• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Använd aldrig batteripoler som fördelningsplintar utan dra en grov kabel från poler till separata fördelningsplintar för + o - i närheten.
Allright, bra tips ska försöka lösa detta för att få bukt med värmen.
Jag gjorde som någon på youtube här med och körde en lång m6 gängstång som min ”main positive” och har allt kopplat på denna. Den är säkert 7-8cm lång.
Är detta dumt av fler anledningar än just att det verkar bli varmt?

Finns det någon vettig kabelsko för en supergrov kabel som ska fästas på en M6 batteripol? Tänker att man vill få så mycket kontakt med terminalen som möjligt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Åk till Hjertmans eller liknande båttillbehörs firma så hittar du det du behöver. Att ha mer än ett par kabelskor på batteripolen är inte bra varken mekaniskt för batteriet eller elektriskt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Allright, bra tips ska försöka lösa detta för att få bukt med värmen.
Jag gjorde som någon på youtube här med och körde en lång m6 gängstång som min ”main positive” och har allt kopplat på denna. Den är säkert 7-8cm lång.
Är detta dumt av fler anledningar än just att det verkar bli varmt?

Finns det någon vettig kabelsko för en supergrov kabel som ska fästas på en M6 batteripol? Tänker att man vill få så mycket kontakt med terminalen som möjligt.
Det låter helt sjukt... Med den förbrukning som du har så måste du montera så att de är i kontakt med polerna på - och +... Att bara använda en bult (m6) säger ju sig själv att den klarar inte de strömmar du tar ut..
Använd ett 1" kopparrör och platta till det så får du en bus bar.... Blir den varm... Lägg ett till över... Eller ett till om det behövs...
Du kan också lägga kablen i ett kopparrör, sen bankar du till det så att kablen sitter där... Platta till änden, borra ett hål för anslutningen...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för bra info!
Som du säger så verkar det tack och lov bara blivit varmgång på M6 bulten mellan BMS kortet och invertern, så den höga temperaturen samt lukten av bränd plast är ifrån BMS kortet, som smält lite i änden, cellen verkar helt oskadd och inte svälld etc.

Är du säker angående att ha kortet i toppen? Tänker att ju närmare polen destu mer korrekt visar den temperaturen? Dock funderar jag på att koppla som jag såg på youtube, han körde main positive på cellen brevid den med BMS kortet på. Bra/dåligt?

Angående temp.visning/mätning så är den inte bra konstruerad på bms123, då den mäter på själva kortet, du kommer att få se rejäla temp.ökningar när bms'et går över i balansering av cellerna, men det är inte celltemp. utan temp i kretskortet.
Vill du ha noggrann temp.mätning så montera en separat modul för det och mät på varje cell.

Angående kortet i toppen så är jag säker, sätter du kortet närmast "polen" har du bara bulten som ledare, i ditt fall en M6, som gjort för varmgång med dina höga strömmar.
Det går bra ifall du har kraftig pol-bult, jag har M12 på mina celler, de kan leverera höga strömmar, ändå har jag satt korten över ledare/bars.

2020-04-11 13.44.57.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På Bms123 korten är det guldpläterad på båda sidor om kortet, båda sidor har kontakt med varandra, så skruvar du fast korten på varje plus pol så har anläggnings ytorna kontakt med metallen på plus polen... Lägg en typ koppar/mässing bricka på ovansidan och skruva sen ner m6 då får du maximalt med anslutning...

Här ser du två out kort av Bms123 (av den tidigare modellen)
Ovansidan och undersidan, dessa har sen fysisk kontakt med varandra för att öka anslutningsytan... Gör om och gör rätt...

IMG_20210809_202452.jpg
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad använder ni för laddare för att ladda en enskild cell?
Jag kör med ett labb-aggregat (kostar ett par hundra från Kina).
Då kan man lägga alla celler i serie och ladda till 3,3 - 3,5V cellspänning och sedan lägga alla parallellt och köra upp till 3,65V.
20A på 14V ger 280W laddeffekt och 20A på 3,5V ger bara 70W = snabbare laddning med högre spänning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för input!

Så ett par frågor kvar. Kanske blir dom sista :) ...:
Hur fungerar det med laddning av LFP-batteri via EBL:en när man står kopplad på 230v? Hanterar den batteritypen tillräckligt bra tillsammans med bms:en? Finns ju ingen lfp-inställning på EBL:en.

Fråga 2: när man bygger själv med lösa celler, hur gör man lämpligen med monteringen under passagerarstolen?
Ser att man bör stoppa celler i en box tillsammans med bms:en. Men när jag googlar runt är det svårt att hitta en box som passar under stolen...
1. Ställ EBL på laddning av bly (ej gel) då slutar laddningen på 14,4V. Ställer du sedan bms på brytning vid 3,65V cellspänning och batterispänningen på 14,6V (4*3,65) så kommer laddaren att bryta laddningen när batteriet är fulladdat och bms som extra säkerhet om något blir fel.

2. Jag tejpade ihop mina celler med byggtejp. Använde ingen låda (slöseri med pengar, ingen ser batteriet ändå).
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
På Bms123 korten är det guldpläterad på båda sidor om kortet, båda sidor har kontakt med varandra, så skruvar du fast korten på varje plus pol så har anläggnings ytorna kontakt med metallen på plus polen... Lägg en typ koppar/mässing bricka på ovansidan och skruva sen ner m6 då får du maximalt med anslutning...

Här ser du två out kort av Bms123 (av den tidigare modellen)
Ovansidan och undersidan, dessa har sen fysisk kontakt med varandra för att öka anslutningsytan... Gör om och gör rätt...

Visa bilaga 214181
Sida 7 i manualen står det:

”We therefore strongly recommend to always FIRST connect the so called "large current connections" like busbars and high power cables in a new setup, and THEN separately connect the BMS boards on top of the stack.”

Källa: https://123electric.eu/downloads/123smartbms/123SmartBMS_gen3_manual.pdf
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Det låter helt sjukt... Med den förbrukning som du har så måste du montera så att de är i kontakt med polerna på - och +... Att bara använda en bult (m6) säger ju sig själv att den klarar inte de strömmar du tar ut..
Använd ett 1" kopparrör och platta till det så får du en bus bar.... Blir den varm... Lägg ett till över... Eller ett till om det behövs...
Du kan också lägga kablen i ett kopparrör, sen bankar du till det så att kablen sitter där... Platta till änden, borra ett hål för anslutningen...
Jag har två stycken ”förtent gummikabel 50mm2 med pressad M6 rörkabelsko 8.5cm” till övers, kanske kan använda dom? Dom är specade för 250amp styck.
Eller ska man satsa på din rörmodell då det kanske blir ännu mer anläggningsyta mot terminalen? Kollade lite snabbt på nätet på kopparrör, fanns en hel del olika, halvhård etc etc, något speciellt man bör gå efter?

Det går dubbla plus och minuskablar från min inverter till M8 kabelskor, ska man sätta dom på varann på en bult eller borra två hål och sätta dom separerade från varann om man gör en busbar?

edit: Läste om någon på solarpower som gjorde en fet busbar med anslutning i mitten för sin inverter, som han satt mellan sina två parallellkopplade celler på main positive sidan, då får man ju kontakt med två terminaler istället för 1.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle tro det beste er å ha busbar og uttak nærmest cellene, med egen skive og mutter over dette BMS med egne skiver og mutter det hele på korte tapper gjengestål eller bedre gjenget kopperstang. Bruker en koppermuttre så får en maks ledning. Med kopper allt får en og samme termiske utvidelse og slipper galvaniske problemer. Strengt talt burde det være samme material som i polene på batteriet, oftest er dette aluminium.

For lave ampertall spiller materialet veldig liten rolle, men for store strømuttak blir annleggsflater og materiale ekstremt viktig. Store anleggsflater og maks ledeevne hele veien fjerner masse varmgang.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
1. Ställ EBL på laddning av bly (ej gel) då slutar laddningen på 14,4V. Ställer du sedan bms på brytning vid 3,65V cellspänning och batterispänningen på 14,6V (4*3,65) så kommer laddaren att bryta laddningen när batteriet är fulladdat och bms som extra säkerhet om något blir fel.

2. Jag tejpade ihop mina celler med byggtejp. Använde ingen låda (slöseri med pengar, ingen ser batteriet ändå).
Stort tack för svar!
Hur fäste du batteripacken sedan? Jag ska försöka bygga under passagerarstolen och antar att man måste ha ngn form av fästanordning så att batteriet inte far omkring.
Sen kommer väl inte nuvarande fästskor som sitter på blybatteriet att passa på LFP-batteriet där det sitter gängade pinnar. Hur kan man lösa det, tro?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har två stycken ”förtent gummikabel 50mm2 med pressad M6 rörkabelsko 8.5cm” till övers, kanske kan använda dom? Dom är specade för 250amp styck.
Eller ska man satsa på din rörmodell då det kanske blir ännu mer anläggningsyta mot terminalen? Kollade lite snabbt på nätet på kopparrör, fanns en hel del olika, halvhård etc etc, något speciellt man bör gå efter?

Det går dubbla plus och minuskablar från min inverter till M8 kabelskor, ska man sätta dom på varann på en bult eller borra två hål och sätta dom separerade från varann om man gör en busbar?

edit: Läste om någon på solarpower som gjorde en fet busbar med anslutning i mitten för sin inverter, som han satt mellan sina två parallellkopplade celler på main positive sidan, då får man ju kontakt med två terminaler istället för 1.
Jag tog ett 1" mjukt kopparrör till minus kablen (25mm) då orginal kabelsko var dåligt klämd. Och det fungerar ua även om mitt max uttag är ca 150-170A
Ang din inkoppling av invertern så kan du sätta en på ovansidan o den andre i samma bult men på undersidan, eller som du själv skriver en i var sitt hål..
Gör som den du läste om och sätt en kraftig busbar mellan båda pluspoler...

Saknar fortfarande foto på din installation... Då en bild kan säga mer än 1000 ord :rolleyes:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
2. Jag tejpade ihop mina celler med byggtejp. Använde ingen låda (slöseri med pengar, ingen ser batteriet ändå).
Det kan ändå vara en fördel om cellerna är robust hopsatta och hela batteriet ordentligt förankrat. Vid en måttlig krock kan det annars bli värre konsekvenser än nödvändigt, tex att pluspol hamnar mot (stolunderredets) metall med rejäl kortslutning som följd.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen