• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har lossat nedre delen av luftfilterburken,den sitter med tre bultar i chassit under bilen, samt en bult ovanifrån,därefter spännt upp insugningsröret mot motorblocket,detta ger ett par centimeter utrymme vilket räcker för att få in handen till luftnippeln,nippeln vrids för hand (inga verktyg) 180grader för att öppna,nu väntar jag på bromsvätskan som jag beställt, samt skaffa en lämplig vacumpump det är så mängder bromsvätska åt gången som ska ut,0.5dl.
20210409_145557.jpg
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Mycket bra beskrivet,tyvärr har jag en helintegrerad och det är nästan omöjligt att komma åt påfyllning,går att få in handen och känna på locket,
men inte se något.
Frågade min aktoriserade FIATverkstad om byte men fick bara svävande svar,man verkar inte vilja/kunna göra det,jag tror det är få bilar som får
service på roboten.
I. Växel lådan på robot lådan Byt oljan 2000mil ja byte 3000mil o den va ej bra mvh
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Hej! Har bytt olja i behållaren för växlingsautomatiken för några timmar sedan. Sög ur ca 3dl olja och ersatte med samma mängd ny, Petronas Tutela CS speed, original enligt Fiat. Bilen har gått ca 5.200 mil och automaten har hela tiden fungerat perfekt. Jag kommer göra samma sak då bilen rullat några mil igen. 1 liter räcker till 3 byten och efter detta bör det mesta av den gamla oljan vara utbytt. Då oljan cirkulerar hela tiden, räcker det inte att enbart byta i behållaren en gång. Så gör jag men det finns säkert andra varianter det kan göras på.
Hälsningar Thomas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Har bytt olja i behållaren för växlingsautomatiken för några timmar sedan. Sög ur ca 3dl olja och ersatte med samma mängd ny, Petronas Tutela CS speed, original enligt Fiat. Bilen har gått ca 5.200 mil och automaten har hela tiden fungerat perfekt. Jag kommer göra samma sak då bilen rullat några mil igen. 1 liter räcker till 3 byten och efter detta bör det mesta av den gamla oljan vara utbytt. Då oljan cirkulerar hela tiden, räcker det inte att enbart byta i behållaren en gång. Så gör jag men det finns säkert andra varianter det kan göras på.
Hälsningar Thomas
Då har du kopplingsdelen kvar(bromsvätska) den suger vatten så där är behovet av byte minst lika stort,jag kommer byta båda till helgen om det fungerar som det ska.
Fyllde du olja till max-indikeringen?
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Då har du kopplingsdelen kvar(bromsvätska) den suger vatten så där är behovet av byte minst lika stort,jag kommer byta båda till helgen om det fungerar som det ska.
Fyllde du olja till max-indikeringen?
Hej! Byttes i samband med kamrems byte i slutet av mars förra året. Fyllde samma volym som sögs ut!
Thomas
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Har idag bytt ut bromsvätskan i kopplingen på roboten och det var välbehövligt alldeles svart, är inte bytt sen ny 2011. Har en vacumsug som går på tryckluft det var lite trångt men gick riktigt bra luftade ur tre gånger så nu är vätskan alldeles klar skönt, prov kört en runda tyckte den växlade mjukare men kan vara inbillning också, nu är det bara hydraloljan kvar men måste köpa olja först. :cool:
20210414_153336.jpg
Bromsvätskan i burken är utblandad med ny men det första var riktigt svart.
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Hej de e rörliga delar samma som en motor o motorolja byter man samma me växellåda byta olja e bra o de skäner man om du byter o kör mycke mjukare skit i oljan blir de byt olja de kostar så lite men om lådan går oj 70000 kr en beg låda ... byt olja de e för din egena skull inte Fiat eller verkstan ja säger de av vänlighet om du ej vill upp till alla mvh
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hej de e rörliga delar samma som en motor o motorolja byter man samma me växellåda byta olja e bra o de skäner man om du byter o kör mycke mjukare skit i oljan blir de byt olja de kostar så lite men om lådan går oj 70000 kr en beg låda ... byt olja de e för din egena skull inte Fiat eller verkstan ja säger de av vänlighet om du ej vill upp till alla mvh

Jag förstår nu att du menar transmissionsoljan i själva växellådan. Det som diskuteras här är hydrauloljan i roboten som styr växlingarna. Det är ett annat system, och annan olja. Men sen håller jag med dig, att byta olja i själva växellådan är inte fel. Bytte själv vid 6000 mil.
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Bytte du bara i behållaren?
Hej! Jag bytte i behållaren för växlingsautomatiken, men svarade även på en fråga om vätskan till kopplingen. Den vätskan byttes på certifierad Fiat verkstad i samband med kamremsbyte. Se inlägg 65 och 67.
Hälsningar Thomas
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej! Jag bytte i behållaren för växlingsautomatiken, men svarade även på en fråga om vätskan till kopplingen. Den vätskan byttes på certifierad Fiat verkstad i samband med kamremsbyte. Se inlägg 65 och 67.
Hälsningar Thomas
Var köpte du oljan till växlingsautomatiken ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen