• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Har du någon länk till denna vattenvärmare?
Dom kostar nästan ingenting, den här har jag:

Hade en likadan innan fast med display och vred för att ställa in värmen, kostade kanske någon hundralapp till, men den fungerade felfritt tills den blev ”mosad” vid ombyggnaden av köket i husbilen

Jag köpte en på gas, för att spara batteri tänkte jag, men den gav ifrån sig sjukt mkt värme så den är till salu nu.. Nu har jag ju ändå så stort batteri så det är inga problem att köra på el..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar Peter!
Cellerna är dessa :


Jag har 8st i 2p4s dvs 560ah.

Min enda stora förbrukare är på 3000w och det är min instant water heater, används max i 10 min åt gången.
Kanske avvaktar med ett relä på ”ut” sidan och håller koll i appen istället.

Ang problemet med laddströmmen är jag inte riktigt med, tänker mest på denna meningen
”If you have 4 cells and the balance voltage (Vbalance) is 3.4V, the pack balance voltage is 3.4V x 4 cells = 13.6V. You need to configure the charger to a bulk/end voltage a bit higher (about 0.025V- 0.04V higher per cell) than this voltage which is 13.8V”

Du menar alltså att jag kan bortse från detta och ladda med laddspänning på ~14.4v på 230 laddaren?

På tok för invecklat att ställa in lithium på Epever solcellsregulatorn, men tittar man på sida 21 här, så ser det ut som att sealed och Lifpo4 är samma? Dock verkar den inte bryta förrän på hela 16v? Eller är det float charging man ska gå efter?

Kortfattat, behöver jag ett relä på laddsidan för att bryta laddningen på 13.8v, eller är det lugnt att ladda med 230 laddare på GEL, Epever på GEL (eller Sealed) och DcDc laddaren ställd på Lithium?

EDIT: Läste nu precis på näst sista sidan i manualen på Bms123

”You can safely place multiple cells parallel and only need 1 BMS cell module per parallel group. For instance: a 12V LiFePO4 pack consists of 4 cell groups in series. In case you have 8 cells, the pack is configured as 2P4S (groups of 2 cells parallel, then these parallel groups in series). In this case you only need 1 BMS for 4S (4 cell groups).”

Förstår inte riktigt hur detta kan vara säkert när man inte har ”Bms kort” kopplat på varje cell utan bara ett kort per tvåpack? Kan inte det ena av de två vara lägre eller högre i volt då utan att man ser det?

Jag har likadana celler i ett batteri jag byggt till min fiskekajak med elmotor.
Jag har för mej att jag satt V balance på 3,5V, men får nog kolla det för säkerhets skull.
För hög laddspänning (vilket är rätt svårt att uppnå då laddaren/kablarna sätter gränser och Li-batterierna suger i sig allt de matas med, men jag skulle ändå lägga tid på att få till Li-läge på din dc/dc, kanske någon i klubben vet mera om den.
Är du lite observant på din laddning/urladdning klarar du dej säkert utan reläer så här i början, bara för att få komma igång.
Jag själv har bara varit uppe på 100% laddat en gång i sommar och fått till en balansering, jag ansluter "aldrig" 230V för laddning, har inte ens någon 230V-laddare inkopplad, mitt Winston 400Ah pendlar oftast mellan 60-90% det laddas via en dc/dc när jag kör, och via 360W sol (ifall den behagar titta fram) när jag står still, så det är inte ett måste med laddning via 230V.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har med stort intresse följt denna tråd och det kliar lite i fingrarna att byta till ett sånt här batteri!

Men inser samtidigt att jag nog kan för lite än om hur man ska gå till väga för att få det billigt, bra och säkert.
Studerar vidare och ser om det kanske blir vinterns projekt inför nästa säsong. Då får ni vara beredda på många (dumma) frågor :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har med stort intresse följt denna tråd och det kliar lite i fingrarna att byta till ett sånt här batteri!

Men inser samtidigt att jag nog kan för lite än om hur man ska gå till väga för att få det billigt, bra och säkert.
Studerar vidare och ser om det kanske blir vinterns projekt inför nästa säsong. Då får ni vara beredda på många (dumma) frågor :)
Att själv sätta ihop ett billigt och bra LiFePO4 batteri är inte särskilt kunskapskrävande. Bra hjälp erbjuds ju också här av erfarna byggare. Mitt lilla batteri som tråden ursprungligen handlade om har varit i drift, helt problemfritt, i över ett år nu. Laddning från 200W solpaneler och DC-DC när vi rullar räcker lätt för våra behov. Jag är särskilt nöjd med den låga vikten, nu 9 kg mot tidigare 56 kg bly.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag har likadana celler i ett batteri jag byggt till min fiskekajak med elmotor.
Jag har för mej att jag satt V balance på 3,5V, men får nog kolla det för säkerhets skull.
För hög laddspänning (vilket är rätt svårt att uppnå då laddaren/kablarna sätter gränser och Li-batterierna suger i sig allt de matas med, men jag skulle ändå lägga tid på att få till Li-läge på din dc/dc, kanske någon i klubben vet mera om den.
Är du lite observant på din laddning/urladdning klarar du dej säkert utan reläer så här i början, bara för att få komma igång.
Jag själv har bara varit uppe på 100% laddat en gång i sommar och fått till en balansering, jag ansluter "aldrig" 230V för laddning, har inte ens någon 230V-laddare inkopplad, mitt Winston 400Ah pendlar oftast mellan 60-90% det laddas via en dc/dc när jag kör, och via 360W sol (ifall den behagar titta fram) när jag står still, så det är inte ett måste med laddning via 230V.
Finns det några fördelar/nackdelar med att sätta V balance något högre eller något lägre än tex 3.4v?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Desto högre du sätter, desto högre laddstatus, men man bör följa tillverkarens rekommendationer om max värde.
På mina Winstonceller har jag 3,65V som max. men de har även högre vilospänning 3,4V vid fulladdat.
Sätter man in för lågt värde, kommer inte cellerna att bli fulladdade, men det behöver inte vara negativt ifall man ändå inte behöver all energi, man får ju till en balansering ändå, och det är bara positivt.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Såhär ser inställningarna ut för Lithiumprofil på Epever tracer AN series på ett 4S 12V batteri enligt en youtuber:

Over volt disconnect volt 14.95
Over volt reconnect volt 14.71
Equalisation charging volt 14.48
Float charging volt 14.13
Bost recon.charg.volt 14.02
Charging limit volt 14.60 (3.65/cell)
Discharging limit volt 10.00 (2.50/cell)
Low volt disconnect 10.00
Low volt reconnect volt 11.29
Under volt warning volt 11.29
Under volt warnReco.volt 11.83

Vad säger panelen om detta? Verkar det vara rimliga siffror?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om man bygger själv: hur ser det ut med brandrisk jämfört med att köpa ett färdigt batteri och/eller låta en firma göra jobbet.
Vad säger försäkrningsbolagen?

Hur är säkra är LiFePO4 jämfört med de äldre batterityperna?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Om man bygger själv: hur ser det ut med brandrisk jämfört med att köpa ett färdigt batteri och/eller låta en firma göra jobbet.
Vad säger försäkrningsbolagen?

Hur är säkra är LiFePO4 jämfört med de äldre batterityperna?

Brandrisken för hembyggt LiFePO4 är inte större än för ett färdigt batteri under förutsättning att batteribyggaren kopplar rätt och har koll på kabeldimensioner och anslutningar. Just LiFePO4 är en relativt säker batterilösning jämfört med andra litiumjon batterier.


Skärmavbild 2021-08-02 kl. 17.05.14.png

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Såhär ser inställningarna ut för Lithiumprofil på Epever tracer AN series på ett 4S 12V batteri enligt en youtuber:

Over volt disconnect volt 14.95
Over volt reconnect volt 14.71
Equalisation charging volt 14.48
Float charging volt 14.13
Bost recon.charg.volt 14.02
Charging limit volt 14.60 (3.65/cell)
Discharging limit volt 10.00 (2.50/cell)
Low volt disconnect 10.00
Low volt reconnect volt 11.29
Under volt warning volt 11.29
Under volt warnReco.volt 11.83

Vad säger panelen om detta? Verkar det vara rimliga siffror?
Ja dette er grenseverdier som ligger godt til i forhold til skadelige verdier samtidig som de gir en nesten maksimal utnyttelse av kapasiteten.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Nu sitter batteriet på plats och MPPT laddaren är nu inställd för lithium

Ett problem som dök upp var dock att när jag skulle koppla in current senorerna till bms123 så var kablarna till sensorerna så jäkla korta så den räckte inte från batteriet till MPPT:n, där 99% av mina 12v förbrukare är inkopplade.
Det går ju dock en (+) kabel från MPPT:n till batteriet, för laddning, som jag drog genom ladd-sensorn, frågan är om den också tar kraft från batteriet när den ger ut ström till förbrukarna?

Dvs ska jag dra den kabeln från MPPT:n genom bägge senorerna? Ladd sensorn OCH förbrukar sensorn?

Läste just detta på google:

”The charge controller regulates the amperage and voltage that is delivered to the loads and any excess power is delivered to the battery system so the batteries maintain their state of charge without getting overcharged. During the evening when there is no sunlight, battery power is used to run the load”

Finns det några nackdelar med att koppla förbrukarna direkt på batteriet (och då genom sensorn) istället för via MPPT:n?
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Gjorde första laddningen idag. Först med både solcell och 230V sedan blev det mörkt och bara 230, laddade på med runt 60 amp imorse sedan på slutet med enbart 230 gick det ned från ca 40 till ca 23 amp.

I instruktionerna för bms123 står det såhär:

”If the BMS is newly mounted on the battery pack, the SoC may not show the correct value. There is a red exclamation mark next to the SoC percentage. Charge the battery pack until all cell voltages are above V- balance and the charging power is <= 5% of pack capacity. The SoC will then be set to 100%. The red exclamation mark will disappear. This SoC recalibration happens every time the battery pack is fully charged.

Problemet är att hela dagen låg cellerna väldigt lika från 3.27 till 3.38, och jag väntade fram till precis nyss att alla celler skulle ta sig över 3.4v som är balanseringsströmmen, så att batteriet ska visa 100% i appen, för den visar bara typ 65-70% nu.

Till slut låg 3 av 4 över 3.40 men så satan vad fort en cell började dra ifrån, gick upp från 3.41 till 3.62 på bara några minuter, så jag drog ur sladden... Är detta normalt, har jag gjort något galet? Har jag fått en dålig cell?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en ser på ladekurven for LFP så er den flat til en er over 95% og spenning pr. celle rundt 3,4V. Dette er en av grunnene til at en ved preassembly ladning bør lade alle celler til 3,65V slik at alle har samme utgangspunkt. Forskjellen din ved start kan godt ha vært mer enn 10% av kapasiteten og ved lik ladekurve kan det ta timer å topp balansere.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Om en ser på ladekurven for LFP så er den flat til en er over 95% og spenning pr. celle rundt 3,4V. Dette er en av grunnene til at en ved preassembly ladning bør lade alle celler til 3,65V slik at alle har samme utgangspunkt. Forskjellen din ved start kan godt ha vært mer enn 10% av kapasiteten og ved lik ladekurve kan det ta timer å topp balansere.

Hur löser jag detta nu då så att mitt bms123 ska visa korrekt?
En cell hann ju inte upp över 3.40 innan en annan kommer upp i 3.65, så då visar den fel värde på batteri%

Ska jag börja balancera tidigare än 3.40? Eller ladda med lägre A?

PS.

När jag drog ur 230v laddaren så sjönk spänningen snabbt i cellerna till
Cell1: 3.34
Cell2: 3.35
Cell3: 3.42
Cell4: 3.37

Är detta normalt? Jag kanske bara har ca 65-70% SOC då som BMS säger?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Din obalans i cellerna borde inte vara så pass hög redan.
Som muskatten frågar, så är det viktigt att först göra en initial-laddning av cellerna som ska bli ett batteri.
Då parallellkopplar man dem och laddar dem med 3,65V, i mina fall har detta tagit mellan 3 och 8 dygn beroende på storlek/SOC på cellerna.
När du efter detta mäter cellerna individuellt så ska vilospänningen i cellerna inte skilja mer än 0,01V.
När du sen seriekopplar cellerna och installerar bms123, så försök göra ett kapacitetstest men det är inte nödvändigt.
Det behöver inte vara på hög belastning, jag gör mina test med ca 10-15A belastning tills någon av cellerna är nere på 2,8V där jag ställt BMS att stoppa spänning ut från batteriet och kapacitetstestet är avslutat, då ser jag om alla cellerna levererat som de ska enligt specifikation.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ok, då har jag börjat kika lite mer ingående på ett bygge (vinterprojekt).
Tittar på filmer o försöker läsa instruktioner och börjar bli förvirrad, men på en högre nivå.
Har alltså plåtis, nu med ett blybodelsbatteri under passagerarstolen på ca 100ah (minns inte riktigt) och 200w solceller (enkel pwm regulator) på taket.
Använder bodelsströmmen mest till belysning, vattenpump, tända pannan och ladda USB-grejer. Inga planer på tung inverterbelastning för hårtorkar och sånt tjafs.

Jag är inte ute efter massa mer ampere utan tror vi klarar oss på samma kapacitet men är förstås intresserad av mindre storlek, lägre vikt och piggare batterier.

Med tight budget så är det nog "kinagrejer" jag har råd med.

Så, dags för lite frågor:

När det gäller batterienheter och BMS, vad tror församlingen om dessa:

Batteri (tänker 4st 105ah):

BMS (en 80ah ok?)
53.67US $ 10% OFF|DALY Smart BMS 12V 36V 48V 30A 60A 80A 100A 120A 150A 200A LiFePo4 Li Ion Battery 3S 4S 7S 8S 10S 12S 13S 16S 20S 24S Balance|Battery Accessories| - AliExpress

Något annat jag ska passa på att shoppa från Aliexpress?

Tack på förhand för tips o förslag!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt grei batteripakke og BMS 4S 12V og uten inverter er 80A mer enn tilstrekkelig - skule tro at det sitter en 40 eller 50 A sikring på orginal batterikabel så en BMS for tilsvarende strøm skulle klare seg. Det er kun ekstra utstyr som inverter som krever mer strøm.
 
Toppen