det sig att den är på 120A. Det ska väl räcka för en 30A Dc-Dc?
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Inte säker men efter en googling på bilmodell och årsmodell så verkar det vara 90A. Är det för klent för att driva en 30A dc-dc? Tänker om jag ska köpa en ny orginal generator eller leta efter en uppgraderad generator kanske

EDIT: Efter lite närmare efterforskning visar det sig att den är på 120A. Det ska väl räcka för en 30A Dc-Dc?
Det räcker gott.
30A drar laddaren (ungefär).
Fläkt och värmesitsar drar ca 40A till.
Har man allt ström krävande på samtidigt plus helljus och två extraljus kanske du kommer upp i 100A.
Att sätta en större är ingen mening när dcdc begränsar. Hade du kört utan den hade du kanske kunnat ladda litiumbatteriet med upp till 70A och det hade gjort större nytta med större generator.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Inte säker men efter en googling på bilmodell och årsmodell så verkar det vara 90A. Är det för klent för att driva en 30A dc-dc? Tänker om jag ska köpa en ny orginal generator eller leta efter en uppgraderad generator kanske

EDIT: Efter lite närmare efterforskning visar det sig att den är på 120A. Det ska väl räcka för en 30A Dc-Dc?

Noe er bør få kontrollert er om generatoren gir det den skal. Reguleringen av elproduksjonen skjer ved magnetiseringen av rotor. Dette gjør regulatoren ved å sende mer eller mindre strøm via 2 kullstifter og sleperinger på rotoren. Selv uten denne strøm produseres det endel lading, men om det ikke er god kontakt mellom kull og sleperinger så faller ladespenningen veldig fort ved belastning. Mye tyder på at dette er problemet her. Forsvinner kontakten helt så vil ladelampen lyse.

En ny regulator koster et par hundre kroner, bytte av generator et par tusen. Sjekk om biltema eller mekonomen har regulator til din generator. Til noen generatorer finnes et par alternative ladespenninger, velg rett for startbatteriet.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Nu är bilen på verkstad och får ny generator, denna var ”bränd” sa dom.

Har följt laddningen via solcellerna nu ett par dagar när jag haft vägarna förbi husbilen, och det som slår mig är att den laddar med så otroligt låga amp nu jämfört med innan. Har inte sett den ladda på mer än 5A, normalt tidigare i stor sol är typ 30A.

Vad beror detta på? Batteriet har gått från 100% fullt (13.6V) till 87% nu och den laddar ändå bara med 5A.

Behöver jag ställa upp Charging limit voltage högre än 13.65 eller?


Mina parametrar på MPPT:n

Over volt disconnect volt 13.70
Over volt reconnect volt 13.65
Equalisation charging volt 13.55
Boostcharging volt 13.55
Float charging volt 13.40
Bost recon.charg.volt 13.30
Charging limit volt 13.65
Discharging limit volt 11.0
Low volt disconnect 11.0
Low volt reconnect volt 11.29
Under volt warning volt 11.29
Under volt warnReco.volt 11.80
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är bilen på verkstad och får ny generator, denna var ”bränd” sa dom.

Har följt laddningen via solcellerna nu ett par dagar när jag haft vägarna förbi husbilen, och det som slår mig är att den laddar med så otroligt låga amp nu jämfört med innan. Har inte sett den ladda på mer än 5A, normalt tidigare i stor sol är typ 30A.

Vad beror detta på? Batteriet har gått från 100% fullt (13.6V) till 87% nu och den laddar ändå bara med 5A.

Behöver jag ställa upp Charging limit voltage högre än 13.65 eller?


Mina parametrar på MPPT:n

Over volt disconnect volt 13.70
Over volt reconnect volt 13.65
Equalisation charging volt 13.55
Boostcharging volt 13.55
Float charging volt 13.40
Bost recon.charg.volt 13.30
Charging limit volt 13.65
Discharging limit volt 11.0
Low volt disconnect 11.0
Low volt reconnect volt 11.29
Under volt warning volt 11.29
Under volt warnReco.volt 11.80
Du har kanske löst "problemet".... Men har du kollat så du inte har fått en smart generator?.... Har du sen tidigare en sådan, då kanske du har en dc-boster..... Som kanske är urmonterad eller kass...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Vad är det som händer?… plötsligt har priserna på LiFePO4 celler rasat, lite drygt en tusenlapp för 4 st LiitoKala 280Ah med fri frakt från Italien. Har jag missat nåt.. låter ju galet billigt. Nästan så man blir sugen på ett nytt byggprojekt.

Skärmavbild 2022-01-28 kl. 20.34.24.png
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Free Goddess Store verkar också ha galen rea på sina prylar. Troligen något misstag med valutan. Gissar att om man beställer kommer ingen leverans och man får pengarna tillbaka.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Free Goddess Store verkar också ha galen rea på sina prylar. Troligen något misstag med valutan. Gissar att om man beställer kommer ingen leverans och man får pengarna tillbaka.


Är det inte en sådan shop där dom skickar någonting helt annat än det du har beställt för att du inte skall hinna klaga innan tiden för det går ut?
T.ex. i det här fallet kommer det kanske 4 laddbara AA-batterier i stället för riktiga batterier. Då kan dom hävda att du fått 4 laddbara batterier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Toppen