• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hittade LiquiMoly oljeguide och dom rekommenderade 5100 till min robotlåda.
Läs inlägg 3, LiquidMoly 2366 är rekommendation om du inte använder FIAT orginal
5100 är en automatlådeolja.

TUTELA CAR CS SPEED, en "Specialolja med tillsats av typen ATF DEXRON III”. Sedan ett antal år avvisar F1-Hydraulik den föreskriften och rekommenderar i stället LiquiMoly Central Hydraulic System Oil LM-1127 (betecknas förmodligen LM-2366 på svenska marknaden). Anledning: ATF-tillsatser är till för komponenter som finns i automatlådor men Comfortmatic är ingen automatlåda, det är ett hydraulsystem, och LM 1127 är överlägsen i de egenskaper som är viktigast för ett sådant! ATF-tillsatserna gör här mer skada än nytta. Argumentationen finns på den här länken
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Svårt med alla olika oljor men jag kör med det som är rekommenderat till roboten av Fiat det är ganska dyrt om det skulle bli fel. :msn_sun:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sålde bilen har en oöppnad burk som jag inte behöver mer. Köpt från Fiat service en gång men den är här.
 

Bilagor

  • 74E226B3-B60C-41B0-A3D0-E279066605F3.jpeg
    74E226B3-B60C-41B0-A3D0-E279066605F3.jpeg
    951,5 KB · Visningar: 11

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nu sticker jag ut hakan:)
Att byta olja vartannat år är för mig mycket konstigt.
Vare sig i grundlådan eller i hydrauliken.
Grundlådan borde klar bilens livslängd, hydraulikdelen måååååånga år.
Låter lite som Fiats krav på kamremsbyten

Vad är det på Fiat ATM som gör den så unik med tidiga oljebytesintervall?

Sedan kan man ju alltid byta för man tycker det känns gött :)
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Nu sticker jag ut hakan:)
Att byta olja vartannat år är för mig mycket konstigt.
Vare sig i grundlådan eller i hydrauliken.
Grundlådan borde klar bilens livslängd, hydraulikdelen måååååånga år.
Låter lite som Fiats krav på kamremsbyten

Vad är det på Fiat ATM som gör den så unik med tidiga oljebytesintervall?

Sedan kan man ju alltid byta för man tycker det känns gött :)
Det är varken oljan i växellådan eller hydrauloljan i roboten som ska bytas vartannat år. Det är (broms)vätskan till kopplingen som ska bytas vartannat år. Den drar ju nämligen åt sig vatten, precis som den gör i bromssystemet. Vilket kan medföra rost i kopplingssystemet och dålig funktion.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nu sticker jag ut hakan:)
Att byta olja vartannat år är för mig mycket konstigt.
Vare sig i grundlådan eller i hydrauliken.
Grundlådan borde klar bilens livslängd, hydraulikdelen måååååånga år.
Låter lite som Fiats krav på kamremsbyten

Vad är det på Fiat ATM som gör den så unik med tidiga oljebytesintervall?

Sedan kan man ju alltid byta för man tycker det känns gött :)

När det gäller hydraulikdelen baseras rekommendationerna som återges i denna tråd till stor del på de erfarenheter av Magneti Marellis växlingsrobot som f1-hydraulik.de samlat på sig under många års arbete med underhåll och reparationer av sådana. Det verkar inte som ett marknadsföringstrick från deras sida att öka sina egna affärer genom att få fler serviceuppdrag. Att de aktivt spridit information och tips vidare borde rimligen istället fått som följd att det blivit mindre jobb åt dem själva än vad det kunde varit annars, när användarna sköter om sina bilar bättre. De kanske inte ville växa och bli större.

Om servicebehovet är unikt eller inte vet jag ej. Hydrauliksystem av olika slag finns det gott om, men kanske inte så många andra växlingsrobotar att jämföra med?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då har jag bytt både olja i roboten (LiquiMoly 2366) och bromsvätskan,det krävs att man lossar nedre delen av luftfilterburken för att komma åt,på en helintegrerad bil är det mycket trångt men det går.
Jag sög ur bromsvätskan med handpump fungerade bra, öppnade avluftningen 180grader,gäller att man ser till att behållaren inte blir tom,använde 3dl totalt,den gamla vätskan (4år) var svart ,såg inte alls bra ut,byte vart annat år är lämpligt.
I robot delen var vätskan helt ren,men jag passade på att byta till 2366,sög ur behållaren, fyllde 5dl vilket är strax under max markeringen,har kört någon mil, skall byta igen för att bli av med rester av den gamla,totalt säger FIAT att det går i 7dl.
Nedre bilden är bromsvätska före /efter,använde en 3dl petflaska(ren torr) vilket var lätt att komma åt med.
Jag upplever att bilen växlar mjukare efter byte.20210416_121529.jpg20210416_125810.jpg
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
När det gäller hydraulikdelen baseras rekommendationerna som återges i denna tråd till stor del på de erfarenheter av Magneti Marellis växlingsrobot som f1-hydraulik.de samlat på sig under många års arbete med underhåll och reparationer av sådana. Det verkar inte som ett marknadsföringstrick från deras sida att öka sina egna affärer genom att få fler serviceuppdrag. Att de aktivt spridit information och tips vidare borde rimligen istället fått som följd att det blivit mindre jobb åt dem själva än vad det kunde varit annars, när användarna sköter om sina bilar bättre. De kanske inte ville växa och bli större.

Om servicebehovet är unikt eller inte vet jag ej. Hydrauliksystem av olika slag finns det gott om, men kanske inte så många andra växlingsrobotar att jämföra med?
OK, men om servicen bygger på erfarenhet, vilka är då dessa erfarenheter?
Vill bara förstå orsaken till oljebytet i ett slutet system.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
OK, men om servicen bygger på erfarenhet, vilka är då dessa erfarenheter?
Vill bara förstå orsaken till oljebytet i ett slutet system.

När jag gjorde översättningen från tyska av dokumentet Selespeed_doku, som finns bifogat i inlägg #3, drog jag slutsatsen att utgivaren har stor kunskap och erfarenhet av växlingsroboten. Större än hos de flesta av oss och också större än hos många FIAT-verkstäder, tyvärr. Deras väldigt tydliga rekommendation att oljan i roboten skall bytas regelbundet har jag tolkat som ett resultat av att de sett många exempel på nackdelar av att inte byta den.

Eftersom bromsvätskan i manöversystemet för kopplingen ändå skall bytas vartannat år enl. FIATs föreskrifter,
och hydrauloljebehållaren sitter alldeles intill,
och bytet är enkelt,
och materialkostnaden för att byta hydrauloljan inte behöver vara mer än ungefär 200 kr;
har jag utgått från expertens rekommendation utan att begära bevis.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag gjorde översättningen från tyska av dokumentet Selespeed_doku, som finns bifogat i inlägg #3, drog jag slutsatsen att utgivaren har stor kunskap och erfarenhet av växlingsroboten. Större än hos de flesta av oss och också större än hos många FIAT-verkstäder, tyvärr. Deras väldigt tydliga rekommendation att oljan i roboten skall bytas regelbundet har jag tolkat som ett resultat av att de sett många exempel på nackdelar av att inte byta den.

Eftersom bromsvätskan i manöversystemet för kopplingen ändå skall bytas vartannat år enl. FIATs föreskrifter,
och hydrauloljebehållaren sitter alldeles intill,
och bytet är enkelt,
och materialkostnaden för att byta hydrauloljan inte behöver vara mer än ungefär 200 kr;
har jag utgått från expertens rekommendation utan att begära bevis.
Jag har då bytt olja till LiquiMoly 2366,det man märker är att den är tystare,när man lägger i växel stillastående så hör man normalt att roboten skiftar växel, men med ny olja är den nästan ljudlös.
Någon som vet hur stor omsättningen på olja är i behållaren,hur långt behöver man köra, jag tänkte byta ytterligare en gång då jag har 5dl över.
 

maed0026

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Umeå
Har tittat på några tyska forum gällande byte av oljan i behållarna och de med helintegrerade bilar förstår inte heller hur man ska kunna utföra jobbet. Vill väldigt gärna få info om någon här har fått utfört oljebytena på någon svensk husbilsverkstad eller Fiat dito.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har tittat på några tyska forum gällande byte av oljan i behållarna och de med helintegrerade bilar förstår inte heller hur man ska kunna utföra jobbet. Vill väldigt gärna få info om någon här har fått utfört oljebytena på någon svensk husbilsverkstad eller Fiat dito.
Jag har gjort jobbet sjäiv enligt tidigare inlägg,det är trångt med det går,om det är så mycket utrymme att du får in huvudet och en arm så löser du det.
Om verkstäderna klara det eller vill göra det vet jag inte, det verkar inte finns mycket info om detta.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
När jag gjorde översättningen från tyska av dokumentet Selespeed_doku, som finns bifogat i inlägg #3, drog jag slutsatsen att utgivaren har stor kunskap och erfarenhet av växlingsroboten. Större än hos de flesta av oss och också större än hos många FIAT-verkstäder, tyvärr. Deras väldigt tydliga rekommendation att oljan i roboten skall bytas regelbundet har jag tolkat som ett resultat av att de sett många exempel på nackdelar av att inte byta den.

Eftersom bromsvätskan i manöversystemet för kopplingen ändå skall bytas vartannat år enl. FIATs föreskrifter,
och hydrauloljebehållaren sitter alldeles intill,
och bytet är enkelt,
och materialkostnaden för att byta hydrauloljan inte behöver vara mer än ungefär 200 kr;
har jag utgått från expertens rekommendation utan att begära bevis.
Mycket bra info men är undrande varför oljan behöver bytas, vilket verkar vara riktigt enligt många i tråden.
En del feedback påvisar bättre växlingar.
Om vi nu kokar ner detta till varför blir det bättre med ny olja?
Om vi tar ett annat slutet hydrauliksystem, ex. Bromssystemet med ABS, då springer vi inte runt och byter olja varannat år.
Alltså är det något speciellt med Magneti Marelli systemet. Denna leverantör är väl inte den bästa på att leverera med kvalitet:)
Hur som helst så är min teori att oljan från början inte är gjort för detta ändamål.
En hydraulik olja borde i ett slutet system hålla minst 10 år eller många år mer.
Troligen genererar denna ATM låda mycket partiklar ihop med dålig olja.
Att ni märker skillnad efter oljebytet beror troligen att ni har spolat rent systemet.
Blivit av med partiklar som kanske ger kärvade kolvar i systemet.
Slutsatsen från mig i denna tråd är, följ rekommendationerna att byta hydrauloljan :)
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Jag har läst i den här tråden och själv deltagit i diskussionen och trodde sedan tidigare jag att jag hade koll på läget. Vätskan i både bromsar och koppling skulle varit bytta vid en service för snart två år sedan. På skoj nu i samband med den här tråden så mätte jag fukthalten med en enkel bromsvätskemätare i behållaren till kopplingen. Mätaren gick i botten!! Tänkte att det var nåt fel, så jag mätte även i behållaren till bromsarna. Helt OK. Mätte även min personbil som också var OK. Men även nästa test i kopplingsbehållaren gav max utslag, >4% vatten i vätskan. Så det var bara att kavla upp ärmarna, och efter en timmes svärande, och blodiga knogar så var den bytt. Funkade bra med Biltemas lilla sug.

Frågan är nu; Blev vätskan verkligen bytt samtidigt som den till bromsarna byttes? Eller är det så att behållaren till kopplingen på något sätt släpper in mer fukt? Eller någon annan anledning? Vet ej, men nu är det ny fräsch vätska i kopplingen.:D

20210416_163229_resized.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har läst i den här tråden och själv deltagit i diskussionen och trodde sedan tidigare jag att jag hade koll på läget. Vätskan i både bromsar och koppling skulle varit bytta vid en service för snart två år sedan. På skoj nu i samband med den här tråden så mätte jag fukthalten med en enkel bromsvätskemätare i behållaren till kopplingen. Mätaren gick i botten!! Tänkte att det var nåt fel, så jag mätte även i behållaren till bromsarna. Helt OK. Mätte även min personbil som också var OK. Men även nästa test i kopplingsbehållaren gav max utslag, >4% vatten i vätskan. Så det var bara att kavla upp ärmarna, och efter en timmes svärande, och blodiga knogar så var den bytt. Funkade bra med Biltemas lilla sug.

Frågan är nu; Blev vätskan verkligen bytt samtidigt som den till bromsarna byttes? Eller är det så att behållaren till kopplingen på något sätt släpper in mer fukt? Eller någon annan anledning? Vet ej, men nu är det ny fräsch vätska i kopplingen.:D

Visa bilaga 208973

När du skriver att du använde en sug, bytte du då bara i behållaren och luftade inte igenom systemet?
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Frågan är nu; Blev vätskan verkligen bytt samtidigt som den till bromsarna byttes? Eller är det så att behållaren till kopplingen på något sätt släpper in mer fukt? Eller någon annan anledning? Vet ej, men nu är det ny fräsch vätska i kopplingen.:D
Troligen inte dom har nog bara bytt vid hjulen och den luftnippeln som är till kopplingen sitter vid växellådan se inlägg #61
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen