• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men om boostern laddar med 60 A... Och kompressor kylen som tar ca 4-5A går...
Så då menar du att det då går 64-65A igenom min 60A booster....

Kan upplysa att jag har ingen "last" typ lampor, pumpar eller kyl som är direktkopplad till generatorn...

Nej, om generatorn tillsammans med boostern klarar ca 60A, och förbrukningen överstiger detta så tas givetvis resten från batteriet.
Om du däremot kör bodelsbatteriet direkt på generatorn kommer all förbrukning i bilen upp till vad generatorn klarar direkt därifrån.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Som jag misstänkte.... Då belastas ju inte heller generatorn av det som startar efter boostern..... Alltså max ca 60 A...
Och då stämmer ju inte ditt och Montreal's tidigare inlägg ... Eller :rolleyes:
Jag tror att Montreal svarade eftersom de flesta bilar är kopplade via D+, framförallt de med "vanlig" kyl och inte kompressorkyl. Med vanlig kyl menar jag ju förstås de som är vanligast i husbilar, gasol/12/230 drivning och ev AES omkoppling. Du har ju en stor bil och där är ju den kyl/frys med gasoldrift vanligast och kanske Montreal inte följt Dina bekymmer med Din föregående kompressor kyl/frys. Det var ju hur som bra att det löste sig med just den till det bästa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta med ström är inte helt lätt att avläsa, men i BMS123 som du hade tidigare Peter så gick just det, det är V= "trycket" som avgör,
du har ett högre tryck=V från din dc/dc än från batteriet.
Alltså om din dc/dc ger 60A så blir laddningen till batteriet 60A minus ev. förbrukare, allt går alltså inte in i batteriet alltid.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta med ström är inte helt lätt att avläsa, men i BMS123 som du hade tidigare Peter så gick just det, det är V= "trycket" som avgör,
du har ett högre tryck=V från din dc/dc än från batteriet.
Alltså om din dc/dc ger 60A så blir laddningen till batteriet 60A minus ev. förbrukare, allt går alltså inte in i batteriet alltid.
Godmorgon Peter....

Detta kan jag hålla med om.... Men att det skulle bli mer än 60 A från generatorn om kyl mm. i husbilen när motorn är igång, har jag svårt för att hålla med om.
All el som förbrukas i hb (ej halv/helljus, kupe fläkt mm) under tiden motorn är igång (generatorn) måste ju gå igenom boostern och den är maxat till 60A.
Och då kan belastningen från husdelen aldrig bli mer än dessa 60A på generatorn .... Så ser jag på det...

Eller vad säger ni.....?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Godmorgon Peter....

Detta kan jag hålla med om.... Men att det skulle bli mer än 60 A från generatorn om kyl mm. i husbilen när motorn är igång, har jag svårt för att hålla med om.
All el som förbrukas i hb (ej halv/helljus, kupe fläkt mm) under tiden motorn är igång (generatorn) måste ju gå igenom boostern och den är maxat till 60A.
Och då kan belastningen från husdelen aldrig bli mer än dessa 60A på generatorn .... Så ser jag på det...

Eller vad säger ni.....?
Så är det
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Däremot så har ju de flesta bilar idag gasol/12V/230 kylskåp och med AES teknik. Då snor ju kylen ca 15 amp direkt från generatorn, ifall den inte står enbart på gasoldrift, sedan tar bilen vad den "behöver" och sedan går resten till DC/DC. Låt oss säga att du i fallet jag tog här och du har en 100A generator. Halvljus+bakljus 140W = ca 12A, fläkten på bilen 15A, kylfläktarna 10A, torkarna 10A och så 15 A till olika hjälpsystem ger 62A sedan 15 A till kylen, då är där 23A kvar till DC/DC varken mer eller mindre. Med detta sagt så måste du ha en generator på minimum 130A om du ska kunna få 60A till dina bodelsbatterier ifall alla förbrukare är igång.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Däremot så har ju de flesta bilar idag gasol/12V/230 kylskåp och med AES teknik. Då snor ju kylen ca 15 amp direkt från generatorn, ifall den inte står enbart på gasoldrift, sedan tar bilen vad den "behöver" och sedan går resten till DC/DC. Låt oss säga att du i fallet jag tog här och du har en 100A generator. Halvljus+bakljus 140W = ca 12A, fläkten på bilen 15A, kylfläktarna 10A, torkarna 10A och så 15 A till olika hjälpsystem ger 62A sedan 15 A till kylen, då är där 23A kvar till DC/DC varken mer eller mindre. Med detta sagt så måste du ha en generator på minimum 130A om du ska kunna få 60A till dina bodelsbatterier ifall alla förbrukare är igång.

Visst.... Men jag skall ju inte behöva "titta" på hur det fungerar i "andras system" ,.....:rolleyes:
jag måste ju titta på hur det fungerar i "mitt system" om jag skall förstå vad som händer.. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Däremot så har ju de flesta bilar idag gasol/12V/230 kylskåp och med AES teknik. Då snor ju kylen ca 15 amp direkt från generatorn, ifall den inte står enbart på gasoldrift, sedan tar bilen vad den "behöver" och sedan går resten till DC/DC. Låt oss säga att du i fallet jag tog här och du har en 100A generator. Halvljus+bakljus 140W = ca 12A, fläkten på bilen 15A, kylfläktarna 10A, torkarna 10A och så 15 A till olika hjälpsystem ger 62A sedan 15 A till kylen, då är där 23A kvar till DC/DC varken mer eller mindre. Med detta sagt så måste du ha en generator på minimum 130A om du ska kunna få 60A till dina bodelsbatterier ifall alla förbrukare är igång.
Jag vet inte riktigt om du räknade in det, men jag har sett uppgifter på att motorns drift med moderna högtrycksinsprutningar tar 20-30A.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag ser tillbaka de åren jag hade "bara" 50A booster , så märkte jag aldrig att jag hade låg volt på startbatteriet, eller problem med laddningen i A.
Och i dag ser jag mer att de problem som uppstod de senaste veckor är ifrån dålig kontakt i laddkablen (som.flera andra här också trodde, men jag var för lat att kolla igenom hela kablaget från generatorn) berodde på dålig kontakt vid smältsäkringen.

Idag blev jag tvungen att köra ett par km... Startbatteriet var vid start 12.64.....vid stopp 12.65....och laddningen var ca 60A..... Men nästa vecka skall jag köra 25km till "hem" och då får jag bättre uppfattning om hur det kommer att fungera....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Godmorgon Peter....

Detta kan jag hålla med om.... Men att det skulle bli mer än 60 A från generatorn om kyl mm. i husbilen när motorn är igång, har jag svårt för att hålla med om.
All el som förbrukas i hb (ej halv/helljus, kupe fläkt mm) under tiden motorn är igång (generatorn) måste ju gå igenom boostern och den är maxat till 60A.
Och då kan belastningen från husdelen aldrig bli mer än dessa 60A på generatorn .... Så ser jag på det...

Eller vad säger ni.....?
Litet instick i diskussionen.
Om det är spänningsfall i matarkablarna till DC/DC laddaren. Då kommer strömmen att öka till mer än 60A fram till laddaren från generatorn. Någonstans måste spänningsfallet kompenseras. Utgående från laddaren kommer fortfarande vara 60A. Det inkluderar allt kablage ink. B+ kabeln från generatorn när det gäller spänningsfallet.
Nu blev det krångligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Litet instick i diskussionen.
Om det är spänningsfall i matarkablarna till DC/DC laddaren. Då kommer strömmen att öka till mer än 60A fram till laddaren från generatorn. Någonstans måste spänningsfallet kompenseras. Utgående från laddaren kommer fortfarande vara 60A. Det inkluderar allt kablage ink. B+ kabeln från generatorn när det gäller spänningsfallet.
Nu blev det krångligt.

Där har du en poäng.. ;)

Så jag kollade på nätet efter hur stort spänningsfall min kabel har som går till boostern...
Se bild härunder

PS. Jag beräknade ifrån 70A. Och ökade kabel till 4 M så den från generatorn till startbatteriet också kom in i beräkningen..

Screenshot_20230121_121016_com.android.chrome_edit_23160254831882.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja den glömde jag så lägg till 30A som minieffekt :)
Ursäkta mig.... Men just nu har jag en känsla av att här gissa för mycket åt båda hållen...:eek::twitcy:

Jag kan ställa in boostern på max 30A... Gå ut (när det slutat regna) och mäta på kablen från generatorn till startbatteriet .... Då måste allt under 30A vara belastningen på bilen och motorn...
Eller hur..:rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja... Nu var det lite uppehåll i regnet..

Laddning med 30A boostern så visade instrumentet att det går 53-55 A från generatorn...

Sen satte jag på helljuset och kupe fläkten och fortfarande 30A laddning från boostern då visade det 65A...

Lägger jag till ytterligare 30A till boostern då hamnar den totala förbrukningen på 95A..
Och detta är vid tomgång på motorn..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu bytte jag tillbaka till min 50A Regony... Körde motorn i ca 10 min.... Och allt verka nu fungera som tidigare men med nu max 50A laddning från boostern.... Detta kan jag nog leva med :twitcy:...

Så vad har jag lärt mig här nu..... Att jag alltid skall titta på alla eventuella felkällor innan jag tror att jag vet var felet ligger.. :yes:

Men jag är fortfarande osäker då första resa på 25km blir i nästa vecka.... Men efter den turen så är jag 100% säker på vilken booster jag behåller...

Tusen tack för alla tips.. :bock:
 
Toppen