• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag skulle nog spana efter en lämplig kopplingsplint tex. (Kopplingsplint Plus 6mm X 1) eller kanske rostfria M8 bultar (+ och -) som monteras i borrade hål i lådan.
Tack för tipset!

Någon som förresten vet maxmått som ryms under passagerarstolen på en Fiat Ducato? Vore smidigt att veta så man kan leta grejer utan att behöva skruva loss stolen för att mäta :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I vår bil är det 1-2 cm marginal på bredden jämfört med batterimåttet 35,3 cm i inlägget ovan. Batterihöjden skulle kunna vara några cm till (22-23 cm) utan att komma för nära sitsen. Detta mätt från nuvarande batteri, som sitter baktill i utrymmet under stolen. Återigen, på VÅR bil.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan ändå vara en fördel om cellerna är robust hopsatta och hela batteriet ordentligt förankrat. Vid en måttlig krock kan det annars bli värre konsekvenser än nödvändigt, tex att pluspol hamnar mot (stolunderredets) metall med rejäl kortslutning som följd.
Säkert så. Jag tejpade fast en 5mm plastskiva på ovansidan av batteriet. Det ger mer skydd än vad original batteriets öppna poler hade.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Stort tack för svar!
Hur fäste du batteripacken sedan? Jag ska försöka bygga under passagerarstolen och antar att man måste ha ngn form av fästanordning så att batteriet inte far omkring.
Sen kommer väl inte nuvarande fästskor som sitter på blybatteriet att passa på LFP-batteriet där det sitter gängade pinnar. Hur kan man lösa det, tro?
Jag använde originalets spännanordning. Fick skruva ut muttrarna max. Sedan la jag ett spännband utanpå som drar åt runt gängstavarna.
Sitter som berget.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Tjena gänget!
Gjorde om mina kopplingar idag och satt två feta busbars helt närmast polerna istället och koppla grejerna på, och flyttade upp BMS korten. Nu funkar allting PERFEKT Blir inte varmt för fem öre stog och spola vatten i säkert 5-10 minuter!
Stort tack alla för alla kloka råd!

Vi hörs säkert snart igen, är för lat för att montera isär och balansera cellerna var för sig etc, så ska försöka balancera med hjälp av min solcellsregulator och laptop och höja sakta men säkert tills dom kommit ifatt varann. Spännande!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fortsätter funder/planera/drömma om ett LifePo4-bygge. Borde inte lägga så mycket energi på det nu när det förmodligen inte blir av förrän i vinter. Men har man snöat in så har man....
Nåväl. Har googlat så ögona blöder efter en box som rymmer batteri+BMS och som ryms under passagerarstolen (enligt mina ytterst avancerade beräkningar med hjälp av Kjells postning ovan så är utrymmet ca 35x35x20cm ). Hittade till slut den här lådan som borde gå att få dit.

1628668827607.png


Utifrån denna låda har jag börjat skissa på hur man ska "möblera" batteri, BMS, anslutningar mm. Vill om möjligt få anslutningarna så att befintliga plus- och minuskablar går att få dit utan att behöva skarva osv. Så här går tankarna just nu:

1628669060191.png

1628669117905.png


Reflektioner/funderingar:
- Är lådan tillräckligt stabil? Behövs förstärkningar. Tänker bla på om man vill ha batteripoler fästa i locket.
- Som sagt bökigt att komma åt när installationen är på plats o stolen tillbakaskruvad. Behöver nog en lucka för att åtminstone kunna se installationen. Och den luckan ska gå komma åt om man tar bort bakre stolfästes-kåpan.
- Behövs en säkring inne i lådan eller ska man försöka dra den så att den går att komma åt via luckan? Hur kraftig säkring om BMS är 60A och batteri på 105Ah. Ingen kraftig förbrukare planerad som inverter, kylskåp osv

Tacksam för input? ...å tips på bättre passande lådor om ni har dem :)
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Snabb fråga.
Jag smälte ju som sagt mitt END BOARD BMS kort, den guldiga cirkeln som sitter runt pluspolen hade läckt fram något silvrigt ämne, det är lödtenn väl? Eller kan det vara kvicksilver? Nojar nu eftersom jag tänker att den mäter ju temperaturen.. Har världens huvudvärk idag hoppas det bara är ett sammanträffande
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jeg ville ikke bruke polkontakter, dette arvegods fra blyalderen gir ingen fordel. Mye bedre med riktig skrukobling og voksne ringkontakter Plastboks eller bare å strappe cellene sammen med bultband eller kraftig tape.
Tack för tips! Men jag hade tänkte att det vore enkelt att bara flytta sätta fast nuvarande pol-kopplingar på det nya batteribygget. Om jag ska ha skruvkoppling måste jag väl göra om befintlig plus- och minus-kabel?

Har du några tips på vilken typ av skruvkopplingar mm som skulle vara lämpliga tar jag gärna emot :)



Så här ser nuvarande batteri och kopplingar ut (de tunnare svarta o röda kablarna kommer direkt från solcellsregulatorn).
1628685667295.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för tips! Men jag hade tänkte att det vore enkelt att bara flytta sätta fast nuvarande pol-kopplingar på det nya batteribygget. Om jag ska ha skruvkoppling måste jag väl göra om befintlig plus- och minus-kabel?

Har du några tips på vilken typ av skruvkopplingar mm som skulle vara lämpliga tar jag gärna emot :)



Så här ser nuvarande batteri och kopplingar ut (de tunnare svarta o röda kablarna kommer direkt från solcellsregulatorn).
Visa bilaga 214255
Om du skruvar isär batteriklammorna så sitter det ju redan kabelskor på befintliga kablar (ser det ut som). Då kan du ansluta dessa direkt mot batteriet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Fortsätter funder/planera/drömma om ett LifePo4-bygge. Borde inte lägga så mycket energi på det nu när det förmodligen inte blir av förrän i vinter. Men har man snöat in så har man....
Nåväl. Har googlat så ögona blöder efter en box som rymmer batteri+BMS och som ryms under passagerarstolen (enligt mina ytterst avancerade beräkningar med hjälp av Kjells postning ovan så är utrymmet ca 35x35x20cm ). Hittade till slut den här lådan som borde gå att få dit.

Visa bilaga 214247


Utifrån denna låda har jag börjat skissa på hur man ska "möblera" batteri, BMS, anslutningar mm. Vill om möjligt få anslutningarna så att befintliga plus- och minuskablar går att få dit utan att behöva skarva osv. Så här går tankarna just nu:

Visa bilaga 214248

Visa bilaga 214250


Reflektioner/funderingar:
- Är lådan tillräckligt stabil? Behövs förstärkningar. Tänker bla på om man vill ha batteripoler fästa i locket.
- Som sagt bökigt att komma åt när installationen är på plats o stolen tillbakaskruvad. Behöver nog en lucka för att åtminstone kunna se installationen. Och den luckan ska gå komma åt om man tar bort bakre stolfästes-kåpan.
- Behövs en säkring inne i lådan eller ska man försöka dra den så att den går att komma åt via luckan? Hur kraftig säkring om BMS är 60A och batteri på 105Ah. Ingen kraftig förbrukare planerad som inverter, kylskåp osv

Tacksam för input? ...å tips på bättre passande lådor om ni har dem :)
Den lådan som du hittat är dålig plast i. Den spricker direkt om du försöker dra fast den med något.
Ska du promt ha en låda så köp en batteribox. Den är gjord för att spännas fast och har segare plast.

Angående säkring så får du göra som du vill.
Har du någon extra säkring vid batteriet idag?

Jag satte ingen extra säkring dels för att det sitter en 60A under stolen (mellan batteri och ebl) och dels för att bms:en innehåller ett kortslutnings skydd.
Däremot mellan batteriet och min inverter satte jag en 200A säkring.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Den lådan som du hittat är dålig plast i. Den spricker direkt om du försöker dra fast den med något.
Ska du promt ha en låda så köp en batteribox. Den är gjord för att spännas fast och har segare plast.

Angående säkring så får du göra som du vill.
Har du någon extra säkring vid batteriet idag?

Jag satte ingen extra säkring dels för att det sitter en 60A under stolen (mellan batteri och ebl) och dels för att bms:en innehåller ett kortslutnings skydd.
Däremot mellan batteriet och min inverter satte jag en 200A säkring.
Tack för tips. Jo jag har insett att lådan jag hittat nog är i klenaste laget
Har letat med ljus och lykta efter en mer riktigt batterilåda med mått som passar under stolen, men gått bet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för tips. Jo jag har insett att lådan jag hittat nog är i klenaste laget
Har letat med ljus och lykta efter en mer riktigt batterilåda med mått som passar under stolen, men gått bet.
Det är väldigt trångt under stolen.
Jag experimenterade lite med placeringen men kunde inte placera cellerna på något bra sätt i en låda, det blev för stort.
Först efter att jag demonterat stolen insåg jag hur trångt det var.
 
Toppen