• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Intro till tråden:

Jag har läst på lite om FIAT:s Comfortmatic växlingsrobot, både för att kunna göra grundläggande underhåll själv och för kunna ha en någorlunda insatt dialog med en verkstad om en sådan skulle behöva anlitas någon gång. Under resan gång väcktes tanken att vi kanske skall ha en egen tråd på temat här på forumet. Det finns i och för sig redan trådar och inlägg som handlar om Comfortmatic men de har oftast berört någon enskild fråga/problem och har sedan stannat av.

Förhoppningen är att den här tråden lever vidare och undan för undan fylls på med era tips och erfarenheter, t.ex.:
• "Hur göra", "så här gjorde jag" o.s.v.
• Reparationer. Hur visade sig felet, vad var orsaken, hur åtgärdades det?
• Inköpsställen för förbrukningsmaterial och reservdelar.
• Tips om verkstäder med specialistkompetens om växlingsrobotar (alltså inte de som bara lagar bilen genom att byta ut hela roboten istället för att lokalisera och förstå i vilken komponent felet sitter och fixa den).
• O.s.v.

Men inte med inlägg om:
• Hur mycket bättre eller sämre Comfortmatic är jämfört med andra växlingsalternativ (manuell växling, nya 9-stegslådan, andra bilmärkens lösningar).
• Man överhuvudtaget skall meka själv eller om man alltid skall anlita verkstad.

Sådana diskussioner kan vara nog så intressanta men helst i egna trådar.

Jag öppnar med några inlägg nedan
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Se inlägg #1 för introduktion till tråden. Det här inlägget återger information jag läst mig till och uppfattat som tillförlitlig. Men det kan finnas sakfel, användning av informationen sker därför på vars och ens eget ansvar. De externa länkarna har jag använt utan problem men garanterar inte att de sajter de leder till är fria från virus.
Delar av innehållet har det skrivits om tidigare i Husbilsklubben. Men det kanske är till nytta ändå, för "nytillkomna tittare" om inte annat :)

Allmän beskrivning av Comfortmatic:
En FIAT med Comfortmatic har samma växellåda och samma koppling som en FIAT med manuellt manövrerad växling. Skillnaden är att Comfortmatic-bilarna har en robot monterad utanpå växellådan som "tagit över" kopplingsfotens och växlingshandens arbete. Ett generellt namn på företeelsen är Automated Manual Transmission (AMT) som i enklare utföranden kan spåras ända tillbaks till 40-talet. AMT har under årens lopp använts av tillverkare i flera länder. Det system som används i FIAT är inte egenutvecklat utan kommer från Magneti Marelli (som visserligen ingår i samma bolagsgrupp) och har i olika varianter och namn förekommit i flera bilmärken. Med utgångspunkt från teknik använd inom Formel 1 lanserade Magneti Marelli sin konstruktion på personbilsmarknaden i Ferrari 355 F1 1997 och ett par år senare lanserades den som Selespeed av Alfa Romeo. FIATs version i Ducato kallas Comfortmatic, det finns också versioner i FIATs personbilar under namnet Dualogic.

Systemet är hydrauliskt och arbetar med ett oljetryck som är c:a 10 gånger högre än lufttrycket i husbilens däck. Det styrs av en separat elektronisk styrenhet. Den hydrauliska/mekaniska delen av systemet kan delas upp i fyra huvuddelar:
  1. Oljebehållare, pump och tryckackumulator. Oljebehållaren är en kantig plastburk och sitter en bit ner och ganska långt bak i motorrummets högra sida, sett framifrån. Bakom luftfiltret. Utförandet kan ha varierat under åren, ett exempel visas i bilden nedan, fotat från sidan (burken med gula kragen runt påfyllningslocket). Pumpen, som är eldriven, skapar trycket i systemet. Den kan höras surra några sekunder när man öppnar förardörren för att kliva in i bilen och starta den. Pumpen matas elektriskt via ett relä och säkring i motorrummets elcentral och en tryckavkännare styr när den skall starta och stoppa. Tryckackumulatorn är konstruerad på samma sätt som ett slutet expansionskärl i ett värmesystem. Det är en "päronformad" burk som innehåller ett elastiskt membran. Membranets ena sida står i kontakt med hydrauloljan/pumptrycket och på membranets andra sida finns ett slutet utrymme trycksatt med gas. Ackumulatorn gör att fullt hydraultryck finns tillgängligt omedelbart utan att pumpen behöver starta och gör också att pumpen inte behöver startas vid varenda växlingsmanöver.
  2. Ventilenhet med fyra elmanövrerade ventiler för att "styra hydrauloljan dit den skall". En ventil (EV0) skickar oljan till mediekonverteraren/huvudcylindern för kopplingen (punkt 4 nedan), de andra tre (EV1-EV3) skickar den till ställdonen för växlingsmanövrer.
  3. Ställdonsenhet för växlingsmanövrer. Består av separata ställdon för val av växelläge och iläggning av växel. Den är ansluten till växellådan på samma ställe där vajrarna från växelspaken ansluts på en manuellt växlad bil.
  4. Kopplingsvätskebehållare och mediekonverterare/huvudcylinder för kopplingen. En manuellt växlad bil har en huvudcylinder vars kolv påverkas av kopplingspedalen och skapar ett tryck som leds till slavcylindern vid själva kopplingen. Med Comfortmatic har huvudcylindern en annan konstruktion, istället för en kopplingspedal är det hydraultrycket från EV0 som påverkar en kolv som i sin tur skapar det tryck som leds till slavcylindern. Kopplingskretsen jobbar med bromsvätska, som fylls på i den lilla runda vätskebehållaren. I huvudcylindern är det alltså helt olika vätskor på kolvens respektive sidor, och dessa får aldrig blandas eller förväxlas med varandra!
Det finns också givare av olika slag (lägesgivare för ställdonen, givare för kopplingens varvtal, givare för bromspedalen, m.fl.). Systemet tar också emot data från, och skickar till, bilens centrala datorenhet.

I inlägg 2 i den här tråden har Stanton lagt in ett foto där man kan se systemet monterat på en motor. Vätskebehållarna och de elmanövrerade ventilerna syns tydligt (den 4:e ventilen är skymd). Förmodligen är det tryckackumulatorn som skymtar snett till höger nedanför (kablarna till) elmanövrerade ventilerna.
den här länken finns ett dokument från FIAT Training Academy som beskriver systemets uppbyggnad och funktion.

1607355982758.png
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Se inlägg #1 för introduktion till tråden, och förbehållet i inledningen av inlägg #2.

Underhåll av Comfortmatic
Vad underhållsschemat i instruktionsboken säger om Comfortmatic tycks ha varierat under årens lopp. För modell 2018 står det att nivåerna i de två vätskebehållarna (bild i inlägg #2) skall kontrolleras vartannat år/4800 mil och att vätskan i hydraulsystemet för kopplingen skall bytas vart 4:e år/9600 mil, "eller vartannat år". I den separata instruktionsboken för Comfortmatic (2014) står det att samma byte skall ske efter 9600 mil eller vartannat år. Som flera skrivit om tidigare här på HBK så är det inte ovanligt att verkstäderna har dålig koll på detta. Bytesintervall för oljan i systemet för växelmanövring nämns inte alls.

På ett par tyska husbilsforum finns det trådar med inlägg från engagerade medlemmar som gått på djupet i ämnet och rekommenderar fler och delvis annorlunda åtgärder än instruktionsboken gör. En stor del av rekommendationerna kan ha sitt ursprung hos firman F1-Hydraulik.de som är verksam inom "Service, support and repairs to electro-hydraulic circuits and automatic transmissions" och därför borde veta vad de talar om.

Vätskan i hydraulsystemet för kopplingen (lilla behållaren):
Kopplingens hydraulsystem innehåller DOT4 bromsvätska som behöver bytas ut eftersom den med tiden tar upp vatten och dessutom förorenas av slitagepartiklar från tätningar och annat. I likhet med ett bromssystem är det just ingen cirkulation i detta system, därför räcker det inte att enbart byta vätskan i den lilla plastbehållaren. Bytesintervallet finns det lite olika rekommendationer om. Definitivt minst det som FIAT anger, gärna oftare. En forummedlem har gjort en djupdykning i bromsvätskors specifikationer och kommit fram till att Bosch ENV6 är bäst.

  1. Gör rent behållarens och lockets utsida ordentligt.
  2. Tag av locket och sug ur behållarens innehåll med lämplig REN suganordning. Varningar: Behållaren är inte så stadigt monterad, håll därför fast den med andra handen när locket skruvas av eller på. Bromsvätska är aggressiv mot lack, undvik att spilla.
  3. Fyll på ny DOT4 bromsvätska i behållaren.
  4. Anslut en suganordning till luftnippeln vid slavcylindern. På växellådans utsida, åtkomlig när luftfilterburken plockats bort. Det kan också underlätta om kabeln till luftflödesmätaren kopplas ur.
  5. Öppna luftnippeln 1/2 - 1 varv åt vänster, sug ut gammal vätska och fyll efterhand på med ny i vätskebehållaren så att den inte töms. När man ser att ny vätska kommer fram vid nippeln (eller efter c:a 2,5 dl) är det klart.
  6. Stäng luftnippeln, fyll behållaren till strax under överkanten och sätt tillbaks locket.

Oljan i hydraulsystemet för växelmanövrering (stora behållaren):
Regelbundet utbyte rekommenderas starkt också för detta system, varje eller vartannat år. Här finns det en återcirkulation av oljan, därför kan det räcka att enbart byta innehållet i vätskebehållaren. Man bör dock se till att restvolymen är så liten som möjligt, dvs systemtrycket måste ha sjunkit så att oljan i tryckackumulatorn pressats ut ur den (och vätskebehållarens nivå stigit i samma grad).

  1. Ta bort elmatningen till systemets oljepump, t.ex. genom att plocka ur pumpens säkring (för 290/250 Facelift: F69 i bilden nedan). Alternativt ställ motorhuven på glänt så att du kan öppna den utan att först öppna förardörren (och därmed starta pumpen) när arbetet sedan skall fortsätta.
  2. Vänta 2 dygn så att tryckackumulatorn töms på olja.
  3. Gör rent behållarens och lockets utsida ordentligt.
  4. Tag av locket, notera oljenivån och sug ur behållarens innehåll med lämplig REN suganordning. Fyll på ny olja till samma nivå, eller om du misstänker att det var fel mängd i den, till rätt nivå. Vad som är "rätt" kan vara knepigt att avgöra. En del årsmodeller har nivåindikering på behållarens sida, andra inte. Finns det två "Max" indikeringar gäller antagligen båda med trycksatt system, den övre varmt och den nedre kallt. FIAT anger att systemet rymmer 7 dl så med kompensation för restvolymen som inte blivit bytt bör den påfyllda volymen vara något lägre. FIAT skriver att oljan skall vara TUTELA CAR CS SPEED, en "Specialolja med tillsats av typen ATF DEXRON III”. Sedan ett antal år avvisar F1-Hydraulik den föreskriften och rekommenderar i stället LiquiMoly Central Hydraulic System Oil LM-1127 (betecknas förmodligen LM-2366 på svenska marknaden). Anledning: ATF-tillsatser är till för komponenter som finns i automatlådor men Comfortmatic är ingen automatlåda, det är ett hydraulsystem, och LM 1127 är överlägsen i de egenskaper som är viktigast för ett sådant! ATF-tillsatserna gör här mer skada än nytta. Argumentationen finns på den här länken
  5. Sätt tillbaks locket, koppla åter in pumpen/strömmen om den varit bortkopplad.
  6. Om man vill få bort mer av den kvarvarande restoljan, t.ex. om den såg kraftigt förorenad ut, gör om proceduren efter att kört ett tag med bilen så att nya och gamla oljan blandats.
Länk till en illustrerad procedurbeskrivning. Här har man valt att ta bort vänstra strålkastaren för bättre åtkomst.

Att byta oljan i det här systemet och att byta oljan i själva växellådan är alltså två helt olika saker!

Tryckackumulatorn:
Tryckackumulatorns membran nöts av att töjas fram och åter när trycket ändras i systemet men åldras också av tiden. Ackumulatorn bör därför bytas åtminstone vart 10:e år, även om bilen inte körts mycket. Bytet är någorlunda enkelt, den är åtkomlig underifrån och bara att skruva loss och ersätta.
MYCKET VIKTIGT: säkerställ att systemet inte är trycksatt innan ackumulatorn skruvas bort, annars finns risk för personskada! Använd skyddsglasögon och handskar för säkerhets skull.

Elpumpens relä:
Systemets oljepump startas/stoppas via ett 50 A relä (för 290/250 Facelift: T55 i bilden nedan). Det finns fall där relät slutat fungera pga dålig kontakt i sockeln. Om man plockar ur relät ur hållaren bör det gå att se "repor" på anslutningsstiften, annars finns det risk att det är dåligt kontakttryck. Isåfall bör hylsorna i sockeln kollas upp.
Hur ofta relät får jobba beror naturligtvis på i vilken typ av trafik och med vilken körstil bilen körs. Det finns räkneexempel (antagande 15A last från pumpen) som visar att relät kan ha gjort sitt maximala antal till/frånslag efter 10.000 mil. Ett byte av relät någon eller några gånger under bilens livstid är alltså befogat. Eventuellt kan man byta till ett 70A relä istället, och klara sig 30.000 mil.
(T56 i bilden är startförreglingsrelät som ger klart-att-starta-motorn-signal till bilens centraldator när robotens oljetryck och övriga mätvärden är OK)

Elpumpen:
Om pumpen krånglar är det oftast elmotorn det handlar om. Ur slitagesynpunkt kanske det i första hand är kolborstarna som kan behöva bytas så småningom. Fel i andra delar av systemet, som tryckackumulatorn eller pumpens relä, kan göra att pumpen får jobba mycket mer än normalt och snabbt tar stryk. På ett av de tyska forumen finns bilder på en isärplockad pumpmotor från en bil som gått 10.000 mil och den ser fräsch ut, så uppenbarligen kan motorn hålla länge om allt annat är OK. Motorn är sig ganska enkel att plocka bort från pumpenheten men det sitter svåråtkomligt. Det går att demontera hela pumpenheten underifrån, men trångt och besvärligt. Här gäller SAMMA VARNING som i avsnittet om tryckackumulatorn!

Övriga kontroller, felsökningsscheman mm:
Den bifogade filen Selespeed_docu är en översättning till engelska av ett dokument jag fått på tyska från F1-Hydraulik.de, som också godkänt att det delas här på HBK. Det har några år på nacken och är dessutom skrivet för Alfa Romeo. Men likheterna med FIAT:s version av roboten är stora. En stor skillnad är att kopplingen manövreras på annat sätt, den mediekonverterare/huvudcylinder vi har för kopplingen finns inte hos Alfa, där är det istället ett ställdon på roboten som manövrerar kopplingen mekaniskt. Bortser man från det och lite annat Alfa-specifikt innehåll så är resten högintressant. (Multiecuscan har liknande funktioner som det i dokumentet nämnda verktyget Examiner.)

1607356519527.png
 

Bilagor

  • Selespeed_doku_Eng 201130.pdf
    4,3 MB · Visningar: 448

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mycket bra beskrivet,tyvärr har jag en helintegrerad och det är nästan omöjligt att komma åt påfyllning,går att få in handen och känna på locket,
men inte se något.
Frågade min aktoriserade FIATverkstad om byte men fick bara svävande svar,man verkar inte vilja/kunna göra det,jag tror det är få bilar som får
service på roboten.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sällan har servisen rätt hydraulolja så jag beställer själv och tar med då vet jag vad jag får. man får berätta åt dem vad som skall göras annars blir det inte av eller så har de inte olja.

de här 2 oljor har jag hitta.
min bil är lite äldre men det är väl samma på nyare också.
 

Bilagor

  • BB1F1188-ABC8-4899-B784-356213C01788.jpeg
    BB1F1188-ABC8-4899-B784-356213C01788.jpeg
    393,9 KB · Visningar: 50
  • FBFE89BD-10EA-4677-A0C9-144D32B7CA4F.jpeg
    FBFE89BD-10EA-4677-A0C9-144D32B7CA4F.jpeg
    1 MB · Visningar: 55
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sällan har servisen rätt hydraulolja så jag beställer själv och tar med då vet jag vad jag får. man får berätta åt dem vad som skall göras annars blir det inte av eller så har de inte olja.

de här 2 oljor har jag hitta.
min bil är lite äldre men det är väl samma på nyare också.

Ja det är den oljan FIAT pekar på för nyare modeller också.

Vill man istället använda alternativet Central Hydraulic System Oil kan man Googla Liqui Moly 1127 (alternativt 2366) så dyker det upp några leverantörer av den. Var och en avgör själv om man vill hålla sig till vad FIAT säger eller tro på de som hävdar att LM 1127 är ett bättre val.

1607437644451.png
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Mycket bra beskrivning av "Robotlådan", och underhållet.:msn_thumbup: Har själv grottat i detta sedan jag köpte en husbil med Fiat Comfortmatic och frågade runt om servicen på "roboten". Fick olika svar av verkstäder, och kontentan var att de flesta inte visste nåt överhuvudtaget, och kunde inte skilja på växellådans och robotsystemets underhåll. Jag kom till slut fram till ungefär samma som dig, Mats S, men du har verkligen beskrivit det utförligt. Bra jobbat!:)

PS: Är väldigt nöjd med robotlådan, fungerar alldeles utmärkt, och tycker det är riktigt skönt att slippa koppla o växla. DS
 

lajetkulan

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Varberg
Vi har en Comfortmatic på 3 liters motorn från 2016. Den började för 2-3 år sedan att larma om "Check Transmission. See handbook" larmen kom vid varm motor och väldigt oregelbundet. Det kunde gå 500 mil innan det dök upp igen. Larmen var oftast väldigt korta. Det pep till och sedan slocknade larmet igen. Det kunde upprepas 10-20 gånger ibland. Men även om larmen oftast var korta så kunde det märkas att växellådan inte växlade under tiden larmet var på, t.ex. vid acceleration. Felet lämnade aldrig något permanent felregister i fordonsdatorn och därför tog dessvärre ingen av verkstäderna vi hade inne bilen på några åtgärder. Felet var ju "inte där" när vi lämnade in bilen. Hursomhelt blev felet mer och mer frekvent och för 4 månader sedan kom larmet, gick inte bort och växellådan stannade i växel 6 och vi som var på väg in i en rondell....

Till slut hade då en felkod noterats i datorn och verkstaden kunde åtgärda felet. Det var ventilerna till hydrauliken som inte fungerade korrekt. Det tog 2 månader att få dem bytta men nya ventiler med uppdaterade specar, är nu på plats. En sak som jag tycker mig märka efter bytet är att kopplingen tidigare hade 2 "steg" där man lite lätt kunde känna att kopplingen var engagerad men att den sedan flyttade till ett helt ihopkopplat läge. Det känner jag inte längre. Kanske har någon liknande problem och kan få någon hjälp av detta.
 

maed0026

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Umeå
Har en Burstner i810 2012 med robotlåda. Inga problem alls under 7000 körda mil men började undra över hur man servar en sådan. Stort tack för all info i tråden förresten. Men hur i hela världen hittar man ens behållarna?! Burstner har ju lyckats med konststycket att dölja motorn med en huv knappt större än ett brevinkast! Kan man nå dom underifrån tro?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har en Burstner i810 2012 med robotlåda. Inga problem alls under 7000 körda mil men började undra över hur man servar en sådan. Stort tack för all info i tråden förresten. Men hur i hela världen hittar man ens behållarna?! Burstner har ju lyckats med konststycket att dölja motorn med en huv knappt större än ett brevinkast! Kan man nå dom underifrån tro?

Behållarna sitter ju längst upp på ”det hela” så nog svårt att nå underifrån. Jag har aldrig tittat under huven på en helintegrerad men den borde väl vara stor nog för att kunna ta bort luftfilterburken via den? Isåfall blir det nog enklare sedan.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi har en Comfortmatic på 3 liters motorn från 2016. Den började för 2-3 år sedan att larma om "Check Transmission. See handbook" larmen kom vid varm motor och väldigt oregelbundet. Det kunde gå 500 mil innan det dök upp igen. Larmen var oftast väldigt korta. Det pep till och sedan slocknade larmet igen. Det kunde upprepas 10-20 gånger ibland. Men även om larmen oftast var korta så kunde det märkas att växellådan inte växlade under tiden larmet var på, t.ex. vid acceleration. Felet lämnade aldrig något permanent felregister i fordonsdatorn och därför tog dessvärre ingen av verkstäderna vi hade inne bilen på några åtgärder. Felet var ju "inte där" när vi lämnade in bilen. Hursomhelt blev felet mer och mer frekvent och för 4 månader sedan kom larmet, gick inte bort och växellådan stannade i växel 6 och vi som var på väg in i en rondell....

Till slut hade då en felkod noterats i datorn och verkstaden kunde åtgärda felet. Det var ventilerna till hydrauliken som inte fungerade korrekt. Det tog 2 månader att få dem bytta men nya ventiler med uppdaterade specar, är nu på plats. En sak som jag tycker mig märka efter bytet är att kopplingen tidigare hade 2 "steg" där man lite lätt kunde känna att kopplingen var engagerad men att den sedan flyttade till ett helt ihopkopplat läge. Det känner jag inte längre. Kanske har någon liknande problem och kan få någon hjälp av detta.

Ett fel som jag sett nämnas några gånger är igensättning eller skumbildning i ventilen för kopplingsmanöver, EV0. Kan det ha varit något sådant som spökade med din koppling tidigare?

Jag har påbörjat en lista med reservdelsnummer men inte hittat för ventilerna ännu. Du som fått dem utbytta kanske också fått uppgifter om numren i någon fakturaspec eller annat?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det finns en Fiats reservdelskatalog på nätet den heter Fiat eper den brukar vara hårt trafikerad. Lägg in bilens chassinummer så får man delarna som sitter på den bilen man har.
 

Sudden

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
28805
Medlemskap
2024
Hatten av för en fantastisk beskrivning av Mats S.

Är systemet av den typen att det "lär sig" förarens körsätt och anpassar växling därefter?
 

lajetkulan

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Varberg
Ett fel som jag sett nämnas några gånger är igensättning eller skumbildning i ventilen för kopplingsmanöver, EV0. Kan det ha varit något sådant som spökade med din koppling tidigare?

Jag har påbörjat en lista med reservdelsnummer men inte hittat för ventilerna ännu. Du som fått dem utbytta kanske också fått uppgifter om numren i någon fakturaspec eller annat?
Ursäkta dröjsmålet men det gäller att hitta alla papper... Jag kunde inte se något som identifierade de utbytta delarna på räkningen. Tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen